Gå til innhold

Mor til stebarna slenger med leppa

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hva tenker du at jeg skulle sagt? Et enkelt, nei du får ikke være med uten noen begrunnelse? Disse barna, inkludert deres voksne søsken, er vante til at de ikke er med på de samme tingene hele tiden. En har kanskje vært med tante på Danmarkstur, mens en annen var med bestemor til Rhodos, og turene har ikke skjedd samtidig. Selv mor har hatt med to av barna på turer, og de ser virkelig ikke ut til å lide noen nød av at de ikke fikk de samme tingene samtidig.

Ellers trenger du neppe bekymre deg for mitt forhold til stebarna. Det er helt utmerket, også med de voksne som jo ikke måtte hatt noe med meg å gjøre om de ikke ville det selv :)

Anonymkode: aa5ec...402

Bare det å bruke ord som at «nei, for da må jeg GJETE deg»… om et menneske sier vel alt om deg, TS. Man gjeter dyr, ikke mennesker. Du hadde ikke trengt å si noe om 13-åringen i det hele tatt. Du kunne bare sagt at «akkurat denne gangen skal jeg og X på en jentetur bare vi to, men neste gang skal du og jeg ta en tur. Da kan vi kanskje dra til xxx».

Anonymkode: 0f96f...214

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som «biomor» (hater det ordet) synes ikke du gjorde noe feil her. Det er jo fakta at ikke 13-åringen får være med denne ganga. Jeg hadde tatt det opp med mor en gang hun ber på kaffe. Si det som det er at du synes det er synd hun velger å gå bak ryggen din og snakke stygt i stedet for å ta det opp med deg og far direkte. Såpass må hun tåle når hun er så løsmunnet. 

Anonymkode: de631...b8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du sa jo det på en innmari sårende måte da…

Anonymkode: 547a2...537

Det er de voksne som bestemmer å Ikke barna!!  Alt skal gå etter hva barn vil hele tiden.. Jeg er ikke ts.

Anonymkode: f25ba...1fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er de voksne som bestemmer å Ikke barna!!  Alt skal gå etter hva barn vil hele tiden.. Jeg er ikke ts.

Anonymkode: f25ba...1fc

Selvfølgelig er det de voksne som bestemmer, det betyr ikke at de skal snakke frekt til barna av den grunn - du har jo misforstått fullstendig

Anonymkode: 744cc...2da

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Lacuna skrev (22 timer siden):

Nei, men en 13 åringen føler seg kanskje forskjellsbehandlet opp mot søskenet? Jeg hadde helt sikkert også følt meg forskjellsbehandlet om jeg var 13 og så på at det 4 år eldre søskenet mitt fikk lov til det ene og det andre, og nærmest blir forgudet i forhold (og nei det har ikke nødvendigvis noe med alder å gjøre). Legitimt at 13-åringen føler seg utilstrekkelig her.

FORGUDET I FORHOLD??? Hvorfor legger dere så mye mer i det som ble skrevet? Dere dikter jo opp alt mulig.

TS har fortalt oss at hun skal på avslappingstur og hun er sjenerøs nok til å la sitt nesten voksne stebarn få bli med. Det er det ikke alle som hadde giddet. 
TS har også sagt til sitt 13 år gamle stebarn at vedkommende skal få bli med når hen blir større. OGSÅ veldig sjenerøst. Det er helt naturlig at man gjøe forskjellige ting med barn i ulik alder. Da jeg var 19 tok pappa meg med på tur. Mine søsken fikk ikke være med. Han tok dem med på en egen tur når de ble eldre.

Biomor hadde jeg ikke giddet å forholde meg til.

Anonymkode: fede0...1b6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare det å bruke ord som at «nei, for da må jeg GJETE deg»… om et menneske sier vel alt om deg, TS. Man gjeter dyr, ikke mennesker. Du hadde ikke trengt å si noe om 13-åringen i det hele tatt. Du kunne bare sagt at «akkurat denne gangen skal jeg og X på en jentetur bare vi to, men neste gang skal du og jeg ta en tur. Da kan vi kanskje dra til xxx».

Ro deg ned. Jeg synes det var morsomt sagt. Ikke ta alt i verste mening, selv om TS er stemor.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

FORGUDET I FORHOLD??? Hvorfor legger dere så mye mer i det som ble skrevet? Dere dikter jo opp alt mulig.

TS har fortalt oss at hun skal på avslappingstur og hun er sjenerøs nok til å la sitt nesten voksne stebarn få bli med. Det er det ikke alle som hadde giddet. 
TS har også sagt til sitt 13 år gamle stebarn at vedkommende skal få bli med når hen blir større. OGSÅ veldig sjenerøst. Det er helt naturlig at man gjøe forskjellige ting med barn i ulik alder. Da jeg var 19 tok pappa meg med på tur. Mine søsken fikk ikke være med. Han tok dem med på en egen tur når de ble eldre.

Biomor hadde jeg ikke giddet å forholde meg til.

Fordi det er sånn det yngste barnet kan føle at det er, når TS påpeker at hen er en "pest og en plage" - mens den eldre ikke er slik, og det er det rimelig å anta at dette barnet vil føle helt uavhengig av aldersforksjell. 

Poenget er ikke hva TS gjør som er generøst, poenget er hvordan TS ordlegger seg ovenfor barnet. Hvem faen sier at barnet er for plagsomt og i veien til å ha med på tur? Da nytter det ikke å fortelle at "denne turen får du senere". En 13-åring tar til seg det negative. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Lacuna skrev (19 minutter siden):

Fordi det er sånn det yngste barnet kan føle at det er, når TS påpeker at hen er en "pest og en plage" - mens den eldre ikke er slik, og det er det rimelig å anta at dette barnet vil føle helt uavhengig av aldersforksjell. 

Poenget er ikke hva TS gjør som er generøst, poenget er hvordan TS ordlegger seg ovenfor barnet. Hvem faen sier at barnet er for plagsomt og i veien til å ha med på tur? Da nytter det ikke å fortelle at "denne turen får du senere". En 13-åring tar til seg det negative. 

Nå snakker du som om alle 13-åringer er like. De tenker likt og føler likt. Det er helt utrolig mange ting 17-åringen får som 13-åringen ikke får. Den eldste legger seg når hen selv vil, har jobb ved siden av skole, drar på egne turer helt alene, kjøper seg ting og mat hen har lyst på og mye annet.

13-åringen er ingen tosk. Hen vet at hvis hen skal være med, så får hen ikke gå fra hotellområdet på egenhånd, hen får ikke eget rom og hen må ha med meg eller eldste for det meste. Hen oversetter ikke "må gjete deg" til "en pest og en plage".

De voksne barna er oppdratt på samme måten og de studerer, har jobber ved siden av, kommer hjem i alle ferier og har ingen psykiske problemer. Merkelig nok kan man nesten tenke når man ser en del av svarene her 😄

ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det virkelig unormalt å si til sine barn at "nei, denne gangen kan du ikke være med forde mamma trenger mamma trenger litt mamma tid å slappe av? Regner jo ikke med ts sa "Nei  deg gidder jeg ikke ha med forde du er slitsom å jeg liker deg ikke" 

Over til svar, jeg synes du skal ta det opp med henne på en høffelig måte,å spørre hvorfor hun reagerte  kansje barn har sakt noe til henne barnet ikke delte med deg. La henne stå får praten å forklaringen. Og så forklare i etterkant at du ikke setter pris på at det blir slengt rundt hele vennekretsen før du får vite det. Om barnet har reagert kan jo ikke du gjøre noe med det med mindre hun informerer deg fremfor alle andre så du får høre det på kroa 2 uker etterpå...

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er det de voksne som bestemmer, det betyr ikke at de skal snakke frekt til barna av den grunn - du har jo misforstått fullstendig

Anonymkode: 744cc...2da

Nemlig. Man kan si nei uten å si stygge ting om barnet. TS hadde ikke trengt å karakterisere stebarnet for å si at nei, denne gangen blir det bare meg og storesøster. Man trenger ikke å karakterisere barnet som slitsomt og en som må «gjetes» og passes på. (Dette er jo bare TS sin oppfatning av barnet, ikke sånn det nødvendigvis er). 
Ser at TS forveksler ærlighet med det å si stygge ting om andre. Er man bare «ærlig» hvis man sier ting som - nei du er for feit til å gå i bikini? Tror ikke det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å ta det opp med barnas mor. Ingenting å vinne på det. Men, i så fall ville jeg faktisk vinklet det sånn at jeg gjorde henne oppmerksom på at om hun gjerne vil klage, så må hun gjøre det til noen andre enn hun har gjort de siste årene - for du får faktisk full rapport. Siden det er såpass mange tilfeller utleverer du tydeligvis ingen fellesvenner ved å si det heller.

Jeg tenker det er innafor å klage eller surve litt, sånn er det jo - av og til er det nok å bare lufte misnøyen til noen som lytter. Men det kan være lurt å unngå f.eks. felles bekjente og venner når man gjør det...

Anonymkode: 77f60...0ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 18.37):

Jeg hadde helt klart sagt til en venninne at mitt poeng med denne ferien er å slappe av. Jeg skal ligge på en solseng og lese bøker. Så hvis du vil være med så kan du ikke mase på meg eller forvente noe.
Jepp - jeg hadde sagt det.

Ville ikke DU sagt det? Ville du heller ødelagt din egen miniferie og brukt den på å fylle andres forventninger? Jeg, for min del, oppfyller andres forventninger omtrent hele tiden, så akkurat det lille våravbrekket skal jeg beholde for MEG.

Ærlig talt, du trenger ikke kontre spørsmålet tilbake til brukeren du siterte. Det finnes flere måter å si en ting på. Enig i at det du sa ikke var noe hyggelig, og kunne blitt sagt på en annen måte, men er ikke det tråden handler om. 

Syntes faktisk du skal si til barnemor neste gang hun inviterer deg på noe, at «nei, så mye negativt du snakker bak min rygg - og sier du vil kreve omsorgsretten for ungene. Tror du jeg vil …. med deg?!» 

kanskje hun da slutter å prate om deg, disse menneskene finnes overalt og de trenger å bli satt på plass, den eneste grunnen til at de «slarver» på den måten er jo fordi de er utrolig usikre på seg selv, og har behov for å heve seg over andre. 

Anonymkode: 08dad...7e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå snakker du som om alle 13-åringer er like. De tenker likt og føler likt. Det er helt utrolig mange ting 17-åringen får som 13-åringen ikke får. Den eldste legger seg når hen selv vil, har jobb ved siden av skole, drar på egne turer helt alene, kjøper seg ting og mat hen har lyst på og mye annet.

13-åringen er ingen tosk. Hen vet at hvis hen skal være med, så får hen ikke gå fra hotellområdet på egenhånd, hen får ikke eget rom og hen må ha med meg eller eldste for det meste. Hen oversetter ikke "må gjete deg" til "en pest og en plage".

De voksne barna er oppdratt på samme måten og de studerer, har jobber ved siden av, kommer hjem i alle ferier og har ingen psykiske problemer. Merkelig nok kan man nesten tenke når man ser en del av svarene her 😄

ts

Utrolig at du klarer å bli så offensiv av et par konstruktive tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 08dad...7e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...