Gå til innhold

Legen glemte henvisning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde med min nevø. Han var hos legen pga en kul på halsen. Skulle få henvisning til røngen. Han ringte etter 2 måneder. Da hadde legen glemt det. Har fått time nå. Min nevø er nervøs for at det er noe alvorlig og pga det tok så lang tid 

Anonymkode: a3c81...e80

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i begynnelsen av november hos legen, som skulle sende henvisning til røntgen for en skade. Hørte ikke noe og lot det bare stå til siden det var jul, før jeg i slutten av januar fikk timeinnkalling fra sykehuset. Det viser seg via helsenorge at han hadde ikke sendt henvisningen før første uken i januar. 

Det er ikke slik det skal være. Og æresord, at fastlegen har arbeidstrykk er ingen god unnskyldning for å trenere sakene våre. Da får han enten si ifra seg pasienter på listen eller så får han jobbe mer. Han får betalt pr. pasient pluss pasientene han har innom. Men det blir slik når grådighet og griskhet møter arroganse og unnskyldninger. 

Jeg byttet fastlege. 

Anonymkode: f2846...bba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei! Første uka i mars var vi hos legen med tanke på barnet vårt. Resultatet av timen ble at h*n skal henvises til Bup. Vi har ikke fått noe brev, og jeg kontaktet legen i dag for å høre. Legen la seg flat, og sa at han hadde for mye å gjøre og at den lå i bunken på gjøremål, men ikke var sendt. Det virker som den var glemt, egentlig. Uansett: Hadde jeg ikke ant ugler i mosen, tror jeg ikke noe hadde skjedd. Er det ok å være frustrert? Barnet vårt trenger hjelp, og vi er nesten en måned bakpå på hjelp fordi legen ikke har gjort jobben sin. Jeg er sjokkert. Selv om jeg forstår at de har altfor mye og gjøre!

Anonymkode: f2168...8be

Hvorfor spør du om tillatelse til å være frustrert? Selvsagt har du lov til å være frustrert, men som du sier selv, legene er veldig overarbeidet, så det spørs om det er så mye du får gjort med det. 

Alternativet er å bytte lege dersom det er gjentagelse rot. 

Anonymkode: 371b5...876

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg vet. Og har forståelse for det. Men jeh tenker der er noe galt med fastlegeordningen når de har så mye å gjøre. Når man selv må følge opp alt, er det noe feil et sted. (Det er tydelig hos legekontoret vårt, da vi faktisk må det.)  

Ja det er noe galt med ordningen, og de er fastlegene de første til å påpeke. 

20 hours ago, AnonymBruker said:

Ringt kanskje. Og beklaget direkte, ikke melding. Ellers er det jo lite han kan gjøre. Gjort er gjort. Kjipt å få ekstra ventetid. Om det er alvorlige syke i den bunken, så kan det få store konsekvenser. Man må kunne stole på legen, og selv om alle kan gjøre feil, så er det frustrerende.

Gjort er gjort, og som du sier kan det være alvorlig syke i bunken hans. Bør fokuset være på deg, som allerede har fått en beklagelse, eller dem? 

Får du noe glede i en samtale ser legen gjentar meldingen? 

Anonymkode: 64eeb...e99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg var i begynnelsen av november hos legen, som skulle sende henvisning til røntgen for en skade. Hørte ikke noe og lot det bare stå til siden det var jul, før jeg i slutten av januar fikk timeinnkalling fra sykehuset. Det viser seg via helsenorge at han hadde ikke sendt henvisningen før første uken i januar. 

Det er ikke slik det skal være. Og æresord, at fastlegen har arbeidstrykk er ingen god unnskyldning for å trenere sakene våre. Da får han enten si ifra seg pasienter på listen eller så får han jobbe mer. Han får betalt pr. pasient pluss pasientene han har innom. Men det blir slik når grådighet og griskhet møter arroganse og unnskyldninger. 

Jeg byttet fastlege. 

Så flere skal miste fastlegen sin sånn at du slipper å vente 2-3 måneder? Det er allerede altfor få fastleger, og å kutte i pasientlistene er ikke løsningen. Du kunne også fulgt opp henvisningen i desember men valgte å vente til over jul. 

Anonymkode: 96767...0fb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så flere skal miste fastlegen sin sånn at du slipper å vente 2-3 måneder? Det er allerede altfor få fastleger, og å kutte i pasientlistene er ikke løsningen. Du kunne også fulgt opp henvisningen i desember men valgte å vente til over jul. 

Hva hjelper det med fastlege når fastlegen har et etterslep på 2-3 måneder eller i verstefall "glemmer" deg av som følge av pasienttrykk? 

Det skal være komplett unødvendig å måtte følge opp henvisninger og purre på. Det var jo derfor jeg dro dit første gangen. Han kunne sendt henvisningen der og da når jeg satt der, men valgte å ta meg inn, snakke raskt med meg og kaste meg ut etter 6 minutter, fordi han var så forsinket når jeg kom. Og så "glemte" han meg av i 2-3 måneder etterpå pga det. 

Fastlegene klager på dårlig tid, mye å gjøre og mange pasienter. Men når dem ønsker å ha det slik så får de også regulere seg utifra dette, eller gjøre noe med det. Imellomtiden blir de steinrike på en 8 - 17 jobb, fordi du står på listen og kom innom.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen å fjernet to føflekker i februar for 5 år siden. Fikk beskjed om at føflekkene ble sendt til laben på sykehuset, og at hvis jeg ikke hørte noe var prøvene fine. Tenkte derfor ikke mer over det, før jeg i NOVEMBER samme år ble oppringt av legen om at prøvene viste kreft i ene føflekken!!! Heldigvis for meg gikk det bra, men jeg har jo null tillit til fastlegeordningen når de er så overarbeidet. 

Anonymkode: a741f...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Sånt skjer, det er ikke så mye han får gjort nå. Jordmor glemte søke om fødeplass for meg da jeg var der, oppdaget det en måned senere når jeg enda ikke hadde fått innkalling. Det eneste som kan gjøres er jo å bare sende henvisningen når de blir mint på det. 

Anonymkode: 66c39...96b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 19.42):

Ja, jeg vet. Og har forståelse for det. Men jeh tenker der er noe galt med fastlegeordningen når de har så mye å gjøre. Når man selv må følge opp alt, er det noe feil et sted. (Det er tydelig hos legekontoret vårt, da vi faktisk må det.)  

Hvor har du vært de siste årene som nettopp har oppdaget at det er noe feil med fastlegeordningen...? Det skrives jo om I media så og si hver eneste uke liksom. I lang lang tid.

Anonymkode: 05c71...9c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva hjelper det med fastlege når fastlegen har et etterslep på 2-3 måneder eller i verstefall "glemmer" deg av som følge av pasienttrykk? 

Det skal være komplett unødvendig å måtte følge opp henvisninger og purre på. Det var jo derfor jeg dro dit første gangen. Han kunne sendt henvisningen der og da når jeg satt der, men valgte å ta meg inn, snakke raskt med meg og kaste meg ut etter 6 minutter, fordi han var så forsinket når jeg kom. Og så "glemte" han meg av i 2-3 måneder etterpå pga det. 

Fastlegene klager på dårlig tid, mye å gjøre og mange pasienter. Men når dem ønsker å ha det slik så får de også regulere seg utifra dette, eller gjøre noe med det. Imellomtiden blir de steinrike på en 8 - 17 jobb, fordi du står på listen og kom innom.

Steinrike..?

Anonymkode: c2974...b55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

8-17?

Anonymkode: c2974...b55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Steinrike på 8-17? Prøver du å si at mannen min BÅDE lurer unna penger og later som om han er på jobb 07-19 hverdager og en time eller to i helgene? 😮

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 20.54):

Sånt skjer, helt ærlig så har sannsynligvis ikke de ukene så mye å si, det kan være laaaang ventetid på bup også. Hvis ungen i det hele tatt kommer inn. 

Anonymkode: ef604...f08

8 mnd ventetid her i kommunen.

Anonymkode: f8224...868

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det samme skjedde med min nevø. Han var hos legen pga en kul på halsen. Skulle få henvisning til røngen. Han ringte etter 2 måneder. Da hadde legen glemt det. Har fått time nå. Min nevø er nervøs for at det er noe alvorlig og pga det tok så lang tid 

Anonymkode: a3c81...e80

Jeg vet ikke hva slags kul det er snakk om, men hørte nylig en episode om brystkreft (femi helse). Der sa de at mange pasienter opplever ventetiden som lang og frustrerende, men man må huske at kulen sannsynligvis har vært der lenge allerede (typ flere år eller mange måneder), og vokser veldig sakte. Sånn at litt ventetid har lite å si i det store bildet. 

Anonymkode: 5edf2...730

AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt at du syntes det er dumt at ventetiden ble lengre.

Likevel tenker jeg at du burde ha ringt før. Jobber selv i helsevesenet og vet at ting kan feile, så jeg sjekker alltid etter noen dager om henvisninger har kommet dit de skal. Selv om legen hadde sendt henvisningen så kunne den ha forsvunnet i posten, blitt registrert til feil post av mottakskontoret, blitt lagt i feil mappe osv, så mye kunne ha skjedd.

Jeg mener ikke at det er din feil, men samtidig er vi selv ansvarlig for egen helse og det er kun oss det går ut over dersom vi ikke følger opp.

Anonymkode: 93d02...cff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Steinrike på 8-17? Prøver du å si at mannen min BÅDE lurer unna penger og later som om han er på jobb 07-19 hverdager og en time eller to i helgene? 😮

En venn av oss er fastlege og han jobber ikke bare mellom 8 - 17. Han jobber også utover kvelden og i helgene for å få unna papirarbeid.

Anonymkode: fd47f...ba6

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En fastlege jobber ikke 8-17. De jobber 60-70 timer i uken, med uhorvelige mengder med papirarbeid, oppfølging, møter med distanser, aktiv vakt på legevakt, bakvakter osv. 

Lønnen de får er latterlig med tanke på arbeidsforhold og arbeidsmengde. Attpåtil når helsemyndighetene truer med at legene får personlige bøter på opptill 200.000 kr for å skrive ut blåresepter. 

Dette er et problem fra regjeringen. 

Jeg skjøbner at du ikke forstår dette, men du skal faktisk være takknemlig for at du i det minste har en fastlege. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...