AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #21 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men er ikke sosionom ofte en turnusjobb? Med helger osv Barnehage er jo kun dagtid Anonymkode: 16019...195 Sosionom kan jobbe mange steder, også skoler, NAV, sykehus og ulike tiltaksarrangører. Med unntak av sykehus er jeg ganske sikker på at disse jobber dagtid. Sykehus tror jeg stort sett har arbeidstid på dagtid, men er usikker på om det alltid er slik. Stillinger lyses ikke alltid ut som "sosionom stilling", men utdannelsen sosionom vurderes som en grei kompetanse til arbeidsoppgavene. Noen stillinger kan være knyttet til kriseberedskapen i kommunen, og de må kanskje påregne noe arbeid utenfor vanlig arbeidstid (natt, helg, når som helst). Antar ansvaret og arbeidstiden lønnes der etter. Anonymkode: 3bcc2...611
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #22 Skrevet 13. april 2022 Jeg er barnehagelærer og har jobbet som ped.leder i over 20 år, før jeg tok videreutdanning innen spes.ped og jobber nå i skolen. Å jobbe i barnehage er på en side givende og variert, men med mindre det skjer noe med bemanning er det ikke et yrke jeg anbefaler til unge i dag. Det er mange krav og forventninger som hadde vært utfordrende og gøy om det fantes personale og tid til å jobbe med det. Siste årene mine ble jeg stadig mindre motivert til å jobbe med utvikling selv om jobben direkte med barna er fantastisk. Klarte å «komme meg unna» før jeg havnet i sykemeldingsstatistikken som sier at barnehagelærere har landets høyeste fravær, noe som skyldes arbeidsbetingelsene og ikke dårlig helse. Jeg er usikker på hvor allsidig utdannelsen som barnehagelærer er, om man ikke ønsker videreutdanning inne spes.ped. Om jeg skulle valgt i dag ville jeg nok valgt vernepleier eller sosionom, evt direkte på spesialpedagogikk. Anonymkode: 22d5a...bde 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #23 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hun har sikkert jobbet 2 år lengre enn deg også da Anonymkode: e621d...d12 Faktisk 3 år kortere. Anonymkode: 6629e...8c2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #24 Skrevet 13. april 2022 Ikke barnehage. Null utviklingsmuligheter. Du kan bli pedagogisk leder eller styrer. That’s it. Dårlig lønn også. Sosionomer kan ha utrolig mange forskjellige yrker. Anonymkode: e5df7...b50 3
Mariell1995 Skrevet 13. april 2022 #25 Skrevet 13. april 2022 Vernepleiere kommer ikke til å kunne erstatte sosionomene, selv om vernepleiere kan være mer ettertraktet noen steder som f.eks. miljøterapeut pga. medisinkompetansen (men det gjelder jo ikke alltid, selvfølgelig). Men vernepleiere erstatter ikke sosionomene, for sosionomene har mange muligheter - og sosionomtjenesten er kun for sosionomer. Det er mye å velge i som sosionom, og jeg selv blir utdannet sosionom til sommeren! Men hvis du primært vil jobbe i barnehage, hadde jeg nok valgt barnehagelærerutdanningen, da du vil lære mye om akkurat dette Alle har ulike erfaringer og synspunkter (og utgangspunker, for den saks skyld) når det kommer til ulike jobber. Jeg hadde dermed fulgt hjertet mitt ut ifra det jeg selv hadde hatt lyst til og kapasitet til - og ikke hørt på det alle andre har å si. Vi er jo alle forskjellige Og du kan jo også søke begge utdanninger Lykke til med valget, og kom gjerne med oppdatering om hva du velger, og eventuelt hva du kommer inn på! Dette blir spennende!
Grüner Skrevet 13. april 2022 #26 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men er ikke sosionom ofte en turnusjobb? Med helger osv Barnehage er jo kun dagtid Anonymkode: 16019...195 Barnehage er også turnusjobb og det er møter på kveldstid. Men fri i helgene. Mht sosionom kommer det helt an på hvor du jobber. De fleste jeg vet om har fast arbeidstid på dagtid man-fre.
Illy Skrevet 13. april 2022 #27 Skrevet 13. april 2022 Jeg er sosionom, og jobber i barnehage. Mitt råd er nok, bli sosionom, tror jeg. Jeg har vurdert å omskolere meg å bli barnehagelærer. Men jeg kommer ikke til å gjøre det. Nettopp på grunn av det andre i tråden forteller om, for lav bemanning og høyt press. Jeg opplever at det ikke er mulig å gi barna, særlig de minste, det tilbudet jeg tenker de burde få. Og de ansatte blir utslitte. Årsaken til karriere-byttet for meg akkurat nå er først og fremst praktisk mtp. reisevei til jobb, arbeidstider og mitt familieliv. Og at jeg er veldig glad i barn, og syns det er en svært viktig og meningsfull jobb. Foreldre kan kanskje være utakknemlige. Men utover det møter jeg virkelig mye mer takknemlighet og glede, og mindre kompliserte relasjoner, i jobb i barnehage enn som sosionom. Det hender folk blir glade for å møte sosionomen, men de er ganske ofte kampklare også. Mens barna kommer løpende med åpne armer. En har også sjansen til å jobbe forebyggende. Bety noe for barn som strever med noe, og kanskje være med å bidra til at de kommer inn i et godt spor og får det bedre senere i livet. Med økt bemanning, og tid til hvert enkelt barn og tid til dem som trenger litt ekstra, da hadde det virkelig vært en drømmejobb. Ellers sosionom mer allsidig. Jeg har jobbet både i rusomsorg, psykisk helsevern og barnevern. Og jeg vil si at stressnivået har vært like høyt, særlig i de stillingene jeg hadde i psykisk helsevern og barnevern. Det har vært omtrent like mye slitasje, men på en annen måte. Jeg er ikke bekymret for liv og helse hverken for dem jeg jobber med eller meg selv i barnehage, og det har jeg vært en god del som sosionom. Men støyen. Og løftene. Og tempoet. Og følelsen av å ikke få gitt alle det de trenger. Det er utfordringer i barnehagehverdagen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #28 Skrevet 13. april 2022 Grüner skrev (1 time siden): Barnehage er også turnusjobb og det er møter på kveldstid. Men fri i helgene. Mht sosionom kommer det helt an på hvor du jobber. De fleste jeg vet om har fast arbeidstid på dagtid man-fre. Å jobbe i barnehage er turnusjobb? Hvilke tillegg har dere? Hvor mange timer er det per uke, 35,5 i 100% stilling? Hvordan synes du barnehageturnus er kontra sykehusturnus for eksempel (sett bortifra å jobbe helg da). Har dere møter som varer til 22 på kveldstid 2 til 3 ganger per uke og hvordan kompanseres disse? Anonymkode: 13854...8b6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #29 Skrevet 14. april 2022 Illy skrev (9 timer siden): Jeg er sosionom, og jobber i barnehage. Mitt råd er nok, bli sosionom, tror jeg. Jeg har vurdert å omskolere meg å bli barnehagelærer. Men jeg kommer ikke til å gjøre det. Nettopp på grunn av det andre i tråden forteller om, for lav bemanning og høyt press. Jeg opplever at det ikke er mulig å gi barna, særlig de minste, det tilbudet jeg tenker de burde få. Og de ansatte blir utslitte. Årsaken til karriere-byttet for meg akkurat nå er først og fremst praktisk mtp. reisevei til jobb, arbeidstider og mitt familieliv. Og at jeg er veldig glad i barn, og syns det er en svært viktig og meningsfull jobb. Foreldre kan kanskje være utakknemlige. Men utover det møter jeg virkelig mye mer takknemlighet og glede, og mindre kompliserte relasjoner, i jobb i barnehage enn som sosionom. Det hender folk blir glade for å møte sosionomen, men de er ganske ofte kampklare også. Mens barna kommer løpende med åpne armer. En har også sjansen til å jobbe forebyggende. Bety noe for barn som strever med noe, og kanskje være med å bidra til at de kommer inn i et godt spor og får det bedre senere i livet. Med økt bemanning, og tid til hvert enkelt barn og tid til dem som trenger litt ekstra, da hadde det virkelig vært en drømmejobb. Ellers sosionom mer allsidig. Jeg har jobbet både i rusomsorg, psykisk helsevern og barnevern. Og jeg vil si at stressnivået har vært like høyt, særlig i de stillingene jeg hadde i psykisk helsevern og barnevern. Det har vært omtrent like mye slitasje, men på en annen måte. Jeg er ikke bekymret for liv og helse hverken for dem jeg jobber med eller meg selv i barnehage, og det har jeg vært en god del som sosionom. Men støyen. Og løftene. Og tempoet. Og følelsen av å ikke få gitt alle det de trenger. Det er utfordringer i barnehagehverdagen. Ts her, tusen takk for at du deler dine erfaringer! Vil du genuint anbefale noen å bli sosionom med dine yrkeserfaringer? Eller syns du det er for mye negativt til at det er verdt det? Jeg er rundt 30 år når jeg evt begynner på utdannelsen. Anonymkode: 16019...195
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #30 Skrevet 14. april 2022 Grüner skrev (15 timer siden): Barnehage er også turnusjobb og det er møter på kveldstid. Men fri i helgene. Mht sosionom kommer det helt an på hvor du jobber. De fleste jeg vet om har fast arbeidstid på dagtid man-fre. På hvilken planet er barnehage turnusjobb? Vi går ulike vakter, ja, men det er ikke turnus. Og ja, man har kanskje 1-2 kveldsmøter pr mnd. Anonymkode: 6f730...ad4 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #31 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (På 12.4.2022 den 18.59): Jeg vet ikke med sosionom, men barnehagelærer gir gode muligheter for videreutdanning. Hvis man er lei av å jobbe i barnehage finnes det muligheter. Anonymkode: fc557...621 Løgn! Politikerne har gjort det umulig gor barnehagelærere å få særlig andre jobber. Hvorfor? Fordi flukten fra yrket er så høy at politikerne aktivt har måttet forhindre flymukten ved å strupe mulighetene for annet arbeid. Det de burde gjort var: vikar fra første dag, bedre voksentetthet, færre barn per kvadratmeter, bedre lønn og mindre papirarbeid. Det eneste politikerne gjør er å motarbeide oss i yrket ved å stadig øke forventningene til oss, få oss til å jobbe fortere og mer effektivt og krympe handlingsrommet for arbeidet vårt. Det kuttes samtidig som det hele tiden blir høyere krav. Hadde gått sosionom, 100%!!! Anonymkode: 9bb6c...c6c 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #32 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (På 13.4.2022 den 0.45): Det som AB sier stemmer. Finnes en hel del videreutdanninger som barnehagelærere er kvalifisert til. Har selv sittet å gjort research på flere høgskoler og universiteter. Er pedagog selv. Å gjøre research burde man fint kunne forvente av en voksen person, uten at en annen skal finne fram dette for dere. Jeg kjenner barnehagelærere med videreutdanning innen f.eks sosialt arbeid, ledelse, rådgiving, læring, folkehelse, funksjonshemming, psykososialt arbeid, språk og kommunikasjon, psykisk helsearbeid, eldres helse, teknologi. De jeg nevnte opp er bare fåtall av tverrfaglige videreutdanninger som barnehagelærere kvalifiserer til. Både på lavere nivå og masternivå. Er ikke det nok muligheter? Så å si at man ikke har muligheter som barnehagelærer, er som å bæsje seg selv på leggen. Men selvsagt må man gidde å gjøre research. Hjelper ikke å sitte på en stol, å klage over hvor fælt det er - og at man ikke kommer seg ut av barnehagen. Anonymkode: 4c56e...987 Selvfølgelig kan man ta videreutdanning, det vi snakker om er hvilke arbeidsmuligheter dette gir oss videre? Når blir vi valgt over andre utdanninger med videreutdanning? Vil du ha en sosionom med videreutdanning eller en barnehagelærer med videreutdanning i f.eks. bolig for utviklingshemmede? Sosionomer vil alltid vinne. Det er bedre å ta ny bachelor enn å videreutdanne seg og fortsatt stå fast i barnehage. Anonymkode: 9bb6c...c6c 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #33 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er barnehagelærer og har jobbet som ped.leder i over 20 år, før jeg tok videreutdanning innen spes.ped og jobber nå i skolen. Å jobbe i barnehage er på en side givende og variert, men med mindre det skjer noe med bemanning er det ikke et yrke jeg anbefaler til unge i dag. Det er mange krav og forventninger som hadde vært utfordrende og gøy om det fantes personale og tid til å jobbe med det. Siste årene mine ble jeg stadig mindre motivert til å jobbe med utvikling selv om jobben direkte med barna er fantastisk. Klarte å «komme meg unna» før jeg havnet i sykemeldingsstatistikken som sier at barnehagelærere har landets høyeste fravær, noe som skyldes arbeidsbetingelsene og ikke dårlig helse. Jeg er usikker på hvor allsidig utdannelsen som barnehagelærer er, om man ikke ønsker videreutdanning inne spes.ped. Om jeg skulle valgt i dag ville jeg nok valgt vernepleier eller sosionom, evt direkte på spesialpedagogikk. Anonymkode: 22d5a...bde Hva er forskjellen mellom skole og barnehage etter din mening? Jeg ser at flere lærere klager også på skolen. Anonymkode: 8f037...fac
Illy Skrevet 14. april 2022 #34 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her, tusen takk for at du deler dine erfaringer! Vil du genuint anbefale noen å bli sosionom med dine yrkeserfaringer? Eller syns du det er for mye negativt til at det er verdt det? Jeg er rundt 30 år når jeg evt begynner på utdannelsen. Anonymkode: 16019...195 Jeg tenker egentlig det kommer litt an på hva slags type stilling du ønsker deg. Jeg vet det kan være vanskelig å få en sosionomstilling som nyutdannet når en ikke har relevant arbeidserfaring. Innen psykisk helsevern for eksempel, har du nok rett i at vernepleiere prioriteres. Men hvis du ønsker en dagtid-stilling som saksbehandler i NAV eller barnevern, tenker jeg det er lurt å bli sosionom. Om du vet at du foretrekker å jobbe med/rettet mot barn, kan du kanskje vurdere barnevernspedagog? Om arbeidsmarkedet er vanskelig for sosionomer varierer også etter hvor i landet en bor. Det finnes muligheter for videreutdanning eller master hvis det er aktuelt etter hvert Med bachelor i sosialt arbeid opplever jeg at en kan litt om mye, men ikke mye om noe. Men så spisser en seg inn og lærer gjennom praksis og kanskje mer utdanning. Jeg har mange fine yrkeserfaringer som sosionom. Det kan være tøft, men også meningsfullt. Og jeg tror kanskje det er lettere å si noe om hva som er stressende og tøft med arbeid i barnehage generelt, enn som sosionom, da sosionomer jobber i flere felt og ulike typer stillinger.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #35 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er forskjellen mellom skole og barnehage etter din mening? Jeg ser at flere lærere klager også på skolen. Anonymkode: 8f037...fac For min del er den største og beste forskjellen rammebetingelsene med mer tid til papirarbeid og forberedelser, større variasjon i løpet av arbeidsuka; som spes.pedagog jobber jeg enten; en til en med elev, som støtte i full klasse, veiledning av barneveiledere og miljøterapeuter mm. Det blir satt inn vikar i alle «obligatoriske» timer så jeg kan konsentrere meg om en ting av gangen uansett. Man slipper mye av «ekstraarbeidet» som vasking av smekker/håndklær/ kluter, holde orden på vogner, vognposer, klær og utstyr, vasking av kjøleskap, leker, traller mm. Møtevirksomhet er stort sett mellom kl 13 og 16, i barnehagen kunne jeg ha opptil 5 kveldsmøter på 1 måned. Aldri senvakter på fredager! 😉 De som jobber som kontaktlærere har det nok travlere enn meg, med mye foreldrekontakt og uforutsigbare dager hvor mye må ordnes opp i der og da. Økende antall elever som har behov for støtte uten å få det, barnevernsaker mm. Men inni meg tenker jeg at de burde ta noen måneder som personal på «gulvet» i bhgen for å oppdage at de ikke har det så aller værst tross alt. Og lærerne får avviklet sin ferie og avspasering på avtalte tider. Ok, så har de ikke valgfrihet på ferie, men de vet at de har ferie i 5 uker hver sommer og avspasering i høst-, vinterferie, jul og påsken. Husker kampen om å få fri en dag eller to i romjula og påsken som ped.leder. Alle barna bortsett fra 1 kom så det var å jobbe som vanlig og sommerferiekabalen ble kalt vårens «vakreste» mareritt… Nei, har hatt 23 fine år i barnehage, men er glad jeg kan si at jeg aldri kommer tilbake. Anonymkode: 22d5a...bde 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #36 Skrevet 14. april 2022 Ser det har blitt foreslått allerede, men jeg vil slå et slag for barnevernspedagog 👌 Er selv barnevernspedagog, og jobbet etter endt bachelor nesten 10 år som ped.leder i barnehage. De to første årene tok jeg videreutdanning i småbarnsped og barnehageped ved siden av jobb og ble med det likestilt barnehagelærer 😊 trivdes veldig godt i barnehage og syns heller ikke lønna er så dårlig som mange skal ha det til. Jobber nå i barneverntjenesten og trives veldig godt der også. Tjener ca. 600 000 kr og ville tjent det samme om jeg fortsatt jobbet i barnehage. Mange av mine kollegaer har tidligere arbeidet i avlastningsboliger, på barnevernsinstitusjoner, som miljøterapeuter på skole og innenfor psykiatri og rus. Så vil si at man som barnevernspedagog har mange muligheter, spesielt om man ønsker å jobbe med barn og deres familier. Anonymkode: 246bf...ed5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #37 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ser det har blitt foreslått allerede, men jeg vil slå et slag for barnevernspedagog 👌 Er selv barnevernspedagog, og jobbet etter endt bachelor nesten 10 år som ped.leder i barnehage. De to første årene tok jeg videreutdanning i småbarnsped og barnehageped ved siden av jobb og ble med det likestilt barnehagelærer 😊 trivdes veldig godt i barnehage og syns heller ikke lønna er så dårlig som mange skal ha det til. Jobber nå i barneverntjenesten og trives veldig godt der også. Tjener ca. 600 000 kr og ville tjent det samme om jeg fortsatt jobbet i barnehage. Mange av mine kollegaer har tidligere arbeidet i avlastningsboliger, på barnevernsinstitusjoner, som miljøterapeuter på skole og innenfor psykiatri og rus. Så vil si at man som barnevernspedagog har mange muligheter, spesielt om man ønsker å jobbe med barn og deres familier. Anonymkode: 246bf...ed5 Ts her. Er ikke barnevern et noe smalere felt enn sosionomer sitt? Ønsker breddemuligheter i utdanningen, selv om bv virker veldig spennende. Takk for erfaringsdeling, setter stor pris på dette!! Anonymkode: 16019...195
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #38 Skrevet 15. april 2022 Illy skrev (20 timer siden): Jeg tenker egentlig det kommer litt an på hva slags type stilling du ønsker deg. Jeg vet det kan være vanskelig å få en sosionomstilling som nyutdannet når en ikke har relevant arbeidserfaring. Innen psykisk helsevern for eksempel, har du nok rett i at vernepleiere prioriteres. Men hvis du ønsker en dagtid-stilling som saksbehandler i NAV eller barnevern, tenker jeg det er lurt å bli sosionom. Om du vet at du foretrekker å jobbe med/rettet mot barn, kan du kanskje vurdere barnevernspedagog? Om arbeidsmarkedet er vanskelig for sosionomer varierer også etter hvor i landet en bor. Det finnes muligheter for videreutdanning eller master hvis det er aktuelt etter hvert Med bachelor i sosialt arbeid opplever jeg at en kan litt om mye, men ikke mye om noe. Men så spisser en seg inn og lærer gjennom praksis og kanskje mer utdanning. Jeg har mange fine yrkeserfaringer som sosionom. Det kan være tøft, men også meningsfullt. Og jeg tror kanskje det er lettere å si noe om hva som er stressende og tøft med arbeid i barnehage generelt, enn som sosionom, da sosionomer jobber i flere felt og ulike typer stillinger. Tusen takk for utfyllende svar! Jeg tenker det sikkert er mange utfordringer i begge felt ja, men håper på å finne ut hva som er det mest givende og minst belastende, for meg - det er helt sikkert ulikt og personavhengig Anonymkode: 16019...195
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #39 Skrevet 15. april 2022 Ts her. Ser flere av dere kommenterer at bhglærere er låst til bhg, og i stadig verre arbeidsforhold. Jeg tenker at det sikkert er mange utfordringer i sosionomyrket også, men som noen skriver vanskeligere å sette fingeren på pga bredden i yrkesfeltet. Det er vel fordeler og ulemper med alt, men hvis det er bedre videreutdanningsmuligheter og mer anerkjennelse ift jobbsøking å være sosionom, så kjenner jeg at jeg heller mot det.. Selv om man antakeligvis (?) møter flere negative utg.pt som sosionom enn i bhg? Hvordan er arbeidsmiljøet for sosionomer, er det som bhg typisk kvinnedominert med mye sladder, "klikker" osv? Anonymkode: 16019...195
Illy Skrevet 15. april 2022 #40 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Ser flere av dere kommenterer at bhglærere er låst til bhg, og i stadig verre arbeidsforhold. Jeg tenker at det sikkert er mange utfordringer i sosionomyrket også, men som noen skriver vanskeligere å sette fingeren på pga bredden i yrkesfeltet. Det er vel fordeler og ulemper med alt, men hvis det er bedre videreutdanningsmuligheter og mer anerkjennelse ift jobbsøking å være sosionom, så kjenner jeg at jeg heller mot det.. Selv om man antakeligvis (?) møter flere negative utg.pt som sosionom enn i bhg? Hvordan er arbeidsmiljøet for sosionomer, er det som bhg typisk kvinnedominert med mye sladder, "klikker" osv? Anonymkode: 16019...195 Jeg kan jo svare på det også, selv om det ikke finnes noe allmengyldig svar her heller. Men jeg har i hvert fall jobber noen steder med helt fantastisk arbeidsmiljø som sosionom. Definitivt kvinnedominert, men med kvinner og noen menn som vil andre og hverandre vel 😊 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå