Gå til innhold

Meldt til bv nå plutselig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja da var det vår tur å oppleve dette. 
Etter at barnet mitt ble mobbet har vi holdt på i 6 mnd med tlf og mas mot skolen, men de gjør absolutt ingenting. Ppt, bup og flere er inne nå. Nå har barnet fått skolevegring av hele greia og skolen har meldt oss til bv pga fravær. 
da vet de temmelig godt at det er pga mobbingen som de selv ikke har klart å rydde opp i.. 

kjenner jeg blir så forbanna og oppgitt 

Anonymkode: 1bff5...de1

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her kan barnevernet hjelpe deg å legge press på skolen til å ordne opp i problemet. Dette kan være en velsignelse i forkledning som gjør at skolen faktisk gjør jobben sin. Bruk det for alt det er verdt! 

Anonymkode: 07602...3c9

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis du oppfører deg slik at du samarbeider og ønsker hjelp fra barnevernet til å takle skolevegring, så vil du selvfølgelig ikke miste barnet ditt. Det er først når du viser motstand mot å få hjelp, at de blir mistenksomme. Eller hvis det er andre forhold i hjemmet som ikke er bra.

Hvis alt ellers er ok, har du nok ingenting å frykte. Bruk barnevernet som det de er ment å være, en hjelp for foreldre i fortvilte situasjoner. De ønsker først og fremst å hjelpe deg.

Anonymkode: 755c4...729

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, hvis du oppfører deg slik at du samarbeider og ønsker hjelp fra barnevernet til å takle skolevegring, så vil du selvfølgelig ikke miste barnet ditt. Det er først når du viser motstand mot å få hjelp, at de blir mistenksomme. Eller hvis det er andre forhold i hjemmet som ikke er bra.

Hvis alt ellers er ok, har du nok ingenting å frykte. Bruk barnevernet som det de er ment å være, en hjelp for foreldre i fortvilte situasjoner. De ønsker først og fremst å hjelpe deg.

Anonymkode: 755c4...729

TS har da ikke nevnt at hun er redd for å miste barnet sitt? Så hvorfor nevner du det? Hun sier heller ikke at hun frykter barnevernet. Det er standard i skoler at de kontakter barnevernet om et barn har mye fravær. 

Anonymkode: d5047...eaa

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor tillater du at barnet ditt ikke går på skole?

Du kan bytte skole og hvis barnet mistrives er ikke det noe spørsmål.

Hvis barnet mitt hadde blitt mobbet ville jeg ha byttet skole. Det tror jeg barnevernet også tenker. Lover og regler betyr ingenting hvis skolen ikke følger de.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Etter at barnet mitt ble mobbet har vi holdt på i 6 mnd med tlf og mas mot skolen, men de gjør absolutt ingenting. Ppt, bup og flere er inne nå. Nå har barnet fått skolevegring av hele greia og skolen har meldt oss til bv pga fravær. 
da vet de temmelig godt at det er pga mobbingen som de selv ikke har klart å rydde opp i.. 

Dette har jeg hørt så mange ganger og selv opplevd. Klager en på skolen er veien kort til en bekymringsmelding. 

Men, bv kan hjelpe dere her. 

Anonymkode: 5dd2f...908

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skolen har IKKE lov å melde til barnevernet på grunn av dette! Det er en ukultur som har satt seg i skolevesenet at dette gjøres, så fremt at det ikke er mistanke om omsorgssvikt har de rett og slett brutt taushetsplikten sin!!! Jeg ville ha tatt kontakt med statsforvaltern og bedt om en hendelses tilsyn! Legg med dokumentasjon på hva skolen har gjort/ ikke gjort og meldingen til barnevernet og klag på både det at skolen ikke har klart å sikre barnet ditt et trygt skolemiljø og feilaktig melt til barnevernet.

Anonymkode: f3f0a...78e

• Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet

Dessverre er det en uklarhet som både skolen og barnevernet sliter med i regelverket. Det står at skolen kan/skal melde till bv om foreldre ikke sender barna til skolen. Loven er tenkt for de forendre som motvirker barnas skolegang. 

Barn som ikke møter på skolen - for skoler og skoleeiere (udir.no)

«Meldeplikten til barnevernet tolkes feil» | Juristen

Politikere på Stortinget: Nedslående at foreldre til skolevegrere meldes til barnevernet – NRK Nordland

Har jo vært flere artikler om problemet rundt regelverket, der både skole og BV kjenner at det er bortkastet tid, men loven sier annet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skolen har IKKE lov å melde til barnevernet på grunn av dette! Det er en ukultur som har satt seg i skolevesenet at dette gjøres, så fremt at det ikke er mistanke om omsorgssvikt har de rett og slett brutt taushetsplikten sin!!! Jeg ville ha tatt kontakt med statsforvaltern og bedt om en hendelses tilsyn! Legg med dokumentasjon på hva skolen har gjort/ ikke gjort og meldingen til barnevernet og klag på både det at skolen ikke har klart å sikre barnet ditt et trygt skolemiljø og feilaktig melt til barnevernet.

dette er feil , det er lov

https://www.statsforvalteren.no/nn/Rogaland/Barnehage-og-opplaring/Grunnskule-og-vidaregaande-opplaring/melding-til-barnevernet-ved-hoyt-skolefravar/

Anonymkode: fcac3...300

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Garnfuru skrev (17 minutter siden):

Hvis barnet mitt hadde blitt mobbet ville jeg ha byttet skole. Det tror jeg barnevernet også tenker. Lover og regler betyr ingenting hvis skolen ikke følger de.

Du har åpenbart ikke hørt om traumatiserte barn... det er heller virkelig ikke bare så enkelt å bytte skole og så tro at skolevegringen forsvinner over natten!

Anonymkode: 278a4...6c6

• Liker 6
Skrevet
Garnfuru skrev (22 minutter siden):

Heldigvis bor alle slik til at de har uendelig mange skoler å velge mellom.

Det er så "befriende" med mennesker som tror at alle bor og lever nøyaktig slik de selv gjør...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Garnfuru skrev (51 minutter siden):

Tillater? 
både bup, helsestasjon, ppt, sosiallærer, los, skolen, familieenheten er inne i bildet. Vi jobber alle mot å få hen på skolen. Tror du jeg har kontaktet hele dette apparatet om det var quik fix i få hen på skolen? 
Mener du jeg skal kle på, bære ut en ungdom som er like stor som meg å sette hen i bilen og bære inn på skolen mot hens vilje? 
Det er ikke bare å bytte skole, så løser alt seg. 
Vi bor heller ikke et sted hvor skolebytte er quik fix uten at vi må flytte. 
Ved å flytte må vi si opp jobbene våre

litt mer komplisert enn du framstiller det

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette stemmer da aldeles ikke! Man kan melde til barnevernet som privat-person også selvom du jobber på skolen. Jeg jobber innenfor barnevern, så dette kan jeg. Hun kan selvfølgelig melde til statsforvalteren, men hvem som helst kan melde inn bekymringsmelding.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tillater? 
både bup, helsestasjon, ppt, sosiallærer, los, skolen, familieenheten er inne i bildet. Vi jobber alle mot å få hen på skolen. Tror du jeg har kontaktet hele dette apparatet om det var quik fix i få hen på skolen? 
Mener du jeg skal kle på, bære ut en ungdom som er like stor som meg å sette hen i bilen og bære inn på skolen mot hens vilje? 
Det er ikke bare å bytte skole, så løser alt seg. 
Vi bor heller ikke et sted hvor skolebytte er quik fix uten at vi må flytte. 
Ved å flytte må vi si opp jobbene våre

litt mer komplisert enn du framstiller det

Hvis hele dette apparatet er involvert vil BV raskt se at dette er en ikke sak. Slapp helt av, og få BV til å pushe ytterligere for hjelp heller.

Anonymkode: a8d90...320

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet er der for å hjelpe dere! Ta i mot all den hjelp du kan få! Tenk på barnet ditt!!

Anonymkode: da0e9...238

AnonymBruker
Skrevet

Igjen en ulovlig bekymringsmelding. Dette er blitt en trend. Men det er jo snakk om ett lovbrudd her så du kan godt anmelde skolen/personen som har signert bekymringsmeldingen til politiet.

Anonymkode: 54021...0ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Heisann12345 skrev (9 timer siden):

Dette stemmer da aldeles ikke! Man kan melde til barnevernet som privat-person også selvom du jobber på skolen. Jeg jobber innenfor barnevern, så dette kan jeg. Hun kan selvfølgelig melde til statsforvalteren, men hvem som helst kan melde inn bekymringsmelding.

Øh...du jobber ikke i noe barnevern. I hvert fall ikke i noen rolle hvor du forvalter lovverket. 

Som privatperson kan man melde hva man vil. Som offentlig ansatt kan man ikke det og er omfattet av taushetsplikt. Du kan selvfølgelig ikke melde forhold du er gjort kjent med i yrkesutøvelsen uten at lovkravene til yrkesgruppen er oppfylt. Da bryter du taushetsplikten din. 

Det finnes klare lovkrav for når en skole kan melde til barneverntjenesten uten samtykke fra foresatte. I hovedsak er kravet at det skal være grunn til å tro at barnet utsettes for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt. Alvorlig er i denne kontekst sidestilt med at lovkravene for omsorgsovertakelse kan være oppfylt, jf. §4-12 i barnevernloven. (Det er også noen regler knyttet til medisinsk behandling og atferd hos barnet, disse kommer ikke til anvendelse her). 

Anonymkode: d966f...709

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Garnfuru said:

Det er da vitterlig ikke det mobbede barnet som skal bytte skole. Det er mobberen(e) som skal fjernes. 

Anonymkode: d7aa4...bf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

BV er bare greit, det høres ut som de også bør inn for å assistere her, siden barnet utvikler seg mer og mer i negativ retning.

Det er for det beste for barnet, husk det. Husk også at det hele er ett stort samarbeid, det nytter ikke å lene seg tilbake å skylde på noen - i hvert fall ikke om man vil fremover!

Anonymkode: f3a80...72f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en skolevegrer. Får ungdommen god oppfølging når det gjelder somatisk helse TS? Hvis det er noe som gjør at hen skiller seg ut så er det viktig å ta tak i. 

Anonymkode: b33e2...6e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...