Gå til innhold

Derfor er Stephen King ikke en god forfatter:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

men hva gjør en bra slutt?

selv om en slutt er brå betyr ikke at den er "dårlig".

pet sematary er jo veldig brå på slutten når hun kona tar frem en kniv og skal til å knivstikke mannen. men sånt sett skjønner vi jo at helvete fortsetter å skje når historien er over. og noen av sluttene er sånn. men ofte så slutter det med at alt går bra og rettferdighet.

enig i at han er en best på å lage historier og å skape sterk dramatikk mellom folk.

mye av det han har laget er så skummelt at jeg skjønner ikke at han får sove godt om natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er vel først og fremst kjent for sin spesielle sjanger. Grøss og overnaturlige/mystiske fenomen. Skal litt til å bli tatt helt seriøst som forfatter da;) Han har mye fantasi, men kanskje ikke alltid like flink å avslutte historiene sine. Så det blir stort sett åpne slutter. Og det er egentlig helt greit for å bevare mystikken;) Ikke minst vet vi hva vi får når vi leser Stephen King. Antagelig ingen god forklaring. Bare stort rom for snodige tolkinger;)

Men han fortjener legende tittelen. Han er et forbilde innen sjangeren og et ikon.

Og The Shining og Carrie kommer for alltid til å være mine favoritt grøssere. Både som bøker og på film☺️

Anonymkode: d5a73...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 19.00):

Stikker hånden inn i et vepsebol, siden King er blant de mest elskede forfatterne her på KG.

 

Avslutninger. Jeg synes avslutningene hans er veldig dårlige. Hat meg alt du vil😏 De er enten veldig matte, for praktiske, eller for brå. Store forfattere omfatter hele aspektet av romanskriving, plott til slutt. Og hvis du bare får 4/5, er du ikke dyktig. Avslutningene hans er så dårlige at man føler det var bortkastet tid å lese bøkene.

Han gjør en god jobb med å bygge opp historien og få deg til å bli dratt inn. Og så pakkes slutten inn på to sider og føles aldri helt riktig.

Det er morsomt. I "On Writing" er han sterkt imot prosessen med å plotte ut arbeidet ditt som forfatter, og jeg tror det er hans største svakhet. Han får en idé, og han skriver bare om den uten reell form eller funksjon.

Anonymkode: 59a82...3e0

Jeg har aldri vært veldig interessert i horror, men jeg har hørt en opplesning han gjorde av en novelle på nettet forran et publikum. Han er veldig god å lese. Novellen var helt grei. Folk liker det han skriver kjempegodt. Han har et voldsomt salg bak seg. Men det er andre med like stort salg som ikke er like kjent. Noen av filmene,  The Shining, The Green Mile og Shawshank Redemption, som alle er basert på hans fortellinger, har gjort ham til en legende. Jeg tror han vil bli voldsomt savnet den dagen han er borte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en dyktig underholdningsforfatter. Kanskje en av de aller beste nålevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får det være nok! Stephen King er en hedersmann! Legende! 

Anonymkode: 93338...2b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som vet hvilkene av bøkene hans som sluttet med en kamp i et bibliotek hvor det viste seg at det store monsteret som var bygget sånn opp i løpet av historien var et vesen som så ut som en stor kule med rød lakris? Husket hvor skuffet jeg var selv om det sikkert er 25 år siden jeg leste den. Eller har jeg drømt det? :ler:

Jeg var stor fan, men nå liker jeg verken grøssere eller krim fordi det er så ekkelt. Og jeg leste KUN grøssere i tenårene og tidlig i tjueåra. Sånn kan det gå.

Anonymkode: eb880...f9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

  • 3 uker senere...

Jeg er fan av Kings bøker.  Men blir som regel skuffet over filmatiseringene 😅 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havspeil skrev (2 minutter siden):

Jeg er fan av Kings bøker.  Men blir som regel skuffet over filmatiseringene 😅 

The Green Mile ble veldig bra filmatisert da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutten på The Dark Tower-serien var intet mindre enn fantastisk.

Nå har stort sett alle forfattere svakheter. En av svakhetene hans er når han går amok på persongalleriet. Det er greit at han har brukt mye tid på å lage bakgrunnen til hver karakter, men man trenger ikke få den skrevet ut i sin helhet ved introduksjon av hver nye karakter.

Kom meg aldri gjennom The Stand av den grunnen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (Akkurat nå):

The Green Mile ble veldig bra filmatisert da 😊

Den boka har jeg ikke lest 🙈, men filmen er veldig god ! 

Å nei, jeg har tilnærmet meg i feil rekkefølge....🤣

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (På 13.4.2022 den 20.18):

Aldri lest Stephen King så jeg har ingen anelse om du har rett eller feil.

Du vet at du ikke trenger å svare hvis du ikke har noe å bidra med?

Anonymkode: 1ab7e...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daudaferd skrev (På 21.4.2022 den 17.56):

Noen storslått forfatter er han ikke, men han er en jævlig god storyteller, og nettopp derfor liker mange Stephen King. 11.22.63 er et godt eksempel på dette - en fengende historie trenger ikke alltid å være litteratur i verdensklasse.

Enig. 11.22.63 er en fantastisk bok, rett og slett fordi det en fengslende historie. 

Har ikke lest så voldsomt mye av King, men tenkte å lese litt av han i sommer. The Shining står i hylla klar for å leses. Jeg har faktisk ikke sett filmen, så det er nå i alle fall noe. Litt spent på om jeg liker den eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som nevner Christine. Boken var alt annet enn kjedelig og den inneholdt ganske gode skildringer av menneskene den handlet om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lest SK, men «alle» vet vel at det ikke er høykultur. Det er underholdene bøker, og filmatiseringene har bidratt sterkt til popularitet. Mange liker dem, akkurat som mange liker popmusikk. Det flytter ikke grenser, gir ikke voldsomme intellektuelle utfordringer, men er underholdene. Selv vet jeg veldig godt hva som er gode tv-serier, men noen ganger vil jeg bare se på bloggerne😂For meg oppstår irritasjonen når noen hevder at SK og lignende forfattere/serieskapere/kunstnere osv. er geniale. DET er de ikke, foruten geniale forretningsfolk som har funnet en måte å tjene penger på det de gjør, og det er også ok.

Anonymkode: aee6f...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leste en del SK (på orginalspråket) i ungdommen på slutten av 80-tallet, og synes rett og slett ikke at han skriver godt (sammenlignet med andre).

Jeg har det samme problemet med Neil Gaiman.

Begge er vanvittig gode på å skape "verdener", men det er bare noe med måten de uttrykker seg på jeg sliter med.

Anonymkode: f025b...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 19.00):

Stikker hånden inn i et vepsebol, siden King er blant de mest elskede forfatterne her på KG.

 

Avslutninger. Jeg synes avslutningene hans er veldig dårlige. Hat meg alt du vil😏 De er enten veldig matte, for praktiske, eller for brå. Store forfattere omfatter hele aspektet av romanskriving, plott til slutt. Og hvis du bare får 4/5, er du ikke dyktig. Avslutningene hans er så dårlige at man føler det var bortkastet tid å lese bøkene.

Han gjør en god jobb med å bygge opp historien og få deg til å bli dratt inn. Og så pakkes slutten inn på to sider og føles aldri helt riktig.

Det er morsomt. I "On Writing" er han sterkt imot prosessen med å plotte ut arbeidet ditt som forfatter, og jeg tror det er hans største svakhet. Han får en idé, og han skriver bare om den uten reell form eller funksjon.

Anonymkode: 59a82...3e0

En gang intervjuet jeg en tysk biograf av Agatha Christie. Jeg spurte henne om Christie var en plotter, men hun fortalte meg at Christie skrev tingene rett gjennom som oftest. Dette overrasket meg voldsomt, for når man leser Christie, så er jo plottet veldig gjennomtenkt, og noen ganger til og med det man kaller "contrived" på engelsk. Men hun hadde kanskje en egen evne å gjøre slike ting inne i hodet? Bøkene er jo ikke spesielt tykke? Jeg mener at det må være opp til hver enkelt, for alle har sine styrker på sitt eget område. Hvis man er Christie, så er det greit. Men det er jo ingen som er det. Men noen klarer seg kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes SK har mange fine avslutninger. Når man har skrevet så mange bøker er det klart at man ikke kan treffe 100% hver gang. Føler det at han ikke kan avslutte historier er en ting som blir sagt om og om igjen, men ofte av folk som egentlig ikke har lest noe særlig av ham. 11/22/63 og Revival er to eksempler hvor jeg synes slutten var fantastisk og løftet boka til ett nytt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mwanafunzi skrev (På 17.4.2022 den 21.27):

Jeg synes han har noe som er bra og noe som ikke er fullt så bra. Jeg elsker «The long walk», men er ikke så glad i «The girl who loved Tom Gordon», f.eks. 

Ofte bruker han en ganske fast mal når han skriver, det fungerer og er spennende. Jeg er ikke enig i det du skriver om slutten, kan du gi konkrete eksempler (titler)? Tenker du kanskje på bøkene som ligner mest på hverandre, som It, Needful things? 

 

Nå er jeg ikke ts, men ja, den boken Needful Things var i alle fall jeg sykt skuffet over slutten. Man leste boken i spenning, var kjempebra, og så brått på slutten så bare tok det helt av og ble helt "Usannsynlig" og brått var alt over. Var det ikke noe med en ildvogn som kjørte over himmelen eller noe? Passet liksom ikke inn i bokens handling ellers. Hovedgrunnen til at jeg faktisk husker nettopp Needful Things, var den dårlige slutten! (enda det er mange år siden jeg leste den nå)

Jeg leste  mye Stephen King da jeg var yngre, men de sluttene han hadde  på noen bøker gjorde at jeg mistet litt piffen på å lese han.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...