Gå til innhold

Anniken Jørgensen

Aleksandraa

Anbefalte innlegg

Men helt ærlig - hvordan skal denne boken hjelpe andre? Slik jeg forstår det sliter hun enda massivt med kjærlighetssorg og følgene etter en ungdomsforelskelse som varte i 6 mnd. Handler boken om «hvordan dyrke din sorg?» 

Jeg tviler ikke på at hun har slitt mye etter dette forholdet, hvorfor vil jeg ikke spekulere i. Men hvis det skal være noe selvhjelp i det må det vel handle om hvordan man kommer seg ut av kjærlighetssorgen? Noe jeg oppfatter at hun ikke har gjort. Så hvordan skal det hjelpe noen? 

(Disclaimer; jeg kjenner lite til Anniken utenom serien bloggerne, så mulig det er mer her jeg ikke vet om. Men for meg fremstår det ikke som hun har et avklart forhold til denne kjærlighetssorgen som gjør at jeg tenker jeg kan ta imot råd av henne)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Sympati for at hun har hatt det vanskelig. Selv om en kjærlighetssorg er normal, er den vond. Og den skal forstås, selv om det finnes verre ting i verden. 

Det er ikke en bokanmelder sin oppgave. Dette handler om rolleforståelse; bloggere flest har sånn ca null av det.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salt&pepper
Akkurat nå, Carrosen skrev:

Men helt ærlig - hvordan skal denne boken hjelpe andre? Slik jeg forstår det sliter hun enda massivt med kjærlighetssorg og følgene etter en ungdomsforelskelse som varte i 6 mnd. Handler boken om «hvordan dyrke din sorg?» 

Jeg tviler ikke på at hun har slitt mye etter dette forholdet, hvorfor vil jeg ikke spekulere i. Men hvis det skal være noe selvhjelp i det må det vel handle om hvordan man kommer seg ut av kjærlighetssorgen? Noe jeg oppfatter at hun ikke har gjort. Så hvordan skal det hjelpe noen? 

(Disclaimer; jeg kjenner lite til Anniken utenom serien bloggerne, så mulig det er mer her jeg ikke vet om. Men for meg fremstår det ikke som hun har et avklart forhold til denne kjærlighetssorgen som gjør at jeg tenker jeg kan ta imot råd av henne)

Det jeg prøvde å få fram her i stad. Jeg klarer ikke se hvordan dette er en bok som skal hjelpe hvis den ikke viser hvordan man f.eks. kan komme ut av kjærlighetssorgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
2 minutter siden, veggteppe skrev:

Jo du takk. Jeg har opplevd det. Jeg har opplevd mye og sett mye. Og jeg har såpass stor respekt for mine medmennesker at jeg skjønner at jeg ikke er så forbanna unik. Mine følelser er ikke så unike. ALLE har vi opplevd det. Så skal du skrive ei bok om noe ALLE har opplevd sjøl bør den bringe noe nytt på bordet. Eller i det minste være jækla velskrevet. Hvis ikke er det narsissistisk oppgulp du selger som om det du har opplevd er noe helt særegent andre ikke har opplevd. Og da er du ikke bare narsissistisk og selvsentrert, men også ufattelig arrogant og uvitende overfor andre. «kjenn ditt publikum». Er det noe som heter. Hvem skriver hun for? 

Seg selv? Eller lesere? hvem er leserne isåfall og HVA har hun å tilby dem egentlig ? Annet enn sladder? Å utlevere andre er jo nettopp det: sladder. 

Selvfølgelig. Beklager, jeg hintet ikke til at du ikke visste hva det ville si, men mente at flere her ikke virker å forstå hvorfor dette var så vondt for henne. Mente ikke å gå på deg, unnskyld hvis jeg såret deg. Tenkte generelt, men siterte tilfeldigvis deg uten at det skulle være rettet mot deg som person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Salt&pepper skrev:

Det jeg prøvde å få fram her i stad. Jeg klarer ikke se hvordan dette er en bok som skal hjelpe hvis den ikke viser hvordan man f.eks. kan komme ut av kjærlighetssorgen. 

At mange kan kjenne seg igjen i det, og derfor føle seg mindre alene, kan jeg forstå. Og det vil nok kunne hjelpe for mange. Men hva vil det hjelpe til, å legitimere følelsen av hvor fælt det er? Og at det kan forbli sånn lenge og påvirke forholdene dine 6 år senere? Da hadde det vært bedre med et fokus på hvordan komme seg videre (men da går man utover fagfeltet blogger og inn i noe helt annet som krever en helt annen utdanningsbakgrunn og erfaring).

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Selvfølgelig. Beklager, jeg hintet ikke til at du ikke visste hva det ville si, men mente at flere her ikke virker å forstå hvorfor dette var så vondt for henne. Mente ikke å gå på deg, unnskyld hvis jeg såret deg. Tenkte generelt, men siterte tilfeldigvis deg uten at det skulle være rettet mot deg som person. 

Nei nei, du såret meg ikke :)

jeg tror de fleste forstår at det var vondt for henne men de forstår ikke hvorfor de skal betale henne penger for å lese om hennes (gjennomsnittlige og vanlige) sorger for å bidra til å gjøre henne mer «rik og berømt» enn hva hun allerede er..

Jeg kjenner flere deltidsforfattere som er KJEMPEGODE men de vil ALDRI få den muligheten hun har til å gi ut bok da de ikke er en pen, tynn, hvit blogger. 

Om hun var «ingen», hva har boka å bidra med da? Hva gjør DENNE boka bedre enn alle andre som er gode til å skrive? Boka fremstår som selvsentrert med masse «name-dropping» (sladder) for å selge. Da er det bare blogg + se og hør i hard cover. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
På 28.9.2018 den 22.56, veggteppe skrev:

Nei nei, du såret meg ikke :)

jeg tror de fleste forstår at det var vondt for henne men de forstår ikke hvorfor de skal betale henne penger for å lese om hennes (gjennomsnittlige og vanlige) sorger for å bidra til å gjøre henne mer «rik og berømt» enn hva hun allerede er..

Jeg kjenner flere deltidsforfattere som er KJEMPEGODE men de vil ALDRI få den muligheten hun har til å gi ut bok da de ikke er en pen, tynn, hvit blogger. 

Om hun var «ingen», hva har boka å bidra med da? Hva gjør DENNE boka bedre enn alle andre som er gode til å skrive? Boka fremstår som selvsentrert med masse «name-dropping» (sladder) for å selge. Da er det bare blogg + se og hør i hard cover. 

Det var bra at jeg ikke såret deg❤️

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, Carrosen skrev:

At mange kan kjenne seg igjen i det, og derfor føle seg mindre alene, kan jeg forstå. Og det vil nok kunne hjelpe for mange. Men hva vil det hjelpe til, å legitimere følelsen av hvor fælt det er? Og at det kan forbli sånn lenge og påvirke forholdene dine 6 år senere? Da hadde det vært bedre med et fokus på hvordan komme seg videre (men da går man utover fagfeltet blogger og inn i noe helt annet som krever en helt annen utdanningsbakgrunn og erfaring).

Sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Noen mennesker er mer dramatiske enn andre også. Bestevenninna mi er den minst dramatiske personen jeg kjenner. Hun mistet broren sin i en tragisk ulykke i januar, men har klart seg forbausende bra. Selvsagt var det utrolig smertefullt, men hun er flink til å ta grep for å få det bedre. Hun kom seg raskt ut i jobb, og klarte på en måte å få livet til å gå rundt igjen. Hun er ikke en slik person som trenger å snakke mye, skrive om det og la alt dreie seg om sorgen. Hun snakker med kjæresten sin eller foreldrene om hun trenger noe, men vanligvis så har hun ikke så mye å fortelle om det. Hun savner han, men føler ikke for å dele noe mer egentlig. Jeg har selvsagt sagt at hun kan snakke med meg, men hun føler at det går bedre. 

Jeg hadde forstått om hun hadde skrevet en bok, men nå er hun så lite glad i oppmerksomhet at hun aldri ville skrevet noe mer enn "gratulerer med dagen, idag savner jeg deg litt ekstra". 

❤️❤️❤️ 

Virker som om at andre mennesker som har opplevd mye mildere ting enn dette har mye mer eksponeringsbehov enn de som virkelig har opplevd tragiske ting som venninna mi. De som virkelig har hatt det vondt, har som oftest ikke et behov for å fortelle alle om det.

SÅ enig. Noen elsker offer-rollen, andre biter tennene sammen og ser at «mitt liv er mitt ansvar». Man kan ikke bare legge seg ned og vente på at noen skal fikse.

skulle ønske hun fokuserte mer på hvor syk hun var, det, sammen med litt mer sympati for andre enn seg selv hadde hun kommet langt med. Kanskje et snev av takknemlighet også 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Salt&pepper skrev:

Siden denne boken nærmest blir omtalt som en selvhjelp bok (eller tar jeg feil?), hvordan skal/kan den hjelpe? Slik jeg har forstått det så forteller hun om sine opplevelser, følelser, etc. Ok, men så? Skriver hun hvordan hun kom seg ut av kjærlighetssorgen? Hva som kan hjelpe med å føle seg bedre? Altså, hvilke verktøy gir denne boken som skal være så mye til hjelp? 

Jeg er bare nysgjerrig, har ikke fått lest den selv enda : ) 

Svaret er egentlig bare nei. Hun skrev vel noe sånn «du er god nok» på en av de siste sidene da, så kanskje hun sikter til det..🙄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Nå er jo ikke hemoroider det samme som kjærlighetssorg da. Virker som om enkelte her inne ikke forstår hvor smertefullt det kan være å bli forlatt av den man elsker.

Enig i at vi ikke bør bagatellisere det så voldsomt, men poenget her er vel at hun er både syk og setter seg selv i offer-rollen. Hva med at hun lå med noen andre for å «hevne» seg på han, hun «forlot» han først, og beskrev at hun likte makten hun kjente på når han gråt og tryglet om å ta han tilbake 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke denne boken skulle vært publisert og jeg synes ikke hun skal få være en influencer, hverken boken eller bloggen hennes er på noe som helst et selvhjelpsverktøy. Jeg kimser ikke av hennes smerte, den er nok stor slik hun holder på, men jeg synes faktisk hun er livsfarlig og fronter noe helt katastrofalt. Hadde boken hennes handlet om mangeårig sorg og hvordan takle den, jobbe seg ut av det og bli et sterkere menneske, hadde jeg vært den første til å applaudere henne. Det verste er hvis den boka får folk til å føle at de ikke er alene, og heller ikke oppmuntrer de til å søke hjelp for å kave seg ut av det. Å tilbe offerollen, ville sitte i et hull av sorg og råtne, er ikke noe man bør ville dele med andre. Sorg, smerte, depresjoner, er ikke greit når man lider så lenge og velger det selv, samtidig som man skal tre det nedover hodet på alle som vil se

Jeg likte Anniken før, men jeg husker ikke når det var, hun har fått livet til å handle om henne og hennes store smerte som hun dyrker, og lever i. Veldig synd at ei ung jente ikke velger å søke hjelp for å komme ut av det, men det er faen ikke OK for meg at unge jenter leser den søpla der og tenker at det er bedre å ikke gjøre noe med sine depresjoner og sorger, at det er lov å være trist fremfor glad. 

Hun skulle ikke skrevet boka før hun hadde en løsning på problemet, nå bare sutrer hun videre, nå i en bok. Jenta er avhengig av å være deppa, av å være midtpunktet, offeret. Hvorfor i helvete er det noen som hjelper henne med det ved å publisere en bok?

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 29.9.2018 den 1.48, Kk47463kkkkkkkkkkk skrev:

Enig i at vi ikke bør bagatellisere det så voldsomt, men poenget her er vel at hun er både syk og setter seg selv i offer-rollen. Hva med at hun lå med noen andre for å «hevne» seg på han, hun «forlot» han først, og beskrev at hun likte makten hun kjente på når han gråt og tryglet om å ta han tilbake 

Ja, ikke helt greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
På 29.9.2018 den 1.54, Stjernekikkeren skrev:

Jeg synes ikke denne boken skulle vært publisert og jeg synes ikke hun skal få være en influencer, hverken boken eller bloggen hennes er på noe som helst et selvhjelpsverktøy. Jeg kimser ikke av hennes smerte, den er nok stor slik hun holder på, men jeg synes faktisk hun er livsfarlig og fronter noe helt katastrofalt. Hadde boken hennes handlet om mangeårig sorg og hvordan takle den, jobbe seg ut av det og bli et sterkere menneske, hadde jeg vært den første til å applaudere henne. Det verste er hvis den boka får folk til å føle at de ikke er alene, og heller ikke oppmuntrer de til å søke hjelp for å kave seg ut av det. Å tilbe offerollen, ville sitte i et hull av sorg og råtne, er ikke noe man bør ville dele med andre. Sorg, smerte, depresjoner, er ikke greit når man lider så lenge og velger det selv, samtidig som man skal tre det nedover hodet på alle som vil se

Jeg likte Anniken før, men jeg husker ikke når det var, hun har fått livet til å handle om henne og hennes store smerte som hun dyrker, og lever i. Veldig synd at ei ung jente ikke velger å søke hjelp for å komme ut av det, men det er faen ikke OK for meg at unge jenter leser den søpla der og tenker at det er bedre å ikke gjøre noe med sine depresjoner og sorger, at det er lov å være trist fremfor glad. 

Hun skulle ikke skrevet boka før hun hadde en løsning på problemet, nå bare sutrer hun videre, nå i en bok. Jenta er avhengig av å være deppa, av å være midtpunktet, offeret. Hvorfor i helvete er det noen som hjelper henne med det ved å publisere en bok?

Jeg føler at det er mulig det for henne utviklet seg til et traume. Har hun PTSD så bør hun få hjelp av psykolog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett «debatten» på NRK mistet jeg absolutt all sympati og respekt for henne. Jeg har alltid fulgt henne tett og syns syns på henne, heiet på henne. Hun eier ikke et fnugg av ydmykhet. Jeg er faktisk sjokkert. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Synes også det virker som hun dyrker denne kjærlighetssorgen. Det har gått veldig mange år. Samtidig føler jeg at det er mulig det for henne utviklet seg til et traume. Har hun PTSD så bør hun få hjelp av psykolog, og ikke være i rampelyset før ting har roet seg. Så kan hun heller fortelle når alt er bedre!

Hun trenger hjelp ja, jeg tror ikke hun forstår dybden av denne sorgen, og jeg skulle ønske hun ville komme seg vekk fra rampelyset og ikke hele tiden få trøst og forståelse fra fansen. Det holder det bare gående.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
På 29.9.2018 den 2.08, Kk47463kkkkkkkkkkk skrev:

Etter å ha sett «debatten» på NRK mistet jeg absolutt all sympati og respekt for henne. Jeg har alltid fulgt henne tett og syns syns på henne, heiet på henne. Hun eier ikke et fnugg av ydmykhet. Jeg er faktisk sjokkert. 

Jeg tror det er vanskelig å vite på forhånd hvordan man skal reagere på en så massiv kritikk av eget produsert verk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
18 minutter siden, Stjernekikkeren skrev:

Hun trenger hjelp ja, jeg tror ikke hun forstår dybden av denne sorgen, og jeg skulle ønske hun ville komme seg vekk fra rampelyset og ikke hele tiden få trøst og forståelse fra fansen. Det holder det bare gående.

Absolutt. Hun må komme til bunns i det. Hun skal la seg selv leges, bearbeide det som trengs å bearbeide, ikke legge lokk på følelsene. Undertrykker man dem så kommer de bare tilbake. Man må gå gjennom stormen, ikke unngå den eller løpe fra den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...