Gå til innhold

Sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen?

Ixion

Anbefalte innlegg

Gjest lurven
ABM skrev (13 minutter siden):

I all enkelhet sier rapporten at utslippene av drivhusgasser MÅ nå toppen FØR 2025....og reduseres med minimum 43 % før 2030....

Klarer vi ikke det er vi fucked!!..

Og modellene FN's klimapanel bruker er uten feedback av drivhusgasser fra en massiv økning i skogbranner globalt og en massiv økning av utslipp av metan fra en tinende arktisk tundra!!

For å gå tilbake til spm. i tråden synes jeg oljearbeidere er en haug med lavpanna egoistiske idioter....

Hvem skal ta opp oljen da hvis ikke de gjør det?

Eller mener du at vi skal slutte med å ta opp olje i Morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobber i oljeindustrien, men er ingen klimafornekter. 

Jeg er enig i at vi må redusere fossilt brensel i "energi-miksen". For det er det det er, en miks av ulike energikilder. Vi kan ikke kun leve på vindkraft, eller vannkraft, solkraft, kjernekraft etc. Det må være en blanding av ulike energikilder, og ja, vi bør redusere kull og olje til dels gass.

Men vi kan ikke stenge ned over natten? 

Vi trenger en plan for å bygge opp alternativ industri samtidig som vi faser ut oljeindustrien over tid. Og til dette trenger vi penger som vi kan investere i forskning og utvikling.  

Satt på spissen: Hva vil du jeg (og flere hundre tusen andre!) skal gjøre? Skal vi si opp jobben og leve på NAV ytelser? Skal vi jobbe med å utvikle norsk teknologi som kan overføres fra oljeindustrien til f.eks. flytende vindmøller, og betale skatt til staten? Skal vi omskolere oss til lærere og sykepleiere? Hvem skal da utvikle og vedlikeholde vindmøller, bølgekraftverk, solcellepaneler i framtiden? Hvem skal passe på at vi driver kjernekraftverk på en forsvarlig måte dersom alle ingeniørene ble borte for 10 år siden fordi oljeindustrien ble lagt ned over natten?  

Dette er ikke en svart-hvitt situasjon, og dere kan ikke dømme oljearbeidere og kalle dem egoistiske idioter. I stedet burde dere engasjere dere politisk for å få Norge AS til å skifte retning. 

Dersom det satses på alternativ industri i Norge er jeg den første i køen til å bytte jobb!

Anonymkode: cb48a...ca7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du også sinne og apati mot den høye lønnsnivået og levestandarden i Norge?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Enda en tulling skrev (1 time siden):

??? Mener du at førstefødte barn alltid er gutter?

Nei, men alle vet at i mange land er det mer ønskelig med guttebarn og derfor aborteres jentefostre i større grad. 

Anonymkode: e1254...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (18 timer siden):

Og elbilen din drives av kull 😄 

coal-power.png

Du kobler elbilen til støpselet, støpselet har en ledning til et ledningsnett og ledningsnettet er koblet til ulike kilder, inkludert kullkraftverk, og den marginale strømmen i europa idag er kull, så når du skal lade bilen din litt ekstra mye fordi du har vært ute og kjørt, så er det et kullkraftverk som må øke produksjonen litt for å dekke det, fordi de renere kildene allerede produserer på 100% kapasitet.

Tror du vannkraft bare kjører på 50% kapasitet og at vi kan øke produksjonen fra det når du må lade elbilen? Tror du solkraft kjører på 50%? Atomkraft? Vindkraft? LNG? De er omtrendt alle på 100% allerede, så det eneste som ikke er 100% som vi skrur av og på avhengig av behov er kull. 

Ja vi i norge har vannkraft etc, men det har ikke resten av europa. Så enten kjøper de olje fra oss, ellers så kjøper de olje fra russland (gjett hvem du finansierer da 😄 ) eller midtøsten, eller så kjøper de kullkraft. Og skrur du av nordsjøen, så må den energien nordsjøen kunne ha produsert erstattes med tilsvarende mengder kullenergi.

Kullindustrien takker deg for at du kjører elbil 🤣

Nåja, det kommer an på hvor du bor det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Kjenner du også sinne og apati mot den høye lønnsnivået og levestandarden i Norge?

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Example skrev (1 time siden):

Jeg gjør det, da jeg er lut fattig.

Anonymkode: 5b03b...e8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men alle vet at i mange land er det mer ønskelig med guttebarn og derfor aborteres jentefostre i større grad. 

Ok.
Vel om man mener denne politikken er rette veien å gå, så setter vel bare kvinnemangel mer fart i sakene da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (3 timer siden):

Les rapporten selv...

Menneskeheten kommer til å sulte ihjel..fryse ihjel..dø av heteslag...Bortsett fra den siste milliarden som vil slå ihjel hverandre i kampen om de siste ressursene...

https://www.un.org/

Og fler og fler framstående forskere sier det vil skje nå....ikke om 50 år!

Inntil jeg får letet fram og lest denne rapporten: Det du skriver der vil være konsekvensen av bråstopp i fossilenergibruk også. Bare at da kommer disse konsekvensene mye raskere og med langt større sannsynlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke normalt å mislike alle som jobber i den bransjen. 

Anonymkode: 1f5ed...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ixion skrev (På 9.4.2022 den 15.10):

I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"!
Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). 

Kjør debatt 🙂

Heller norsk enn russisk olje

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Enda en tulling skrev (10 minutter siden):

Ok.
Vel om man mener denne politikken er rette veien å gå, så setter vel bare kvinnemangel mer fart i sakene da....

Hehe joa, med stort kvinneunderskudd begrenses antall barn i neste generasjon. Men det øker også ustabilitet i samfunnet. Millioner på millioner av ensomme og seksuelt frustrerte menn, ingen god ting 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (3 timer siden):

Om man kjører el bil eller diesel/bensin her i Norge har ingenting å si for de globale utslippene. Men kos deg med å kjøre el-bil da kan du føle at du er med på å redde jorda

Har ingenting å si om kineserne kjører fossil- eller elbil heller...de bor alle på småsteder/ forsteder/ bydeler med færre enn 100 000 innbyggere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lurven skrev (3 timer siden):

Hvem skal ta opp oljen da hvis ikke de gjør det?

Eller mener du at vi skal slutte med å ta opp olje i Morgen?

Nei, jeg mener vi skal fortsette produksjonen fra eksisterende felt inntil videre...Det er etterspørselen etter olje som må strupes først.. med politiske vedtak, avgiftspolitikk og forbud!

Men det aller viktigste er at vi omstiller oss samtidig..vi trenger en forsering i den globale utbyggingen av sol/ vindkraft...for vår del havvind..og det må skje NÅ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (25 minutter siden):

Inntil jeg får letet fram og lest denne rapporten: Det du skriver der vil være konsekvensen av bråstopp i fossilenergibruk også. Bare at da kommer disse konsekvensene mye raskere og med langt større sannsynlighet.

Sannsynligheten er akkurat like stor...ellers enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 4/9/2022 at 3:10 PM, Ixion said:

I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"!
Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). 

Kjør debatt 🙂

Jeg tenker at folk som deg burde blitt utestengt fra trydgerettigheter - hyklerer alle sammen.  Go hug a tree! 

Anonymkode: 104aa...acf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis vi sluttet å produsere olje og gass i morgen, tar du på deg ansvaret for sykebilen som ikke kommer frem? Menneskene som skades og dør over slagsmål over matmangel? Å fornekte denne realiteten er like ille som å fornekte realiteten av klimaendringene.

Jeg er enig med deg at oljeindustrien må fases ut og erstattes ASAP. Men sinnet ditt hjelper ingenting med det og du retter det også mot feil mennesker. Politikerene og myndighetene må få ræva i gir. De som jobber i oljen gjør det fordi de trengs. Dessverre.

Anonymkode: 3170f...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Altså, jeg er enig i at det er mange viktige produkter det vil være vanskelig å erstatte om man kutter ut olje.
Spesielt plastprodukter, som har den store fordelen (og ulempen) at det ikke brytes ned (dvs ruster, råtner etc, og også er lett i vekt, kan lett formes og produseres i myke og harde versjoner.

Men denne artikkelen blir litt tullete, her tar de med ting som lett kan erstattes, ting som ikke lages av ikke-fossile oljer, og ting jeg ikke fatter hvorfor de definerer som oljeprodukt.
Bare for å nevne noen:
Klesplagg og andre tekstiler kan lages, og blir laget i flere naturmaterialer. Flaskeholdere, felger, gitarstrenger kan lages og blir laget av metall. Leker og lamper kan lages av mye rart som ikke inneholder olje. Vaskemidler av diverse slag har også tradisjonelt blitt produsert uten fossilolje. Linoleum lages av linolje. Stearin ble opprinnelig laget av sauefett. Vitaminer er et oljeprodukt?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...