Gå til innhold

Pedagog ville jeg skulle vaske skap og kjøleskap i barnehagen. Hva med å være med barna? Jeg nektet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hva står i stillingsinstruksen til TS? Hvorfor skal ikke dette gjøres av renholdspersonale som har det som jobb? Det går faktisk an å bestille inn ekstra rengjøring. Hvis det ikke e rmidler til ekstra rengjøring så drives ikke barnehagen riktig. Det er sjokkerende å lese at personal i barnehage, som er der for barna, bruker rolig tid til å vaske. Hvorfor ikke bruke den rolige tiden til å planlegge noe gøy og lærerikt senere på året? Eller går på tur utenfor barnehagen og finne på noe ekstra med de barna som faktisk er i barnehagen?

Anonymkode: 6f8b1...a19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva står i stillingsinstruksen til TS? Hvorfor skal ikke dette gjøres av renholdspersonale som har det som jobb? Det går faktisk an å bestille inn ekstra rengjøring. Hvis det ikke e rmidler til ekstra rengjøring så drives ikke barnehagen riktig. Det er sjokkerende å lese at personal i barnehage, som er der for barna, bruker rolig tid til å vaske. Hvorfor ikke bruke den rolige tiden til å planlegge noe gøy og lærerikt senere på året? Eller går på tur utenfor barnehagen og finne på noe ekstra med de barna som faktisk er i barnehagen?

Nettopp, nettopp. Med mindre det står spesifikt i stillingsbeskrivelsen at vask og rengjøring av kjøleskap og skap må påregnes, så er det ikke greit å gi ''ordre'' til de ansatte å gjøre det. Da er det kommunen for offentlige eller firma for private barnehager som har sviktet i renholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja.. her støvsuger de, vasker gulv, toaletter og tømmer søppel (ikke med mat/bleier) i åpningstiden. De vasker vinduer en gang pr. måned.

Ellers må vi selv vaske kjøkkenet, stellerom, leker, vaske og tørke håndklær og kluter, alle tripptrapp-stolene, bord, pulter, vognskur ++ 

Å nekte å vaske hører ingen steder hjemme. 

Anonymkode: a4db4...a10

😮 Visste du at du måtte gjøre alt dette da du søkte jobben og ble ansatt? ''Å nekte å vaske hvis det ikke står i stillingsbeskrivelsen'' hører hjemme overalt.

Tenk om læreren på skolen skal pålegges å vaske klasserommet, pultene og kjøkkenkroken i friminuttet når barna er ute.

Tenk om kirurgen skal pålegges å vaske operasjonssalen etter utført kirurgi.

Tenk om koken på restauranten skal stå og ta oppvasken etter å ha gjort ferdig den ene bestillingen mens han eller hun venter på den neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 minutter siden):

😮 Inngår vask av kjøleskap i stillingsbeskrivelsen din da du ble ansatt? I barnehagen hvor mine går/gikk er det firma som rengjør og vasker og det er standard i flere barnehager her hvor jeg bor. Er det kommunen som har dårlig organisering av renhold i barnehagen?

''Ordrenekt'' faktisk. Står det i TS sin stillingsbeskrivelse at hun skal vaske kjøleskap? 

Det står ikke i en stilling beskrivelse slikt... samme som at det står ikke at en som jobber i barnehage kanskje må luke, male noe, ta ut søpla eller kle seg ut, kanskje dra å handle etc

Dette er jo noe man bare gjør, det er snakk om å hjelpe til på jobb. Om du er for fin til å vaske skaper synes jeg person bør finne en annen jobb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (På 11.4.2022 den 11.24):

Å vaske må alle bidra med. Du virker å være nokså blåst. Tror du skapene vasker seg selv?

Nei, men ansatte i barnehagen er vel ansatt for å ta seg av barna? Greit noka t det kostes og ryddes etter mat og lignende, men vasking av skap? Hvorfor er det en av oppgavene til de som jobber i barnehage? Står det i stillingsbeskrivelsene deres?
Slutt å gjøre arbeid dere ikke skal. Bestill inn ekstra rengjøring/få dette med på rengjøringsplan for de som vasker om det er kommunalt eller privat. Gjør det dere er ansatt til å gjøre og ikke masse annet tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 minutter siden):

😮 Visste du at du måtte gjøre alt dette da du søkte jobben og ble ansatt? ''Å nekte å vaske hvis det ikke står i stillingsbeskrivelsen'' hører hjemme overalt.

Tenk om læreren på skolen skal pålegges å vaske klasserommet, pultene og kjøkkenkroken i friminuttet når barna er ute.

Tenk om koken på restauranten skal stå og ta oppvasken etter å ha gjort ferdig den ene bestillingen mens han eller hun venter på den neste.

Jeg har jobbet i barnehager både i Bergen, Stavanger, Hardanger og Hallingdal. Det er likt overalt. 

Hyllene til ungene vasker vi også hver fredag ettermiddag når foreldrene har tømt de. 

Husker faktisk ikke helt hva som står i stillingsbeskrivelsen min. Men det skal jeg sjekke (mest for gøy, kommer ikke til å slutte å vaske, selv om jeg er ped.leder 😅)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he liker hvordan folk ....står dette i stilling beskrivelse 🤣🤣🤣

Å være snill, og ha åpne armer står heller ikke i arbeids stillinger he he..men man gjør det for det.

Heldigvis er vi forskjellige og vi tar vår del av jobben..uansett hva som står og ikke står i jobb stilling... 

Eks så er det dugnader du må være med på...dette står ikke i stilling beskrivelse...

Du skal jo ikke vaske skapene etc hverdag..dette er snakk om når det er påske og jul...da det kanskje er 5 barn på avdelingen...om det er 4 voksne der trenger ikke 4 voksne passe på 5 barn.

Da kan 2 vaske og gjør ting de ikke har fått tid til før...rett og slett

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har jobbet i barnehager både i Bergen, Stavanger, Hardanger og Hallingdal. Det er likt overalt. 

Hyllene til ungene vasker vi også hver fredag ettermiddag når foreldrene har tømt de. 

Husker faktisk ikke helt hva som står i stillingsbeskrivelsen min. Men det skal jeg sjekke (mest for gøy, kommer ikke til å slutte å vaske, selv om jeg er ped.leder 😅)

Spørsmålet er kanskje hvor grensen går. Det høres ut som tradisjonelt kvinnearbeid som ikke er ordentlig «arbeid» er helt greit å gjøre av hvem som helst i barnehagen. Noen nevnte også maling og luking. Dere burde kollektivt si nei til denne type oppgaver for å synliggjøre deres egen kompetanse og hvorfor det er viktig med utdannelse for å jobbe i barnehage.

Jeg ville satt mer pris på pedledere som planla eller oppdaterte seg på pedagogikk i disse rolige periodene. Aå kan kanskje noe av plantid senere brukes på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (52 minutter siden):

Nei, rengjøringsfirma vasker som regel. Hvorfor skal de ansatte vaske skap istedet for å være med barna? Du virker nokså blåst. Med mindre dette er en liten privat barnehage som ikke gidder betale for renhold og da må de ansatte være renholdere uten å være med barna. Hvis det er tilfelle, må TS ut i lokalavisa. 

Det eneste vaskingen de ansatte skal gjøre er barnerumper, bord og koste gulv etter måltid og sette oppvaskmaskin ved behov.

Hvem virker nok så blåst?? 
Jeg har jobbet i både barnehage og SFO. Det er personalet som vasker inni skap, kjøleskap ol i skolens ferier. Har også brukt planleggingsdager på å kaste ting som er i ustand samt vaske. 

Renholderne vasker gulv, toalett og andre overflater - ikke kjøleskap og inni hyller.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (59 minutter siden):

Nettopp, nettopp. Med mindre det står spesifikt i stillingsbeskrivelsen at vask og rengjøring av kjøleskap og skap må påregnes, så er det ikke greit å gi ''ordre'' til de ansatte å gjøre det. Da er det kommunen for offentlige eller firma for private barnehager som har sviktet i renholdet. 

Tips til alle dere som leser denne tråden og synes det er på tide med en endring i deres barnehage. Les på helsedirektoratet sin veiledning i forhold til plan for rengjøring. En slik plan vil synligjøre hva som skal gjøres, hvor ofte og av hvem. Hvis det ender opp med å bli ped lederne som vasker skap, so be it, da er det iallefall synlig for politikere og foreldre..

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-barnehagen/veiledning-og-god-praksis-1-29#paragraf-27-klage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tips til alle dere som leser denne tråden og synes det er på tide med en endring i deres barnehage. Les på helsedirektoratet sin veiledning i forhold til plan for rengjøring. En slik plan vil synligjøre hva som skal gjøres, hvor ofte og av hvem. Hvis det ender opp med å bli ped lederne som vasker skap, so be it, da er det iallefall synlig for politikere og foreldre..

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-barnehagen/veiledning-og-god-praksis-1-29#paragraf-27-klage

Beklager, feil lenke, gå opp til nr.13 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-barnehagen/veiledning-og-god-praksis-1-29#paragraf-13-rengjoring-og-vedlikehold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Drizzt said:

Lærere blir pålagt sånt på skolene her. Ikke i friminuttene, men i ferier slik som nå.

Jeg har jobbet i oppvasken og fått hjelp av kokken jeg

Anonymkode: 42bc8...a56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (9 timer siden):

Hvem virker nok så blåst?? 
Jeg har jobbet i både barnehage og SFO. Det er personalet som vasker inni skap, kjøleskap ol i skolens ferier. Har også brukt planleggingsdager på å kaste ting som er i ustand samt vaske. 

Renholderne vasker gulv, toalett og andre overflater - ikke kjøleskap og inni hyller.. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lærere blir pålagt sånt på skolene her. Ikke i friminuttene, men i ferier slik som nå.

Jeg har jobbet i oppvasken og fått hjelp av kokken jeg

Anonymkode: 42bc8...a56

Det er mye som er galt i dette landet og her er noen eksempler på dette. *rister hodet oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

''Barnehagen har utpekt en renholdsansvarlig som har den daglige kontakten med renholderne.''

Renholderne vil si ped.ledere og assistenter.

Jeg lurer på hvor mange foreldre som er klar over at de ansatte driver med rengjøring istedet for å være med barna.

Tydeligvis også på skolen 😮 Jeg håper det ikke er slik på operasjonsrommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 timer siden):

''Barnehagen har utpekt en renholdsansvarlig som har den daglige kontakten med renholderne.''

Jeg lurer på hvor mange foreldre som er klar over at de ansatte driver med rengjøring istedet for å være med barna.

Vasking av kjøleskap, hyller ol blir utført når det er få barn til stede.. Det går ikke utover barna. Denne vaskingen skjer derfor i skolens ferier. 

Ansatte i bhg må feie gulv i garderoben hver dag etter av-og påkledning. Må også feie / moppe etter måltid. Vasking av leker må også til. Dette er vanlige arbeidsoppgaver som blir utført av personale. Renholdere vasker gulv, toalett og andre overflater. De rydder ikke eller vasker inni kjøleskap. Det er ikke en del av deres arbeidsoppgaver. 

Endret av AnnePåLande
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 timer siden):

De i barnehagen er alltid med barna...tror du de stikker og vasker skapene mens barna sitter alene 🤣🤣 du har god fantasi iallefall.  Og tror du de vasker skaper og kjøleskap hverdag? Nei ..det er kanskje noen ganger i året... Når det er lite barn og nok Voksne.

Hvem skulle tro å vaske noe skap skaper så mye hysteri.

Nå unnskyld meg...nå skal jeg vaske skapene her hjemme mens mine barn ser på tv.... det står ikke i stillingsannonsen som kone og mamma...men gjør det for det 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

O.G. skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke sette ungene til å bli med på vaskingen?

På SFO fikk de som ønsket å være med å vaske bli med.. Det var alltid noen som ville hjelpe til. 
Den ene gruppen jeg hadde mente at de burde tørke støv i hyllene og se over leker på SFO basen hver fredag. De fikk rosiner som betaling og det var skikkelig stas 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (4 minutter siden):

På SFO fikk de som ønsket å være med å vaske bli med.. Det var alltid noen som ville hjelpe til. 
Den ene gruppen jeg hadde mente at de burde tørke støv i hyllene og se over leker på SFO basen hver fredag. De fikk rosiner som betaling og det var skikkelig stas 😅

Høres bra ut at alle er med på å holde oppholdsrommene ryddige og rene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (Akkurat nå):

Høres bra ut at alle er med på å holde oppholdsrommene ryddige og rene. 

Sant det, men tiden strekker ikke alltid til når det er vanlig drift.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...