Gjest Kattedama Skrevet 26. april 2022 #181 Skrevet 26. april 2022 (endret) CecilieX skrev (9 minutter siden): Så her skal han henge til spott og sped i evig tid? Fordi? Vi har et rettssystem i landet som sørger for dom og straff. Det er slik det fungerer, og jeg skjønner helt ærlig ikke dette behovet for å stille seg i ring på denne måten. Det er absolutt en parallell til det som foregår når man fortsetter å sparke noen som ligger nede. Selv mennesker med forvaringsdom (for mye verre ting) får sin frihet tilbake når de har sonet og man ser at de har endret seg. Lill skrev (6 minutter siden): Tråden har ikke hatt noen få innlegg siden søndag, så her kan man vel påstå at det overdrives fra din side. Sett fra et samfunnsperspektiv er både strukturell rasisme og tafse på ansatte i en bar noe man ikke bør ta lett på. Det gjør jo skolegård argumentet ditt og slå en som ligger nede argumentet ditt nokså spesielt. Endret 26. april 2022 av Lill :)
Gjest CecilieX Skrevet 26. april 2022 #182 Skrevet 26. april 2022 Lill skrev (På 23.4.2022 den 13.14): Ærlig talt! Det er ikke BH som er offeret her. Jeg håper han blir kansellert herfra og til evigheten. Ikke på bakgrunn av denne enkelt hendelsen, men summen av de alle. Lill skrev (13 minutter siden): Tråden har ikke hatt noen få innlegg siden søndag, så her kan man vel påstå at det overdrives fra din side. Sett fra et samfunnsperspektiv er både strukturell rasisme og tafse på ansatte i en bar noe man ikke bør ta lett på. Tja, nå var det vel du som skrev at du håpet han ble kansellert herfra og til evigheten. Hvilket var mitt poeng. Ikke engang drapsmenn får livstidsstraff.
Kinder Skrevet 26. april 2022 #183 Skrevet 26. april 2022 Skjønner ikke helt den diskusjonen om å tilgi Bernt. Det er vel de færreste her inne han har gjort noe mot? Han har iallfall ikke gjort noe mot meg, så for min del er det iallfall ikke snakk om å tilgi. Men at oppførselen hans var skikkelig drittsekk-oppførsel er jeg helt enig i. Rasisme, seksuell trakassering og vold er aldri greit, uavhengig hvor full (eller psykisk syk?) man er. For min del sank han så lavt, at det skal godt gjøres at det blir en person jeg gidder å lytte til/se programmer med mer. Ja, jeg har gjort mye rart jeg også, men det er forskjell på å gjøre flaue ting og det å være slem og ekkel mot noen. Og der sympati-innlegget hans gjorde ting bare verre. «Beklager oppførselen min, men jeg var alvorlig syk». Det at man er syk forklarer ikke oppførselen hans, så frem det ikke er snakk om en hjerneskade som har endret personligheten hans. Men akkurat det tviler jeg på. 21 1
Gjest Kattedama Skrevet 26. april 2022 #184 Skrevet 26. april 2022 CecilieX skrev (3 minutter siden): Tja, nå var det vel du som skrev at du håpet han ble kansellert herfra og til evigheten. Hvilket var mitt poeng. Ikke engang drapsmenn får livstidsstraff. Så vidt jeg vet har ikke en drapsmann jobb som TV reporter eller fremstår som forbilde eller er aktive personer i samfunnet gjennom TV eller nett her i Norge? Uten sammenligning forøvrig. Så at en med rasistiske og sexistisk oppførsel hører hjemme på TV virkelig rimelig søkt.
Gjest CecilieX Skrevet 26. april 2022 #185 Skrevet 26. april 2022 Lill skrev (1 minutt siden): Så vidt jeg vet har ikke en drapsmann jobb som TV reporter eller fremstår som forbilde eller er aktive personer i samfunnet gjennom TV eller nett her i Norge? Uten sammenligning forøvrig. Så at en med rasistiske og sexistisk oppførsel hører hjemme på TV virkelig rimelig søkt. De første stegene i en rehabiliteringsprosess er å erkjenne at man har et problem og be om hjelp, dette har BH gjort. Som sagt, jeg tror på endring og rehabilitering og et rettssystem som dømmer og straffer. Å tviholde på evigvarende fordømmelse og straff uten mulighet til å komme tilbake fremstår absurd. Vi som samfunn har lagt bak oss den typen straff. Utover det skjønner jeg ikke hvorfor enkeltmennesker skulle være berettiget til å påta seg rollen som dommer og bøddel (i overført betydning). Det er noe gammeltestamentlig over reaksjonsmåten for å sette det noe på spissen.
Gjest Kattedama Skrevet 26. april 2022 #186 Skrevet 26. april 2022 CecilieX skrev (1 minutt siden): De første stegene i en rehabiliteringsprosess er å erkjenne at man har et problem og be om hjelp, dette har BH gjort. Som sagt, jeg tror på endring og rehabilitering og et rettssystem som dømmer og straffer. Å tviholde på evigvarende fordømmelse og straff uten mulighet til å komme tilbake fremstår absurd. Vi som samfunn har lagt bak oss den typen straff. Utover det skjønner jeg ikke hvorfor enkeltmennesker skulle være berettiget til å påta seg rollen som dommer og bøddel (i overført betydning). Det er noe gammeltestamentlig over reaksjonsmåten for å sette det noe på spissen. Jeg skjønner ikke hvorfor noen påtar seg rollen som moralpoliti når det gjelder hva slags sanksjoner som er passende i en gitt situasjon. Det er vel strengt tatt opp til de som er blitt rammet/utsatt for disse handlingene som vet dette best. Nå er KG et diskusjonsforum og hvis jeg personlig mener at denne personen ikke bør få mer sendetid hverken på nett eller TV, så har jeg min rett til å mene det. Du skriver så pent om rehabilitering, og legge seg flat. Men disse holdningene han gir utrykk for er skadelig og har mest sannsynlig skapt skader for de det gjelder. Det er virkelig ikke BH som er offeret her, eller som bør ha fokus i denne saken. Seksuell trakkasering og vold på arbeidsplasser skjer hver dag, samme gjelder rasistiske ytringer. At du koker ned dette til «la oss ikke dømme til evig tid» argumentasjon i en såpass alvorlig sak er bare helt hinsides. Hadde det vært like formidlende omstendigheter hvis han hadde vært en influenser med shady bakgrunn?
AllahBallah Skrevet 26. april 2022 #187 Skrevet 26. april 2022 (endret) CecilieX skrev (12 minutter siden): De første stegene i en rehabiliteringsprosess er å erkjenne at man har et problem og be om hjelp, dette har BH gjort. Som sagt, jeg tror på endring og rehabilitering og et rettssystem som dømmer og straffer. Å tviholde på evigvarende fordømmelse og straff uten mulighet til å komme tilbake fremstår absurd. Vi som samfunn har lagt bak oss den typen straff. Utover det skjønner jeg ikke hvorfor enkeltmennesker skulle være berettiget til å påta seg rollen som dommer og bøddel (i overført betydning). Det er noe gammeltestamentlig over reaksjonsmåten for å sette det noe på spissen. Snakker om å gjøre en fjær til fem høns.. Påta rollen som dommer og bøddel? Må da være lov å mene noe om oppførselen hans på et anonymt forum? Som at hva 5-6 brukere her skriver om saken har noe betydning for ham videre. Mener dessuten det må være tillat å ikke lengre ha sansen for en kar som har gitt flere kvinner uønsket seksuell oppmerksomhet samt kalt en person «jævla neger» og gjort nazi-hilsen helt uprovosert. Er jo du som tar på deg dommer-rollen ved å mene det er feil å reagere på, ta avstand til og å vise avsky over oppførselen hans. Endret 26. april 2022 av AllahBallah 18 6
Gjest Kattedama Skrevet 26. april 2022 #188 Skrevet 26. april 2022 Kinder skrev (37 minutter siden): Skjønner ikke helt den diskusjonen om å tilgi Bernt. Det er vel de færreste her inne han har gjort noe mot? Han har iallfall ikke gjort noe mot meg, så for min del er det iallfall ikke snakk om å tilgi. Men at oppførselen hans var skikkelig drittsekk-oppførsel er jeg helt enig i. Rasisme, seksuell trakassering og vold er aldri greit, uavhengig hvor full (eller psykisk syk?) man er. For min del sank han så lavt, at det skal godt gjøres at det blir en person jeg gidder å lytte til/se programmer med mer. Ja, jeg har gjort mye rart jeg også, men det er forskjell på å gjøre flaue ting og det å være slem og ekkel mot noen. Og der sympati-innlegget hans gjorde ting bare verre. «Beklager oppførselen min, men jeg var alvorlig syk». Det at man er syk forklarer ikke oppførselen hans, så frem det ikke er snakk om en hjerneskade som har endret personligheten hans. Men akkurat det tviler jeg på. Enig.
Licorne Skrevet 26. april 2022 #189 Skrevet 26. april 2022 8 minutter siden, AllahBallah said: Snakker om å gjøre en fjær til fem høns.. Påta rollen som dommer og bøddel? Må da være lov å mene noe om oppførselen hans på et anonymt forum? Som at hva 5-6 brukere her skriver om saken har noe betydning for ham videre. Mener dessuten det må være tillat å ikke lengre ha sansen for en kar som har gitt flere kvinner uønsket seksuell oppmerksomhet samt kalt en person «jævla neger» og gjort nazi-hilsen helt uprovosert. Er jo du som tar på deg dommer-rollen ved å mene det er feil å reagere på, ta avstand til og å vise avsky over oppførselen hans. Enig. Som om 9 sider på KG er relevant for noe som helst i denne situasjonen, uansett. 4
Justlooking Skrevet 26. april 2022 #190 Skrevet 26. april 2022 CecilieX skrev (14 minutter siden): De første stegene i en rehabiliteringsprosess er å erkjenne at man har et problem og be om hjelp, dette har BH gjort. Som sagt, jeg tror på endring og rehabilitering og et rettssystem som dømmer og straffer. Å tviholde på evigvarende fordømmelse og straff uten mulighet til å komme tilbake fremstår absurd. Vi som samfunn har lagt bak oss den typen straff. Utover det skjønner jeg ikke hvorfor enkeltmennesker skulle være berettiget til å påta seg rollen som dommer og bøddel (i overført betydning). Det er noe gammeltestamentlig over reaksjonsmåten for å sette det noe på spissen. Enig med deg jeg 😊 Selv om jeg ikke er fan så har han ikke drept noen, han dummet seg ut i fylla med diverse som egentlig ikke er så ekstremt sammenligner med mye verre ting som skjer der ute hver eneste helg. Han kom bort i halsen til dørvakta da han ble sluppet fri fra håndjernene på ryggen. Han sa og gjorde mye dumt i fylla som han ba om unnskyldning for dagen etter. Men har vi ikke alle sett tilsvarende eller verre? Jeg har i alle fall sett mye verre ting i hine hårde dager på byen uten at folk ble boikottet den gang. Han har lagt seg flat, oppsøkt hjelp, mistet jobber og kolleger tar avstand. Er ikke det godt nok så langt? La politiet og eventuelt domstolene ordne opp om det kommer så langt. 10 2
Kinder Skrevet 26. april 2022 #191 Skrevet 26. april 2022 Justlooking skrev (55 minutter siden): Enig med deg jeg 😊 Selv om jeg ikke er fan så har han ikke drept noen, han dummet seg ut i fylla med diverse som egentlig ikke er så ekstremt sammenligner med mye verre ting som skjer der ute hver eneste helg. Han kom bort i halsen til dørvakta da han ble sluppet fri fra håndjernene på ryggen. Han sa og gjorde mye dumt i fylla som han ba om unnskyldning for dagen etter. Men har vi ikke alle sett tilsvarende eller verre? Jeg har i alle fall sett mye verre ting i hine hårde dager på byen uten at folk ble boikottet den gang. Han har lagt seg flat, oppsøkt hjelp, mistet jobber og kolleger tar avstand. Er ikke det godt nok så langt? La politiet og eventuelt domstolene ordne opp om det kommer så langt. Det er en dørvakt her som har stått frem og fortalt hvordan situasjonen har preget han i etterkant. Og det er så viktig å huske på; hvordan ordene og handlingene våre kan påvirke andre mennesker. Vi kan ikke drive å unnskylde folk som har vært drittsekk mot andre mennesker med at «andre har gjort lignende ting/verre ting». Det skal ikke være normalt eller på noe måte greit å være slem mot andre mennesker, bare fordi du har sett andre gjøre verre ting. Og det er ikke alltid det hjelper å legge seg flat, som du skriver at Hulsker har gjort. Det hjelper iallfall sjeldent menneskene man allerede har skadet med ord eller handling. 10
Justlooking Skrevet 26. april 2022 #192 Skrevet 26. april 2022 Kinder skrev (6 minutter siden): Det er en dørvakt her som har stått frem og fortalt hvordan situasjonen har preget han i etterkant. Og det er så viktig å huske på; hvordan ordene og handlingene våre kan påvirke andre mennesker. Vi kan ikke drive å unnskylde folk som har vært drittsekk mot andre mennesker med at «andre har gjort lignende ting/verre ting». Det skal ikke være normalt eller på noe måte greit å være slem mot andre mennesker, bare fordi du har sett andre gjøre verre ting. Og det er ikke alltid det hjelper å legge seg flat, som du skriver at Hulsker har gjort. Det hjelper iallfall sjeldent menneskene man allerede har skadet med ord eller handling. Det er mange ting mange kan reagere på på den ene eller andre måten. Mange er slemme mot andre dessverre, også uten at det får konsekvenser. Men nå er dette politianmeldt og da får vi se responsen på det - hvor alvorlig politiet finner ut at det var. Dessverre igjen, så et det mye som blir anmeldt av alvorligere ting som blir henlagt - det ser man stadig i media for politiet har ikke ressurser. Får håpe at denne saken får en gjennomgang så det kommer et svar på alvorlighetsgraden ihht politiet. Vi andre kan ha forskjellige synspunkter men nå er det altså opp til politiet å finne ut av det. 5
Vetikka Skrevet 26. april 2022 #193 Skrevet 26. april 2022 Kinder skrev (1 time siden): Det er en dørvakt her som har stått frem og fortalt hvordan situasjonen har preget han i etterkant. Og det er så viktig å huske på; hvordan ordene og handlingene våre kan påvirke andre mennesker. Vi kan ikke drive å unnskylde folk som har vært drittsekk mot andre mennesker med at «andre har gjort lignende ting/verre ting». Det skal ikke være normalt eller på noe måte greit å være slem mot andre mennesker, bare fordi du har sett andre gjøre verre ting. Og det er ikke alltid det hjelper å legge seg flat, som du skriver at Hulsker har gjort. Det hjelper iallfall sjeldent menneskene man allerede har skadet med ord eller handling. Men hva i all verden skal Bernt Hulsker gjøre da? Han har lagt seg paddeflat på insta, etter han tok kontakt med ledelsen i Syng og ba om å få møte da ansatte personlig og be om unnskyldning, hvilket den fornærmede vekteren ikke var mottagelig for (ja, jeg vet at det er flere fornærmede i saken her).. Vil tro at det BH går igjennom nå - vært sykemeldt i 1mnd, behandling som ligner cancel culture og «klarer ikke se meg i speilet engang», er ganske mye verre enn en skikkelig drittdag på jobb. Folk skal være så politisk korrekte at det bikker over og blir totalt ukorrekt og lite medmenneskelig. Ganske paradoksalt. 19 1 4
Gjest Keikolina Skrevet 26. april 2022 #194 Skrevet 26. april 2022 Vetikka skrev (40 minutter siden): Men hva i all verden skal Bernt Hulsker gjøre da? Han har lagt seg paddeflat på insta, etter han tok kontakt med ledelsen i Syng og ba om å få møte da ansatte personlig og be om unnskyldning, hvilket den fornærmede vekteren ikke var mottagelig for (ja, jeg vet at det er flere fornærmede i saken her).. Vil tro at det BH går igjennom nå - vært sykemeldt i 1mnd, behandling som ligner cancel culture og «klarer ikke se meg i speilet engang», er ganske mye verre enn en skikkelig drittdag på jobb. Folk skal være så politisk korrekte at det bikker over og blir totalt ukorrekt og lite medmenneskelig. Ganske paradoksalt. Enig!
Sugar&Spice Skrevet 27. april 2022 #195 Skrevet 27. april 2022 Vetikka skrev (3 timer siden): Men hva i all verden skal Bernt Hulsker gjøre da? Han har lagt seg paddeflat på insta, etter han tok kontakt med ledelsen i Syng og ba om å få møte da ansatte personlig og be om unnskyldning, hvilket den fornærmede vekteren ikke var mottagelig for (ja, jeg vet at det er flere fornærmede i saken her).. Vil tro at det BH går igjennom nå - vært sykemeldt i 1mnd, behandling som ligner cancel culture og «klarer ikke se meg i speilet engang», er ganske mye verre enn en skikkelig drittdag på jobb. Folk skal være så politisk korrekte at det bikker over og blir totalt ukorrekt og lite medmenneskelig. Ganske paradoksalt. Sååå… å måtte møte konsekvensene av egen rassoppførsel er verre enn å bli utsatt for rasisme? Det er stakkars Bernt, for han har det så fælt, og den slemme dørvakten er slem fordi han reagerer på rasisme? Ja, stakkars stakkars Bernt som dreit seg ut. Stakkars, stakkars bernt, han er det viktig at vi gir litt slækk den fæle dørvakten derimot trenger ikke støtte, bare mistenkelighet og degradering av opplevelse… Den er grei. 21 3
Salmonella Skrevet 27. april 2022 #196 Skrevet 27. april 2022 Sugar&Spice skrev (1 time siden): Sååå… å måtte møte konsekvensene av egen rassoppførsel er verre enn å bli utsatt for rasisme? Det er stakkars Bernt, for han har det så fælt, og den slemme dørvakten er slem fordi han reagerer på rasisme? Ja, stakkars stakkars Bernt som dreit seg ut. Stakkars, stakkars bernt, han er det viktig at vi gir litt slækk den fæle dørvakten derimot trenger ikke støtte, bare mistenkelighet og degradering av opplevelse… Den er grei. Var jo ikke det brukeren skrev i det hele tatt... 13
Sugar&Spice Skrevet 27. april 2022 #197 Skrevet 27. april 2022 Salmonella skrev (22 minutter siden): Var jo ikke det brukeren skrev i det hele tatt... skrev ikke brukeren et det er verre å gå gjennom det Bernt Hulsker gjør nå, enn å ha en drittdag på jobb? Mulig det ikke var ment som en sammenlikning med det dørvakta gikk gjennom (som tross alt var den som hadde en drittdag på jobb…), men det var sånn jeg tolket det som ble skrevet i den setningen jeg uthevet. 7
Gjest CecilieX Skrevet 27. april 2022 #198 Skrevet 27. april 2022 Lill skrev (8 timer siden): Jeg skjønner ikke hvorfor noen påtar seg rollen som moralpoliti når det gjelder hva slags sanksjoner som er passende i en gitt situasjon. Det er vel strengt tatt opp til de som er blitt rammet/utsatt for disse handlingene som vet dette best. Nå er KG et diskusjonsforum og hvis jeg personlig mener at denne personen ikke bør få mer sendetid hverken på nett eller TV, så har jeg min rett til å mene det. Du skriver så pent om rehabilitering, og legge seg flat. Men disse holdningene han gir utrykk for er skadelig og har mest sannsynlig skapt skader for de det gjelder. Det er virkelig ikke BH som er offeret her, eller som bør ha fokus i denne saken. Seksuell trakkasering og vold på arbeidsplasser skjer hver dag, samme gjelder rasistiske ytringer. At du koker ned dette til «la oss ikke dømme til evig tid» argumentasjon i en såpass alvorlig sak er bare helt hinsides. Hadde det vært like formidlende omstendigheter hvis han hadde vært en influenser med shady bakgrunn? Dette er et offentlig forum, hvor det vi skriver leses av andre. Du har rett til å mene, jeg har rett til å være uenig og argumentere mot det du skriver. Vi stiller relativt likt der. Ja det er opp til de som ble offer for dette og påtalemyndigheten å reagere på dette, det er poenget. De færreste har unnskyldt BH, og det er ikke det mine innlegg handler om. Men det handler om hvorvidt vi som samfunn (og det er vi som enkeltpersoner som tilsammen utgjør samfunnet) skal behandle andre mennesker. Det er en grei leveregel å ikke sparke noen som ligger nede, forumdeltager eller ikke. Denne kanselleringskulturen er en gruppedynamikk som hører hjemme i en annen tid. Jeg venta på den siste kommentaren din, om influencere med shady bakgrunn. Forskjellen ligger i om man tar selvkritikk og endrer seg. Det var det som var inngangen min til debatten. BH har gjort noe som svært mange andre ikke gjør i en slik situasjon. Han har lagt seg flat, erkjent å ha vært idiot og søkt hjelp. Likevel argumenterer du for livstidsstraff i form av aldri å få mulighet til å komme tilbake i jobb.
Gjest CecilieX Skrevet 27. april 2022 #199 Skrevet 27. april 2022 AllahBallah skrev (9 timer siden): Snakker om å gjøre en fjær til fem høns.. Påta rollen som dommer og bøddel? Må da være lov å mene noe om oppførselen hans på et anonymt forum? Som at hva 5-6 brukere her skriver om saken har noe betydning for ham videre. Mener dessuten det må være tillat å ikke lengre ha sansen for en kar som har gitt flere kvinner uønsket seksuell oppmerksomhet samt kalt en person «jævla neger» og gjort nazi-hilsen helt uprovosert. Er jo du som tar på deg dommer-rollen ved å mene det er feil å reagere på, ta avstand til og å vise avsky over oppførselen hans. Licorne skrev (9 timer siden): Enig. Som om 9 sider på KG er relevant for noe som helst i denne situasjonen, uansett. Dere ytrer dere offentlig og konsekvensen av det er at dere blir en del av det offentlige ordskiftet der dere påvirker andre med det dere skriver. Jo flere som ytrer seg i samme retning jo større sannsynlighet for å påvirke til hva som fremstår som konsensus. Vinden blåser på denne måten, og det er det som er skremmende. Det er mange som tar avgjørelser i forhold til hvordan vinden blåser i en sak, og det ser vi til fulle i slike kansellerings-saker. Offentlig gapestokk, steining, borgervern driver vi ikke med lenger men SoMe har virkelig gitt mulighet til å gjenoppta praksisen. Ytringsfriheten kommer med et ansvar.
Kinder Skrevet 27. april 2022 #200 Skrevet 27. april 2022 Vetikka skrev (7 timer siden): Men hva i all verden skal Bernt Hulsker gjøre da? Han har lagt seg paddeflat på insta, etter han tok kontakt med ledelsen i Syng og ba om å få møte da ansatte personlig og be om unnskyldning, hvilket den fornærmede vekteren ikke var mottagelig for (ja, jeg vet at det er flere fornærmede i saken her).. Vil tro at det BH går igjennom nå - vært sykemeldt i 1mnd, behandling som ligner cancel culture og «klarer ikke se meg i speilet engang», er ganske mye verre enn en skikkelig drittdag på jobb. Folk skal være så politisk korrekte at det bikker over og blir totalt ukorrekt og lite medmenneskelig. Ganske paradoksalt. Hva mener du? Er det mitt og andre sitt ansvar at Bernt skal bli frisk igjen etter hva han har gjort? Det er Bernt sitt ansvar, ene og alene. Vi kan ikke bare tenke at det Bernt har gjort er greit, bare fordi det er synd i han som er ble sykemeldt etter noe han kunne for helt selv. Skal dørvakten bare glemme hele situasjonen, bare fordi noen syns synd i Bernt? Det handler overhodet ikke om å være politisk korrekt. Jeg bryr meg lite om akkurat det. Det handler om å si i fra at sånt som Bernt gjorde ikke er greit. Eller skal det være fritt frem for alle å gjøre som Bernt, bare man sier unnskyld etterpå? 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå