Gå til innhold

Hvordan er det mulig? IQ-tester. Gjennomsnitt i andre land.

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Vi har også å gjøre med en myte som sier at IQ er sterkt avhengig av miljø og ernæring, mens nyere forskning sier noe helt annet.

Tvillingstudier av eneggede viser at de som ble adskilt ved fødselen, og hadde helt forskjellig oppvekst, bare marginalt målte forskjellig på IQ.

Jeg kan ikke ta en tung diskusjon om IQ tester. Noen sier de er tilpasset den vestlige kultur. Det jeg stusser på er hvorfor tester i USA av folkegrupper som er oppvokst i samme land, gir så forskjellige resultater. Asiater på topp, de hvite og så afrikanere. Resultatene samsvarer godt med de landene de kommer fra opprinnelig.

Anonymkode: 35c5a...7bd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 0.50):

Jeg mistenker at IQ-tester er basert på en veldig vestlig måte å tenke på. Og dermed vil folk og land som lever på en annen måte enn oss score dårligere på den type tester. 

Anonymkode: cc9af...6e9

Logikk er da ikke noe vestlig fenomen 

Anonymkode: 2d6eb...865

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svakhet er at mange iq tester mangler sammenligningsgrunnlag. 

andre iq tester måler derimot iq basert på to parametere; alder og utdanning. 

alder har et slingringsmonn på 10 år (eks 30-40 år), og man legger inn antall år utdanning som vil si 12 eller 13 år for fullført grunnskole og vgs, 15 eller 16 år for bachelor osv. 

resultater av en fullskala iq score vil derfor hensynta både alder og utdanning. Det vil si at jeg kan få en gjennomsnittlig iq som 35 åring med 12 års utdannelse, men dersom jeg hadde fullført 16 års utdannelse, så ville min iq score vært lavere fordi jeg sammenlignes med en annen gruppe. 

dersom et land i Afrika, der svært få har samme utdannelsesnivå som oss i Norge blir presentert sammen iq test der overnevnte parametere ikke blir lagt til grunn, så sier det seg selv at de vil score betraktelig lavere enn det de fleste her i Norge ville gjort. Dermed vil gjennomsnittet bli annerledes fordi sammenligningsgrunnlaget ikke er likt. 

Anonymkode: 7b41c...1da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (8 timer siden):

Ingen som nevner den folkegruppen som scorer overlegent høyest på slike tester? 
🙊

Europeiske jøder?

Anonymkode: ba19b...b94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 13.4.2022 den 23.16):

Det som også er dumt med denne typen tester er at de kan bygge opp under sosialdarwinistiske og rasistiske teorier om at noen folk er naturlig intellektuelt underlegne andre. 

Generelt så ønsker jeg mer kunnskap og flere tester velkommen. Og jeg prøver å stille meg åpen for resultatet. Om det skulle vise seg at jøder er genetisk overlegen sånne som meg mhp intelligens (som mange har hevdet) så er det veldig spennende og noe vi bør se mer på, heller enn en trussel som biologi utgjør ovenfor mykere fags dogmer.

Anonymkode: f34e7...a7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 1.37):

Det er jo den klassiske bortforklaringen fra de som er PK og som ikke legger så stor vekt på vitenskapen, men det er jo også en god indikasjon på hvorfor mennesker fra enkelte områder ikke klarer å tilpasse et vestlig levesett.

Hvis man går ut ifra at teorien om menneskets opprinnelse og utvandring fra Afrika er riktig så er det også logisk at den gjennomsnittlige intelligensen øker jo lengere vekk fra Afrika man kommer. Noe som flere intelligenstester og undersøkelser faktisk bekrefter. 

De som ble igjen i Afrika og som ble boende på de samme områdene i generasjoner etter generasjoner møtte ikke de samme utfordringene som de som utvandret, utvandrerne måtte tilpasse seg forskjellig klima og rett og slett lære seg å overleve på andre måter.

Anonymkode: 3fa97...4b2

Dette fremstår som en veldig tynn forklaring. Du antar at forskjeller i (målt) IQ primært skyldes genetikk, og at miljø-press driver opp intelligensen.

Når jeg anekdotisk observerer mennesker så virker det noen ganger som det motsatte. Intelligens er som en slags påfuglfjær som vi mennesker ifører oss når miljøet er for enkelt. «Ingen» av oss dør av sult eller krig eller sykdom. Så vi selekterer partner ut fra humor, gode pickup lines, musikalitet, argumentasjon. Alle tegn på intelligens. Ut fra dette så burde argumentasjonen din tilsi at en populasjon med lite miljø-press ble mer intelligent, ikke mindre?

Jeg tror heller på arv enn miljø her (hvis jeg må velge). Hvis Afrikanere scorer lavere i IQ tester så tenker jeg at dårlig skolegang, dårlige oppvekstvilkår med sult og krig dominerer.

Sitat

Det er jo selvfølgelig ikke PK å påpeke fakta som at gjennomsnittet har sunket i Europa i takt med innvandring fra MENA land, Sverige er et veldig godt eksempel siden det var et av landene som lå på toppen før de åpnet slusene for migranter.

Når man importerer en stor gruppe mennesker fra regioner med krig, fattigdom, lite skolegang og en helt annen kultur/religion så kan man få mange rare utslag. Ikke først og fremst pga genetikk, tror jeg.

Sitat

Dessverre så er det mange som ikke vil innse fakta men heller legge skylden på hvite europeere for alt som er galt og alt som har gått galt i MENA land, slavehandelen er et tema som kommer opp igjen og igjen.

Fakta er at nå i dag så er det flere slaver i Afrika og Midt-Østen enn det totale antallet som noen gang ble transportert over til Amerika av hvite slavehandlere, det var heller ikke sånn at hvite slavehandlere fanget slavene selv i Afrika. Det var afrikanere som solgte andre afrikanere til europeiske slavehandlere men dette er igjen historiske fakta som det ikke er PK å snakke om.     

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er det forskjell på iq i folkegrupper. Det ser man jo på at enkelte her i verden bor i jordhytter og andre bygger romskip.. 

men på individnivå er det jo variasjon innad i gruppen. Men det er en grunn til at man ikke har mange somaliske overleger her til lands.. og det handler ikke om manglende muligheter 

Anonymkode: c9567...cff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Når jeg anekdotisk observerer mennesker så virker det noen ganger som det motsatte. Intelligens er som en slags påfuglfjær som vi mennesker ifører oss når miljøet er for enkelt. «Ingen» av oss dør av sult eller krig eller sykdom. Så vi selekterer partner ut fra humor, gode pickup lines, musikalitet, argumentasjon. Alle tegn på intelligens. Ut fra dette så burde argumentasjonen din tilsi at en populasjon med lite miljø-press ble mer intelligent, ikke mindre?»

lite miljø-press gjør at de uten påfuglfjær har like mye suksess i å fostre opp avkom som de med. Miljø-press i form av at det kommer ett monster som helst spiser de uten påfuglfjær gjør at de med påfuglfjær har større suksess i å få frem flere avkom. Det blir da over tid flere som har påfuglfjær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 8.18):

Så klart er det forskjell på iq i folkegrupper. Det ser man jo på at enkelte her i verden bor i jordhytter og andre bygger romskip.. 

Anonymkode: c9567...cff

Akkurat det har ikke direkte en dritt med IQ å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (1 time siden):

Akkurat det har ikke direkte en dritt med IQ å gjøre. 

Dette er det politisk riktige å si. Bare så synd man ikke finner støtte i seriøs forskning. Kanskje du har funnet noe annet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 8.23):

«Når jeg anekdotisk observerer mennesker så virker det noen ganger som det motsatte. Intelligens er som en slags påfuglfjær som vi mennesker ifører oss når miljøet er for enkelt. «Ingen» av oss dør av sult eller krig eller sykdom. Så vi selekterer partner ut fra humor, gode pickup lines, musikalitet, argumentasjon. Alle tegn på intelligens. Ut fra dette så burde argumentasjonen din tilsi at en populasjon med lite miljø-press ble mer intelligent, ikke mindre?»

lite miljø-press gjør at de uten påfuglfjær har like mye suksess i å fostre opp avkom som de med. Miljø-press i form av at det kommer ett monster som helst spiser de uten påfuglfjær gjør at de med påfuglfjær har større suksess i å få frem flere avkom. Det blir da over tid flere som har påfuglfjær. 

Hvis dame-påfuglene velger herre-påfugler med store fjær så blir det født flere barn med store fjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er det politisk riktige å si. Bare så synd man ikke finner støtte i seriøs forskning. Kanskje du har funnet noe annet?

Er det noen som har forsket på om adoptivbarn fra samfunn som lever i stråhytter har lavere odds for å bygge romskip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er det noen som har forsket på om adoptivbarn fra samfunn som lever i stråhytter har lavere odds for å bygge romskip?

Ja, finnes mye forsking på dette. Bl.a. tvillingstudier der barna er adskilt og vokser opp under forskjellige vilkår. Gener trumfer oppvekst når det gjelder IQ.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om IQ i mye større grad handler om gener en mange av oss er komfortable med, så bør det muligens også nevnes at gjennomsnittlig IQ et bestemt sted veldig lett kan senkes betraktelig over et par generasjoner når vondt blir værre i større lokalsamfunn/land.  

Blir det nevneverdig mere utrygt/hardt  i Norge, eller Tromsø for den sags skyld, Så tilsier historien at de "evnerike" i større grad vil slutte å få barn/flykte, en de på motsatt ende av skalaen.

Ettersom det er mindre gjennomsnittlige forskjeller i IQ mellom far og sønn, en det er mellom to vilt fremmede så sier det seg selv at dette kan senke gjennomsnittlig IQ betydelig over et par generasjoner.

Vi har eksempler på dette fra Usa og europa også.  Feks Detroit Og Miskolc er steder hvor "evnerike" i stor grad har forlatt etter avindustrialisering og følgende av dette. Jeg tipper disse byene hadde betraktelig høyere gjennomsnitts IQ i 1975 justert for flynn effekten, kontra i dag.

Gjennomsnittlig IQ i en befolkning reflekter med andre ord til en vis grad historien også.

Endret av Chomsky89
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis dame-påfuglene velger herre-påfugler med store fjær så blir det født flere barn med store fjær.

Iq er mest arvelig fra mor. Så det er mors påfuglfjær som bestemmer. Og en mor med små fjær får kanskje flere barn enn en med store, og suksessen i forhold til oppfostring er lik uavhengig av fjærstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo de med små, stusselige fjær som får mange barn og viderefører sine gener, mens de fjærfagre bruker tiden på å holde fjærene ved like 

Anonymkode: 71abe...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 0.50):

Jeg mistenker at IQ-tester er basert på en veldig vestlig måte å tenke på. Og dermed vil folk og land som lever på en annen måte enn oss score dårligere på den type tester. 

Anonymkode: cc9af...6e9

Hvorfor er det folk fra I-landene i Øst-Asia som har høyest IQ da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det folk fra I-landene i Øst-Asia som har høyest IQ da?

Spørsmålet er meget relevant for problemstillingen, men jeg har ikke noe godt svar. For testene er jo like. Og ad genene, så scorer jo asiater i USA høyere enn den hvite befolkning. Ganske likt der de for noen hundre år siden kom fra. Tilsvarende scorer afrikanere vesentlig lavere enn både asiater og hvite.

La oss nå si at jeg mente IQ tester gjenspeilte en vestlig måte å tenke på. Selv da vil jeg påstå de gjør noe riktig. Fordi testene da sier at grupper som innvandrer og har lave score på IQ, har større vansker med å tilpasse seg en vestlig måte å tenke på.

Det rapporteres stadig i media at gjennomsnittlig IQ synker i Norge og andre vestlige land. Det å nevne forskning og den åpenbare hoved forklaringen er politisk ukorrekt. Selv om logikken er helt klar. Innvandring av grupper med lavere IQ senker snittet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig, spør TS. Jeg omformulerer.

Hvordan er det mulig at to etniske grupper mennesker (raser), som i hundre tusen år har levd adskilt og med vidt forskjellig miljø og utfordringer, har utviklet samme IQ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...