AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #1 Del Skrevet 7. april 2022 Må jeg begynne å gå i de der vaskerommet, hvor jeg spyler bilen? Børsteløst? Er det det beste? Vil ikke kjøre inn i en børste vask og ødelegge lakken, vel ikke helt enda. Bør jeg spyle den med hageslangen fra tid til annen? Anonymkode: 5b43b...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #2 Del Skrevet 7. april 2022 Hva betyr flett Anonymkode: 498bc...9dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #3 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva betyr flett Anonymkode: 498bc...9dd Mener sikkert helt nye bilen. Hvorfor ikke vaske bilen selv ts? Med såpe og svamp?🤷♀️ Anonymkode: fc466...e41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #4 Del Skrevet 7. april 2022 Svampvask Anonymkode: 6b817...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #5 Del Skrevet 7. april 2022 Håndvask, og ikke med hvilken som helst svamp. Jo større porer denne har, dess mer skitt absorberer den istedenfor å flytte skitten rundt på lakken og lage riper. Nå er sikkert jeg «special kind of stupid», men min rutine er som dette: - Petrokjemisk avfetting (asfaltfjerner) og felgrens legges på - Etter at dette har fått virke litt legger jeg alkalisk avfetting i form av skum som får ligge og virke noen minutter sammen over petrokjemisk og felgrens før jeg spyler grundig - Berøringsvask - dette med en god og skånsom svamp (med store porer) som fås kjøpt hos de butikkene som selger gode bilpleieprodukter - Spyler grundig av, legger deretter en «latmannsvoks» i skumform ved behov, spyler av denne og tørker bilen med skånsomt tørkehåndkle Anonymkode: 8ec4a...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #6 Del Skrevet 7. april 2022 Den bør absolutt få en berøringvask en gang iblant i alle fall, børsteløs maskinvask eller hageslange tar ikke alt. Anonymkode: 8ec4a...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #7 Del Skrevet 7. april 2022 Takker og bukker. Er ikke så glad i å vaske bil, ikke har jeg særlig god tid til å drive å vaske bul heller, lat er keg også, kaldt er det å stå ute å vaske bil. Men vil jo ikke ødelegge bilen min. Merker jeg er veldig forsiktig med den, skviser meg ikke inn på små parkeringsplasse for å stå rett ved inngangen til der jeg skal. Er mye jobb, med helt by bil 😜 Anonymkode: 5b43b...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 7. april 2022 #8 Del Skrevet 7. april 2022 Anbefaler deg å få den behandlet med keramisk lakkforsegling eller teflon, da er den enklere å holde ren, trenger da stort sett bare en kjapp tur gjennom børsteløs maskin. Selve lakkbehandlingen må fornyes hvert 2. eller 3.år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #9 Del Skrevet 7. april 2022 Det er mye billigere å vaske bil hjemme enn i vaskehall. En god forvask er nøkkel for å unngå vaskeriper, så du bør kjøpe en høytrykksspyler og en skumkanon. dette får du billig på f eks clas ohlson, det er masse tilbud på dette akkurat nå. ellers får du prickbort på rustad for 39kr/L, dette er bra og billig. Du trenger også en såpe for forvask og en for bøttevask, her anbefaler jeg microfibervott. Du kan også kjøpe en bøttesåpe med forsegling, da vil bilen holde seg ren lenger. Ellers er det viktig å tørke bilen etter vask for å unngå kalkflekker som setter seg utrolig godt i lakken, microfiberhåndkle som er laget for biltørk er veldig bra til dette. Hvis du virkelig vil sette deg inn i dette ville jeg lest denne guiden: https://www.detailersclub.no/pages/guider/bilpleieguide-a-til-%C3%A5-r164/ Anonymkode: 87df8...890 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #10 Del Skrevet 7. april 2022 Maskinvask riper opp lakken på bare én vask. Unngå det for alt det er verdt, om du bryr deg. Unngå også svamper. Bruk vaskehansker som denne: Keramisk forsegling eller, mye rimeligere, silikonoksidspray som WetCoat2, hjelper med å bevare lakken, lar den skinne, og gjør vaskingen lettere. Anonymkode: 575a4...0f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #11 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Maskinvask riper opp lakken på bare én vask. Unngå det for alt det er verdt, om du bryr deg. Unngå også svamper. Bruk vaskehansker som denne: Keramisk forsegling eller, mye rimeligere, silikonoksidspray som WetCoat2, hjelper med å bevare lakken, lar den skinne, og gjør vaskingen lettere. Anonymkode: 575a4...0f3 Ja for i denne samler jo all skitt seg ganske enkelt. Desidert det siste jeg ville ha brukt! Anonymkode: 51ec4...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #12 Del Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja for i denne samler jo all skitt seg ganske enkelt. Desidert det siste jeg ville ha brukt! Anonymkode: 51ec4...5b8 Hehe, ser ut til at det er ulike tilnærminger ute og går. Denne brukes fra rent (vinduer/tak) til skittent (hjul) og går så i 60 graders vask før neste bruk. Enkelt og greit, og jeg merker mindre oppripning og svirvling etter at jeg byttet fra svampe. YMMV. Anonymkode: 575a4...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #13 Del Skrevet 8. april 2022 Kjøp gjerne en smussavskiller / bunnsil til vaskebøtta. Anonymkode: f9e8e...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. april 2022 #14 Del Skrevet 8. april 2022 Det er 3 veier til mål: keramisk behandling av lakken. Dette er fint om man er lat, men fortsatt verdsetter en ren og blank bil. Koster mye, gjerne 10'000. Men da trenger man egentlig bare en børsteløs vaskemaskin eller en rask runde med hageslangen og litt såpe. Kjøpe høyttrykkspyler, skumkanon, vaskebøtte, vaskehanske, voks og coating og reservere en god del tid Gi f*** og stikke innom CirkleK og vanske i vanlig børstemaskin. Bilen blir ren, men ikke spesielt pen i solskinn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #15 Del Skrevet 8. april 2022 Godt oppsummert, @newman01! Anonymkode: 575a4...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå