Gå til innhold

Overleve hyttetur med svigers

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigerfar er en mann med sære og mange meninger. Veldig bastant type. 

Han liker ting på sin måte, ting skal ligge der det pleier og han har full kontroll over alt. Dette resulterer i at jeg føler meg og barnet blir gjetet, han går nesten og rydder bort leker mens ungen leker med de, «ikke ta den» «sett den tilbake».. dette er leker. Han minner også barnet på at det skal ryddes mens barnet leker.. dette ødelegger jo selvfølgelig leken. Ja det kan se voldsomt ut og forferdelig rotete men det er sånn ett lite barn leker. 

Jeg har prøvd å sagt at jeg skal rydde opp etter ungen min og jeg passer på at ting ikke blir ødelagt. Likevel overvåker han som en hauk. Barnet er 3 år, høyt og lavt. 

Han driver jo på på samme måte med meg, jeg flyttet noen tepper for å få plass til mitt på rommet jeg skulle sove på. Så han leita etter de, før han spurte med kvass stemme «hvor er de teppene» så sa jeg at jeg la de i skapet her, og pekte hvor de var og lurte på om han trengte de.. nei det gjorde han ikke. Han måtte bare vite hvor de var. 

Vi har vært her i 6 timer og det er 3 dager igjen… mannen går på glass og blir liten rundt sin far. Sikkert samme måte han har hatt det i oppveksten.  

Føler meg egentlig bare i veien.. 

Anonymkode: 2b694...048

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha. Akkurat som min eks svigermor. Glad jeg slipper!!! 

-Hei, sekken din står i gangen. Sett den på rommet. 

-Hva skal du i skapet? 

Skulle ha en kopp vann.. 

-ikke noe mat før kl xx. Og ikke noe etter. 

det var bare styr og stress, ikke noe kos, bare sure miner og irritert svigermor som vil ha oss der men ikke. 

Anonymkode: cfc95...bcf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker da får han passe på ungen da, så gjør han nytte for seg!

Anonymkode: 36ebb...6be

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

teppene» så sa jeg at jeg la de i skapet her, og pekte hvor de var og lurte på om han trengte de.. nei det gjorde han ikke. Han måtte bare vite hvor de var

Dette er nok tvangstanker. Sikkert samme greiene som min eks svigermor har. Masse adhd og sikkert også asberger i den familien. Jeg tror hun har det, samt tvangstanker. 

Anonymkode: cfc95...bcf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

håper ikke din mann er like sær på dine

Anonymkode: a38f6...9f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Påskestemning på Kvinneguiden

Anonymkode: f7e1e...78b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk dette til neste gang og ikke reis på hyttetur med svigers igjen. Så får du se om du hoder ut nå eller velger å reise hjem. 

Anonymkode: 0d806...e55

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forresten noen overlevelsestips fra å være på besøk hos helt normale, hyggelige, men ikke vant til småbarn lengre svigers:

Være mye ute på dagen, gå lang tur uansett vær og vind. Ta gjerne med mat.

Ta pauser selv, la mannen ta seg av barnet mens du tar en pause på rommet eller går ut en tur alene.

legg en plan for hver dag, fortell gjerne svigers om hva deres plan er den dagen. 

interessere seg for svigers og prøv å bygge en fin relasjon.

si fra om det er noe som er lurt å rydde vekk, fine vaser etc. så får svigers ta risken om de nekter.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk dette til neste gang og ikke reis på hyttetur med svigers igjen. Så får du se om du hoder ut nå eller velger å reise hjem. 

Dette her. 

Jeg skrev et innlegg for mange år siden om min bror og påskefeiring med hans familie. Den tråden måtte jeg bokmerke for å huske på det neste år! Og jeg har sluttet å bo i samme hus som dem. Har seriøst redda felles påskeferie for meg. 

Anonymkode: d15bb...787

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

OCD - han er syk og trenger behandling.

Anonymkode: 9e3f7...8f9

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg SÅ igjen fra svigermor.

Hun er ikke nøye på leker og hvor de står - men spørsmålene HAGLER så en blir utkjørt.

Mange regler i sitt hjem som er helt kårny, og maser gjentakende om absolutt hva som helst. Mannen blir helt sprø av det, og jeg pleide bare rømme til et annet rom. 

Men vi sa ifra - uten at det hjalp så mye - men det burde dere også gjøre. 

Ta en prat med ham. «Tusen takk for invitasjon osv - setter stor pris på det. Skjønner du har behov for å ha oversikt - men det blir veldig intenst». 

Prøv å være mye ute som andre her foreslår. 

Og så drar dere ikke på tur med ham igjen. 

Anonymkode: 7321e...b3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere er alt for konfliktsky her.  Slutt å la disse behandler dere som småbarn! 

Si noe, og eller be den tøffel av en mann si noe til han og at han må slappe av og slutte å mase barnet.  

Anonymkode: 080c9...cd2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes du tar deg veldig til rette. Jeg hadde IKKE likt at noen ommøblerte mitt hus. 

Anonymkode: 4e891...a29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Synes du tar deg veldig til rette. Jeg hadde IKKE likt at noen ommøblerte mitt hus. 

Anonymkode: 4e891...a29

Vurder gjerne om du aldri bør dra på hyttetur med andre om det plager deg at noen tepper blir flyttet på. TS sier ingenting om flytting av møbler. 

• Liker 10
Skrevet

Du eller mannen din må faktisk bare ta det opp. Si at neste år gidder dere faktisk ikke når svigerfar leker gestapo. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Mellion
AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: vi overlevde ikke. 

når svigerfar påpekte hvor mye vann som hadde blitt drukket i en sur tone.. så rant  begeret over. Da sa jeg med rolig stemme «da vet vi det at hvis det er et problem at vi drikker mye vann så tar vi med eget neste gang, om vi skulle ønske å komme en gang til» 

De har en kran rett utenfor hytta som man fyller rett på  på dunker. Så ikke vanskelig å få tak i vann akkurat. 

Først ble han litt mutt, svarte ikke. Men så sa han «ja hvis dere i det hele tatt blir invitert en gang til» 

så da dro vi. Svigermor ble lei seg  og unnskyldte seg. Snille dama, det er jo mannen hennes som har blitt gammel, sur og bitter. 

Vil legge til at vi er supre gjester, vi bidrar, rydder etter oss.. men det må bli når vi har ledig tid. Vi har 2 unger som kommer først og noen ganger så blir ting stående til vi får ledig tid.. men det hadde ikke svigerfar tid til.  

Vi spilte monopol og han ryddet det bort mens vi ordnet med ungene.. vi skulle fortsette. Var borte fra spillet i kanskje 20 min.. følte meg rett og slett bare i veien og det er synd det blir siste tur på den fine hytta. 

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Høres ut som at svigerfaren din har tvangstanker, og han er nok ikke bevisst på dette. Kan tro på at dette er svært belastende for han. Jeg kan ta utgangspunkt i meg selv, jeg har det også ryddig 99% av tiden, og samboeren min blir gal av at jeg må rydde vekk genseren han tok av seg «fordi den ligger i veien»… Ikke så kult, og det blir slitsomt noen ganger å MÅTTE ha det strøkent og rent hele tiden. Samboer ber meg slappe av.  Jeg er dog ikke slik med barn, da rydder jeg bare når de er ferdig - men har ikke barn selv enda, så blir en utfordring når alt søl og rot kommer etterhvert 😅… 

Når man spiller brettspill eller bruker andre ting så rydder man umiddelbart opp etter seg, og det er noe du burde ta deg tid til -SAMMEN med 3 åringen. Hvis ikke lærer du jo ungen at man ikke trenger å rydde opp etter seg, hvis du bare skal fly etter ungen for så å kanskje rydde opp 30-60 minutter senere. Det er ikke slik jeg ville gjort det hvis jeg var på besøk hos noen.  Det er faktisk frekt, og jeg forstår godt at svigerfar reagerer hvis det er slik at du bare flyr etter ungen og etterlater både matvarer og dritt på benken, samt brettspill fordi ungen plutselig skal gjøre noe annet. Her har du en gyllen mulighet til å starte med anstendig oppdragelse.

Syntes dog svigerfaren din er ganske frekk som kommenterer vannet, og sier at dere kanskje ikke blir invitert igjen. Har ikke svigermoren din konfrontert han før? Og mannen din da? Han sier ingenting? Men syntes faktisk du skal se litt inn i deg selv her også, er alt det du tillater deg selv og barnet ditt OK når man er gjest?! 

Endret av kraftwerk
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff... Jeg har på følelsen av at mine foreldre, spesielt moren min, kommer til å ende opp som jeg-vil-hjem-fra-påskeferien-NÅ-svigers. Samboeren min har aldri vært med oss på hytta før og kunne ikke bli med i år pga jobb, men gruer meg allerede

-Oppvekking kl 06-07, alt avhenger av når morgenfuglene av mine foreldre våkner, så frokost 07:30

-Lovnader om å sitte og jobbe på hytta og at det er så godt og stille der oppe, men nærmeste man kommer er totalt 10 minutter jobb før middagen mens resterende familie kommuniserer med roping mellom etasjene 

-Frokost, lunsj, middag, til faste tider og ikke mellommåltider. Godt og snacks tas ved spilling om kvelden, ikke greit å spise utenom når alle er samlet 

-Alle skal sitte helt oppå hverandre i samme rom hele tiden for det er jo så koselig (oversettelse: det er ikke greit å lande eller slappe av på soverommet på dagtid)

Anonymkode: c01ac...f94

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er påsketroll med dette? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...