Ixion Skrevet 10. april 2022 Forfatter #81 Del Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at folk som deg burde blitt utestengt fra trydgerettigheter - hyklerer alle sammen. Go hug a tree! Anonymkode: 104aa...acf Det var da voldsomt da 😬. Det er vel ikke slik at det er kun oljebransjen som finansierer AS Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #82 Del Skrevet 10. april 2022 Kan du regne? Regn ut hvor stor andel av jordas CO2 utslipp mennesker kan kontrollere og hvor stor andel vi ikke kan gjøre noe med Sammenlign disse to tallene, Anonymkode: e0d1d...ad1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #83 Del Skrevet 10. april 2022 Er ikke alt politikere sin feil da? Anonymkode: 86f48...cfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 10. april 2022 #84 Del Skrevet 10. april 2022 6 hours ago, CrossRoad said: Nåja, det kommer an på hvor du bor det. Nei egentlig ikke. Problemet er at strømmen er koblet sammen i et stort nettverk, og den kjøpes og selges over landegrenser. Så selv om din nærmeste strømkilde er vannkraft, så er fortsatt konsekvensen at dersom du lader en elbil med X kwh, så blir det X kwh mindre som er tilgjengelig for salg på markedet og da må utlender kjøpe mindre av oss og så kompensere med å skru på et kullkraftverk i tyskland for å produsere de X kwh som de ikke fikk fra norsk vannkraft fordi det gikk inn i elbilen din istedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 10. april 2022 #85 Del Skrevet 10. april 2022 lurven skrev (11 timer siden): Hvem skal ta opp oljen da hvis ikke de gjør det? Eller mener du at vi skal slutte med å ta opp olje i Morgen? I en perfekt verden ville vi sluttet med olje i 1990...Nå handler det om å redde stumpene og iallefall gjøre alt vi kan for å forberede oss på en verden som ikke kan fø 8 milliarder mennesker... For å svare på spm . ditt mener jeg vi skal drive de feltene som er i drift inntil videre, all leting etter ny olje og utbygging av nye felt bør stoppes i dag! https://youtu.be/VKhoVnC3lNk FN's generalsekretær tidligere i uka.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 10. april 2022 #86 Del Skrevet 10. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du regne? Regn ut hvor stor andel av jordas CO2 utslipp mennesker kan kontrollere og hvor stor andel vi ikke kan gjøre noe med Sammenlign disse to tallene, Anonymkode: e0d1d...ad1 Pre industriellt CO2- nivå var 280 ppm...dagens nivå grunnet utslipp fra menneskelig aktivitet er 419 ppm... Kan du regne? La meg legge til at det høyeste CO2-nivået atmosfæren har hatt de siste 800 000 årene...før nå...er 300 ppm.. Endret 10. april 2022 av ABM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 10. april 2022 #87 Del Skrevet 10. april 2022 ABM skrev (15 minutter siden): I en perfekt verden ville vi sluttet med olje i 1990...Nå handler det om å redde stumpene og iallefall gjøre alt vi kan for å forberede oss på en verden som ikke kan fø 8 milliarder mennesker... For å svare på spm . ditt mener jeg vi skal drive de feltene som er i drift inntil videre, all leting etter ny olje og utbygging av nye felt bør stoppes i dag! https://youtu.be/VKhoVnC3lNk FN's generalsekretær tidligere i uka.. Men uten olje kunne man heller ikke hatt en befolkning på 8 milliarder mennesker. Så hvis man skal skal slutte med oljebaserte produkter og all energien man får fra oljen må befolkningen reduseres kraftig uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 10. april 2022 #88 Del Skrevet 10. april 2022 lurven skrev (19 minutter siden): Men uten olje kunne man heller ikke hatt en befolkning på 8 milliarder mennesker. Så hvis man skal skal slutte med oljebaserte produkter og all energien man får fra oljen må befolkningen reduseres kraftig uansett. Nei det er ikke riktig i dag...det er foretatt masse beregninger på dette og den globale økonomien hadde fint overlevd en forsert implementering av sol/vindkraft med batterilagring og elektriske kjøretøy.... Nå tar sol/ vind/ batterier over for fossil energi uansett...men vi er farlig sent ute.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 11. april 2022 #89 Del Skrevet 11. april 2022 ABM skrev (7 timer siden): Nei det er ikke riktig i dag...det er foretatt masse beregninger på dette og den globale økonomien hadde fint overlevd en forsert implementering av sol/vindkraft med batterilagring og elektriske kjøretøy.... Nå tar sol/ vind/ batterier over for fossil energi uansett...men vi er farlig sent ute.. Det vil nok være mulig å overleve på ren solenergi i fremtiden når teknologien for å fange opp solenergi blir bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #90 Del Skrevet 11. april 2022 14 hours ago, Ixion said: Det var da voldsomt da 😬. Det er vel ikke slik at det er kun oljebransjen som finansierer AS Norge? Har du i det HELE tatt lest opp om dette, eller er du en av de hjernevasket Greta tilhengere? Hvor tror du mestparten av Norges overskudd kommer fra? Investeringer som er gjort er gjort på grunn av høy inntekt fra olje og gass. Punktum. Jeg anbefaler deg å lese hva den "grønn bevegelse" har å si for verden. Norges selv pisking har ikke vært mer tydelig enn nå. Norge kunne forbyr alt av biler, bruk av olje/bensin osv og FORTSATT har absolutt NULL betydning for resten av verden. Norges grønn skiftet blir like effektiv som å bruke en dråpe klor i Nordsjøen for å drepe bakterie. 115 milliarder i minus uten olje og gass "Hvis man ser på inntektene og utgiftene utenom petroleum får man et annet bilde av situasjonen i de offentlige finansene, der 2021 er preget av å være nok et pandemiår. I 2018-2019, årene umiddelbart forut for virusutbruddet, var de totale utgiftene om lag på linje med inntektene utenom løpende petroleumsinntekter, slik handlingsregelen legger opp til. For 2020 var underskuddet utenom petroleum om lag 150 milliarder kroner – for 2021 anslås det til 115 milliarder, skriver SSB." Anonymkode: 104aa...acf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 11. april 2022 #91 Del Skrevet 11. april 2022 On 4/9/2022 at 3:24 PM, Ixion said: Ja, i bøtter og spann, dessverre. Jeg er sikker på at det finnes mange alternativer til plastikk for mange bruksområder. Det pressser seg ikke frem før vi kvitter oss med oljen. Du kan jo begynne med å kvitte deg med pc'en og mobilen. Og så kan du se hvor lang til det tar før noen utvikler en PC i hamp og trevirke. Jeg venter i spenning.. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #92 Del Skrevet 11. april 2022 21 hours ago, ABM said: I all enkelhet sier rapporten at utslippene av drivhusgasser MÅ nå toppen FØR 2025....og reduseres med minimum 43 % før 2030.... Klarer vi ikke det er vi fucked!!.. Og modellene FN's klimapanel bruker er uten feedback av drivhusgasser fra en massiv økning i skogbranner globalt og en massiv økning av utslipp av metan fra en tinende arktisk tundra!! For å gå tilbake til spm. i tråden synes jeg oljearbeidere er en haug med lavpanna egoistiske idioter.... Det er litt dumt å sitte der på sin høye hest og lange ut mot andre, når man ikke har måttet ofre noe som helst selv - nettopp fordi man er privilegert nok til å være oppvokst i Norge, hvor oljen har gitt høy levestandard og man er heldig nok til å ha tilgang til så mye vannkraft. Vil du bli tatt seriøst når du kritiserer andre må du nesten feie for egen dør først. Engasjer deg politisk, eller opprett en tråd om hvordan man kan leve miljøvennlig, istedenfor å kalle mange tusen mennesker lavpanna egoistiske idioter på grunn av yrket de har endt opp med. Anonymkode: 7af3c...cfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 11. april 2022 #93 Del Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er litt dumt å sitte der på sin høye hest og lange ut mot andre, når man ikke har måttet ofre noe som helst selv - nettopp fordi man er privilegert nok til å være oppvokst i Norge, hvor oljen har gitt høy levestandard og man er heldig nok til å ha tilgang til så mye vannkraft. Vil du bli tatt seriøst når du kritiserer andre må du nesten feie for egen dør først. Engasjer deg politisk, eller opprett en tråd om hvordan man kan leve miljøvennlig, istedenfor å kalle mange tusen mennesker lavpanna egoistiske idioter på grunn av yrket de har endt opp med. Anonymkode: 7af3c...cfa Og hva i helvette vet du om hva jeg gjør og hvilke organisasjoner jeg er med i?..Ta deg en is og hold kjeft!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 11. april 2022 #94 Del Skrevet 11. april 2022 Knirke skrev (1 time siden): Du kan jo begynne med å kvitte deg med pc'en og mobilen. Og så kan du se hvor lang til det tar før noen utvikler en PC i hamp og trevirke. Jeg venter i spenning.. Ixion har selvsagt rett...67% av oljen verden tar opp brennes opp som drivstoff til transport...I en verden der olje kun brukes industriellt har ikke vår offshore olje nubbesjans til å klare konkurransen på pris! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #95 Del Skrevet 11. april 2022 Ixion skrev (På 9.4.2022 den 15.10): I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"! Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). Kjør debatt 🙂 Innbiller du deg at olje og gass ikke blir hentet opp om Norge lar være? Stoler du på at feks Russland kommer til å gjøre det mer miljøvennlig? Liker du gratis skole og velferden vi har i Norge? Hva tror du skjer med den uten oljen? Anonymkode: 237af...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixion Skrevet 11. april 2022 Forfatter #96 Del Skrevet 11. april 2022 TS: takk for engasjement og mange gode innspill. Til spørsmål om jeg kan nok om dette, så er svaret nei. Ser at jeg bør lese meg litt opp på forskjellig, og da kanskje ta en revurdering. Men p.t mener jeg at vi bør jobbe for å finne andre kilder til inntekt og energi enn fossilt brennstoff. Argumentet om plast ser jeg. Men det er jo også en kilde til miljøproblemer, og dermed noe vi bør finne alternativer til. På sikt, selvfølgelig. God påske til alle ☀️! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 11. april 2022 #97 Del Skrevet 11. april 2022 Kipling skrev (15 timer siden): Nei egentlig ikke. Problemet er at strømmen er koblet sammen i et stort nettverk, og den kjøpes og selges over landegrenser. Så selv om din nærmeste strømkilde er vannkraft, så er fortsatt konsekvensen at dersom du lader en elbil med X kwh, så blir det X kwh mindre som er tilgjengelig for salg på markedet og da må utlender kjøpe mindre av oss og så kompensere med å skru på et kullkraftverk i tyskland for å produsere de X kwh som de ikke fikk fra norsk vannkraft fordi det gikk inn i elbilen din istedet. I Nord-Norge sitter de vel nesten uberørt av delingen? Så en el-bil i Nord-Norge vil neppe laddes med strøm fra kullkraftverk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 13. april 2022 #98 Del Skrevet 13. april 2022 ABM skrev (På 11.4.2022 den 10.18): Og hva i helvette vet du om hva jeg gjør og hvilke organisasjoner jeg er med i?..Ta deg en is og hold kjeft!! Men hvorfor er du så sint? Klarer du ikke å diskutere på et saklig nivå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 13. april 2022 #99 Del Skrevet 13. april 2022 lurven skrev (11 minutter siden): Men hvorfor er du så sint? Klarer du ikke å diskutere på et saklig nivå? I likhet med den andre brukeren jeg siterte bedriver du brukerdebatt.. Hvorfor bryter du forumreglene? Klarer du ikke å diskutere og holde deg til reglene samtidig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 13. april 2022 #100 Del Skrevet 13. april 2022 ABM skrev (4 minutter siden): I likhet med den andre brukeren jeg siterte bedriver du brukerdebatt.. Hvorfor bryter du forumreglene? Klarer du ikke å diskutere og holde deg til reglene samtidig? Sorry jeg falt ned på et nivå jeg ikke burde være på. Beklager det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå