Gå til innhold

Hva er definisjonen på en kvinne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen av dere kunne hjulpet meg med min skole oppgave der jeg skal finne definisjonen på hva en kvinne er?

Hva vil DU si er definisjonen av en kvinne?

 

Anonymkode: 72b99...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle som definerer seg som kvinne, er kvinner. 🙂 

Anonymkode: a8446...5eb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle som definerer seg som kvinne, er kvinner. 🙂 

Anonymkode: a8446...5eb

Ingen biologi? Er også alle som definerer seg som 60-åringer 60 år? Jeg mener det er forskjell på å leve som kvinne eller 60-åring, og å faktisk være det.  

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg regner med dere har fått oppgaven fordi det er et aktuelt tema. Så jeg ville både snakket om biologisk definisjon, men problematisert med de siste årenes forandring av synet på kvinner og menn og dratt inn dette med en ny type identifikasjon som er annerledes fra den tidligere kjønnsdiskursen.

Anonymkode: b9127...e0f

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på om noen av dere kunne hjulpet meg med min skole oppgave der jeg skal finne definisjonen på hva en kvinne er?

Hva vil DU si er definisjonen av en kvinne?

 

Anonymkode: 72b99...388

Livmor, eggstokk osv. Har du ikke det er du ikke kvinne. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt biologisk definisjon og sagt en person med XX kromosom, men i en slik oppgave er det naturlig å diskutere sosialt kjønn og kjønnsidentitet også. Det handler jo mer om sosiale forventninger, sosiale roller og egen følelse av identitet. Biologisk og sosialt kjønn snakkes jo ofte om om hverandre. 

Anonymkode: ec1aa...952

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (2 minutter siden):

Jeg ville brukt den biologiske definisjonen. 

 

Athena79 skrev (Akkurat nå):

Den biologiske definisjonen. 

Ja, men nei. Fordi det er så mye forskjellig informasjon om hva som er den biologiske definisjonen, eks menn som er kvinner er kvinner, kvinner er kvinner, hva er egentlig en kvinne?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle som definerer seg som kvinne, er kvinner. 🙂 

Anonymkode: a8446...5eb

 

 

Jeg vil bare bestå i faget, og er usikker på hva min lærer sin politiske ideologi er så det er ikke lett og vite hva som er riktig og svare..

Anonymkode: 72b99...388

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (3 minutter siden):

Livmor, eggstokk osv. Har du ikke det er du ikke kvinne. 

Er man ikke kvinne lenger om man må fjerne disse organene?

Anonymkode: f691f...074

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Person med xx-kromosomer/potensiale til å lage eggceller.

Det var jo det kvinne faktisk betydde før noen begynte å dra følelser, utseende og roller inn i det hele. Synes det er å gå baklengs inn i framtida. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er man ikke kvinne lenger om man må fjerne disse organene?

Anonymkode: f691f...074

Hvis man er født uten alle disse organene, men heller født med testikler og penis da er du ikke en kvinne. Hvis du er født med de men fjerner de på et senere tidspunkt så er du fortsatt en kvinne.

Anonymkode: 856db...2c2

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

Ja, men nei. Fordi det er så mye forskjellig informasjon om hva som er den biologiske definisjonen, eks menn som er kvinner er kvinner, kvinner er kvinner, hva er egentlig en kvinne?

 

 

Jeg vil bare bestå i faget, og er usikker på hva min lærer sin politiske ideologi er så det er ikke lett og vite hva som er riktig og svare..

Anonymkode: 72b99...388

Hvorfor i all verden kan du ikke bare skrive en vanlig oppgave? Som er å hente inn flere perspektiver og diskutere dem? Det er ikke sikkert hun har noen ideologi, men DU burde uansett være i stand til å drøfte saken.

Anonymkode: b9127...e0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definisjonen på kvinne, i hvilken sammenheng? 

I forbindelse med bruk av garderoben i den lokale svømmehallen, eller medisinsk? Kvinner kan f.eks ha atypiske symptomer på hjerteinfarkt. 
Er du født kvinne, men har operert på deg en pikk og kaller deg Truls, er sjansen til stede for at du fortsatt må ses på som kvinne dersom du skal utredes for hjertesykdom, uansett hvor mye du påstår du er mann.

Anonymkode: f6b8a...05b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucius

En kvinne er et kjønnsmodent eller voksent menneske av hunkjønn. Hun er en betegnelse for individer av hunkjønn til forskjell fra han. Hunkjønn er det biologiske kjønnet med forplantningsorganer som inneholder/utvikler eggceller. Hunnene skiller seg fra hannene ved at de har to XX-kromosomer, til forskjell fra hannenes XY.

 

10614621-BC2D-402E-94C8-F2306F5CDD8F.jpeg.51d0d3774acdf0cfc54b3f378f3e544f.jpeg

Venusspeil er et utbredt kjønnssymbol for individer av hunkjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fag er dette, er det vgs eller universitet, og hva er egentlig oppgaven?

Jeg tipper at oppgaven ikke er å opplyse læreren om en fasit, men å belyse diskusjonen om kjønnsidentitet osv.

Jeg foreslår at du nevmer flere ulike definisjoner, hvor de kommer fra og hvem som bruker de. Deretter diskuterer du litt for og imot, inkludert å stille spøsmål om hvorfor vi er så opptatte av å definere mennesker i to kjønn. Hva har det egentlig å si? Kanskje også dra inn at legning ofte feilaktig blir dratt inn i diskusjonen om kjønn. Til slutt konkluderer du med at begrepet kvinne ikke er så fast definert som man først skulle tro, og at meningen av ordet er i rask endring i dagens samfunn.

 

Ulik definisjoner som kan diskuteres, fordi alle kan ha unntak alt ettersom hvordan man ser det:

Alle med XX- kromosom

Alle som kan bære fram et barn

Alle som har kvinnelige kjønnsorgan

Alle som har Female i passet/folkeregisteret

Alle som har kvinnelig kjønnsuttrykk/fremstår som kvinne utad

Alle som selv ønsker å bli kalt kvinne

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Definisjonen av en kvinne.. uhm. Et menneske som har overvekt av feminine trekk😅

Anonymkode: cb00c...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne er en person med XX kromosomer som har anlegg for å produsere eggceller og å føde barn. Dette er ikke det samme som at eggstokker og livmor virker, men man har utstyret til det. Altså anlegg for eggstokker og livmor.

Anonymkode: 3b4e9...f00

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet enn det overnevnte er kjønnsidentitet og det har ingenting med biologisk kjønn å gjøre.

Anonymkode: 3b4e9...f00

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...