Gå til innhold

Angst og gruppeterapi. Noen med erfaring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går til psykolog i kommunens lavterskel tilbud, og nå har psykologen spurt om jeg vil være med i gruppeterapi sammen med andre med angst.

Lurer på om noen her har erfaring med dette, hva snakkes det om, å hvilke mennesker deltar på sånne timer, alder osv?

Har en mistanke om at de vil avslutte individuell behandling, men jeg føler at jeg må ha det, både pga angsten, men også for å være i et behandlingsopplegg pga AAP.

Anonymkode: 7f42f...997

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dps prøvde seg på det med meg. Jeg ønsket ikke dette, jeg ville kun ha en til en behandling. 

Så jeg sa helt ærlig hva som kunne skje. Jeg sa jeg ikke taklet at andre gikk i offer rolle, og at det gjorde meg skikkelig skikkelig sint. Sa jeg kom til å klikke på de andre, be de kjempe seg og ta seg sammen. Da turte ikke dps å ta meg med på gruppe behandling, i frykt for at jeg ville gjøre ting verre for de andre 🙈 Så da fikk jeg individuell behandling 

Anonymkode: ca0d7...852

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns gruppene er fine :) Gikk der samtidig som individuelt 

Anonymkode: 36554...0b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dps prøvde seg på det med meg. Jeg ønsket ikke dette, jeg ville kun ha en til en behandling. 

Så jeg sa helt ærlig hva som kunne skje. Jeg sa jeg ikke taklet at andre gikk i offer rolle, og at det gjorde meg skikkelig skikkelig sint. Sa jeg kom til å klikke på de andre, be de kjempe seg og ta seg sammen. Da turte ikke dps å ta meg med på gruppe behandling, i frykt for at jeg ville gjøre ting verre for de andre 🙈 Så da fikk jeg individuell behandling 

WOW hvorfor så respektløs mot andre som sliter? Hvordan skulle det gått med deg om andre hadde samme innstilling til deg og dine problemer? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

WOW hvorfor så respektløs mot andre som sliter? Hvordan skulle det gått med deg om andre hadde samme innstilling til deg og dine problemer? 

Respektløs? Jeg sa jo i fra så jeg ikke havnet i den situasjonen, fordi jeg skjønner at det ikke er bra. Har jeg kjeftet på noen for å dele sine problemer? Nei. Så rull inn puppen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, takk for svar :) 

Jeg har bl.a sosial angst og agrofobi. Er generelt redd for andre mennesker. Bare der føler jeg at gruppeterapi ikke passer for meg.

Også skal jeg generalisere litt :rodme: Jeg er over 50 år, og ser av en eller annen grunn for meg at de gruppene består av unge mennesker. Ikke at jeg har noe imot unge mennesker, men tenker kanskje at det er mye snakk om klima angst og ting som unge er opptatt av. Mulig at jeg tar feil, eller mest sannsynlig så gjør jeg vel det...

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns gruppene er fine :) Gikk der samtidig som individuelt 

Takk for svar :) 

Hva var bra med å gå i gruppeterapi? 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Respektløs? Jeg sa jo i fra så jeg ikke havnet i den situasjonen, fordi jeg skjønner at det ikke er bra. Har jeg kjeftet på noen for å dele sine problemer? Nei. Så rull inn puppen.

Du kjefter fælt og er respektløs til og med her i tråden... Håper du får hjelpen du trenger 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

. Ikke at jeg har noe imot unge mennesker, men tenker kanskje at det er mye snakk om klima angst og ting som unge er opptatt av. Mulig at jeg tar feil, eller mest sannsynlig så gjør jeg vel det...

ts

Ærlig talt, klima angst og ting som unge er opptatt av? Man går ikke i terapi for sånt og jeg skal love deg at mange der har samme problemet som deg og femti ganger værre så vær forsiktig med å dømme på den måten der. 1 av 20 personer ble seksuelt misbrukt som barn, mange er vokst opp med grov vold, kidnapping, flukt fra voldelig far som stalker, vært mobbet hele livet osv.. Så de har VELDIG gode grunner til å ha angst 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, klima angst og ting som unge er opptatt av? Man går ikke i terapi for sånt og jeg skal love deg at mange der har samme problemet som deg og femti ganger værre så vær forsiktig med å dømme på den måten der. 1 av 20 personer ble seksuelt misbrukt som barn, mange er vokst opp med grov vold, kidnapping, flukt fra voldelig far som stalker, vært mobbet hele livet osv.. Så de har VELDIG gode grunner til å ha angst 

Det var da voldsomt så sinna du var da.

Men jeg må jo få lov til å spørre for å kunne ta stilling til om dette er noe jeg skal vurdere å takke ja eller nei til.

Dessuten så vet ikke du hvorfor jeg har angst, så det er helt feil av deg å si at de har det værre enn meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt så sinna du var da.

Men jeg må jo få lov til å spørre for å kunne ta stilling til om dette er noe jeg skal vurdere å takke ja eller nei til.

Dessuten så vet ikke du hvorfor jeg har angst, så det er helt feil av deg å si at de har det værre enn meg. 

Jeg er ikke sinna, jeg informerer deg om at du kan ikke ha sånne fordommer til andre. Det finnes alltid noen som har det verre enn deg så det blir dumt å påstå at det er feil å si at noen i gruppa har det. Du er ikke unik eller "best i angst" bare fordi du er 50 år. Tvert i mot har du pga høy alder bedre verktøy for å håndtere angst i forhold til mange unge. 

Du kan ikke tro at unge i et tilbud i regi av psykiatrisk sykehus gjør seg selv syke med klima angst og annet ikke-psykiatrisk. Det er respektløst og hvis det er det synet du har på andres alvorlige problemer så er du uansett ikke egnet for å jobbe i gruppeterapi. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kjefter fælt og er respektløs til og med her i tråden... Håper du får hjelpen du trenger 

Om du tror dette er kjeft, så skulle du bare visst hva jeg er i stand til 😂 Men fra tull til alvor, ikke meningen å opptre respektløs om jeg ble oppfattet sånn. Fortalte bare min historie og erfaring. Og ja, jeg får hjelp 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke sinna, jeg informerer deg om at du kan ikke ha sånne fordommer til andre. Det finnes alltid noen som har det verre enn deg så det blir dumt å påstå at det er feil å si at noen i gruppa har det. Du er ikke unik eller "best i angst" bare fordi du er 50 år. Tvert i mot har du pga høy alder bedre verktøy for å håndtere angst i forhold til mange unge. 

Du kan ikke tro at unge i et tilbud i regi av psykiatrisk sykehus gjør seg selv syke med klima angst og annet ikke-psykiatrisk. Det er respektløst og hvis det er det synet du har på andres alvorlige problemer så er du uansett ikke egnet for å jobbe i gruppeterapi. 

Jeg tenker vi sier takk til deg her i denne tråden. Du har ingen forutsetninger til å anta hva jeg har av verktøy eller ikke, eller at jeg har bedre forutsetninger til å takle angsten enn andre.

Ser at du også svarer andre på en aggressiv måte, så hvis du ikke kan være seriøs her så er det ingen behov i denne tråden for ditt sinne. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg var med i en slags gruppeterapi for jenter i tenårene når jeg var yngre. For min del var det veldig positivt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Curiousine skrev (Akkurat nå):

Jeg var med i en slags gruppeterapi for jenter i tenårene når jeg var yngre. For min del var det veldig positivt. 

Takk for svar :) Så fint at du hadde utbytte av det. 

Var det sånn at alle måtte åpne seg, eller kunne man være passiv?

Har aldri vært av den typen som klarer å snakke i grupper, og det har blitt værre etter at jeg fikk angst. 

Skrevet

Har aldri vært av den typen som klarer å snakke i grupper, og det har blitt værre etter at jeg fikk angst. 

Anonymkode: 7f42f...

Vi måtte ikke, men mener å huske de fleste åpnet seg etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet
Curiousine skrev (Akkurat nå):

Vi måtte ikke, men mener å huske de fleste åpnet seg etterhvert. 

Ok, takk igjen for svar :)

Det ble kanskje naturlig å åpne seg ettersom man ble kjent med hverandre? 

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis man bare har tenkt til å sitte stille og ikke gi av seg selv passer ikke gruppe for deg. Psykiske problemer er en jobb og man må jobbe aktivt for å få utbytte av behandling. Det gjelder både i gruppe og solo 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ok, takk for svar :) 

Jeg har bl.a sosial angst og agrofobi. Er generelt redd for andre mennesker. Bare der føler jeg at gruppeterapi ikke passer for meg.

Også skal jeg generalisere litt :rodme: Jeg er over 50 år, og ser av en eller annen grunn for meg at de gruppene består av unge mennesker. Ikke at jeg har noe imot unge mennesker, men tenker kanskje at det er mye snakk om klima angst og ting som unge er opptatt av. Mulig at jeg tar feil, eller mest sannsynlig så gjør jeg vel det...

ts

Da jeg satt på venterommet på dps, så var de fleste der i 30 årene. En venninne av meg er sykepleier på et institusjon som samarbeider med dps, og de er alt fra 20-50 år. 

Blir umulig å generalisere hva slags problematikk som ligger bak angsten til yngre mennesker. Men om du vrir litt på det da. Den angsten du sitter med, kom den brått da du var over 40? Eller har den ligger der underliggende hele tiden? Jeg vet hvertfall selv, at mine problemer har jeg hatt hele livet. Selvfølgelig kan man møte på typisk forskjellige stressende situasjoner ut i fra hvor man er i livet, og unge kan kanskje der relatere mer til hverandre enn de på 50 år med mer livserfaring. Forskjellige bekymringer kan typisk komme i ulike livsfaser også. Men det meste handler nok om miljø og arv, ikke alder.

Jeg vil nok også tro at man ikke kommer til å sitte prate mye om hva enkelte faktisk bekymrer seg over. Men heller det dere alle vil slite med. Nettopp angst. «Hvor i kroppen føles angsten?» «når kommer den?» og lære seg teknikker på hvordan styre tanker inn mot en mer enten effektiv, positiv og bedre måte å tenke på. Det blir ikke mye prat om hva enkelte angster for, men det kommer nok opp i forklaringen til hver enkelt, kun for å klare beskrive problemet. Angst.

Men det går jo an å prøve en time? Vet det er lettere sagt en gjort altså. Men da vet du hvertfall. Så får du en mulighet til å si ifra at dette følte du ikke passet deg. 

Sånn egentlig så råder jeg deg til å dra til en privat psykolog. Hos dps er det typisk (de fleste steder), at man kun får hjelp et halvt år. Det er sjeldent nok. Vet at privat er dyrt, men da handler det om prioriteringer ellers. Fysisk helse burde gå foran mye på budsjettet, men ikke såpass langt heller at det igjen påvirker ens psykisk helse negativt. Man kan også finne private psykologer med bedriftsavtale, da tar staten mye av regninga. Det er dog ofte noe ventetid, men er TRYGT verdt det. Psykisk helse er den viktigste invisteringen man kan gjøre i livet, spør du meg. Hvertfall om man sliter noe. En liste over private psykologer med bedrifts avtale, kan du få hos nav (selv om man får stønad derfra eller ei, nav har hvertfall informasjonen). 

Dps kan også hjelpe deg med en videre henvisning til privat psykolog med bedriftsavtale, om du sier ifra at du trenger langvarig behandling (over et halvt år). Da kan du komme frem fortere i køen og ventetiden blir kortere. Ellers finnes lister på psykologer med bedriftsavtale på nett hos noen kommuner, men ikke alle. 

Til slutt vil jeg bare si at det er kjempe flott at du tar tak! Vil si det er det største hinderet, å faktisk innse at man trenger støtte 😊 Så bra jobba!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...