Gå til innhold

Konfirmasjon vs sydentur

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg og en venninne gjeng har bestilt sydentur, men er også invitert i konfirmasjonen til kusinen min samme helg. Har veldig lyst til å dra på sydentur, men føler det blir litt dumt å droppe konfirmasjonen. Da jeg allerede har vært i syden i år og har flere reiser i løpet av sommeren.  

Venninnene mine "presser" meg til å droppe konfirmasjonen, selv om de sier at det er mitt valg. Så er det veldig tydlig hva de syns, men i deres familier  setter de ikke konfimasjon like høyt som i min. 

Problemet nå er at jeg ikke får refundert flybillettene, så spørsmålet er egentlig er det greit å reise på sydentur istedenfor å gå i kusinen din sin konfirmasjon? 

Anonymkode: a1a16...c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du allerede bestilt billett? I såfall er det mye lettere å forsvare om du bestilte før du visste om konfirmasjon og ikke får refundert hotell og fly. Hvis du derimot planlegger en sydentur og den lander på samme helg som konfirmasjon, kan godt tenkes at du ikke blir møtt med så mye forståelse fra familien hvis du prioriterer syden

• Liker 7
Skrevet
Laraa skrev (Akkurat nå):

Har du allerede bestilt billett? I såfall er det mye lettere å forsvare om du bestilte før du visste om konfirmasjon og ikke får refundert hotell og fly. Hvis du derimot planlegger en sydentur og den lander på samme helg som konfirmasjon, kan godt tenkes at du ikke blir møtt med så mye forståelse fra familien hvis du prioriterer syden

Ser nå at du allerede har bestilt. Da tenker jeg at familien bør forstå at konfirmasjonen ikke er noe du har prioritert vekk i utgangspunktet. Har vært i samme situasjon selv. En utenlandsreise som havnet på nøyaktig samme helg som bursdagen til min far, som jeg i siste liten etter at billetter til utlandet  ble bestilt fikk vite at skulle bli utvidet til surprise bryllupet til min far/stemor. Det var vondt fordi turen til utlandet allerede var booket. Jeg aner den dag i dag om familien føler at jeg nedprioritert dem eller om de føler seg sviktet/skuffa, men alternativet hadde vært å avlyse en lenge etterlengtet og planlagt utenlandskferie som allerede var betalt og klar

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kun kusine, og billett allerede bestilt før invitasjon. Da hadde jeg valgt ferietur. 

Anonymkode: ea28b...1e5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Konfimasjonen vil skje en gang.

Syden består. 

Anonymkode: ee58c...972

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kun kusine, og billett allerede bestilt før invitasjon. Da hadde jeg valgt ferietur. 

Invitasjonen kom først, men tenkte ikke over at det var konfirmasjon da jeg bestilte.  

AnonymBruker
Skrevet
321586 skrev (1 minutt siden):

Invitasjonen kom først, men tenkte ikke over at det var konfirmasjon da jeg bestilte.  

Men vurderer du å droppe turen for deg selv, eller for familien/kusinen?

I min familie står det sterkt at slikt er et personlig valg. Det er også mange tilfeller av at barnebarn har vært på tur når besteforeldre gravlegges. Ingen dømmer. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men vurderer du å droppe turen for deg selv, eller for familien/kusinen?

I min familie står det sterkt at slikt er et personlig valg. Det er også mange tilfeller av at barnebarn har vært på tur når besteforeldre gravlegges. Ingen dømmer. 

Det er vel mest for familien/ kusinen, men også for samvittigheten. Selv om ingen kommer nok til å tenke over at jeg droppet/ ikke kunne komme i konfirmasjonen om 3år. 

AnonymBruker
Skrevet
321586 skrev (3 minutter siden):

Det er vel mest for familien/ kusinen, men også for samvittigheten. Selv om ingen kommer nok til å tenke over at jeg droppet/ ikke kunne komme i konfirmasjonen om 3år. 

Det er egentlig ingen her som kan gi deg svaret. Du vil oppleve at svarene våre spriker i alle retninger, for ingenting er egentlig rett eller feil. 

Eneste er det jeg allerede har sagt; det er ditt personlige valg. Ikke familiens, ikke venninnegjengen. Man er ikke forpliktet til å føle likt på dette som alle andre gjør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du velger sydenferie. Du kan vippse konfirmanten penger  Penger er alt konfirmantene bryr seg om. 

Anonymkode: 0a824...3f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Jeg og en venninne gjeng har bestilt sydentur, men er også invitert i konfirmasjonen til kusinen min samme helg. Har veldig lyst til å dra på sydentur, men føler det blir litt dumt å droppe konfirmasjonen. Da jeg allerede har vært i syden i år og har flere reiser i løpet av sommeren.  

Venninnene mine "presser" meg til å droppe konfirmasjonen, selv om de sier at det er mitt valg. Så er det veldig tydlig hva de syns, men i deres familier  setter de ikke konfimasjon like høyt som i min. 

Problemet nå er at jeg ikke får refundert flybillettene, så spørsmålet er egentlig er det greit å reise på sydentur istedenfor å gå i kusinen din sin konfirmasjon? 

Anonymkode: a1a16...c72

Om du bestilte før du fikk invitasjon og fikk vite dato så reis om du har betalt. Om du bestilte etter er det jo dumt.. Da  urde du gått!

Anonymkode: 61611...b36

AnonymBruker
Skrevet

Sydenturen! En fet uke i varmen med venninner vs en langdrøyd familiemiddag.
Ellers synes jeg du får holde det du har lovet først, dvs venninnetur.
Avtal med din kusine at dere to finner på noe en dag sammen, siden du ikke kan komme. Så tar du henne med ut å spise og går på kino eller noe annet hun liker. 

Anonymkode: f3409...4cd

• Liker 3
Skrevet

For sent å tenke på nå som turen er bestilt.

Men ikke glem å gi gave til konfirmanten :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri droppa en tur for konfirmasjon personlig. I alle fall ikke når den er bestilt! 

Anonymkode: cfc2f...c5c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, 321586 said:

Men hadde du besvart invitasjonen? 

Anonymkode: d2b28...034

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet

Jeg hadde definitivt reist, men du må gjøre det som er riktig for deg. 
du skriver du ikke får refundert flybilletten.. hva med oppholdet? Er det booket leilighet / rom? Er det noen konsekvenser for venninne dine- annet enn at de ikke får deg med som selskap- hvis du dropper ut? 

Skrevet
laPistola skrev (1 time siden):

Jeg hadde definitivt reist, men du må gjøre det som er riktig for deg. 
du skriver du ikke får refundert flybilletten.. hva med oppholdet? Er det booket leilighet / rom? Er det noen konsekvenser for venninne dine- annet enn at de ikke får deg med som selskap- hvis du dropper ut? 

Alt står på mitt navn, men tror det går ann å ordne med hotell

Gjest laPistola
Skrevet
321586 skrev (7 minutter siden):

Alt står på mitt navn, men tror det går ann å ordne med hotell

Sånn at de andre får reist uten tilleggskostnad ? Tenker det er litt vesentlig i forhold til om det er « greit» at du bryter avtalen. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, 321586 said:

Shame on you.

Anonymkode: 2ea23...37d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, 321586 said:

Her har du svaret. Hadde du hatt vedlig lyst til å gå i den konfirmasjonen, så hadde du husket den. 
Reis på turen. Du er voksen og det er ditt valg. 

Anonymkode: f3409...4cd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...