Gå til innhold

Er det håp? (rusmisbruker)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en far som er rusmisbruker og som har holdt på med narkotika hele livet. De siste 10 årene har han blitt ordentlig narkoman, og jeg ønsker og prøve og hjelpe han. 

Men før jeg gjør dette har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan besvare:

- Vi har ikke hatt kontakten på flere år (kun bursdager), kan det være en risiko for at jeg mislykker i å hjelpe han og at han starter og plage meg og familien?

- Er det håp? rusmisbruker hele livet, hvorfor skal han slutte nå?

- Hvordan hjelper jeg han?

- Er sjansen for tilbakefall stor, kaster jeg bort tiden min ved å hjelpe han?

Anonymkode: 00dab...cf4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet. Jeg har prøvd hele livet å hjelpe mine foreldre som drikker seg til døde. Vi barna kan ikke vinne. De må ville ha hjelp selv, motivasjonen må komme innenfra. 

Det er vondt og utmattende å være pårørende til noen som ruser seg. Jeg har ikke klart å ta avstand, men jeg burde gjort det for min egen helse sin skyld. Tenk godt gjennom hva du begir deg ut på, hvis dere gjennopptar kontakten. En rusmisbruker vil garantert skuffe deg. 

La din far vite at du er glad i ham, skriv gjerne et brev. Bare vær forsiktig med å tro at du skal være hjelperen hans, eller klare å gjøre ham rusfri. Det er ikke ditt ansvar ❤

Klem fra meg

Anonymkode: 5b5b2...887

• Liker 5
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kaster bort tiden din ja.

Og jeg ville latt kontakten være som den er.

Dette får ikke du gjort noe som helst med dessverre, det handler ikke om deg dette. 

Kjipt, men brutalt sant. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror heller ikke du skal ha håp om at han vil ha hjelp, han må ønske å bli rusfri selv. Det er aldri lett når en person har blitt opp i årene og har ruset seg i årevis. 

Tenk deg nøye om før du eventuelt tar kontakt, det er lov å håpe, men ikke ha store forventninger. 

Anonymkode: 0e355...d04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har en far som er rusmisbruker og som har holdt på med narkotika hele livet. De siste 10 årene har han blitt ordentlig narkoman, og jeg ønsker og prøve og hjelpe han. 

Men før jeg gjør dette har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan besvare:

- Vi har ikke hatt kontakten på flere år (kun bursdager), kan det være en risiko for at jeg mislykker i å hjelpe han og at han starter og plage meg og familien?

- Er det håp? rusmisbruker hele livet, hvorfor skal han slutte nå?

- Hvordan hjelper jeg han?

- Er sjansen for tilbakefall stor, kaster jeg bort tiden min ved å hjelpe han?

Spar deg selv denne sorgen, men du kan la faren din vite at du er der for ham hvis han vurderer å slutte eventuelt. 

Anonymkode: 105c0...47b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som rusmisbruker må man selv finne lyst og motivasjon til å bryte uvanen. Det er dessverre ingenting du kan gjøre. Pusher du gjør du nok bare vondt verre.

Anonymkode: 5466c...fdf

• Nyttig 1
Skrevet

Har han fått de andre diagnosene han skal ha? Mange blir rusmisbrukere for å selvmedisinere seg selv fra udiagnostisert adhd eller pf.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet. Jeg har prøvd hele livet å hjelpe mine foreldre som drikker seg til døde. Vi barna kan ikke vinne. De må ville ha hjelp selv, motivasjonen må komme innenfra. 

Det er vondt og utmattende å være pårørende til noen som ruser seg. Jeg har ikke klart å ta avstand, men jeg burde gjort det for min egen helse sin skyld. Tenk godt gjennom hva du begir deg ut på, hvis dere gjennopptar kontakten. En rusmisbruker vil garantert skuffe deg. 

La din far vite at du er glad i ham, skriv gjerne et brev. Bare vær forsiktig med å tro at du skal være hjelperen hans, eller klare å gjøre ham rusfri. Det er ikke ditt ansvar ❤

Klem fra meg

Jeg vet at mamma flere ganger tidligere har prøvd å hjelpe han, men han ønsker ikke å slutte selv. Han har ingen, og er ensom. (vil jeg tro). Hva om det er derfor han ikke vil slutte?

Kanskje han vil skjerpe seg om han ser at jeg bryr meg? Eller er det bare dumt tenkt av meg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som rusmisbruker må man selv finne lyst og motivasjon til å bryte uvanen. Det er dessverre ingenting du kan gjøre. Pusher du gjør du nok bare vondt verre.

Anonymkode: 5466c...fdf

Han har jo ingen å slutte for? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han har jo ingen å slutte for? 

Han skal finne motivasjonen for å slutte i seg selv, for å lykkes.

Anonymkode: 040a2...fb1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han skal finne motivasjonen for å slutte i seg selv, for å lykkes.

Anonymkode: 040a2...fb1

Det kommer aldri til å skje

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer aldri til å skje

… derfor jeg vil hjelpe han. Fordi jeg vet han ikke klarer og komme seg ut av det selv

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt. Kanskje det er akkurat det han trenger for å finne motivasjon. Det er viktig at du ikke presser han, men viser at du bryr deg og gjerne inviterer han med på aktiviteter. På den måten får han selv oppleve at det finnes en nykter verden, som han forhåpentligvis ønsker mer av. 

Som noen spør her, har han fått de diagnosene sine fastsatt? Hvis ikke, snakk med han om det og ev hjelp han til å komme i kontakt med hjelpeapparatet. 

Hvor gammel er han? Vet du hvilke rusmidler han bruker? 

Lykke til, jeg heier på dere. 

Anonymkode: 1200c...edd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (39 minutter siden):

Du kaster bort tiden din ja.

Og jeg ville latt kontakten være som den er.

Dette får ikke du gjort noe som helst med dessverre, det handler ikke om deg dette. 

Kjipt, men brutalt sant. 

Har du en bror som er rusavhengig? 

AnonymBruker
Skrevet

Han må ønske, og være motivert, for å bli rusfri, før det er noe som helst vits i å hjelpe. Ta vare på deg selv, det kommer til å bli tøft❤️ Og ja, sjansen for tilbakefall er relativt stor…

Anonymkode: c84ed...cd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville tatt kontakt. Kanskje det er akkurat det han trenger for å finne motivasjon. Det er viktig at du ikke presser han, men viser at du bryr deg og gjerne inviterer han med på aktiviteter. På den måten får han selv oppleve at det finnes en nykter verden, som han forhåpentligvis ønsker mer av. 

Som noen spør her, har han fått de diagnosene sine fastsatt? Hvis ikke, snakk med han om det og ev hjelp han til å komme i kontakt med hjelpeapparatet. 

Hvor gammel er han? Vet du hvilke rusmidler han bruker? 

Lykke til, jeg heier på dere. 

Litt usikker på om jeg forstår helt hva dere mener med diagnose? Men han har vært ordentlig narkoman i snart 6 år nå. 

Han er ung, 38 år bare. Men holdt på med rus siden han var et barn. Vet ikke hva han ruser seg på, men har hørt at han tåler uvanlig mye. Vil tro det er piller, heroin, amfetamin, det mest vanlige brukt narkomanene. han har hvertfall nådd bunnen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg vet at mamma flere ganger tidligere har prøvd å hjelpe han, men han ønsker ikke å slutte selv. Han har ingen, og er ensom. (vil jeg tro). Hva om det er derfor han ikke vil slutte?

Kanskje han vil skjerpe seg om han ser at jeg bryr meg? Eller er det bare dumt tenkt av meg?

Det er ikke dumt tenkt av deg. Det er helt forståelig at du vil hjelpe. Det kan bety mye for ham å vite at du ikke har gitt ham opp, og at du vil han skal bli rusfri. Fortell han gjerne det. Men, du må ikke ta på deg oppgaven å "redde" ham. Du er barnet hans. Det er ikke ditt ansvar. Du må ta vare på deg selv, og ditt liv. Velger du å gå inn i en relasjon med ham nå, vil du få det veldig vanskelig. Han trenger profesjonell hjelp, du kan ikke bære det ansvaret. Han må ville ha hjelp selv. 

En telefon eller et brev fra deg vil jeg tro kan være en motivasjon for ham. Men, han må faktisk gjøre jobben med å bli rusfri helt selv (I samarbeid med proffesjonelle) Vit at det er sjeldent noen kommer seg fra det, når han er kommet så langt som du sier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Litt usikker på om jeg forstår helt hva dere mener med diagnose? Men han har vært ordentlig narkoman i snart 6 år nå. 

Han er ung, 38 år bare. Men holdt på med rus siden han var et barn. Vet ikke hva han ruser seg på, men har hørt at han tåler uvanlig mye. Vil tro det er piller, heroin, amfetamin, det mest vanlige brukt narkomanene. han har hvertfall nådd bunnen. 

Kjære ts. Hvor gammel er du? 
Din far har alvorlige problemer og det er ikke sikkert du kan hjelpe han. 
Men, det du kan gjøre er å snakke med han om at du skulle ønske han kunne hjelpe seg selv til et bedre liv.

Mest sannsynlig er det mange grunner til at han er alene. Rusmisbrukere tar ofte mange valg i løpet av tiden, som sårer og støter de som er glad i dem. 

Det er ikke sikkert du bør sette deg selv i den situasjonen hvor du skal prøve å hjelpe han for mye, for det kan ende opp med å såre deg veldig mye. Det er ikke sikkert han klarer å slutte uten profesjonell hjelp, om han vil. 

Mitt råd er, prøv å ta kontakt og snakk med han og si du skulle ønske han kunne få orden på livet og være en far for deg. 

Og husk at det på ingen måte er din oppgave å redde han. Det er han som har feilet deg, aldri omvendt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Personer som er rusavhengige har som regel psykisk sykdom i bunn, dvs at det er en medvirkende/direkte årsak til at de startet med rusmidler og har utviklet en avhengighet (som i seg selv er en diagnose - avhengighetsdiagnose). Det kan være ADHD eller personlighetsforstyrrelse, som noen nevnte her. Angst og depresjon er vanlig. Mange har også psykiske traumer, som har vært årsaken til at de startet med rusmidler - og de fleste i rusmiljøet har fått traumer av nettopp det å leve i rusmiljøet.

Det er en vond spiral, psykisk sykdom kan føre til rusavhengighet - og rusavhengighet forverrer psykisk sykdom. Det er derfor viktig at faren din får profesjonell hjelp. Mulig han har det også, men ikke klarer å komme seg til timer med behandler etc.

Det viktigste er derfor å la han vite at du bryr deg, og inviterer han inn i den nyktre verden gjennom samvær/aktiviteter. Det kan være motivasjonsskapende. Likevel er grensesetting fra dag 1 VIKTIG VIKTIG!

Anbefaler deg å kontakte pårørendesenter for å få veiledning, gjerne før du oppretter kontakt. Faren din er ung, så regner med at du fortsatt er i tenårene?? Viktig at du også har noen å støtte deg på/snakke med. 

Og selv om faren din aldri skulle bli rusfri, kan han kanskje bli bedre.... Dere har potensielt mye tid sammen og kan få et fint forhold dere mellom. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du en bror som er rusavhengig? 

Bror? Nei. 

Prøver du å identifisere meg her? 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...