Gå til innhold

Bo RETT ved en skole?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bur rett ved siden av skulen. Vi har 300 meter fra terassen vår og til skoleveggen. Merker veldig lite til dei i både skuletid og ellers.. 

Anonymkode: 5422e...3b0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ikke så langt fra en barneskole, går forbi den på vei til butikken. Det støynivået som er der i friminuttene er helt sinnsykt. Jeg ser folk bruker skolegården litt på kvelder og helger også, men de har ikke samme støynivå som hundrevis av unger som skal løpe av seg. Så om du jobber hjemmefra eller på kveldstid og sover på dagen eller lignende, så hadde jeg iallfall ikke kjøpt der.

Har bodd ved en basketbane også en gang, aldri igjen, så hadde holdt meg langt borte fra alle former for nett 😅

Anonymkode: 63367...02c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Uteplassen vår er mer ved innkjøringen til skolen, så ikke direkte ved noen ballplass eller noe, men ja, det blir nok noe støy. 

ts

Anonymkode: c6101...681

Er det en barneskole? Vi bor 100 m fra en barneskole, er jo såklart støy i friminuttene, men stort sett stille etter klokken 14.  Perioden det er støy er dere vel uansett på jobb? Jeg jobber ofte kveld/natt og har ingen problem med å fks sove i skoletiden.

Anonymkode: 836ae...41b

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jobber dere ikke folkens??? Siden dere irriterer dere over støy på dagtid?

Men en ting ville jeg tatt hensyn til, det er om jeg hadde jobbet nattevakt og må sove på dqgtid. Ellers er nå vel et hus innved skolen, med egne barn, bare en positiv ting???

Anonymkode: aa3d5...b6f

1. Mange har fortsatt, og skal ha hjemmekontor

2. Den verste støyen er ofte i helger med skating, basketball og  ballbinge. Det er høye, konstante lyder som gir genererer veldig høy og merkbar sjenerende støy. 

Men dette spørs helt hvor huset er plassert ifht disse tingene.

På mindre skoler vil det ofte være felles friminutt for alle, på store skoler et ofte tidene delt opp = langt mer varig støy. 

På vår skole går 600 elever, og skolegården brukes fra morgen til sen kveld. Altså STØY.

På skolen i mim oppvekstby går et par hundre elever - og få bruker området ellers. Men der kom klager fra den mindre gruppen unger som spilte i en ballbinge som genererte skarpe smell.

En kollega bodde rett ved basketkurven og hørte dermed «dunk dunk» nonstop. Holdt på å klikke :P  

Endret av Fløff
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange folk som bor best midt ute på et jorde putt alene ja 😆 Hvis dere ikke er så skrøpelige at dere ikke tåler å se bilder snegle seg forbi i 10 km/t i et kvarter på morgenen så ja da er det nok best å kjøpe noe anner. Men seriøst, jeg hadde digget å bo ved siden av skolen. Jeg har 3 barn hvorav 1 er fotballgal, og da kunne han ha løpt ut i ballbingen hver gang det var noen andre der fremfor å tutle rundt med ballen i hagen her alene fordi det nesten aldri er noen på fotballbanen inne på boligfeltet. Og om det er barn på skolen på dagtid som leker ute, mens jeg er på jobb... Altså, det kunne virkelig ikke ha brydd meg mindre. 

Anonymkode: 95bb8...21d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor rett ved en fotballbane. Mye støy til alle døgnets tider, ukedager og helger. Parkeringsplassen rett ved tilhører borettslaget og er der vi egentlig skal parkere, men blir okkupert mandag- torsdag av fotballforeldrene som leverer 7-8-9 åringene til trening mellom kl 17- 20.30. 

Skolen sønnen vår går på blir brukt til både korps, dansing og ulike fritidsaktiviteter mellom kl 16 og 21, så du kan tenke deg all trafikken som kommer til å gå forbi dere, da skoler ofte er et samlingspunkt for mye annet enn kun skole på dagtid.

Nei, jeg hadde ALDRI kjøpt rett v skolen. 

Anonymkode: 71d76...564

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen som gjør det? Vi har funnet et hus vi liker godt, men den er RETT ved en skole. Terrassen vender mot skolen, men ikke direkte over skolegården. Er det irriterende? Er det mye bråk utover skoletiden? Fordeler? Ulemper? 

Vi bodde rett ved en barneskole før. Vi bodde i andre etasje i blokka. Det var en liten skog rett ovenfor veien på en liten haug, der lekte barna. Det er x-antall barn som har sett både meg og dama naken der for å si det sånn… 

Anonymkode: ca7dc...70b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen som gjør det? Vi har funnet et hus vi liker godt, men den er RETT ved en skole. Terrassen vender mot skolen, men ikke direkte over skolegården. Er det irriterende? Er det mye bråk utover skoletiden? Fordeler? Ulemper? 

Som et barn som er vokst opp rett ved en skole kan jeg si at jeg elsket å kunne gå rett hjem og slippe SFO 😄

Om man er hjemme på dagtid kan det jo kanskje være noe bråk, men ellers er skolen over før de fleste er ferdig på jobb.

Vet ikke hva barn gjør den dag i dag, men vi hang ikke på skolen i fritiden 😅

Anonymkode: 8c7b8...cb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber dere ikke folkens???

Det fins ganske mange jobber hvor det ikke jobbes fra 08.00-16.00… 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde rett ved skolen da jeg var lita. Kjekt for meg, men det var mye støy og bråk på ettermiddagene, spesielt på sommeren. Skolen blir gjerne et naturlig møtested. SFO holder det gående fra 0700-1630. Da tar mellomtrinnselevene over, og spiller fotball til kvelden. På kvelden kommer ungdommene, spiller ball og henger i lekestativene til tidlig natt. I skolegården vår er det gapahuker man kan tenne bål i, og om sommeren er det liv der hele natta. 

Det verste var likevel at katten vår aldri fikk være i fred. Den var glad i folk, og ble tatt med både hit og dit. Noen unger bare bar den med seg, andre hadde det gøy med å kaste stein etter den. Til slutt forsvant den. Den neste katten ble innekatt på dagtid, for mamma var så redd for at noen unger skulle være slem med den. 

Jeg hadde aldri kjøpt hus rett ved en skole. 

Anonymkode: 21521...153

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det en barneskole? Vi bor 100 m fra en barneskole, er jo såklart støy i friminuttene, men stort sett stille etter klokken 14.  Perioden det er støy er dere vel uansett på jobb? Jeg jobber ofte kveld/natt og har ingen problem med å fks sove i skoletiden.

Anonymkode: 836ae...41b

Barneskole ja, men ballbinge, lekestativ etc. er på andre siden av skolen, kun innkjøringen som er ved dette huset. Er litt usikker med tanke på trafikk, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på…

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri ønsket å bo rett ved en skole eller barnehage. Det er greit nok med støy på dagtid, men skoler tiltrekker seg barn på ettermiddag og kveldstid og i helger. Våre barn drar ofte til ballbingen ved skolen på ettermiddag, der samler det seg mange barn å spiller fotball osv. 

Det foregår endel andre aktiviteter der på ettermiddag og kveldstid også. Fritidsaktiviteter i gymsalen på skolen og slikt. Mye aktivitet og kjøring og folk og støy. 

Anonymkode: 2d885...f05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde aldri ønsket å bo rett ved en skole eller barnehage. Det er greit nok med støy på dagtid, men skoler tiltrekker seg barn på ettermiddag og kveldstid og i helger. Våre barn drar ofte til ballbingen ved skolen på ettermiddag, der samler det seg mange barn å spiller fotball osv. 

Det foregår endel andre aktiviteter der på ettermiddag og kveldstid også. Fritidsaktiviteter i gymsalen på skolen og slikt. Mye aktivitet og kjøring og folk og støy. 

Anonymkode: 2d885...f05

Ballbinge og lekeapparater er på andre siden av skolen, så tror ikke det blir noe problem, men det er jo barn som går til og fra, samt trafikken. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det som fikk mamma og de til å flytte var at de hadde hus og hage fullt av barn.. Vi var 3 barn, og dro gjerne hjem i friminuttene. Og skal si vi var populære da siden toast og sofa fristet mer enn matpakke og skole.. 

I tillegg dro mange barn ned til hagen siden de visste hvem vi var. Så selv om ikke vi var der følte de at det var greit å slenge seg litt i hagemøbler (og ikke ta mer søppel). 

Hadde vi en kjip dag gikk vi bare hjem (heller ikke greit)

Både lærere, rektor og foreldrene våre tok det opp flere ganger, men barn er barn 😆

Anonymkode: bdf61...e6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri kjøpt tett inntil en skole, nei. Her jeg bor virker det helt dødt på skolen på ettermiddagstid, men på fotballbanene nedenfor skolen er det mye støy (særlig fra kamper) hele ettermiddagen/kvelden. Selv jeg som bor kanskje 300 meter i luftlinje bort fra nærmeste fotballbane hører dette om jeg sitter ute på verandaen. Andre steder vil kanskje skolegården tiltrekke seg flere unger utenfor skoletid. Avhengig av størrelse på skolen, utforming av skolegården etc. vil det kunne være veldig mye støy på dagtid - og man trenger ikke være «naver» for å bli plaget av det; hjemmekontor, feriedag/avspasering, sykedag...

Når det gjelder argumentet om at «det må da være flott å kunne gå rett hjem fra skolen og slippe SFO!» så vil jeg si at det går VELDIG fint an å gå 500 meter hjem gjennom boligfeltet også!

Anonymkode: 481e3...da7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jobber dere ikke folkens??? Siden dere irriterer dere over støy på dagtid?

Anonymkode: aa3d5...b6f

Dette er kvinneguiden. De fleste er trygda, ufør, jobber 40% deltid.. osv 

Anonymkode: 7c72b...299

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da håper jeg dere er sosiale mennesker for tipper dere blir ringt først når det er foreldre som ikke rekker å hente på SFO, og tipper det blir en greie med at deres hjem blir et samlingspunkt for hele vennegjengen siden det er så nærme skolen. Det er jo vanlig at barn blir med andre hjem/får venner på besøk, men det er jo ofte de som er nærmest som blir det naturlige samlingspunktet.

Anonymkode: b3eeb...10f

Om Per sine foreldre blir forsinket til SFO så ringer ikke de ansatte til Pål sine foreldre pga det! de ansatte kan faktisk ikke ringe Pål sine foreldre fordi Per ikke blir hentet... eneste unntaket er om Pål sine foreldre står som kontaktpersoner på Per!

Anonymkode: 76ebd...de8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en familie som ikke taklet det og flyttet etter et par år. Ofte barn på lekeplassen, særlig fotballbingen ble brukt mye ettermiddag og kveld. Hørte støyet godt da jeg var på besøk. 

Anonymkode: b9418...674

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om Per sine foreldre blir forsinket til SFO så ringer ikke de ansatte til Pål sine foreldre pga det! de ansatte kan faktisk ikke ringe Pål sine foreldre fordi Per ikke blir hentet... eneste unntaket er om Pål sine foreldre står som kontaktpersoner på Per!

Anonymkode: 76ebd...de8

Jeg snakket selvfølgelig ikke om de ansatte, men at foreldrene til Per ringer foreldrene til Pål siden de vet at de bor i nærheten. Har jobbet på SFO selv og det var ikke sjeldent at andre foreldre kom for å hente andre sine barn fordi deres foreldre satt i kø. (Og jada da må vi ha beskjed fra begge foreldre for å kunne «slippe» barna ut til de)… 

«Hei moren til Pål, kunne dere bare nett ha hentet Per på SFO siden dere bor så nærme?, Jeg er i trafikken og rekker ikke å være der til stengetid» 

Anonymkode: b3eeb...10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bare bodd ved siden av barnehage, og aldri igjen. Jobber selv i barnehage, så takler fint bråk. Men det ble noe helt annet å ha det bråket når man hadde fri eller var syk. 

Å det var mye støy på ettermiddagen også. 

Anonymkode: def9e...b61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...