Gå til innhold

Datter er syk

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På akutten ønsker faktisk legen at temperatur tar rektangulært. Men nå er ikke datter så syk, så har kun tatt den i munnen. Den viste 38,6. Derfor skrev jeg at den er på rundt 39. 

Skulle den bli voldsomt høy, får vi heller vurdere det da. Jeg går inn før jeg legger meg. Snakket med henne litt nå nettopp, hun virket ikke «utenfor» på noen måte ❤️

Anonymkode: 019c3...99a

Jeg vet det nok var autocorrect altså, men "å måle temperaturen rektangulært" gav meg noen artige bilder i hodet av noe i overkant alternativt 😅.

God bedring til jenta! Jeg ville gitt paracet om feberen plutselig stiger mye på kort tid, eller hun får redusert allmenntilstand. Masse drikke, gjerne vann men strengt tatt hva som helst.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En 14 åring kan fint ta tempen rektalt selv. 

Anonymkode: 092ea...9a4

Ja, var det jeg skrev. Foreldrene skal ikke gjøre det det klarer hun fint selv skrev jeg! 

Anonymkode: 2e2d1...76e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

På akutten ønsker faktisk legen at temperatur tar rektangulært. Men nå er ikke datter så syk, så har kun tatt den i munnen. Den viste 38,6. Derfor skrev jeg at den er på rundt 39. 

Skulle den bli voldsomt høy, får vi heller vurdere det da. Jeg går inn før jeg legger meg. Snakket med henne litt nå nettopp, hun virket ikke «utenfor» på noen måte ❤️

Aldri vært borti noe i ræva på akutten,legevakten eller sykehuset.. Men spørs vel hvilken lege du møter da!Har møtt mange og aldri aldri målt der! Verken jeg eller barn!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, var det jeg skrev. Foreldrene skal ikke gjøre det det klarer hun fint selv skrev jeg! 

Du trenger ikke å være så hissig. Ingen har sagt at det er mor som skal ta tempen på henne rektalt. Å uansett så er det faktisk helt greit så lenge ungen syns det er greit. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke å være så hissig. Ingen har sagt at det er mor som skal ta tempen på henne rektalt. Å uansett så er det faktisk helt greit så lenge ungen syns det er greit. 

Hæ? Nei? Tar ikke temp rektalt på så store barn uansett, det er bare sykt!! Hva faen!

Anonymkode: 974f6...44c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri vært borti noe i ræva på akutten,legevakten eller sykehuset.. Men spørs vel hvilken lege du møter da!Har møtt mange og aldri aldri målt der! Verken jeg eller barn!

Er nok forskjell på legene, ja 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Nei? Tar ikke temp rektalt på så store barn uansett, det er bare sykt!! Hva faen!

Anonymkode: 974f6...44c

Klart man gjør. Slutt å overdramatiser og seksualiser medisinske tiltak.

Anonymkode: 45dd6...f27

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar 💖

Hvorfor bør hun få Paracet? Hun virker ikke veldig plaget? Selv bruker jeg ikke Paracet bortsett fra tannverk..

Paracet er febernedsettende, så om hun har feber så er det ganske normalt å prøve å få den ned??

Anonymkode: d4fba...2a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Paracet er febernedsettende, så om hun har feber så er det ganske normalt å prøve å få den ned??

Det er ikke normalt å ta febernedsettende hvis man ikke har plager ved feber. Ved høy feber og nedsatt allmenntilstand/ smerter/ ubehag kan man ta febernedsettende. Ellers er det bare fint om feberen får gjort jobben sin. 

Anonymkode: c7cde...648

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er hun lett vekkbar? Får i seg nok drikke? Ikke stiv nakke eller hudutslett? Ville nok snakke til henne en gang i løpet av natta. Influensa som er ekstra hard på de unge går nå..

Anonymkode: cbf21...d52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo hun skrev at hun hadde tatt tempen på henne og om hun skulle gjøre det i natt og. Om du leser hva hun skrev!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo hun skrev at hun hadde tatt tempen på henne og om hun skulle gjøre det i natt og. Om du leser hva hun skrev!

Mor tok tempen i munnen. Jeg sier at en mor fint kan ta tempen rektalt HVIS det er greit for barnet. Nå får du slappe av å ikke krisemaksimere så voldsomt 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Paracet trengs ikke når barnet har god allmenntilstand og ikke mer feber enn det.Feber hjelper kroppen å kjempe mot viruset no. Har hun vondt eller dårlig av feberen så gi paracet. Ofte kan det være greit når de skal legge seg.

Dette! 

Og; Husk nok væske! 

Anonymkode: 6d4f5...c65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett at barnet virkelig var ordentlig syk, og litt vanskelig å få god kontakt med. Ringer du da legevakta, vil de gjerne ha en nøyaktig temperatur.

Her er nok folk litt ulike, men kjære vene, det er da virkelig ikke et overgrep om mor får lov til å ta tempen rektalt!!!

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke normalt å ta febernedsettende hvis man ikke har plager ved feber. Ved høy feber og nedsatt allmenntilstand/ smerter/ ubehag kan man ta febernedsettende. Ellers er det bare fint om feberen får gjort jobben sin. 

Anonymkode: c7cde...648

Det er helt sant. Men om TS trenger å lage en tråd her om at 13 åringen er syk, tenker jeg det er behov for helt grunnleggende råd. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri fått beskjed av legevakt at temperaturen skal måles rektalt. Men 39 er jo heller ikke veldig høy feber. Og om hun ikke trenger paracet en gang høres det ikke ut som hun er veldig syk heller. 

Anonymkode: 0dca6...7d8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er utrolig mange år siden vi i helsevesenet sluttet å måle rektalt, vi måler i øret eller urinblære. For en merkelig tråd med mye merkelige folk.

Endret av BobbySocks
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir helt matt av alle som sier at en kun skal ta Paracet når du holder på å dø av høy feber. Paracetamol tar kun ned temp, det demper ikke immunforsvaret. Og om en kan velge å ta paracet når en er syk for å føle seg litt bedre, så ville en jo selvsagt det. Å velge å enten la barnet sitt eller seg selv være sykere med mer symptomer enn nødvendig er da helt tullete. Ofte vil jo paracet også gjøre et sykdomsforløp kortere fordi en får i seg mer næring siden det tar vekk vonde symptomer. Å måle rektalt er ikke nødvendig. Det gjør vi ikke på annet enn spedbarn. 39,0 er også høy temp for et barn på 14 år. Sjekk halsen for hvite prikker slik at det ikke er snakk om en streptokokkinfeksjon. Det blir raskt verre med mye smerter og høy feber. Og gi Paracet.  Og om hun fortsatt har feber slik i dag burde du ringe legevakten og høre om de vil ta henne inn. Trenger ikke alltid se alt an så lenge. 

Anonymkode: cf7bc...66f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (32 minutter siden):

Det er utrolig mange år siden vi i helsevesenet sluttet å måle rektalt, vi måler i øret eller urinblære. For en merkelig tråd med mye merkelige folk.

Da jeg lå på akutten i sommer med mistanke om blodforgiftning, kom en sykepleier inn og fortalte at legen ønsket en nøyaktig måling med rektal temp. 
Der brukte de ellers øre- temp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rektal febermåling blir alltid et stort tema på KG.

Om jeg hadde målt 40 i feber på et barn, i munnen, da hadde jeg begynt å tenke på at det. For høy feber kan være farlig. Litt feber kan man fint takle. Man kan ta paracet for å hjelpe litt om man virkelig trenger en liten pause. Men ellers er litt feber ikke noe farlig.

Men om man klarer å måle høy feber andre steder enn i rumpa, da er det på tide å måle den skikkelig, for å vite nøyaktig hvor høy den er. Og det er rektalt som er «skikkelig».

Anonymkode: e1722...aa7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...