AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #1 Skrevet 5. april 2022 Hei, jeg lurer på om jeg kunne få noen råd her. Vi har begynt å få større barn, og kunne tenkt oss en kattunge eller adoptere voksen katt. Vi bor på gård, så det er rolige og store områder. Vi er 2 hus på tunet. Naboen har 2 katter, fine puser. Jeg har luftet for dem tidligere tanken om en katt, den tanken likte de ikke da de er redd for at kattene de har skal stikke av. Jeg har ikke lyst til å krangle med noen. Vurderer marsvin, men liker ikke gnagere så godt. Spørsmål er vel mest: hvilken type katt vil virke minst mulig truende for de eksisterende kattene. Vi har ingen kjæledyr fra før av. Takk for svar❤️ Anonymkode: 72f6f...632
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #2 Skrevet 5. april 2022 En rolig kastrert hunnkatt Anonymkode: b73b9...697 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #3 Skrevet 5. april 2022 En kattunge. Den kan ikke skremme vekk to voksne katter. Og så bør naboen kastrere kattene sine. Anonymkode: 38c70...0f7 5
Svisle Skrevet 6. april 2022 #4 Skrevet 6. april 2022 Erfaringsmessig spiller det liten rolle - nye katter vil svært sjeldent skremme de etablerte, men en voksen (hun/han, kastrert eller ei) vil stort sett alltid ende opp i bråk og slåssing en periode. Som regel går det seg til. En liten kattunge kan fort bli skremt at de etablerte kattene som bor der og få rimelig heftige runder med juling. Katter kan dessverre være ganske så harde og tøffe med hverandre. Her har til og med mine kastrerte hunnkatter fått juling på egen veranda langt utpå bygda av forbipasserende katter som bor langt unna.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2022 #5 Skrevet 6. april 2022 Anbefaler voksen katt. Har erfaring med at kattunger kan få ganske mye juling av voksne etablerte katter. Kontakt din lokale dyrebeskyttelse og hør med dem. De kjenner kattene sine og kan derfor anbefale deg en katt de vet går overens med andre katter. Så må jo dere selvsagt gjøre jobben med å la de hilse på ordentlig måte. Anonymkode: 54fb0...344 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #6 Skrevet 7. april 2022 Men hvorfor skulle deres katter stikke av? Det gjør del vel ikke. Er ikke deres katter kastrert eller? Ønsker dere katt, så skaff dere en katt. Hvis dere får kattunge, så hold den inne til den er minst 8 mnd. Og få den kastrert. Hos dyrebeskyttelsen inngår kastrering i prisen. Lykke til! Anonymkode: baaf4...afc 3
Forundret.. Skrevet 7. april 2022 #7 Skrevet 7. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor skulle deres katter stikke av? Det gjør del vel ikke. Er ikke deres katter kastrert eller? Ønsker dere katt, så skaff dere en katt. Hvis dere får kattunge, så hold den inne til den er minst 8 mnd. Og få den kastrert. Hos dyrebeskyttelsen inngår kastrering i prisen. Lykke til! Anonymkode: baaf4...afc 8 mnd??
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #8 Skrevet 7. april 2022 Enig med minst 8 mnd ja. De har ikke retningssans før de er nærmere året og mange unge katter forsvinner lett. Det ser man ofte i savnetmeldinger, at d er unge katter som akkuratt har fått lov å begynne og gå ut som forsvinner. Eller er det lurt at man er ute med kattungen i begynnelsen slik at den føler seg trygg og blir kjent i rolige omgivelser. Anonymkode: 5f0c2...e87 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #9 Skrevet 7. april 2022 Forundret.. skrev (5 minutter siden): 8 mnd?? Ja. Minst. Det er fordi retningssansen ikke er utviklet før. Men den kan jo være med ut i bånd for å bli kjent. Personlig tenker jeg det vil trene opp retningssansen. Anonymkode: baaf4...afc 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #10 Skrevet 8. april 2022 13 hours ago, Forundret.. said: 8 mnd?? 8-12 måneder er anbefalt. Det er tøft å ha kattunge. Anonymkode: a43bd...3ea 3
Forundret.. Skrevet 8. april 2022 #11 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 8-12 måneder er anbefalt. Det er tøft å ha kattunge. Anonymkode: a43bd...3ea Hvis jeg husker riktig så ble vi fortalt at katten måtte være inne i 3 uker før i tiden. Hva sies det nå til dags om å flytte en voksen katt, hvor lenge er det anbefalt å holde dem inne? Det burde ikke være tøft å ha katten inne da.. Nøkkelen er nok bare tilrettelegging og stimuli.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #12 Skrevet 8. april 2022 Forundret.. skrev (4 minutter siden): Hvis jeg husker riktig så ble vi fortalt at katten måtte være inne i 3 uker før i tiden. Hva sies det nå til dags om å flytte en voksen katt, hvor lenge er det anbefalt å holde dem inne? Det burde ikke være tøft å ha katten inne da.. Nøkkelen er nok bare tilrettelegging og stimuli. 3 uker er hvis du flytter en voksen katt til et nytt sted. Anbefaler en voksen kastrert katt, de er vanligvis mer kosete enn ungkatter. For de fleste er jo litt av poenget med katt en kosepelsdott i sofakroken. Anonymkode: 244f2...89b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #13 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 3 uker er hvis du flytter en voksen katt til et nytt sted. Anbefaler en voksen kastrert katt, de er vanligvis mer kosete enn ungkatter. For de fleste er jo litt av poenget med katt en kosepelsdott i sofakroken. Anonymkode: 244f2...89b Det har vell også økt den tre ukers regelen også om jeg ikke tar helt feil. Anonymkode: 6704a...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #14 Skrevet 8. april 2022 Her jeg bor kryr det av katter. Gikk på tur en dag og katten diltet etter. Etter en liten stund gikk han i skogen og jamret. Da kom det to andre katter, og de tre hang klatret og fanget flygende blader sammen. Svært sjeldent det er kamper rundt her. Har vært forvert for katter før, og det har alltid gått seg til. Det viktigste er at alle er kastrerte. Anonymkode: 78f15...1f6
Tarzani Skrevet 8. april 2022 #15 Skrevet 8. april 2022 Jeg skjønner ikke helt de svarene du får her.. vi bor også ‘på landet’ på en gård. Alle naboene har dyr. Katter, hunder, kaniner, geiter og alpakkaer. Da vi skulle få oss katt var det aldri snakk om noe annet enn å få en kattunge som kunne få vokse opp her og bli trygg på ‘sitt område’. Først inne med sandkasse og masse stimuli og kos, deretter tilvenning ute. Har gjort det samme med 3 katter, og det pleier å gå seg til HELT fint. De er ute i sitt rette element og jakter på mus. Husk at katter er et selvstendig og forholdsvis ‘vilt’ dyr i forhold til en hund. Mine katter ønsker å være ute om natta, og sove trygt inne om dagen. Pass bare på å ikke slippe katten ut for tidlig. For de har, som nevnt tidligere, ikke noe særlig retningssans. De som påstår at man ikke kan få seg en kattunge som er yngre enn 8 mnd må ta seg en bolle😂
Forundret.. Skrevet 8. april 2022 #16 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 3 uker er hvis du flytter en voksen katt til et nytt sted. Anbefaler en voksen kastrert katt, de er vanligvis mer kosete enn ungkatter. For de fleste er jo litt av poenget med katt en kosepelsdott i sofakroken. Anonymkode: 244f2...89b Ok. Nå er ikke det jeg som er TS eller ute etter å få katt i hus, men takk for anbefalingen 🙂
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #17 Skrevet 8. april 2022 Tarzani skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt de svarene du får her.. vi bor også ‘på landet’ på en gård. Alle naboene har dyr. Katter, hunder, kaniner, geiter og alpakkaer. Da vi skulle få oss katt var det aldri snakk om noe annet enn å få en kattunge som kunne få vokse opp her og bli trygg på ‘sitt område’. Først inne med sandkasse og masse stimuli og kos, deretter tilvenning ute. Har gjort det samme med 3 katter, og det pleier å gå seg til HELT fint. De er ute i sitt rette element og jakter på mus. Husk at katter er et selvstendig og forholdsvis ‘vilt’ dyr i forhold til en hund. Mine katter ønsker å være ute om natta, og sove trygt inne om dagen. Pass bare på å ikke slippe katten ut for tidlig. For de har, som nevnt tidligere, ikke noe særlig retningssans. De som påstår at man ikke kan få seg en kattunge som er yngre enn 8 mnd må ta seg en bolle😂 Hvem har sagt at man ikke kan få seg en kattunge som er yngre enn 8 mnd? Det er snakk om hvor lenge den bør være inne. Anonymkode: fe3ae...b1a 4
Tarzani Skrevet 8. april 2022 #18 Skrevet 8. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem har sagt at man ikke kan få seg en kattunge som er yngre enn 8 mnd? Det er snakk om hvor lenge den bør være inne. Anonymkode: fe3ae...b1a Oi, da blanda jeg 8 mnd detaljen sammen med alle konmentarene om at Ts burde få seg en voksen katt. Gikk gjerne litt fort i svingene her😅 Men poenget mitt er egentlig det samme. Jeg ville mye heller fått en kattunge og latt den vokse opp i huset, for deretter å forsiktig ta den med ut og tilvenne den. Ikke minst med tanke på at de andre kattene i nabolaget skal venne seg til den innen den blir kjønnsmoden.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #19 Skrevet 8. april 2022 Tarzani skrev (34 minutter siden): Oi, da blanda jeg 8 mnd detaljen sammen med alle konmentarene om at Ts burde få seg en voksen katt. Gikk gjerne litt fort i svingene her😅 Men poenget mitt er egentlig det samme. Jeg ville mye heller fått en kattunge og latt den vokse opp i huset, for deretter å forsiktig ta den med ut og tilvenne den. Ikke minst med tanke på at de andre kattene i nabolaget skal venne seg til den innen den blir kjønnsmoden. Det er jeg enig i. En kattunge får man formet litt mer også. Man aner ikke hva slags uvaner eller baggasje en voksen katt kommer med Anonymkode: fe3ae...b1a
Diamant20 Skrevet 8. april 2022 #20 Skrevet 8. april 2022 Vi har god erfaring med voksne katter. Da min bestemor skulle ha ny katt var det også veldig fint, for hun kunne få den koster katten, hun at hun måtte ha en kattunge som henger i alt av gardiner, duker osv😂 Min erfaring med voksne katter som dyreorganisasjoner er også at det er «tøffe» katter. Samtidig er de smarte, flinke til å passe seg for biler og lar seg ikke pille på nesen av andre katter. Jeg har bare gode ting å si om voksne katter i alle fall. I motsetning til hun vi fikk som kattunge, som ikke en gang klarer å klatre opp et lite tre😂✌🏼
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå