Gå til innhold

Til menn: Overgrep mot gutter

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ble lettere sjokkert da jeg snakket med en kollega om overgrep mot gutter, og han ikke forsto at det var mulig, da man må tennes for å kunne få ereksjon. At de derfor på et visst plan var med på det.

Dette er en fyr jeg regnet som ganske oppegående.

Skiller han seg ut når han tenker slik, eller deler mange menn samme oppfatning?

Endret av Guppy88
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som deler samme oppfatning og en stor grobunn til at menn ikke anmelder eller prater om sine overgrep.

Anonymkode: c97c4...738

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mange som deler samme oppfatning og en stor grobunn til at menn ikke anmelder eller prater om sine overgrep.

Anonymkode: c97c4...738

Dette må jo da belyses i mye større grad. Foreldre må prate med barna sine, og skolene må i større grad få det inn i læreplanen. Det er ekstremt nyttig at flere menn som har opplevd det, prater om det i media. Om så det er anonymt.

Det er helt forferdelig om denne feiloppfattelsen får leve videre.

Hjertet blør for alle gutteskjebner der ute, der de bærer på en skam for noe de tror de la til rette for.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke vært tenåringsgutt? Trodde alle visste at ereksjonen lever litt sitt eget liv til tider.

Anonymkode: aebef...bea

Skrevet

Har han ikke vært tenåringsgutt? Trodde alle visste at ereksjonen lever litt sitt eget liv til tider.

Anonymkode: aebef...bea

Det samme tenkte jeg!

Trodde derfor menn nesten i større grad enn kvinner hadde mulighet til å forstå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre ganske mange som tror at gutter og menn ikke kan bli utsatt for overgrep, og/eller at jenter og kvinner ikke kan være overgripere. 

Anonymkode: 28688...4de

• Liker 2
Skrevet

Det er dessverre ganske mange som tror at gutter og menn ikke kan bli utsatt for overgrep, og/eller at jenter og kvinner ikke kan være overgripere. 

Anonymkode: 28688...4de

Jeg skjønte ikke det som barn, jeg heller.

Men...så blir man jo voksen? Og forstår at overgrep og seksualitet er to ulike ting, og at kroppen kan reagere der hodet sier noe annet. Man forstår mer om maktmisbruk og forvirrede gutter/tenåringer. Trodde jeg 😔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig at menn/gutter ikke blir trodd om de sier de har blitt utsatt for overgrep. Om de blir trodd så blir de gjort narr av. 

Anonymkode: cfaa9...d77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er ganske vanlig at menn/gutter ikke blir trodd om de sier de har blitt utsatt for overgrep. Om de blir trodd så blir de gjort narr av. 

Anonymkode: cfaa9...d77

Det gjelder jenter/kvinner også. Folk er generelt temmelig kjipe. 

Anonymkode: 41ba8...73a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Guppy88 skrev (1 time siden):

Jeg ble lettere sjokkert da jeg snakket med en kollega om overgrep mot gutter, og han ikke forsto at det var mulig, da man må tennes for å kunne få ereksjon. At de derfor på et visst plan var med på det.

Dette er en fyr jeg regnet som ganske oppegående.

Skiller han seg ut når han tenker slik, eller deler mange menn samme oppfatning?

Jeg håper han skiller seg ut, for dette er virkelig tragisk. Men dessverre tror jeg det er mange både menn og kvinner som har slike vrangforestillinger. 

Jeg prøvde å diskutere det med en kvinnelig venn, og hun ble defensiv og oppførte seg som om jeg satte overgrep mot gutter opp mot overgrep mot jenter, som om det var en konkurranse om å ha det verst. Det er veldig trist at det skal være slik. Ofre er ofre uansett kjønn. Jeg er sikker på at mørketallene for overgrep mot gutter er skremmende høye. 

Anonymkode: 79d1e...499

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange menn som blir voldtatt i fengsel av andre menn. 

Anonymkode: cf8cd...9d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg håper han skiller seg ut, for dette er virkelig tragisk. Men dessverre tror jeg det er mange både menn og kvinner som har slike vrangforestillinger. 

Jeg prøvde å diskutere det med en kvinnelig venn, og hun ble defensiv og oppførte seg som om jeg satte overgrep mot gutter opp mot overgrep mot jenter, som om det var en konkurranse om å ha det verst. Det er veldig trist at det skal være slik. Ofre er ofre uansett kjønn. Jeg er sikker på at mørketallene for overgrep mot gutter er skremmende høye. 

Anonymkode: 79d1e...499

Jeg synes det er en uting å skulle sammenlikne. Forstår ikke hva slags hensikt det skal ha.

Det som er viktig, er å prate om at dette skjer.

Hørte en podcast der en nå bestefar opplevde dette som 16-åring. Han skjønte ikke hva som skjedde, hadde aldri hørt om det før. Han levde med det i 40 år før han en dag fortalte kona.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mange menn som blir voldtatt i fengsel av andre menn. 

Anonymkode: cf8cd...9d9

Og det er mange overgripere som selv ble antastet som barn.

Og der er kanskje noe, i allefall litt, av årsaken til at det er skambelagt. Det at man kjenner til nettopp det, gjør kanskje at noen er redde for å fortelle, i frykt for å bli sett på som en risiko selv.

Jeg er overbevist om at de aller fleste med slikt i bagasjen, blir gode mennesker. Dessverre blir nok en del så ødelagte og seksuelt forkvaklet at de ble overgripere selv, der de ikke hadde blitt det om det ikke hadde skjedd.

Der viktigste må være å informere barn, unge og voksne, slik at flere sier ifra raskt. Det er vanlig at det går mange år fra en gutt blir antastet, til han anmelder. Hvis han gjør det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

menn kan vel bli dopet ned, og få tilsatt ett eller annet i drikkene deres, akkurat som kvinner. 

Anonymkode: 1a923...831

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en mann som ble voldtatt i utlandet da han var tenåring. Temmelig brutalt land, hvor faren jobbet en periode. Han ble lurt med på et hotell, truet med våpen, runket og utført oral på, og ført inn i analen til en mann, hvor han knullet, under trussel om bank og truet med våpen, til han kom. 

I mange år våget han ikke å fortelle det til noen, på grunn av slike idiotiske forestillinger om at da måtte han være kåt og like det, for ellers...

Han har hatt store traumer og spesielt synet av egen sæd som rant ut av en mann (han er heterofil selv) har plaget ham enormt, som skyldfølelse og skam. Han var livredd under det hele, og likevel... det var så stor skam, og så stor redsel for at da ville folk bare le og si at ja da måtte han jo ha likt det. Selvbebreidelsen for at han tross situasjonen både fikk ereksjon og utløsning var også enorm. 

Nå forteller han imidlertid historien åpent, for å fronte gutter og menn som har opplevd overgrep, og tåler at folk da tror at han må ha likt det. Han er glad for å bidra til at folk kanskje får en bedre forståelse for at penis kan reagere på stimulering selv om man er truet på livet, og at menn kan få utløsning av det også, om de aldri så mye er truet, livredd og i en situasjon de på ingen måte ønsket å være i. (Serien Outlander viser en slik scene.)

Det hender at kvinner får orgasme ved voldtekt også. Kroppen kan handle stikk i strid med hvordan hodet opplever noe.

Men ja, forestillinger om at menn ikke kan voldtas er dessverre utbredt. Det kan de, og det er like traumatisk for menn som for kvinner. 

Jeg er trygg på at det er ok at jeg deler hans historie, siden han er kommet så langt at han ønsker at hans historie skal gjøre at folk får bedre forståelse. Ikke være ignorante og tåpelige angående dette.

Anonymkode: 7b360...106

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, bare for å legge det til grunn, og kunne da veldig lite om kropper med peniser og alt rundt ereksjon.

Jeg vet jeg tenkte i slike baner på ungdomsskolen i 9./10. klasse. Men vi hadde en time med en lærer om overgrep på, der overgrep på noen noen som har penis var en av tingene vi gikk gjennom (læreren var en kvinne), og vi snakket om hvordan det var mulig. 

Jeg er nå 31år gammel, så dette var en god del tilbake i tid. Jeg skal ikke skryte av seksualundervisningen vi fikk, men akkurat dette lærte vi om.

Anonymkode: 08826...f5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Menn voldtas først og fremst av andre menn så det kan være analt, oralt osv og flertallet av menn som utsettes for overgrep er barn (halvparten av kvinnene som utsettes for overgrep er barn). Så en vanlig voldtekt av menn handler ikke om en kvinne som tvinger han til å penetrere henne men om menn som foregriper seg på barn som er for unge til å forstå hva som skjer (når de blir runket eller når de blir instruert til at å bruke munnen på overgriperen er en lek), og på berusede menn spesielt i homsemiljø og festmiljø hvor det er mye rusmidler. 

Det er veldig spesielt at mange menn ikke vet hva overgrep på menn er og at mange menn som tror at overgrep på menn fra kvinner skal være som å "score" en kvinne. Har sett under artikler om lærerinner som har foregrepet seg på elev menn som skriver at gutten var heldig, at dama var digg osv!! Menn har generelt veldig lite respekt og omtanke for overgrepofre av begge kjønn desverre... Det sier en del om hvor privilegerte de er når de tar overgrep så lite alvorlig fordi de tenker at det ikke skjer menn... 

Desverre blir 1 av 100 menn utsatt for overgrep (og 1 av 10 kvinner) 

Anonymkode: f229f...a90

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vil bare si at jeg er veldig glad at du tar opp temaet. Menn føler jeg kan være litt enkle iht å holde på flokk meninger. Men jeg vet også menn kan snu da. Så prat mer om det, så skjønner både han og andre rundt han etterhvert at det går an å voldta gutter også

Anonymkode: aa9d0...2d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn voldtas først og fremst av andre menn så det kan være analt, oralt osv og flertallet av menn som utsettes for overgrep er barn (halvparten av kvinnene som utsettes for overgrep er barn). Så en vanlig voldtekt av menn handler ikke om en kvinne som tvinger han til å penetrere henne men om menn som foregriper seg på barn som er for unge til å forstå hva som skjer (når de blir runket eller når de blir instruert til at å bruke munnen på overgriperen er en lek), og på berusede menn spesielt i homsemiljø og festmiljø hvor det er mye rusmidler. 

Det er veldig spesielt at mange menn ikke vet hva overgrep på menn er og at mange menn som tror at overgrep på menn fra kvinner skal være som å "score" en kvinne. Har sett under artikler om lærerinner som har foregrepet seg på elev menn som skriver at gutten var heldig, at dama var digg osv!! Menn har generelt veldig lite respekt og omtanke for overgrepofre av begge kjønn desverre... Det sier en del om hvor privilegerte de er når de tar overgrep så lite alvorlig fordi de tenker at det ikke skjer menn... 

Desverre blir 1 av 100 menn utsatt for overgrep (og 1 av 10 kvinner) 

Anonymkode: f229f...a90

Tallene dine stemmer ikke helt. Dixi-ressurssenter skriver at forskining viser at sansynnligvis hver 12. gutt har opplevd overgrep før fylte 18 år og oppmot 14% av gutter og menn har opplevd det. Om man tenker seg at det 5000000 så tilsvarer det ca 700 000.

Ellers enig med deg.

https://www.dixi.no/for-gutter-og-menn/

Anonymkode: f4c68...760

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tallene dine stemmer ikke helt. Dixi-ressurssenter skriver at forskining viser at sansynnligvis hver 12. gutt har opplevd overgrep før fylte 18 år og oppmot 14% av gutter og menn har opplevd det. Om man tenker seg at det 5000000 så tilsvarer det ca 700 000.

Ellers enig med deg.

https://www.dixi.no/for-gutter-og-menn/

Forresten, det stemmer ikke helt at det kun er menn som er overgripere. Kvinner står for 20-30% av overgrepene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...