Gå til innhold

Fortell noe skikkelig uinteressant!


^littletoomuch

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Frøkensina said:

Jo, kanskje. Men det var vel ikke grunnløst med de keiserne som ble mest upopulære heller, det blir jo litt tilfeldig når et imperie arves. Drepte ikke Nero moren sin? Eller var det at han hjalp moren å drepe stefaren sin, Claudius, jeg får google en annen dag. Men han var ikke grei med moren sin etter dette hvertfall. 

Romerriket som keiserrike var enda ganske nytt på denne tiden. Det var ikke uten grunn at de forkastet konger og eneherskere mange hundre år tidligere, og de forstod godt nok hvordan samfunnet hang sammen. Guddyrkelse av keiseren var en snedig ting Octavian/Augustus fikk satt i stand. Men dette var også fortsatt ganske nytt under Nero. Det gjorde han (Augustus) for å legitimere makten sin, hvorfor han skulle bli akseptert som «først blant likemenn» når Roma var så sterkt i mot at noen hadde makten alene. Han fikk historien sin skrevet av den beste mytografen og lagt inn at han var i slekt med Venus fordi han skulle være i slekt med Romulus og Remus.
 

En av de største syndene man kunne begå i det romerske antikke samfunnet var å drepe sin far, og dernest mor. De hadde derfor en ekstremt grusom straff for dette hvor man ble sydd inn i en sekk med diverse dyr, som en hane til å hakke på deg, slange mm. Etterpå ble man kastet i Tiberen inne i sekken. Så de høyeste i samfunnet som gjorde noe slikt og slapp unna med det ville rett og slett aldri bli godt likt eller akseptert.

Ja, mulig Nero og moren drepte stefaren hans(og morens ektemann) og at Nero drepte sin egen mor. Det er jo selvsagt grusomt. Men om det er sant så var jo ikke moren helt god heller, for hun drepte jo sin egen mann og stefaren til sin sønn. Så det er vel flere enn Nero som kan klandres. Er jo også mulig at stefaren var en forferdelig person og drepte uskyldige mennesker.

Men som jeg skrev tidligere så er jo de eldste kildene om Nero skrevet 100 år etter hans død så her kan jo en fjør ha blitt til fem høns. Ikke alt som trenger å være sant.  Ville nok vært veldig rart om om ikke historiene ble overdrevet I løpet av 100 år. Det er jo de saftige historiene folk ønsker å høre og lese om. 

På Neros tid var bøker håndskrevne så de var ekstremt dyre og kun de rikeste hadde råd til dem. Så forfatterne skrev bøker for de rikeste.  Da Roma brant ned bestemte Nero seg for å bygge Roma opp igjen og bygge seg et fantastisk stort palass. All byggingen kostet en formue og måten han finansierte det på var jo å øke skattene til de rikeste. Så de mislikte natulig nok Nero. Så skal man få de rikeste til å kjøpe boken om Nero så bør man jo fremstile Nero verst mulig. 

Det var visst noe som gikk igjen. De keiserne som økte skattene for de rike ble ofte husket som forferdelige keisere siden det var de rike som skrev bøkene og bøkene ble skrevet for de rike.

Samtidig ble han keiser som 16-åring, han trodde han var en gud og han fikk gjøre akkurat som han ville. Så jeg regner jo ikke med at han gjorde en fantastisk jobb. Tenker kun at man ikke kan forvente all verden av en guttunge som får styre et imperium.

I tillegg tenker jeg at man må huske på at det å bli likt I sin samtid ikke trenger å bety at man er et godt menneske sett med dagens øyne. I Romerriket ble man jo svært populær om man vant kriger som drepte enormt med uskyldige, hvor man plyndret, tok slaver, osv.  Man kunne bli populær ved å begå hva som I dag regnes som krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten. Samtidig som man kunne bli upopulær om man økte skattene for de rike for å hjelpe de fattige. 

 

 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Dr. Ops skrev:

Overraskende enkelt :jepp: både bestilling av resepter og "vanlig" handel. Lett å finne frem og fullføre forskjellige stegene til komplett bestilling.

Takk, det høres bra ut! :lillesky2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Jeg kan ikke ta betennelsesdempende, så bruker en sånn gel som bare er så som så.. kortisonsprøyte får jeg heller ikke. Så legen vet ikke helt hva han skal gjøre. Må regne med at det kan komme tilbake, og forebygge med fysioterapi..

Min kiro dytter og midt på ryggen, og hvis jeg ikke rekker å puste ut så slår han pusten ut av meg, det er ubehagelig. 

Det ser bare så brutalt ut🤣

Men om det løser spenninger skjønner jeg at det er godt!

Ok, skjønner. Sikkert bra med fysioterapi da :jepp: Ja det er guffent når de slår ut luften, men jeg fikk rett og slett skikkelig vondt av det også. Har vondt enda 😅 Får aldri vondt i nakken på samme måte. En kiropraktiker som hoppet på siden av meg i vinter gjorde jo så vondt at jeg ikke fikk sove på dagesvis. Så noen ganger turer de bare i vei uten å undersøke med deg først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Frøkensina skrev:

Ok, skjønner. Sikkert bra med fysioterapi da :jepp: Ja det er guffent når de slår ut luften, men jeg fikk rett og slett skikkelig vondt av det også. Har vondt enda 😅 Får aldri vondt i nakken på samme måte. En kiropraktiker som hoppet på siden av meg i vinter gjorde jo så vondt at jeg ikke fikk sove på dagesvis. Så noen ganger turer de bare i vei uten å undersøke med deg først.

Hoppet på deg? :blink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Koselig å sitte på trappa med kaffe og se på regnet. Vann har veldig beroligende effekt på oss? Blir skikkelig søvnig her, men vil ikke legge meg så tidlig. Syns kveldene er koselige her, med litt vedfyring eller levende lys i lyktene. 

Nå mangler du bare en god bok! :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker
22 timer siden, Catalina Culès skrev:

Jeg har ikke smakt moreller enda i år. Bringebær og blåbær har jeg i en skråning bak huset, og jordbær har jeg i hagen.

Jeg elsker bær :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Frøkensina skrev:

:blomst: Så bra :jepp: 

Kanskje du skal ta deg en tur snart da, det kan jo forebygge også. 

Sant, det bare å rote seg dit 🙈

10 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Jeg kan ikke ta betennelsesdempende, så bruker en sånn gel som bare er så som så.. kortisonsprøyte får jeg heller ikke. Så legen vet ikke helt hva han skal gjøre. Må regne med at det kan komme tilbake, og forebygge med fysioterapi..

Min kiro dytter og midt på ryggen, og hvis jeg ikke rekker å puste ut så slår han pusten ut av meg, det er ubehagelig. 

Det ser bare så brutalt ut🤣

Men om det løser spenninger skjønner jeg at det er godt!

Det skal jeg ikke si noe på 😅 Men husker første gang jeg var til kiro..hadde så stiv rygg at jeg hadde problemer med å puste. Kneppene I ryggen kom som perler på en snor, det var så befriende! Og ikke minst deilig å puste normalt igjen :fnise: Fant ut ca 10 år etter at jeg har astma da. At ingen tenkte på det da 🤪

Det høres ikke kult ut å være i dine sko, smertemessig 😖

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SVK skrev:

Ja, mulig Nero og moren drepte stefaren hans(og morens ektemann) og at Nero drepte sin egen mor. Det er jo selvsagt grusomt. Men om det er sant så var jo ikke moren helt god heller, for hun drepte jo sin egen mann og stefaren til sin sønn. Så det er vel flere enn Nero som kan klandres. Er jo også mulig at stefaren var en forferdelig person og drepte uskyldige mennesker.

Men som jeg skrev tidligere så er jo de eldste kildene om Nero skrevet 100 år etter hans død så her kan jo en fjør ha blitt til fem høns. Ikke alt som trenger å være sant.  Ville nok vært veldig rart om om ikke historiene ble overdrevet I løpet av 100 år. Det er jo de saftige historiene folk ønsker å høre og lese om. 

På Neros tid var bøker håndskrevne så de var ekstremt dyre og kun de rikeste hadde råd til dem. Så forfatterne skrev bøker for de rikeste.  Da Roma brant ned bestemte Nero seg for å bygge Roma opp igjen og bygge seg et fantastisk stort palass. All byggingen kostet en formue og måten han finansierte det på var jo å øke skattene til de rikeste. Så de mislikte natulig nok Nero. Så skal man få de rikeste til å kjøpe boken om Nero så bør man jo fremstile Nero verst mulig. 

Det var visst noe som gikk igjen. De keiserne som økte skattene for de rike ble ofte husket som forferdelige keisere siden det var de rike som skrev bøkene og bøkene ble skrevet for de rike.

Samtidig ble han keiser som 16-åring, han trodde han var en gud og han fikk gjøre akkurat som han ville. Så jeg regner jo ikke med at han gjorde en fantastisk jobb. Tenker kun at man ikke kan forvente all verden av en guttunge som får styre et imperium.

I tillegg tenker jeg at man må huske på at det å bli likt I sin samtid ikke trenger å bety at man er et godt menneske sett med dagens øyne. I Romerriket ble man jo svært populær om man vant kriger som drepte enormt med uskyldige, hvor man plyndret, tok slaver, osv.  Man kunne bli populær ved å begå hva som I dag regnes som krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten. Samtidig som man kunne bli upopulær om man økte skattene blant de rike for å hjelpe de fattige. 

 

 

Ja man må alltid være kildekritisk med tanke på hvem som skrev historien :jepp: Synes det er rart hvis det ikke finnes noen samtidige kilder fra Neros tid, men det kan hende.  I våre dager hender det da fortsatt at krigsherrer som har drept mange blir populære, det er ikke noe vi har ristet av oss. Og ikke bare i ikke-vestlige land heller. Når det gjelder Nero så tror jeg at han ikke kun var upopulær hos de rike, da ville ikke det vært nok å vinne på å bygge det flaviske amfiteateret. «Mobben» i Roma, de fattigere massene var alltid viktige å ha på sin side. Derav brød og sirkus, som f.eks hjalp Trajan når han delte ut gratis korn til massene. Han trengte velvilje til krigene i Dacia/Kroatia så han kunne plyndre rikdommene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rumle skrev:

Nå mangler du bare en god bok! :jepp: 

Ja! Det har du rett i 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rumle skrev:

Hoppet på deg? :blink:

Ja mens jeg lå på siden på en benk, så hoppet han på det beinet som var bøyd over det andre 😬 Tror jeg trenger massasje mer enn kiropraktor for alt som er ømt og låst i kroppen min. Men jeg dro fordi det er akutt med nakken nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Ja mens jeg lå på siden på en benk, så hoppet han på det beinet som var bøyd over det andre 😬 Tror jeg trenger massasje mer enn kiropraktor for alt som er ømt og låst i kroppen min. Men jeg dro fordi det er akutt med nakken nå.

Hørtes fælt ut :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker
Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er 10 måker på gresset

Står de og venter på at marken skal komme opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Villfisker skrev:

Står de og venter på at marken skal komme opp?

Det se sånn ut, de driver ihvertfall og stikker nebbet ned i gresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Villfisker skrev:

Hørtes fælt ut :sjokkbla:

:fnise: Ja var hvertfall fælt etterpå! Skulle komme til og knekke opp noe nedi ryggen et sted. Men selv om de får det til så kan det noen ganger bli verre synes jeg. I dag har jeg vondt nedover hele høyre side som hun jeg har vært hos i går gikk til verks på. Da føles det som jeg har betalt for å få juling og bommet på hjelpen når jeg har like mye nakkeverk/migrene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Akkurat nå, Frøkensina skrev:

:fnise: Ja var hvertfall fælt etterpå! Skulle komme til og knekke opp noe nedi ryggen et sted. Men selv om de får det til så kan det noen ganger bli verre synes jeg. I dag har jeg vondt nedover hele høyre side som hun jeg har vært hos i går gikk til verks på. Da føles det som jeg har betalt for å få juling og bommet på hjelpen når jeg har like mye nakkeverk/migrene også.

Mulig hun må dra inn manuellterapeuten for assistanse. Har opplevd det med en skulder selv. Ikke gøy, men de er flinke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Frøkensina said:

Ja man må alltid være kildekritisk med tanke på hvem som skrev historien :jepp: Synes det er rart hvis det ikke finnes noen samtidige kilder fra Neros tid, men det kan hende.  I våre dager hender det da fortsatt at krigsherrer som har drept mange blir populære, det er ikke noe vi har ristet av oss. Og ikke bare i ikke-vestlige land heller. Når det gjelder Nero så tror jeg at han ikke kun var upopulær hos de rike, da ville ikke det vært nok å vinne på å bygge det flaviske amfiteateret. «Mobben» i Roma, de fattigere massene var alltid viktige å ha på sin side. Derav brød og sirkus, som f.eks hjalp Trajan når han delte ut gratis korn til massene. Han trengte velvilje til krigene i Dacia/Kroatia så han kunne plyndre rikdommene der.

Enig, I det du skriver!

Men deler av grunnen til at Nero var upopulær var jo også at han  likte å synge, danse, spille teater, osv. Det ble jo av romerne ikke regnet som noe som var verdig for en keiser. En keiser skulle krige.

Men sett med dagens øyne så er det jo ikke akkurat så ille at han dyrket kunstneriske hobbyer i stedet for krigerske hobbyer.  I dokumentaren sa de riktignok at det ikke er sikkert at vi I Norge hadde godtatt at f.eks at kongen vår var stripper. Selv om stripping  er en "ikke voldelig hobby" så hadde nok mange følt at det ikke var en verdig hobby for vår konge. Er ikke bare før i tiden man dømte folk som ufordret rolleforventningene.

Igjen bare for å presisere. Nero gjorde mye dumt og slemt. Er ikke meningen å fremstille han som en som gjorde en god jobb. Mener kun som deg at man må  huske på hvem som skriver historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...