Gå til innhold

Meldt til bv nå plutselig

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Øh...du jobber ikke i noe barnevern. I hvert fall ikke i noen rolle hvor du forvalter lovverket. 

Som privatperson kan man melde hva man vil. Som offentlig ansatt kan man ikke det og er omfattet av taushetsplikt. Du kan selvfølgelig ikke melde forhold du er gjort kjent med i yrkesutøvelsen uten at lovkravene til yrkesgruppen er oppfylt. Da bryter du taushetsplikten din. 

Det finnes klare lovkrav for når en skole kan melde til barneverntjenesten uten samtykke fra foresatte. I hovedsak er kravet at det skal være grunn til å tro at barnet utsettes for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt. Alvorlig er i denne kontekst sidestilt med at lovkravene for omsorgsovertakelse kan være oppfylt, jf. §4-12 i barnevernloven. (Det er også noen regler knyttet til medisinsk behandling og atferd hos barnet, disse kommer ikke til anvendelse her). 

Anonymkode: d966f...709

Uhm jo?

Hvis man som offentlig ansatt har grunn til å tro at et barn blir utsatt for omsorgssvikt, men skolen ikke ønsker å sende en bekymringsmelding, så kan man som privatperson gjøre det.
Så her er det du som ikke kjenner lovverket.

B75204D7-4065-4A0F-A136-7A50CE1EB5DF.jpeg

Endret av Heisann12345
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Merker jeg savner gamle dager når pappa stod på døra til mobberen og dro faren ut i hagen etter nakken fordi ungen min kan umulig gjøre noe galt.

Skolen gjorde ingen ting 

Foreldrene trodde ikke på at ungen kunne mobbe. 

Rant over når 14åringen kom hjem naken.

Anonymkode: 86d52...fa9

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Øh...du jobber ikke i noe barnevern. I hvert fall ikke i noen rolle hvor du forvalter lovverket. 

Som privatperson kan man melde hva man vil. Som offentlig ansatt kan man ikke det og er omfattet av taushetsplikt. Du kan selvfølgelig ikke melde forhold du er gjort kjent med i yrkesutøvelsen uten at lovkravene til yrkesgruppen er oppfylt. Da bryter du taushetsplikten din. 

Det finnes klare lovkrav for når en skole kan melde til barneverntjenesten uten samtykke fra foresatte. I hovedsak er kravet at det skal være grunn til å tro at barnet utsettes for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt. Alvorlig er i denne kontekst sidestilt med at lovkravene for omsorgsovertakelse kan være oppfylt, jf. §4-12 i barnevernloven. (Det er også noen regler knyttet til medisinsk behandling og atferd hos barnet, disse kommer ikke til anvendelse her). 

Dessuten, kan en bekymringsmelding sendes uten at man tenker at kravene for 4-12 skal være oppfylt. Det er barneverntjenesten og ikke skolen som skal gjøre undersøkelsen.

Omsorgsovertakelse vil heller aldri ligge til grunn før mildere inngrep har blitt utprøvd. Det trenges derfor ikke å være ekstreme forhold før man sender bekymringsmelding.

Dessuten, så skriver Ts at det er skolen som har meldt bekymringsmelding. Jeg forsvarer ikke skolens tidligere dårlige samarbeid, men det var ikke ulovlig av de. I så fall får hun jo klage på meldingen, så får hun svar på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS har da ikke nevnt at hun er redd for å miste barnet sitt? Så hvorfor nevner du det? Hun sier heller ikke at hun frykter barnevernet. Det er standard i skoler at de kontakter barnevernet om et barn har mye fravær. 

Anonymkode: d5047...eaa

At det er standard på noen skoler ennå å bryte loven, vil ikke si at det er greit. 

Anonymkode: 2e08a...560

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

"I tilfeller der foreldre holder eleven tilbake, eller godtar at eleven ikke går på skolen, må skolen undersøke årsaken til skolefraværet, tilby nødvendig bistand til barnet og foreldrene og involvere andre hjelpeinstanser ved behov. "

Ts sier at skolen ikke har gjort noen ting. De kan ikke melde til barnevernet for å slippe å gjøre jobben sin! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At det er standard på noen skoler ennå å bryte loven, vil ikke si at det er greit. 

Det er heller ikke poenget med innlegget mitt. 

Anonymkode: d5047...eaa

AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (56 minutter siden):

Uhm jo?

Hvis man som offentlig ansatt har grunn til å tro at et barn blir utsatt for omsorgssvikt, men skolen ikke ønsker å sende en bekymringsmelding, så kan man som privatperson gjøre det.

Som ansatt med taushetsplikt, må du ha grunn til å tro at vilkårene for melding er oppfylt. Meldeplikten er personlig. Dvs: Hvis rektor hindrer deg å melde, mens du mener at vilkårene er oppfylt, skal du melde ifra selv. Men du kan ikke opptre som privatperson i den forstand at du kan glemme at du har taushetsplikt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (10 timer siden):

Dette stemmer da aldeles ikke! Man kan melde til barnevernet som privat-person også selvom du jobber på skolen. Jeg jobber innenfor barnevern, så dette kan jeg. Hun kan selvfølgelig melde til statsforvalteren, men hvem som helst kan melde inn bekymringsmelding.

Hvis det hadde vært sant at du jobber innen barnevern, så ville du ha visst at dette ikke er riktig. Ansatte i skolen har taushetsplikt og kan så visst ikke melde som privatperson. 

Som lærer kan du selvfølgelig sende inn bekymringsmelding på f.eks naboens barn. Eller noen andre barn, f.eks i slekta. Da har du ikke taushetsplikt. Men du kan ikke melde ifra om dine egne elever uten at du har vurdert vilkårene for melding for oppfylt. Det sier seg jo selv - eller hva skulle ellers ha vært poenget med taushetsplikten?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

BV er bare greit, det høres ut som de også bør inn for å assistere her, siden barnet utvikler seg mer og mer i negativ retning.

Det er for det beste for barnet, husk det. Husk også at det hele er ett stort samarbeid, det nytter ikke å lene seg tilbake å skylde på noen - i hvert fall ikke om man vil fremover!

Anonymkode: f3a80...72f

Det er ikke greit at skolen bruker barnevernet fordi de selv ikke har gjort jobben sin med å ordne opp i mobbingen. Jeg har ikke noe imot barnevernet - de kan forhåpentligvis sette i gang gode tiltak for å få barnet på skolen, og kan kanskje også hjelpe til med dialogen mellom hjem/skole, som virker å ha låst seg.

Men: Å dra inn barnevernet, er ikke noe skolen kan gjøre fordi de ønsker det. Hjelp er bra, men så er det slik at loven er utformet med tanke på at det skal være frivillig å motta hjelp. Tvang, og utveksling av personopplysninger uten samtykke kan kun skje i unntakstilfeller, når skolen oppfatter det som at barnet utsettes for alvorlig omsorgssvikt.

Å bli meldt for alvorlig omsorgssvikt, vil av de fleste oppfattes som svært belastende, og tilliten til skolen vil trolig aldri bli som før. Det er dessuten verdt å nevne at barnevernets mandat hovedsakelig er å bistå ved problemer i hjemmet, de skal ikke være førstevalget når samarbeidet med skolen skjærer seg. I verste fall, vil en melding til barnevernet føre til barnet får det verre enn før, fordi skolen får en hvilepute, barnevernet bruker tid på å undersøke, og det er ikke sikkert de konkluderer med at det er behov for tiltak. 

Jeg råder ts til å klage skolen inn for statsforvalter. For manglende hjelp med mobbingen, og for ulovlig melding. 

Men samarbeid med bv så klart! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (1 time siden):

Uhm jo?

Ser nå at jeg var litt for snar med å svare; jeg misforstod innlegget ditt i farten, Heisann. Vi har nok lik lovforståelse. Jeg ble forvirret av at du bruker begrepet privatperson i meldepliktsammenheng. Som ansatt i skolen melder man ikke som privatperson, men som skoleansatt.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja da var det vår tur å oppleve dette. 
Etter at barnet mitt ble mobbet har vi holdt på i 6 mnd med tlf og mas mot skolen, men de gjør absolutt ingenting. Ppt, bup og flere er inne nå. Nå har barnet fått skolevegring av hele greia og skolen har meldt oss til bv pga fravær. 
da vet de temmelig godt at det er pga mobbingen som de selv ikke har klart å rydde opp i.. 

kjenner jeg blir så forbanna og oppgitt 

Anonymkode: 1bff5...de1

Dette er vanlig praksis og ansvarsfraskrivelse gjort etter læreboka. Disse kan gjøre akkurat som de vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket klassetrinn gjelder dette? 
På vår uskole så ble der opplyst ved foreldremøte at mobbing blir politianmeldt . 
Hvorfor har det ikke skjedd her ? 

Anonymkode: 7f879...d04

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja da var det vår tur å oppleve dette. 
Etter at barnet mitt ble mobbet har vi holdt på i 6 mnd med tlf og mas mot skolen, men de gjør absolutt ingenting. Ppt, bup og flere er inne nå. Nå har barnet fått skolevegring av hele greia og skolen har meldt oss til bv pga fravær. 
da vet de temmelig godt at det er pga mobbingen som de selv ikke har klart å rydde opp i.. 

kjenner jeg blir så forbanna og oppgitt 

Utrolig feigt og dårlig gjort av skolen å melde dere til Barnevernet når de vet at barnet ditt har blitt en skolevegrer pga mobbing på skolen og at flere instanser har vært involvert for å prøve å løse problemet. Skolen og alle dens ansatte har lovpålagt aktivitetsplikt ved mobbing, og det skal settes inn tilpassete tiltak. Gjør ikke skolen det og bare skyver ansvaret over på foreldrene, oppgfyller de ikke aktivitetsplikten og da kan dere melde det videre til statsforvalteren i fylket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (6 timer siden):

Uhm jo?

Om man mener lovkravet er oppfylt, kan man selvsagt det. Altså man, som fagperson, vurderer at det er "grunn til å tro" at barnet utsettes for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt og at ens overordnede likevel ikke handler. 

Men man kan ikke lovlig melde etter samme terskel som en privatperson. Privatpersoner kan melde fra om enhver bekymring. Det kan du på ingen måte som offentlig ansatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

(Og du melder da ikke som privatperson. Du melder som offentlig ansatt). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (6 timer siden):

Dessuten, kan en bekymringsmelding sendes uten at man tenker at kravene for 4-12 skal være oppfylt. Det er barneverntjenesten og ikke skolen som skal gjøre undersøkelsen.

Omsorgsovertakelse vil heller aldri ligge til grunn før mildere inngrep har blitt utprøvd. Det trenges derfor ikke å være ekstreme forhold før man sender bekymringsmelding.

Nei, det kan den faktisk ikke. Ikke lovlig. 

Skolen skal ikke gjøre undersøkelsen, men skal ut fra sine opplysninger ha grunn til å tro at forholdene er så alvorlige. 

At barnevernloven følger mildeste inngrep prinsipp har ingen relevans for de føringer som er gitt rundt dette i opplæringsloven. 

"Opplysningsplikten inntrer ved alvorlige tilfeller, hvor det er fare for at barnet tar vesentlig
skade. Det er ikke tilstrekkelig at barnet ikke lever under optimale forhold. I hvilke
situasjoner opplysningsplikten foreligger vil være avhengig av hva bekymringen gjelder.
I opplæringsloven § 15-3 andre ledd er det vist til barnevernloven §§ 4-10, 4-11, 4-12 og 4-
24. Disse bestemmelsene beskriver ulike former for omsorgssvikt og alvorlige
atferdsvansker som etter nærmere vilkår gir grunnlag for å fatte vedtak etter
barnevernloven. Det er henvist til disse bestemmelsene for å vise hva som menes med
mishandling i hjemmet, alvorlig omsorgssvikt og vedvarende alvorlige atferdsvansker. " (Udir, 2012).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tillater? 
både bup, helsestasjon, ppt, sosiallærer, los, skolen, familieenheten er inne i bildet. Vi jobber alle mot å få hen på skolen. Tror du jeg har kontaktet hele dette apparatet om det var quik fix i få hen på skolen? 
Mener du jeg skal kle på, bære ut en ungdom som er like stor som meg å sette hen i bilen og bære inn på skolen mot hens vilje? 
Det er ikke bare å bytte skole, så løser alt seg. 
Vi bor heller ikke et sted hvor skolebytte er quik fix uten at vi må flytte. 
Ved å flytte må vi si opp jobbene våre

litt mer komplisert enn du framstiller det

Dette skjønner jeg godt. Men hvis barnet er såpass stor, hva tenker vedkommende å gjøre videre?  Man må faktisk fullføre skole for å klare seg godt i live (stort sett)? Jeg skjønner at det er kjipt å bli mobbet (har opplevd det selv) men man må nesten fullføre. Har hun/han reflektert over det selv eller tenker bare på nå og her?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis hele dette apparatet er involvert vil BV raskt se at dette er en ikke sak. Slapp helt av, og få BV til å pushe ytterligere for hjelp heller.

Anonymkode: a8d90...320

Skolevegring er ikke en ikke sak

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...