Gå til innhold

Overhørte en lege si: "vi har alle noe" ang psykisk helse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jo, det tror jeg stemmer veldig godt faktisk. Så og si alle mennesker jeg har dypere samtaler sliter med noe psykisk. Ikke nødvendigvis noe man kan diagnostisere eller noe alvorlig, men tror alle mennesker på et punkt i livet føler på en depresjon, sorg, usikkerhet, dårlig selvtillit, utmattelse, angst, tvangstanker eller lignende. Skal godt gjøres å ikke kjenne på det, og jeg tenker vel at det er mer normalt å gjøre det enn å ikke gjøre det.

Anonymkode: d6e2d...463

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det tror jeg stemmer veldig godt faktisk. Så og si alle mennesker jeg har dypere samtaler sliter med noe psykisk. Ikke nødvendigvis noe man kan diagnostisere eller noe alvorlig, men tror alle mennesker på et punkt i livet føler på en depresjon, sorg, usikkerhet, dårlig selvtillit, utmattelse, angst, tvangstanker eller lignende. Skal godt gjøres å ikke kjenne på det, og jeg tenker vel at det er mer normalt å gjøre det enn å ikke gjøre det.

Sliter er kanskje feil ord, kjenner på er bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har vokst opp med foreldre som støtta meg "opp og frem". Har likevel både opplevd dyp sorg i forbindelse med gjentatte prøverørsforsøk, og en periode med panikkangst uten noe som trigget det. 

Det må da være lov å si at "alle har noe". 

Uten at jeg noen gang, på noen som helst måte, kommer til å sammenligne meg med kvinner som både har opplevd det å være på flukt alene, samt overgrep, med små barn, slik mange opplever i disse dager.

Skal man alltid sammenligne seg med de som har det verst er det egentlig ingen som har grunn til å klage.... 

Anonymkode: d418b...991

Det er urovekkende om en lege bagettliserer alvorlige psykiske lidelser som F eks suicidalitet… Derfor er en dose empati essensielt skal man jobbe som fastlege… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han pratet med en annen ansatt. Stemmer det? Har alle et psykisk problem? 

Anonymkode: f5bfb...2f1

jeg tror alle har noe i større eller mindre grad. De fleste i mindre grad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste har noe. Et eller annet sårt punkt eller noe man helst ikke vil tenke på. Å oppleve sorg, avvisning og smerte er en del av det å være menneske. Men alle har ikke alvorlig depresjon, angst, schizofreni eller personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: b02b2...3e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
theTitanic skrev (18 minutter siden):

Stopp en halv. Det stemmer ikke at man ikke skal klage til noen som har det verre. Man har alltids en venn som har det verre, men disse vennskap kan ikke være sånn at kun den ene kan klage og den andre kun holde munn og høre. Og de som har best må høre klaging fra alle men ikke få si noe selv. Så nei, er ikke enig. Da vil de som ikke har det så godt miste mange venner. Klaging bør være 50/50 om ikke den ene skal gå lei. Eller aller best; ikke klage. Det er lite konstruktivt. 

Enig. Man må dessuten slutte å kalle det klaging. Det bør være normalt å kunne snakke sammen om hvordan man har det uten å måtte rangere hvem som har det verst. Rett å slett normalisere og øve oss på å kunne sette ord på  Egne, og På å Ta i mot hverandres historier og tanker uten å gjøre så mye mer ut av det

Anonymkode: 6f9d9...112

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lunaris skrev (7 minutter siden):

Det er urovekkende om en lege bagettliserer alvorlige psykiske lidelser som F eks suicidalitet… Derfor er en dose empati essensielt skal man jobbe som fastlege… 

Hvor i alle dager kom suicidale pasienter inn i bildet? 

En lege snakket med en annen lege. Sansynligvis ikke om en pasient, såpass innarbeidet er konfidensialiteten. Kanskje noe de hadde diskutert om egne problemer i lunsjen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
theTitanic skrev (21 minutter siden):

Stopp en halv. Det stemmer ikke at man ikke skal klage til noen som har det verre. Man har alltids en venn som har det verre, men disse vennskap kan ikke være sånn at kun den ene kan klage og den andre kun holde munn og høre. Og de som har best må høre klaging fra alle men ikke få si noe selv. Så nei, er ikke enig. Da vil de som ikke har det så godt miste mange venner. Klaging bør være 50/50 om ikke den ene skal gå lei. Eller aller best; ikke klage. Det er lite konstruktivt. 

Jeg har mange nok venninner til at jeg snakker mye om ufrivillig barnløshet med venninner som har 2-3 barn fra før av, eller til venninner som sliter med det samme. Og holder kjeft til min venninne som mistet sin 3 år gamle datter til kreft. 

Man støtter hverandre i livskriser. Men man snur seg også mot riktig person for denne støtten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han har rett.. om det er stort eller smått så tror jeg vi alle blir «syke» både fysisk og psykisk gjennom livet. Ikke alle får kreft, men alle blir forkjøla innimellom. Sånn tenker jeg det er med psyken vår også. 

Det kan være ensomhet, fobier, kjærlighetssorg, stress, tvangstanker, angst, samlivsbrudd, traumer osv.. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aller fleste kommer en eller annen gang i livet i en livskrise der man får kjenne på nedtur på det psykiske. Om det er dødsfall, samlivsbrudd, mista jobb, slutta i jobb, mista en venn eller et eller annet. Alle får kjenne på det. 

Anonymkode: cd6ae...034

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har mange nok venninner til at jeg snakker mye om ufrivillig barnløshet med venninner som har 2-3 barn fra før av, eller til venninner som sliter med det samme. Og holder kjeft til min venninne som mistet sin 3 år gamle datter til kreft. 

Man støtter hverandre i livskriser. Men man snur seg også mot riktig person for denne støtten. 

Såpass omløp hodet har man jo så klart.ikke akkurat et slikt tilfelle jeg tenkte på

Anonymkode: f6ba8...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har alle noe er jo et kjent uttrykk.

Anonymkode: 30a50...b79

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De aller fleste kommer en eller annen gang i livet i en livskrise der man får kjenne på nedtur på det psykiske. Om det er dødsfall, samlivsbrudd, mista jobb, slutta i jobb, mista en venn eller et eller annet. Alle får kjenne på det. 

Anonymkode: cd6ae...034

Ja men det er naturlig at man sørger når man mister noe/noen.

Anonymkode: d7202...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker en må være lett krenka for å i det hele tatt henge seg opp i noe slikt.

Anonymkode: 83659...a6e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle har ei psykisk helse, på lik linje med fysisk helse. 
det er ikke slik at ressursterke oppegående folk har det bra hele tiden, og aldri har tunge dager eller opplever sorg, frykt, er sliten, utmattet til tider. 

Anonymkode: 3f6ea...bd1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han pratet med en annen ansatt. Stemmer det? Har alle et psykisk problem? 

Anonymkode: f5bfb...2f1

Overskriften din sier at legen sa "Vi har alle noe"... Jeg tenker dette stemmer fof folk flest dersom man har levd litt på godt og vondt. Bra at også leger setter ord på dette!

Anonymkode: a2a74...b02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke sliter med noe som helst. Har høy selvtillit, er ikke en sjalu person og takler en hver situasjon forbiddelig.

Anonymkode: 9f75f...bc0

Du har aldri slitt med noen ting, noen gang? Hvorfor tenker du at disse tre tingene er grunnlaget for psykisk friskhet? Og dersom du hypotetisk sett hadde slitt med noe, hvordan tror du det ville ha påvirket måten du så deg selv på? 

Anonymkode: be565...a63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som mener at deres egen psykiske helse erme verre enn alle andres, er så irriterende. 

Anonymkode: 60f79...98b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har alle noe er jo et kjent uttrykk.

Anonymkode: 30a50...b79

Dette! 
Jeg skjønner ikke at dette er noe å debattere i det hele tatt, "vi har alle noe" er jo et godt kjent uttrykk som betyr at alle mennesker opplever kjipe ting i livet sitt, og det er helt normalt. Det er jo ikke legen som har funnet på dette, han brukte bare et allerede etablert uttrykk. 

Anonymkode: 0e691...0fb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natterangler skrev (16 timer siden):

Tror neppe han mente at alle har en eller annen psykisk diagnose, men at alle stadig vekk har noe å stri med som kan gjøre folk slitne. 

Dette! Er bare psyk pas som klarer å tolke og tro(og ønske) at alle har en psyk diagnose 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...