AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Hei! Er dette vanlig eller har jeg fått dårlig imunnforsvar? Jeg har to barnehagebarn og blir ofte syk, nå ble jeg ferdig med omgangssyken og plutselig rett etter det fikk jeg høy feber og sår hals. Så kan det gå et par dager uten sykdom og så pån igjen. Hver måned er jeg syk, og jeg er så lei av å være redusert så ofte. Er det noe jeg kan gjøre? Jeg spiser sunt men det ser ikke ut til å hjelpe. Anonymkode: ab20e...b87
jaromei Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Vi har hatt samme problem i år. Sånn jeg har forstått det, så er det etter 2 år med korona blitt sånn at immunforsvaret har blitt litt dårligere. Vi har en toåring som begynte i barnehagen i høst, og siden da har vi vært syke 19 ganger. Vi tar vitaminer og spiser nogenlunde sunt. Det er nok ikke noe galt med deg, men er du bekymret, så kanskje en tur til legen er lurt, for å ta en blodprøve å sjekke om du har noen mangler. Det kommer til å gå over. Du bygger opp immunforsvaret ditt litt og litt for hver gang du er syk nå. Det har føltes helt håpløst ut i høst og vinter, men det er lov å håpe det blir litt bedre nå som det blir varmere i været. 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Jeg har det også slik i år, og jeg har også to barn, men det er nå 5 og 7, så skulle tro smitte ville gått ned. Er lei å være syk så mye.  Ja, jeg var ikke like mye syk i de to korona-årene, men før de var jeg like mye syk hvert år. Så tror egentlig ikke det har direkte sammenheng med korona, for min del. Jeg har veldig tørre slimhinner, det sies å øke risiko for smitte med luftveissykdom. Anonymkode: ed8b5...c38
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 Jepp, pga isolasjon har immunforsvaret definitivt blitt svakere. Anonymkode: f0314...ad1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 D vitamin. Ta en test hos legen og se hvor i skalaen du er. Selv om du er innenfor referanseverdiene, så kan det å være i nedre del være nok til dårlig immunforsvar. De fleste bør ta godt med tilskudd vinterhalvåret. Anonymkode: e13da...337 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Sammenhengen mellom D-vitamin og immunforsvaret er forklart i artikkelen om D-vitamin i Store Norske Leksikon: Sitat Gjennom den aktive formen kalsitriol påvirker D-vitamin genekspresjon og celledeling i enkelte celler, blant annet celler assosiert med immunforsvaret. Det er ingen leger som nekter for at D-vitamin styrer produksjonen av immunceller. Det har vært vitenskapelig beskrevet i 40 år. Uten tilgang til D-vitamin, får vi altså ikke til å produsere immunceller. I praksis betyr det at lavt D-vitaminnivå gir immunsvikt. Anonymkode: e923f...84a 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 Denne vinteren har jeg hatt det på samme måte, TS. Jobber i barnehage, og kan telle på hendene hvor mange dager jeg har vært helt frisk siden nyttår! Og jeg har jobbet i barnehage i over 20 år, så jeg er egentlig ganske herdet. Men siden nyttår har jeg hatt covid, hånd/fot/munnsyke, omgangssyke, og nå er jeg på uke 3 med en hard forkjølelse som ikke vil slippe taket. Følte meg fin et par dager, men så fikk jeg vondt i halsen og hodet igjen, etter to uker med denne forkjølelsen. Er redd jeg har blitt rammet av long covid, rett og slett. Har vonde ledd, hjernetåke, kronisk trøtt og uopplagt, og mye hodepine, og har vært sånn siden jeg hadde covid i januar. Vet aldri hvordan formen er når jeg står opp om morgenen. Anonymkode: 1bcb2...84e 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Denne vinteren har jeg hatt det på samme måte, TS. Jobber i barnehage, og kan telle på hendene hvor mange dager jeg har vært helt frisk siden nyttår! Og jeg har jobbet i barnehage i over 20 år, så jeg er egentlig ganske herdet. Men siden nyttår har jeg hatt covid, hånd/fot/munnsyke, omgangssyke, og nå er jeg på uke 3 med en hard forkjølelse som ikke vil slippe taket. Følte meg fin et par dager, men så fikk jeg vondt i halsen og hodet igjen, etter to uker med denne forkjølelsen. Er redd jeg har blitt rammet av long covid, rett og slett. Har vonde ledd, hjernetåke, kronisk trøtt og uopplagt, og mye hodepine, og har vært sånn siden jeg hadde covid i januar. Vet aldri hvordan formen er når jeg står opp om morgenen. Anonymkode: 1bcb2...84e Igjen, d vitamin. Anbefaler også noen behandlinger hos refleksolog for å få i gang lymfesystemet. Også veldig viktig for immunforsvar. Anonymkode: e13da...337 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er redd jeg har blitt rammet av long covid, rett og slett. Har vonde ledd, hjernetåke, kronisk trøtt og uopplagt, og mye hodepine, og har vært sånn siden jeg hadde covid i januar. Vet aldri hvordan formen er når jeg står opp om morgenen. 1) Vonde ledd, 2) hjernetåke, 3) kronisk trøtt og uopplagt, og mye hodepine er symptomer som følger med D-vitaminmangel. Anonymkode: e923f...84a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Igjen, d vitamin. Anbefaler også noen behandlinger hos refleksolog for å få i gang lymfesystemet. Også veldig viktig for immunforsvar. Anonymkode: e13da...337 Interessant. Vi spiser en del fisk, også makrell og sild, til ulike måltid. Er aldri syke. Selv Korona var såvidt en mild feber, så ferdig. Anonymkode: e463d...d41
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 Jeg tror veldig mange har hatt det sånn i år. Men få i deg nok D-vitamin som flere sier. Jeg tar både piller og tran, ikke vært syk siden jeg begynte med det. Anonymkode: 24a2b...513
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #12 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Er dette vanlig eller har jeg fått dårlig imunnforsvar? Jeg har to barnehagebarn og blir ofte syk, nå ble jeg ferdig med omgangssyken og plutselig rett etter det fikk jeg høy feber og sår hals. Så kan det gå et par dager uten sykdom og så pån igjen. Hver måned er jeg syk, og jeg er så lei av å være redusert så ofte. Er det noe jeg kan gjøre? Jeg spiser sunt men det ser ikke ut til å hjelpe. Anonymkode: ab20e...b87 Vært hos lege og sjekket? Er barna syke like ofte? Partner? Anonymkode: 777b5...f65
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #13 Skrevet 14. april 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Interessant. Vi spiser en del fisk, også makrell og sild, til ulike måltid. Er aldri syke. Selv Korona var såvidt en mild feber, så ferdig. Anonymkode: e463d...d41 Jeg hadde alvorlig d vitaminmangel selv om jeg spiste fet fisk flere ganger i uken, samt meieriprodukter tilsatt d vitamin. Så dette er ingen garanti. Alle bør teste, og sørge for å ikke være i nedre  del av referanseverdiene. Jeg tar gode doser (minst 80 mcg) året rundt. Anonymkode: e13da...337 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #14 Skrevet 14. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg hadde alvorlig d vitaminmangel selv om jeg spiste fet fisk flere ganger i uken, samt meieriprodukter tilsatt d vitamin. Så dette er ingen garanti. Alle bør teste, og sørge for å ikke være i nedre  del av referanseverdiene. Jeg tar gode doser (minst 80 mcg) året rundt. Anonymkode: e13da...337 Jeg vet om flere med etterdønninger av covid som også har blitt bedre ved hjelp av lymfebehandlinger i tillegg. Så anbefaler veldig refleksolog, 3-5 hyppige behandlinger kan være nok. Lymfesystemet er for oversett i helsesammenheng, utrolig nok siden det ER immunforsvaret vårt. Anonymkode: e13da...337
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #15 Skrevet 14. april 2022 Helsedirektoratet anbefaler at alle i Norge tar D-vitamintilskudd. Årsaken er at alle i Norge kan få D-vitaminmangel hvis de ikke tar D-vitamintilskudd. Helsedirektoratet sier også at det 100 mikrogram vitamin D pr dag er trygg dose tilskudd for alle over 11 år. Anonymkode: e923f...84a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #16 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet om flere med etterdønninger av covid som også har blitt bedre ved hjelp av lymfebehandlinger i tillegg. Så anbefaler veldig refleksolog, 3-5 hyppige behandlinger kan være nok. Lymfesystemet er for oversett i helsesammenheng, utrolig nok siden det ER immunforsvaret vårt. Anonymkode: e13da...337 Immunforsvaret vårt består av immunceller. Lymfesystemet består består vel mest av lymfeårer og kjertler som Immuncellene bruker til logistikk og utvikling? Anonymkode: e923f...84a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #17 Skrevet 14. april 2022 Sånn er det her også. Siden september har vi hatt 3 omgangssyker, covid, lungebetennelse x 2, bihulebetennelse, influensa, hånd fot munn, RS, ørebetennelse og et uendelig antall forkjølelser fordelt på 4. Alle prøver vi tar viser gode verdier. Holder snart ikke ut mer. Anonymkode: 4d9cc...7a2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #18 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sånn er det her også. Siden september har vi hatt 3 omgangssyker, covid, lungebetennelse x 2, bihulebetennelse, influensa, hånd fot munn, RS, ørebetennelse og et uendelig antall forkjølelser fordelt på 4. Alle prøver vi tar viser gode verdier. Holder snart ikke ut mer. Anonymkode: 4d9cc...7a2 En blodprøve sier bare hvor mye mineraler som sirkulerer i blodet, ikke hvor mye mineraler som er lagret i kroppen. Kroppen lagrer normalt en kilo kalsium og 25 gram magnesium. Blodprøven sier ikke noe om hvordan det står til med mineral-lagrene i kroppen. Mineralnivået i blodet er nøye regulert, så det siste stedet i kroppen som vil mangle mineraler er faktisk blodet. Anonymkode: e923f...84a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #19 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Igjen, d vitamin. Anbefaler også noen behandlinger hos refleksolog for å få i gang lymfesystemet. Også veldig viktig for immunforsvar. Anonymkode: e13da...337 Hvorfor går du ut fra at jeg IKKE tar d-vitamin? Du messer om dette i alle tråder! Jeg hører kun på helseråd fra kvalifisert helsepersonell. Refleksolog....hehe. Anonymkode: 1bcb2...84e 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #20 Skrevet 14. april 2022 Kosthold. Du spiser for mye ultraprosessert mat. Anonymkode: 6f4fd...ee0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå