Mandagsunge Skrevet 17. april 2022 #61 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Som nord norsk har du vitterligen lært å skrive bokmål. Anonymkode: 611cb...a62 Som svar på spørsmålet "snakker dem på samme måte" (der jeg må påpeke at det på bokmål skal være "snakker DE", der vi på nynorsk derimot skriver "dei" i både subjekts- og objektsform. Nordnorsk skrives for øvrig i ett ord, til nød med bindestrek). Ja, nokre plassar i landet har vi faktisk ikkje ordet "hvilken". Ganske mange, faktisk. Faktisk så mange at nynorsk ikkje har ordet i det heile tatt, men bruker "kva" eller "kva slags". Og at spørjeordet "kordan" i nordnorske dialekter dekker både "hvordan" og "hvilken". Endret 17. april 2022 av Mandagsunge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
språkpurk Skrevet 17. april 2022 #62 Del Skrevet 17. april 2022 38 minutter siden, Anonymus Notarius said: Mulig - men noen bruker jo "henne" som subjektsform. "Henne gav den til meg". Jeg forstår ikke helt det fenomenet der - ingen sier jo "ham gav den til meg"? Det er sant. Jeg tror uansett ikke det hjelper å være inkonsekvent mht. grammatikken her. Enten bør man ha én felles subjekts- og objektsform, eller så bør man skille dem, for begge kjønn. Valgfrihet er bare forvirrende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #63 Del Skrevet 17. april 2022 Mye av det sosiale foregår digitalt i dag, særlig blant de yngre. Sosiale medier ol. blir da en muntlig arena, som gjenspeiles i språket. Jeg er nøye på jobb og blir pinlig berørt om jeg leser noe dårlig der. Ikke like mye i førstnevnte setting ved slurv (det går fort i dag) og muntlig stil. «Det var ikke demsis uke til å være på hytta i år fordeom de hadde lyst. Fordi var der ifjord åsså», sliter jeg dog litt med... Anonymkode: e5d70...deb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #64 Del Skrevet 17. april 2022 Jeg har en kollega som konsekvens sier «Meg og x skal...». Det er muntlig, men jeg grøsser hver gang. Anonymkode: e5d70...deb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #65 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en kollega som konsekvens sier «Meg og x skal...». Det er muntlig, men jeg grøsser hver gang. Anonymkode: e5d70...deb *konsekvent😁 Anonymkode: e5d70...deb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #66 Del Skrevet 17. april 2022 Dette er bare en naturlig konsekvens av samfunnsutviklingen, der målet er å anstrenge seg minst mulig, og å lese en lengre bok blir drepende kjedelig. Inspirert av Tinder og sosiale medier ender man vel snart opp med dype og innsiktsfulle samtaler som dette: "Meg. Spise. Nå." Akkurat som en høre en av forfedrene våre den gang man brukte steinøkser for å fange middagen. Anonymkode: abd22...abb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #67 Del Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har en kollega som konsekvens sier «Meg og x skal...». Det er muntlig, men jeg grøsser hver gang. Anonymkode: e5d70...deb Dette er veldig vanlig enkelte steder på vestlandet, i hvert fall. Husker jeg irriterte meg over det da jeg var sammen med en vestlending noen år. Jeg har alltid lært at det er uhøflig å nevne seg selv først. Anonymkode: e5d9d...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #68 Del Skrevet 18. april 2022 On 4/8/2022 at 3:58 PM, AnonymBruker said: Her på KG er det i alle fall en dødssynd å informere noen om korrekt skrivemåte. Brukere blir forbanna og moderator sletter. Ganske uforståelig at det er noe å ta seg nær av. Jeg har lært et par ting ved å bli retta på på KG, men egentlig burde jeg vel ha blitt dritsur og krenka og nektet å lære noe... Anonymkode: 28372...781 Når det gjelder moderering av poster som kun er laget for å klage på skrivefeil er jeg enig at sletting er det eneste rette. Det avsporer tråden og blir fort drittslenging. Har selv "pølsefingre" og skriver feil av og til på mobilen, men folk forstår hva jeg skriver fordet. Hvis feilen er så grov at innholdet i setningen blir borte er det greit å spør om hva som menes. Anonymkode: d0791...b9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. april 2022 #69 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 22.56): Innlegget ditt fikk meg til å lese igjennom hytteboka jeg tilfeldigvis har tilgang på akkurat i dag. Her er det skrevet siden 50-60 tallet og jeg finner ingen klare skrivefeil. Alt ser utrolig korrekt ut. Så jeg tipper det har litt med at man tidligere la sin ære i å skrive korrekt. Anonymkode: 611cb...a62 Eller det kan være at din familie har høyere utdanning? språkpurk skrev (På 17.4.2022 den 23.28): Det er sant. Jeg tror uansett ikke det hjelper å være inkonsekvent mht. grammatikken her. Enten bør man ha én felles subjekts- og objektsform, eller så bør man skille dem, for begge kjønn. Valgfrihet er bare forvirrende. Ja - sannsynligvis har vi for mye valgfrihet i norsk språk, det kan være med på å gjøre folk dårligere til å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå