Gå til innhold

Hvem er det naturlig betaler for hotell på første date?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne mannen du skal møte, ts, regner det som 100% sikkert at dere skal ha sex siden du foreslo hotellrom. På hotellrom er det stort sett bare en seng, og det er den han regner med at dere skal bruke.

Han kan bli svært ubehagelig å ha med og gjøre, dersom du "plutselig" ombestemmer deg og han skjønner at du sier nei til sex. Kan hende han tvinger seg på deg.

Forøvrig er det klart at hotellrommets kostnad deles på to. Halvparten på dere hver. Det er ingenting som tilsier at HAN skal betale. Hvorfor det??? Du skriver i et senere innlegg at det i tillegg var ditt forslag å møtes på hotell, så om kun en skal betale, så er det jo DU som skal betale siden det var ditt forslag.

Endret av Million
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Velkommen til 2022, det er lov med likestilling mellom menn og kvinner i et forhold nå. Hvor får du det fra at menn ikke har omsorg? Det er jo like mange kvinner uten omsorg, dette kommer helt ann på person og oppvekst. 
Man deler regningen selvsagt, med mindre en av partene insisterer. Jeg synest at å spandere på den andre personen er innafor når man er på en 2-3 date når dere er litt kjent. 
Det at det alltid har vært et krav om at menn skal betale på første date er forkastelig, det handler om at du som kvinne også kan vise at du er selvstendig (det går seriøst under likestilling).
Det er ikke «hvem som betaler på første date» som avgjør om denne mannen er «god nok» for deg og din fremtid.

Det en første date handler om er at dere skal finne ut om dere vil bli bedre kjent med hverandre, er kjemien riktig osv. Det å henge seg opp i hvem som betaler er jævlig gammeldags og ekkelt gjort. Kanskje det er en som har fått en svær uforventet regning den måneden og dermed må kutte ned på andre utgifter (noe som er ansvarlig). Man vet jo ikke engang hvordan det ekte livet til mannen er på en første date. 

Jeg er kvinne selv som synest det er ubehagelig om jeg ikke får betale min del eller spandere på mannen, spesielt om han har betalt for meg en gang før. Og ha respekt for hverandre er å splitte regningen, eller hver sin gang å betale om det blir noe mer.

Anonymkode: ab192...027

Som en kvinne, kjenner du deg mer seksuelt tiltrukket av mannen når han drar frem kalkulatoren, og sier til deg:

"Ser ut som det blir 709,50,- på hver av oss, pluss snacksen på 40,- men... du hadde en ekstra cocktail så da er det pluss det på deg. Selve hotellet er på 1600,- så totalt skal du ut med.... skal vi se... 1529,50,- pluss cocktailen din. Skal vi be om å splitte regningen... Eller tar du det, så vippser jeg? Jeg kan også ta den, så kan du vippse meg?"

Du foretrekker kanskje denne samtalen, i din likestilling 2022 retorikk.

Jeg vil si at fleste kvinner, selv om de roser likestilling på papiret tenke det er mer attraktivt om mannen er i dine egne ord: gammeldags, og sier istedet for noe i disse banene: "Jeg tar regningen, ikke tenk på det" tæpper kortet sitt og smiler, og videre fokuserer hvor daten skal gå videre. 

Du bruker settingen: Det å henge seg opp i hvem som betaler er jævlig gammeldags og ekkelt gjort.

Vil du ikke si å drive å trykke på kalkulatoren, og snakke om hvem som skal ta hva, vippse hverandre er å faktisk henge seg opp?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
umAxa skrev (3 minutter siden):

Som en kvinne, kjenner du deg mer seksuelt tiltrukket av mannen når han drar frem kalkulatoren, og sier til deg:

"Ser ut som det blir 709,50,- på hver av oss, pluss snacksen på 40,- men... du hadde en ekstra cocktail så da er det pluss det på deg. Selve hotellet er på 1600,- så totalt skal du ut med.... skal vi se... 1529,50,- pluss cocktailen din. Skal vi be om å splitte regningen... Eller tar du det, så vippser jeg? Jeg kan også ta den, så kan du vippse meg?"

Jeg vil si at fleste kvinner, selv om de roser likestilling på papiret tenke det er mer attraktivt om mannen er i dine egne ord: gammeldags, og sier istedet for noe i disse banene: "Jeg tar regningen, ikke tenk på det" tæpper kortet sitt og smiler, og videre fokuserer hvor daten skal gå videre. 

Du bruker settingen: Det å henge seg opp i hvem som betaler er jævlig gammeldags og ekkelt gjort.

Vil du ikke si å drive å trykke på kalkulatoren, og snakke om hvem som skal ta hva, vippse hverandre er å faktisk henge seg opp?

Herregud, det da ikke noe problem å få delt regningen 🤦‍♀️ 

Anonymkode: 8b060...95d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gud så naivt…

Anonymkode: 63291...e87

enig og det trenger heller ikke være fler i rommet for at hun skal kunne utsette seg for en farlig situasjon. Han kan være farlig nok alene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, det da ikke noe problem å få delt regningen 🤦‍♀️ 

Det er ikke et argument om hvor vanskelig det er. Alle kan dele på to.

Men hvis du vil at det skal handle om å gjøre det mest som mulig problemfritt er det fortsatt lettere å bare å si: Jeg tar regninga, tæpp, også går man videre med daten 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
umAxa skrev (12 minutter siden):

Jeg kan godt betale regningen og som kvinne. Det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 8ecd6...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
umAxa skrev (6 minutter siden):

Splitte regningen betyr jo «delt på to», går det noen stusslige kroner fra min lomme så spiller det samme faen. 
Du ser vel at jeg skrev at jeg vil betale alt eller dele regningen, i tillegg spesifiserte at jeg spesielt vil betale for mannen om han har betalt for meg før.

Om mannen vil regne på hvem som skal betale hva så be my fucking guest. Å være gneten er ikke alltid dumt, hva vet du? Kanskje jeg blir seksuelt tiltrukket av at mannen vil at likt skal være likt, uansett om det gjelder en regning? 

Poenget her er vell at mange kvinner vurderer menn ut i fra om de betaler første daten, det er en tankegang som skulle forsvunne forr lengst! Vi kvinner børr vise at vi er selvstendig nok til å kunne betale halve regningen eller spandere😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan godt betale regningen og som kvinne. Det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 8ecd6...da1

Selvsagt, og det er min respons til deg om vi var på en date og regningen kom på vårt bord.

"Jeg vet at du kan betale, men jeg tar den jeg." gjerne med et vennlig smil til både deg og servitøren.

Om du fortsatt insisterer å vise at du kan betale så sier jeg: "...om du vil så kan du ta desserten, og jeg vet om et godt sted, liker du iskrem?" Uansett så finner vi jakkene våre og drar videre på vår date.

En date skal være lett og hyggelig. Det gjelder å gjøre en ukomfortabel situasjon (vi kjenner ikke hverandre og hvordan gjør vi det med regningen) til en mindre ukomfortabel situasjon. 

Å ta seg av regningen uten å nøle er en av de.

Endret av umAxa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Splitte regningen betyr jo «delt på to», går det noen stusslige kroner fra min lomme så spiller det samme faen. 
Du ser vel at jeg skrev at jeg vil betale alt eller dele regningen, i tillegg spesifiserte at jeg spesielt vil betale for mannen om han har betalt for meg før.

Om mannen vil regne på hvem som skal betale hva så be my fucking guest. Å være gneten er ikke alltid dumt, hva vet du? Kanskje jeg blir seksuelt tiltrukket av at mannen vil at likt skal være likt, uansett om det gjelder en regning? 

Poenget her er vell at mange kvinner vurderer menn ut i fra om de betaler første daten, det er en tankegang som skulle forsvunne forr lengst! Vi kvinner børr vise at vi er selvstendig nok til å kunne betale halve regningen eller spandere😉

Hvis mannen har betalt for deg før, betyr det date nr 2 og 3 osv. Jeg er ikke uenig at det går begge veier og det er helt i orden at du viser initiativ og raushet tilbake. Men temaet er i rammen av første date der mannen betaler først. 

Jeg tror ikke på at du kan tvinge gammeldagse holdninger vekk fra kvinner, eller menn for balansens skyld. At menn er de som ber ut damen på første date, betaler og tar hun med på en opplevelse handler om å vise sine beste sider og hva som er instinktivt attraktivt for kvinner: 

• Han viser initiativ og selvtillit med å be hun ut.
  • Han viser lederskap med å sette opp daten og hva man finner på.
  • Han viser økonomisk romslighet ved å ikke henge seg opp i å splitte regningen. 

Du kan selvsagt synes at dette metoden er utdatert og gammeldag, og du har selvsagt lov til å ha dine preferanser. Gniten mann? You go!

Men er det rådet du vil gi til en mann? At han må huske å være likestilt via å ikke vise for mye initiativ,  la kvinnen betale hvis hun tilbyr det? Spørre henne hvor vi skal spise, og hva vi skal finne etter måltidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
umAxa skrev (15 minutter siden):

Hvis mannen har betalt for deg før, betyr det date nr 2 og 3 osv. Jeg er ikke uenig at det går begge veier og det er helt i orden at du viser initiativ og raushet tilbake. Men temaet er i rammen av første date der mannen betaler først. 

Jeg tror ikke på at du kan tvinge gammeldagse holdninger vekk fra kvinner, eller menn for balansens skyld. At menn er de som ber ut damen på første date, betaler og tar hun med på en opplevelse handler om å vise sine beste sider og hva som er instinktivt attraktivt for kvinner: 

• Han viser initiativ og selvtillit med å be hun ut.
  • Han viser lederskap med å sette opp daten og hva man finner på.
  • Han viser økonomisk romslighet ved å ikke henge seg opp i å splitte regningen. 

Du kan selvsagt synes at dette metoden er utdatert og gammeldag, og du har selvsagt lov til å ha dine preferanser. Gniten mann? You go!

Men er det rådet du vil gi til en mann? At han må huske å være likestilt via å ikke vise for mye initiativ,  la kvinnen betale hvis hun tilbyr det? Spørre henne hvor vi skal spise, og hva vi skal finne etter måltidet?

Forstår godt hva du mener altså. Kan heller vri litt om på det jeg prøver å få frem, tilby å betale selvom man er en kvinne. Ser fra en annen kommentar lenge oppe med desserten, den hadde jeg godtatt uten problem! Kjempe fin løsning det.

Greit nok menn er ofte de som tar intiativet slik som i «gamle dager», det er helt rett. I dagens samfunn vet man ikke om det bare er for et ligg eller om han faktisk er ute etter noe seriøst. Jeg tenker at man skal aldri tro godt selv om det er mannen som tar intiativet og casher ut - spesielt ikke når han foreslår hotell slik som i TS sin situasjon.  

Rådet jeg ville gitt til en mann på første date er at han skal vise at han genuint er interessert i kvinnen, spør spørsmål, være seg selv og være «open minded». Men det at mannen betaler er ikke noe som imponerer meg. Jeg ville sagt pent i fra om at neste gang så vil jeg gjerne betale - slik jeg også kan gå derfra med en god samvittighet. Eventuelt diska opp med middag hjemme hos meg selv, om det ble en andre date. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
umAxa skrev (1 time siden):

Det er ikke et argument om hvor vanskelig det er. Alle kan dele på to.

Men hvis du vil at det skal handle om å gjøre det mest som mulig problemfritt er det fortsatt lettere å bare å si: Jeg tar regninga, tæpp, også går man videre med daten 🤷‍♂️

Veldig lett å si til betjeningen at vi betaler hver for oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår godt hva du mener altså. Kan heller vri litt om på det jeg prøver å få frem, tilby å betale selvom man er en kvinne. Ser fra en annen kommentar lenge oppe med desserten, den hadde jeg godtatt uten problem! Kjempe fin løsning det.

Greit nok menn er ofte de som tar intiativet slik som i «gamle dager», det er helt rett. I dagens samfunn vet man ikke om det bare er for et ligg eller om han faktisk er ute etter noe seriøst. Jeg tenker at man skal aldri tro godt selv om det er mannen som tar intiativet og casher ut - spesielt ikke når han foreslår hotell slik som i TS sin situasjon.  

Rådet jeg ville gitt til en mann på første date er at han skal vise at han genuint er interessert i kvinnen, spør spørsmål, være seg selv og være «open minded». Men det at mannen betaler er ikke noe som imponerer meg. Jeg ville sagt pent i fra om at neste gang så vil jeg gjerne betale - slik jeg også kan gå derfra med en god samvittighet. Eventuelt diska opp med middag hjemme hos meg selv, om det ble en andre date. 

Her har jeg ingen uenigheter. Spesielt angående at menn burde ikke date kvinner uten genuine intensjoner. I samme tråd burde kvinner velge med større omhu også. Så slipper noen av sidene å brenne seg av dårlige erfaringer med hverandre.

Men jeg vil gjerne poengtere at handlingen av å betale fra mannens side kan ha tvetydige intensjoner. Du har sikkert opplevd å bli spandert på med forventninger om noe tilbake. Enten om det er i senere løp; sex, eller at du må nå snakke med vedkommende i minst 20 minutter.

Jeg har full forståelse av at å stå i gjeld, spesielt i slik gjeld er en situasjon som er uønskelig. Og "metoden" din for å komme seg ut av den situasjonen så fort som mulig ved å betale for seg selv.

En slik intensjon sier seg selv feil av mannen. 

Den andre intensjonen er som jeg nevnte; handler om å vise initiativ og lederskap,signaler om romslig økonomi og en sosial forståelse for å gjøre en anspent situasjon så glatt og enkelt som mulig: Her er kortet mitt, tæpp, ferdig. Han betaler fordi han har lyst til å være en god mann og hvis du av årsaker ikke liker han, så er det ikke noe å forvente av deg tilbake.

Det handler ikke om å frarøve din selvstendighet eller flexe med lommeboka på en vulgær måte. Det handler om å gjøre en date, lett og morro og på skinner.

Så the devil in the details med andre ord. Jeg vil si det er bedre for menn å risikere å bli misforstått når han spanderer på første date, enn å etterlate et inntrykk av det motsatte. 

Ser fra en annen kommentar lenge oppe med desserten, den hadde jeg godtatt uten problem! Kjempe fin løsning det.

Kanskje jeg leter på feil sted, men så kun ett innlegg om dessert lenger oppe, som var mitt kommentar på det tilsvarende temaet vi har 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig lett å si til betjeningen at vi betaler hver for oss.

Forsatt to tæpper når det kan være èn  🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi skal møtes første gang. Vi møter på hotell da vi ikke ønsker støy og folk rundt oss. Bare se på film og være for oss selv. Prate og hygge.

men hvem betaler hotell?

Anonymkode: 58f80...e1a

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det blir puling.

TS

Anonymkode: 9e406...e14

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For vi ønsker ikke støy og brak rundt oss

/ts

Anonymkode: 5e24d...a32

Det er tre stk ulike AB koder her… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, umAxa said:

"Jeg vet at du kan betale, men jeg tar den jeg." gjerne med et vennlig smil til både deg og servitøren.

Om du fortsatt insisterer å vise at du kan betale så sier jeg: "...om du vil så kan du ta desserten, og jeg vet om et godt sted, liker du iskrem?" Uansett så finner vi jakkene våre og drar videre på vår date.

En date skal være lett og hyggelig. Det gjelder å gjøre en ukomfortabel situasjon (vi kjenner ikke hverandre og hvordan gjør vi det med regningen) til en mindre ukomfortabel situasjon. 

Er det ikke daten din som gjør en ukomfortabel situasjon til en mindre ukomfortabel situasjon her, ved å tilby seg å betale først? Og så gjør du det litt mer ukomfortabelt igjen ved å gjentatte ganger insistere på at det er du som skal betale?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
umAxa skrev (1 time siden):

Selvsagt, og det er min respons til deg om vi var på en date og regningen kom på vårt bord.

Om du fortsatt insisterer å vise at du kan betale så sier jeg: "...om du vil så kan du ta desserten, og jeg vet om et godt sted, liker du iskrem?" 

Hadde ikke blitt noe dessert med meg, klarer ikke folk som sier iskrem. Det heter is.

Anonymkode: 42e8b...2dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Judy Grimes said:

Er det ikke daten din som gjør en ukomfortabel situasjon til en mindre ukomfortabel situasjon her, ved å tilby seg å betale først? Og så gjør du det litt mer ukomfortabelt igjen ved å gjentatte ganger insistere på at det er du som skal betale?

Spørs helt hva du tror å betale for daten betyr mellom linjene. 

Jeg har heller ikke argumentert for å gjenta å betale for alt, hver gang  og hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke blitt noe dessert med meg, klarer ikke folk som sier iskrem. Det heter is.

Anonymkode: 42e8b...2dc

Takk for din konstruktive kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...