Gå til innhold

Dvd spillere, DVD + R recordable 16×speed


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har flere slike DVDer med videoer fra ferier for 20 år siden. Men klarer ikke å få de til å virke på ny dvd spiller.  De virket på gammel. Men de virket ikke på alle dvd spillere tidligere heller.  

Noen som har kunnskap om hvilke dvd spiller som må brukes for å få disse platene til å virke ? 

Anonymkode: d3e96...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må da ha en spiller som leser +R skiver, er den del spillere som bare leser ente +R eller -R , også har man de spillerne som leser begge

Anonymkode: f3d2d...8a8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at platene ikke virket på alle spillere den gang, vil gjette på at du har spilt inn DVD-ene som datafiler, mens den nye spilleren er av typen som man kobler til TV-en og leser av DVD-er som film, så en løsning kan være å koble til en ekstern DVD-brenner til PC-en, og se hvordan dette går. Man har også programmer som kan lese av og konvertere eldre ISO-oppsett, slik at hvis du for eksempel spilte inn DVD-ene direkte i videokameraet (noe man kunne gjøre i gamle dager før minnekortene kom), kan DVD-ene være spilt inn i et eller annet mindre vanlig ISO-format.

Før DVD kom for fullt, kunne man også spille inn film på CD-er, og der brukte man diverse løsninger som hører hjemme på et datamuseum. I tillegg hadde man typisk nok også en formatkrig på gang med + og -, men jeg skulle anta at en ny spiller kan lese av alt.

Likevel - dersom man har brukt samme operativsystem, tror jeg det skal veldig mye til for at DVD-ene dine er uleselige; 16x-hastighet høres ut som noe fra 2004, og jeg har ingen vanskeligheter med å lese av DVD-er som jeg brente for 18 år siden.

Anonymkode: d4d47...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker beste alternativet er å hive dem inn på datamaskinen, kopiere dem ut og brenne dem på nytt med nye formater. Vet ikke hva slags program du har brukt for å lage de DVD-ene, men på den tiden var det populært med .avi, .mpeg og .ogg blant annet. Lagde man rene DVD, fikk man .vob filer.  De fleste DVD og Blu-Ray spillere kunne lese av slike filer direkte, men kan også hende dataene har blitt korrupt etter så mange år (stasjonen prøver / klarer å lese, men skjer ingenting og får ingen respons i utforskeren).

Jeg har ofte brukt Handbrake til å enkode videofiler og er beste og kraftigste gratisverktøyet ute nå. .mkv og .mp4 er foretrukne videoformater nå som støtter høye kvaliteter. Hvis du klarer å hente ut videofilene og brenne dem ut med nye formater, tenker jeg alle dagens videospillere vil kunne lese de. Ikke minst støtter selv smart-TVer fleste videofiler, så verste fall kan bare putte dem i en USB og spille av på TVen direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Devilheart said:

Tenker beste alternativet er å hive dem inn på datamaskinen, kopiere dem ut og brenne dem på nytt med nye formater. Vet ikke hva slags program du har brukt for å lage de DVD-ene, men på den tiden var det populært med .avi, .mpeg og .ogg blant annet. Lagde man rene DVD, fikk man .vob filer.  De fleste DVD og Blu-Ray spillere kunne lese av slike filer direkte, men kan også hende dataene har blitt korrupt etter så mange år (stasjonen prøver / klarer å lese, men skjer ingenting og får ingen respons i utforskeren).

Jeg har ofte brukt Handbrake til å enkode videofiler og er beste og kraftigste gratisverktøyet ute nå. .mkv og .mp4 er foretrukne videoformater nå som støtter høye kvaliteter. Hvis du klarer å hente ut videofilene og brenne dem ut med nye formater, tenker jeg alle dagens videospillere vil kunne lese de. Ikke minst støtter selv smart-TVer fleste videofiler, så verste fall kan bare putte dem i en USB og spille av på TVen direkte.

Hadde problemer med disse formatene før i tiden også. Den fungerte på en gammel dvd spiller, men mulig det var blue ray. 

Det er laget som hel video med gammelt apparat. Men jeg fikk en I min eks sin slekt til å lage de for meg. Han sa at han hadde egentlig brukt noen dvder som ikke kan brukes på alle dvd / cd rom. 

Står noe med at den trenger 16 × speed hastighet. Nye dvd spilleren aksepterer dvd pluss men kan være noe med tempoet på den . Hastigheten.  Kanskje jeg bør gi det et forsøk på en blue ray spiller? . 

Anonymkode: d3e96...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, taper ikke noe på det. Men hadde uansett testet dem på en datamaskin for å forsikre at de funker, både tilgang til filene og avelsning/avspilling, og bekrefte det ikke er noe gærnt fysisk med platene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde problemer med disse formatene før i tiden også. Den fungerte på en gammel dvd spiller, men mulig det var blue ray. 

Det er laget som hel video med gammelt apparat. Men jeg fikk en I min eks sin slekt til å lage de for meg. Han sa at han hadde egentlig brukt noen dvder som ikke kan brukes på alle dvd / cd rom. 

Står noe med at den trenger 16 × speed hastighet. Nye dvd spilleren aksepterer dvd pluss men kan være noe med tempoet på den . Hastigheten.  Kanskje jeg bør gi det et forsøk på en blue ray spiller? . 

Anonymkode: d3e96...8d4

Har aldri hørt om at hastigheten skulle ha noe å si; dersom en DVD-spiller spiller av en plate med feil, kan hastigheten bli betydelig senket for å lese av feilområdet, men platen blir likevel spilt av.

16x-hastighet på en DVD-brenner forteller bare at brenneren kan brenne i opp til 16x-hastighet, men resultatet blir det samme (eller bedre) med lavere hastighet.

Anonymkode: d4d47...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør IKKE putte 20 år gamle plater inn i en nyere spiller som har f.eks. 48x eller 52x hastighet, gamle plater blir veldig sprø med tiden og det kan føre til at de eksploderer inne i spilleren fordi de spinner for fort.

Anonymkode: ad926...8b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bør IKKE putte 20 år gamle plater inn i en nyere spiller som har f.eks. 48x eller 52x hastighet, gamle plater blir veldig sprø med tiden og det kan føre til at de eksploderer inne i spilleren fordi de spinner for fort.

Anonymkode: ad926...8b7

Da går det mulig ikke å få de platene tatt i bruk i det hele tatt igjen? Eller så bør jeg få tak i en 20 år gammel spiller? 

Anonymkode: d3e96...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bør IKKE putte 20 år gamle plater inn i en nyere spiller som har f.eks. 48x eller 52x hastighet, gamle plater blir veldig sprø med tiden og det kan føre til at de eksploderer inne i spilleren fordi de spinner for fort.

Anonymkode: ad926...8b7

Det står 16 x speed bakpå dvden.  Jeg kan mulig prøve en dvdmaskin med den hastigheten selv om den er ny ?

Anonymkode: d3e96...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har flere slike DVDer med videoer fra ferier for 20 år siden. Men klarer ikke å få de til å virke på ny dvd spiller.  De virket på gammel. Men de virket ikke på alle dvd spillere tidligere heller.  

Noen som har kunnskap om hvilke dvd spiller som må brukes for å få disse platene til å virke ? 

Anonymkode: d3e96...8d4

Problemet ditt høres ut til å være at DVDene ikke har blitt "finalized".  En prosess som gjør at platen blir et ferdig produkt og gjør at den kan avspilles på alle spillere, og ikke bare den spilleren som er brukt til å brenne filene med.  Platene må, etter det jeg tror, inn i en tilsvarende spiller som de ble laget på for å bli sluttført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (Akkurat nå):

Problemet ditt høres ut til å være at DVDene ikke har blitt "finalized".  En prosess som gjør at platen blir et ferdig produkt og gjør at den kan avspilles på alle spillere, og ikke bare den spilleren som er brukt til å brenne filene med.  Platene må, etter det jeg tror, inn i en tilsvarende spiller som de ble laget på for å bli sluttført.

Stemmer nok ganske godt. "Finalized" er at man brenner på et "utledende" spor for å si det veldig enkelt, slik at den kan spilles av overalt der det er støtte for den aktuelle DVD typen.

Men det kan også være at man spiller av en DVD R- plaste i en + spiller eller motsatt, selv om jeg tror de fleste nyere spiller bør støtte begge deler. 

Alternativt kan det hende det også ble brent som en ren ISO eller andre datafiler når man egentlig skal ha det som DVD video format (TS_Video mappe tror jeg det het) på DVD'en. 

Anonymkode: 7b7f0...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Stemmer nok ganske godt. "Finalized" er at man brenner på et "utledende" spor for å si det veldig enkelt, slik at den kan spilles av overalt der det er støtte for den aktuelle DVD typen.

Men det kan også være at man spiller av en DVD R- plaste i en + spiller eller motsatt, selv om jeg tror de fleste nyere spiller bør støtte begge deler. 

Alternativt kan det hende det også ble brent som en ren ISO eller andre datafiler når man egentlig skal ha det som DVD video format (TS_Video mappe tror jeg det het) på DVD'en. 

Anonymkode: 7b7f0...059

https://www.dvdink.no/products/verbatim-16x-dvdr-47gb-blank-50-pack-cakebox

Er like plater som dette. 

Platene klarte ikke å spille i vanlig disk på datamaskinen tidligere. Men den klarte kun å spille i en dvd spiller som jeg hadde. Husker ikke om det var blue ray spiller,  men mener det var det. 

Har altså alltid hatt problemer med at disse Platene kun vil spilles i visse dvd spillere. Er mange som ikke tok de helt fra de var nye. 

Anonymkode: d3e96...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmer nok ganske godt. "Finalized" er at man brenner på et "utledende" spor for å si det veldig enkelt, slik at den kan spilles av overalt der det er støtte for den aktuelle DVD typen.

Men det kan også være at man spiller av en DVD R- plaste i en + spiller eller motsatt, selv om jeg tror de fleste nyere spiller bør støtte begge deler. 

Alternativt kan det hende det også ble brent som en ren ISO eller andre datafiler når man egentlig skal ha det som DVD video format (TS_Video mappe tror jeg det het) på DVD'en. 

Anonymkode: 7b7f0...059

Jeg fikk en av dvdene som er av samme format til å spille når det kun var snakk om bilder. Men får den ikke til i video. 

Anonymkode: d3e96...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk en av dvdene som er av samme format til å spille når det kun var snakk om bilder. Men får den ikke til i video. 

Anonymkode: d3e96...8d4

Bruker bare Verbatim, og har ingen problemer med platene du viser til. Så du kan overføre videofilen til PC-en, bruke VLC eller noe annet som spiller av det meste, og tror neppe du vil få problemer med å se videoen da.

Har man viktige ting lagret på såpass gamle plater, burde man få lagret materialet på harddisken så fort som mulig; selv om CD-er og DVD-er har tålt tidens tann bedre enn enkelte spådde i sin tid, vil platene en dag gå i stykker; bilder og filmer må man ha sikkerhetskopier av, ellers mister man uerstattelige minner.

Anonymkode: d4d47...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bruker bare Verbatim, og har ingen problemer med platene du viser til. Så du kan overføre videofilen til PC-en, bruke VLC eller noe annet som spiller av det meste, og tror neppe du vil få problemer med å se videoen da.

Har man viktige ting lagret på såpass gamle plater, burde man få lagret materialet på harddisken så fort som mulig; selv om CD-er og DVD-er har tålt tidens tann bedre enn enkelte spådde i sin tid, vil platene en dag gå i stykker; bilder og filmer må man ha sikkerhetskopier av, ellers mister man uerstattelige minner.

Anonymkode: d4d47...911

Det er nettopp det som jeg er redd har skjedd 😥. Jeg har alle bildene fra barna mine var små, men det er dvd platene som ikke vil spilles på spillerne jeg har nå. De virket på den gamle dvd spilleren. Har troen på at dersom jeg får tak i en slik dvd spiller så vil de virke. Men ny dvd spiller og cd / dvd rom på laptop og data har aldri klart å lese de dvdene. De har ikke klart det siden platene var brent. 

Men jeg må redde det jeg får til å virke. Det er bildene. 

Jeg vurderer å kjøpe en blue ray spiller selv om det kanskje er å kaste penger om de ikke virker på den heller. Mulig at blue ray spiller er sterkere og klarer å spille de... vet ikke. 

Skal sjekke gode tipset du ga meg :) . Takk!

Anonymkode: d3e96...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bildene virker. Men det er videoene fra barna var små som jeg kan ha mistet.  Men jeg gir ikke opp. 🥰. Takker for råd dere!!!

Anonymkode: d3e96...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er nettopp det som jeg er redd har skjedd 😥. Jeg har alle bildene fra barna mine var små, men det er dvd platene som ikke vil spilles på spillerne jeg har nå. De virket på den gamle dvd spilleren. Har troen på at dersom jeg får tak i en slik dvd spiller så vil de virke. Men ny dvd spiller og cd / dvd rom på laptop og data har aldri klart å lese de dvdene. De har ikke klart det siden platene var brent. 

Men jeg må redde det jeg får til å virke. Det er bildene. 

Jeg vurderer å kjøpe en blue ray spiller selv om det kanskje er å kaste penger om de ikke virker på den heller. Mulig at blue ray spiller er sterkere og klarer å spille de... vet ikke. 

Skal sjekke gode tipset du ga meg :) . Takk!

Anonymkode: d3e96...8d4

Har tenkt på noe: Før du kjøper noe nytt, kunne du eventuelt forsøke å lagre hele platen som en ISO-fil på harddisken med spilleren du har nå; siden du kan se bildene, er det tydeligvis (og heldigvis) ikke selve platen det er noe i veien med, bare avspillingen av filmene. Og når ISO-filen først er lagret, finnes det mange programmer som kan åpne den. Å lage en ISO er enkelt nok:

https://www.howtogeek.com/228886/how-to-create-iso-files-from-discs-on-windows-mac-and-linux/

https://cdburnerxp.se

https://www.anyburn.com/tutorials/copy-disc-to-iso-file.htm

Disse programmene er kjente nok, men her er noen andre alternativer:

https://alternativeto.net/software/anyburn/

Å åpne en ISO-fil er heller ikke vanskelig:

https://www.easefab.com/resource/five-best-ways-to-play-iso-image-files.html

Så jeg skulle tro at dette - logisk sett - burde løse problemet ditt; dersom DVD-en ikke er skadet, noe den etter alt å dømme ikke er, vil innholdet på platen bli lagret i ISO-filen, som igjen kan leses av på PC-en. Og skulle det fortsatt være problemer med filmavspillingen, finner du garantrert et program som kan åpne dette, eller konvertere filene til et mer moderne og leselig format som mp4 eller mkv - som Handbrake, som Devilheart tidligere foreslo i tråden.

Lykke til ...! smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: d4d47...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har tenkt på noe: Før du kjøper noe nytt, kunne du eventuelt forsøke å lagre hele platen som en ISO-fil på harddisken med spilleren du har nå; siden du kan se bildene, er det tydeligvis (og heldigvis) ikke selve platen det er noe i veien med, bare avspillingen av filmene. Og når ISO-filen først er lagret, finnes det mange programmer som kan åpne den. Å lage en ISO er enkelt nok:

https://www.howtogeek.com/228886/how-to-create-iso-files-from-discs-on-windows-mac-and-linux/

https://cdburnerxp.se

https://www.anyburn.com/tutorials/copy-disc-to-iso-file.htm

Disse programmene er kjente nok, men her er noen andre alternativer:

https://alternativeto.net/software/anyburn/

Å åpne en ISO-fil er heller ikke vanskelig:

https://www.easefab.com/resource/five-best-ways-to-play-iso-image-files.html

Så jeg skulle tro at dette - logisk sett - burde løse problemet ditt; dersom DVD-en ikke er skadet, noe den etter alt å dømme ikke er, vil innholdet på platen bli lagret i ISO-filen, som igjen kan leses av på PC-en. Og skulle det fortsatt være problemer med filmavspillingen, finner du garantrert et program som kan åpne dette, eller konvertere filene til et mer moderne og leselig format som mp4 eller mkv - som Handbrake, som Devilheart tidligere foreslo i tråden.

Lykke til ...! smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: d4d47...911

Beklager så mye - ser at den siste lenken er til dels til et betalingsprogram selv om VLC er gratis, men det finnes også andre programmer som kan lese eller bearbeide ISO-filer:

https://superuser.com/questions/333870/how-to-edit-bootable-iso-for-free

Nevnte AnyBurn kan tydeligvis også gjøre dette:

https://anyburn.com/tutorials/edit-iso-file.htm

Selv bruker jeg Linux der jeg har Master ISO, så jeg har ikke forsøkt dette i Windows på mange år, men håper du finner ut av det - bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

Fortsatt lykke til ...!

Anonymkode: d4d47...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De programmene er sikkert også bra, men personlig vil anbefale ImgBurner. Veldig brukervennlig og kan opprette ISO og pakke ut ISO til en mappe.

Ellers leit å høre at videoene ikke fungerer, men ja, det er bare å prøve videre med forskjellige medier, noen funker sikkert til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...