AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #21 Skrevet 1. april 2022 herregud. Ikke rart det er mange drittunger der ute når det tydeligvis er slemt å si til en 13-åring at han ikke får være med på ferie fordi det er slitsomt 🙃 er ikke hennes barn engang Anonymkode: 42394...ffd 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #22 Skrevet 1. april 2022 MizzVic skrev (6 minutter siden): Da konfronterte sikkert deres felles venner denne moren. Og sa det var fint du tok med stebarn på ferie osv osv Det vanlige høflige. Det er sjeldent mødre og stemødre blir bestevenner uansett. Forholdet blir ikke bedre av at du tar ut din frustrasjon, etter at hun har tatt ut sin. Her kan du lære stebarna at skitsnakket stopper HER. Takk for at du svarer på det jeg lurte på Jeg vet ikke hva de felles vennene har svart, men jeg vet at det er over 20 ganger at barnemor har snakket dritt om meg hvor det kommer meg for øret etterpå. Enten burde hun velge hvem hun er fortrolig med litt bedre, eller hun kalkulerer med at jeg får høre det. Jeg trenger ikke være venn med henne, men det begynner å frustrere meg at hun er så falsk. Hyggelig med meg, uhyggelig bak ryggen på. Jeg er ikke konfliktsky, så årsaken til at jeg har ikke har sagt noe til henne før er stebarna + at jeg har tenkt at hun sikkert ikke skal holde på sånn resten av livet. Men kanskje du har rett i at jeg bare bør la det ligge i fortsettelsen også. At det er det beste. Anonymkode: aa5ec...402 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #23 Skrevet 1. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Men så har jeg heller ikke sagt at hen er vimsete til hen. Jeg sa at jeg må gjete hen og da får ikke jeg de fem dagene med å kun tenke på meg selv som jeg trenger. Anonymkode: aa5ec...402 Hvis du trenger å kun tenke på deg selv, så drar du alene. Dette ferieopplegget du beskriver i HI - ta med ett barn, men la det andre bli igjen for "hen" er så slitsom og krevende - framstår som svært lite gjennomtenkt. Du skriver også mye negativt om barnas mor i HI, mens du framstiller deg selv som den som har all rett på sin side - så det virker mest som du troller en historie her på fredagskvelden. Anonymkode: f29aa...222 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #24 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men så har jeg heller ikke sagt at hen er vimsete til hen. Jeg sa at jeg må gjete hen og da får ikke jeg de fem dagene med å kun tenke på meg selv som jeg trenger. Anonymkode: aa5ec...402 Det er ikke særlig bedre, spesielt ikke når storesøsken får være med… Anonymkode: 547a2...537 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #25 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du trenger å kun tenke på deg selv, så drar du alene. Dette ferieopplegget du beskriver i HI - ta med ett barn, men la det andre bli igjen for "hen" er så slitsom og krevende - framstår som svært lite gjennomtenkt. Du skriver også mye negativt om barnas mor i HI, mens du framstiller deg selv som den som har all rett på sin side - så det virker mest som du troller en historie her på fredagskvelden. Anonymkode: f29aa...222 Det andre barnet er 17. Planen var å dra alene, slik jeg gjør en gang i året, men når 17-åringen spurte om å bli med, så ser jeg ingen problemer med å ha et annet selvstendig menneske med på tur. Jeg skriver ikke negativt om barnas mor. Jeg skriver hva som har skjedd. Hun syntes det var greit at eldste ble med, og hun visste at yngste ikke fikk være med på denne turen fordi jeg skal ha ferie selv og ikke holde overoppsyn med noen. Så snakker hun dritt om meg etterpå. Ps: Det er ikke en ferie i ferieforstand, det er en femdagerstur. Anonymkode: aa5ec...402 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #26 Skrevet 1. april 2022 Ville stekt, salta og spist den kamelen. Begrunnelse: be the bigger person, du kommer bedre utav, du ser bedre ut, og du bidrar ikke til å forsure forholdet. Barna er såpass store at du snart ikke må forholde deg til mora. Hold ut de siste årene og gå med hevet hode, vel vitende om at du har gjort ditt for å holde en god tone. Anonymkode: c9de3...4e7 4
AprilLudgate Skrevet 1. april 2022 #27 Skrevet 1. april 2022 Hadde nok slengt med leppa selv her. Det var veldig generøst å si ja til at eldste kunne få være med, og at yngste skulle få samme mulighet senere. Men du snakket ganske dårlig og nedlatende til barnet. Jeg tror du bør ta en prat med ungen her, dette føles nok ikke spesielt bra å få beskjed om. «Jeg må gjete deg rundt»…….altså….. 3
BobbySocks Skrevet 1. april 2022 #28 Skrevet 1. april 2022 Sånn sier vi og til barna. «Du er for liten for å bli med, jeg har ikke mulighet til å passe på deg grunnet …. Storesøsken er større og må ikke passe på, og får da være med. Neste gang er det din tur.» Ingen har flyttet hjemmefra grunnet det. Svelg kameler. Du vinner på det i det lange løp. 4
powerpuffen Skrevet 1. april 2022 #29 Skrevet 1. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): herregud. Ikke rart det er mange drittunger der ute når det tydeligvis er slemt å si til en 13-åring at han ikke får være med på ferie fordi det er slitsomt 🙃 er ikke hennes barn engang Anonymkode: 42394...ffd Nei, men en 13 åringen føler seg kanskje forskjellsbehandlet opp mot søskenet? Jeg hadde helt sikkert også følt meg forskjellsbehandlet om jeg var 13 og så på at det 4 år eldre søskenet mitt fikk lov til det ene og det andre, og nærmest blir forgudet i forhold (og nei det har ikke nødvendigvis noe med alder å gjøre). Legitimt at 13-åringen føler seg utilstrekkelig her. Endret 1. april 2022 av Lacuna 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #30 Skrevet 1. april 2022 Lacuna skrev (4 minutter siden): Nei, men en 13 åringen føler seg kanskje forskjellsbehandlet opp mot søskenet? Jeg hadde helt sikkert også følt meg forskjellsbehandlet om jeg var 13 og så på at det 4 år eldre søskenet mitt fikk lov til det ene og det andre, og nærmest blir forgudet i forhold (og nei det har ikke nødvendigvis noe med alder å gjøre). Legitimt at 13-åringen føler seg utilstrekkelig her. Men det er da helt legitimt og forskjellsbehandle et barn på 13 og et som straks er myndig? 13-åringen kommer til å få en tur senere - og det er faktisk ikke verdens undergang dersom en 13-åring blir litt skuffa her og der i oppveksten. Det er en viktig lærdom at man ikke alltid kan få (være med på) alt man vil alltid. Anonymkode: 42394...ffd 3 3
powerpuffen Skrevet 1. april 2022 #31 Skrevet 1. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er da helt legitimt og forskjellsbehandle et barn på 13 og et som straks er myndig? 13-åringen kommer til å få en tur senere - og det er faktisk ikke verdens undergang dersom en 13-åring blir litt skuffa her og der i oppveksten. Det er en viktig lærdom at man ikke alltid kan få (være med på) alt man vil alltid. Anonymkode: 42394...ffd Om man synes det er legitimt, så ja - men da må man også kunne forvente at 13-åringen forteller hva hen føler til mor. Endret 1. april 2022 av Lacuna 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #32 Skrevet 1. april 2022 Lacuna skrev (18 minutter siden): Nei, men en 13 åringen føler seg kanskje forskjellsbehandlet opp mot søskenet? Jeg hadde helt sikkert også følt meg forskjellsbehandlet om jeg var 13 og så på at det 4 år eldre søskenet mitt fikk lov til det ene og det andre, og nærmest blir forgudet i forhold (og nei det har ikke nødvendigvis noe med alder å gjøre). Legitimt at 13-åringen føler seg utilstrekkelig her. Jeg tror oppriktig ikke at 13-åringen føler seg forfordelt her. Hen skjønner poenget og vet hen får sin tur senere. Anonymkode: aa5ec...402 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #33 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ville stekt, salta og spist den kamelen. Begrunnelse: be the bigger person, du kommer bedre utav, du ser bedre ut, og du bidrar ikke til å forsure forholdet. Barna er såpass store at du snart ikke må forholde deg til mora. Hold ut de siste årene og gå med hevet hode, vel vitende om at du har gjort ditt for å holde en god tone. Anonymkode: c9de3...4e7 Ja, du har nok rett. Jeg skal følge det rådet, selv om det føles hardt å ikke si noe akkurat nå. Anonymkode: aa5ec...402 1
Mooza Skrevet 1. april 2022 #34 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): herregud. Ikke rart det er mange drittunger der ute når det tydeligvis er slemt å si til en 13-åring at han ikke får være med på ferie fordi det er slitsomt 🙃 er ikke hennes barn engang Nei, det er hennes manns barn. Et barn som utgangspunktet har all mulighet til å føle seg utenfor fordi det er et stebarn. Derfor er vi stemødre veldig forsiktige med å såre, utelate osv... fordi vi vet at stebarn er sårbare og lett kan føle seg utenfor. Jeg kom inn i bildet da min stedatter var 8 år og nå er hun 25. Det du høster, det sår du. Og her sår stemor veldig dårlig frø. Mange av oss har jobbet svært hardt for å ikke gjøre forskjell på egne barn og stebarn. Det er ikke lett, for der ditt barn er urolig og sliter, så er stebarn ofte litt mer irriterende- stygt sagt. Vi mødre er verdens mest fantastiske når det gjelder egne unger, og der kommer biologien inn. Vi forsvarer alt, vi forstår, vi strekker oss og vi går i døden for våre barn. Slik er det ikke i like stor grad med stebarn Så dermed føler jeg at dette er en stemor som er "idiot". Hvem faan slags menneske er det som sier til et barn at du er så slitsom at jeg gidder ikke ha deg med på ferie?? Det er jo ikke normalt! Jeg kan heller si det til mine egne barn enn stebarn, for jeg vet at det vil såre et stebarn 10 ganger mer enn mitt eget barn. .. Nå hadde jeg ikke sagt det til noen da, verken stebarn eller eget barn. .. Hadde jeg som mor hørt at stemor hadde sagt dette om eget barn, så hadde jeg begrenset muligheten for mitt barn å bli såret. Og at stemor her innbiller seg at stebarn ikke blir såret, og er forståelsefull ovenfor stemor at barnet selv er slitsom, det må være toppen på kransekaka!! Stebarn er høflig...og stemor er uenget. uff... folk altså. Bare ikke bli sammen med noen med barn av dere som synes innlegget jeg siterer er bra. Vær så snill. En ting er å føle ting og jobbe med seg selv, men er man så forstokket dum at man ikke innser at man selv forskjellsbehandler og sårer folk, så må man faan meg ligge unna alle som har barn. 7 2
powerpuffen Skrevet 1. april 2022 #35 Skrevet 1. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror oppriktig ikke at 13-åringen føler seg forfordelt her. Hen skjønner poenget og vet hen får sin tur senere. Anonymkode: aa5ec...402 En er gammel nok til å skjønne poenget, men det betyr likevel ikke at en ikke føler seg tilstidesatt og utilstrekkelig. Mooza skriver det bra her: Mooza skrev (1 time siden): Hvem faan slags menneske er det som sier til et barn at du er så slitsom at jeg gidder ikke ha deg med på ferie?? Det er jo ikke normalt! Jeg kan heller si det til mine egne barn enn stebarn, for jeg vet at det vil såre et stebarn 10 ganger mer enn mitt eget barn. .. Nå hadde jeg ikke sagt det til noen da, verken stebarn eller eget barn. .. Hadde jeg som mor hørt at stemor hadde sagt dette om eget barn, så hadde jeg begrenset muligheten for mitt barn å bli såret. Og at stemor her innbiller seg at stebarn ikke blir såret, og er forståelsefull ovenfor stemor at barnet selv er slitsom, det må være toppen på kransekaka!! Stebarn er høflig...og stemor er uenget. Endret 1. april 2022 av Lacuna 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #36 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): men ikke til meg. Vi bor på et lite sted og har til dels samme omgangskrets, og det har blitt viderefortalt til meg flere ganger at mor til barna har snakket stygt om meg. Det siste nå er at jeg har planlagt en vårtur. Egentlig skulle jeg dra alene siden mannen har barna, men så ønsket den eldste å bli med meg. Hen har fri fra skolen og er såpass gammel og ordentlig at jeg ikke trenger gjete hen på tur. Jeg sa at det var greit hvis det var greit for foreldrene, noe det var. Yngste spurte meg hvorfor hen ikke fikk være med og jeg svarte at det var fordi jeg skulle slappe av og ikke orket å ha med noen jeg må passe på. Hen er 13, men vimsete og ufokusert, så det blir ikke ferie for meg da. Vi skal dessuten på ferie alle sammen noen uker i sommer, så yngste blir ikke ferieløs hen heller. Men nå har altså mor til barna snakket til andre om at jeg ikke liker yngste og at hun vurderer å kreve full omsorg blant annet. Barna er gamle nok til å bestemme selv, så hun må jo gjerne gjøre det. Det som ergrer meg er at hun kunne så enkelt ha sagt nei til at eldste fikk dra, med den begrunnelse at da måtte begge få dra. Hun gjorde ikke det, hun sa det var greit. Og så er det visst ikke helt greit likevel. Jeg kjenner at jeg begynner å få nok av henne. Hun oppfører seg veldig fint mot meg når vi treffes, inviterer på kaffe og slike ting, men i alle år har hun likevel kommet med små stikk bak ryggen min. Jeg antar også at hun vet at jeg vet siden det er felles venner hun kommer med bakvaskelsen sin til. Jeg har hele tiden tenkt at jeg ikke vil skape åpenlyst ufred og at hun nok ville stoppe stikkene sine med tiden. Nå tenker jeg at jeg har tatt feil, og at jeg skal konfrontere henne. Så spørsmålet til ekspertpanelet her inne er: Konfrontere eller svelge kameler noen år til? Begrunn svaret Anonymkode: aa5ec...402 Jeg blir lei meg på 13 åringens vegne jeg også. Forstår at mor reagerer. Anonymkode: 130a4...6e7 6
Daria Skrevet 1. april 2022 #37 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og det jeg sier er at både 13-åringen sog søskenet er vante til at de får ærlige svar. De er vante til at de selv kan være ærlige også, og si for eksempel at de ikke har lyst til å ha med mor på en tilstelning fordi hun sier så mye rart, eller være med meg på noe med mine slektninger fordi de synes tantebarna mine er kjedelige. Det er ok å være ærlig. Jeg tror ikke jeg trenger å "tenke over" fordi barnet selv forsto at jeg skulle på avslapningsferie og at hen ikke kan styre over seg selv ennå, mens søskenet kan. Anonymkode: aa5ec...402 Men hvis det er så stor takhøyde hos dere at alle kan være så ærlige/frekke/subjektive i sine uttalelser som de vil og det er helt greit, burde det vel være greit at mor også gjør det samme...? Jeg synes faktisk ikke at det du sier at hun har sagt er så mye verre enn det dere andre tydeligvis sier høyt og tydelig uten skrupler. 8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #38 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror oppriktig ikke at 13-åringen føler seg forfordelt her. Hen skjønner poenget og vet hen får sin tur senere. Anonymkode: aa5ec...402 Jeg sa heller aldri imot stemoren min, jeg var "forståelsesfull" og latet som at alt var helt fint, men så gikk jeg selvsagt til mor og snakket ut fordi hun var jeg trygg på. Hadde ikke forundret meg om det var det som har skjedd i dette tilfellet og. Selv om du sikkert føler at du kjenner barnet og tror at ting ikke sårer så skader det ikke å være litt mer forsiktig. En 13 åring har mye på gang oppi hodet. Selv de fleste voksne hadde ikke satt pris på den kommentaren du kom med - det er sikkert hundre andre måter du kunne formulert deg på for å skåne følelser. Anonymkode: 28095...235 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #39 Skrevet 2. april 2022 Mooza skrev (13 timer siden): Nei, det er hennes manns barn. Et barn som utgangspunktet har all mulighet til å føle seg utenfor fordi det er et stebarn. Derfor er vi stemødre veldig forsiktige med å såre, utelate osv... fordi vi vet at stebarn er sårbare og lett kan føle seg utenfor. Jeg kom inn i bildet da min stedatter var 8 år og nå er hun 25. Det du høster, det sår du. Og her sår stemor veldig dårlig frø. Mange av oss har jobbet svært hardt for å ikke gjøre forskjell på egne barn og stebarn. Det er ikke lett, for der ditt barn er urolig og sliter, så er stebarn ofte litt mer irriterende- stygt sagt. Vi mødre er verdens mest fantastiske når det gjelder egne unger, og der kommer biologien inn. Vi forsvarer alt, vi forstår, vi strekker oss og vi går i døden for våre barn. Slik er det ikke i like stor grad med stebarn Så dermed føler jeg at dette er en stemor som er "idiot". Hvem faan slags menneske er det som sier til et barn at du er så slitsom at jeg gidder ikke ha deg med på ferie?? Det er jo ikke normalt! Jeg kan heller si det til mine egne barn enn stebarn, for jeg vet at det vil såre et stebarn 10 ganger mer enn mitt eget barn. .. Nå hadde jeg ikke sagt det til noen da, verken stebarn eller eget barn. .. Hadde jeg som mor hørt at stemor hadde sagt dette om eget barn, så hadde jeg begrenset muligheten for mitt barn å bli såret. Og at stemor her innbiller seg at stebarn ikke blir såret, og er forståelsefull ovenfor stemor at barnet selv er slitsom, det må være toppen på kransekaka!! Stebarn er høflig...og stemor er uenget. uff... folk altså. Bare ikke bli sammen med noen med barn av dere som synes innlegget jeg siterer er bra. Vær så snill. En ting er å føle ting og jobbe med seg selv, men er man så forstokket dum at man ikke innser at man selv forskjellsbehandler og sårer folk, så må man faan meg ligge unna alle som har barn. Så hva tenker du at jeg skulle sagt? Et enkelt, nei du får ikke være med uten noen begrunnelse? Disse barna, inkludert deres voksne søsken, er vante til at de ikke er med på de samme tingene hele tiden. En har kanskje vært med tante på Danmarkstur, mens en annen var med bestemor til Rhodos, og turene har ikke skjedd samtidig. Selv mor har hatt med to av barna på turer, og de ser virkelig ikke ut til å lide noen nød av at de ikke fikk de samme tingene samtidig. Ellers trenger du neppe bekymre deg for mitt forhold til stebarna. Det er helt utmerket, også med de voksne som jo ikke måtte hatt noe med meg å gjøre om de ikke ville det selv Anonymkode: aa5ec...402 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #40 Skrevet 2. april 2022 Daria skrev (12 timer siden): Men hvis det er så stor takhøyde hos dere at alle kan være så ærlige/frekke/subjektive i sine uttalelser som de vil og det er helt greit, burde det vel være greit at mor også gjør det samme...? Jeg synes faktisk ikke at det du sier at hun har sagt er så mye verre enn det dere andre tydeligvis sier høyt og tydelig uten skrupler. Selvsagt kan mor det, men det gjør hun ikke. Anonymkode: aa5ec...402
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå