Gå til innhold

Fortell noe skikkelig uinteressant!


^littletoomuch

Anbefalte innlegg

Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

Mmmm...nå smaker jeg en helt nyoppdaget chips som er ost og grillet løk OG FYTTIKATTA SÅ GOD DEN ER! :rodmer:
front_nb.10.full.jpg

:spise::spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Jeg mener at "Nirvana" er ganske umulig å komme til (vet du hva det er?) sånn uten videre...så jeg nøyer meg med en sånn passelig avslappet tilstand....her kalt for "Vater"....har du vært med på snekring så vet du hva et vater er? 

En dag så kommer du nok ditt hehe. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassidy Tvillingene ønsker dere alle sammen en Godonsdagsmorgen.👨‍🦰👩‍🦰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekken på mobilskjermen har blitt bredere siden i går

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (24 minutter siden):

Sprekken på mobilskjermen har blitt bredere siden i går

Brukt sånn rense krem?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (9 minutter siden):

Brukt sånn rense krem?

Nope.
 

Skal få byttet skjermbeskytteren senere idag, fordi i tillegg til streken over skjermen (selv om den nesten ikke syns) er det en luftboble nederst som ikke vil bort. Så bedre å bytte til en som er hel (vil tro den da tåler mer også) og sitter ordentlig 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titania skrev (3 minutter siden):

Nope.
 

Skal få byttet skjermbeskytteren senere idag, fordi i tillegg til streken over skjermen (selv om den nesten ikke syns) er det en luftboble nederst som ikke vil bort. Så bedre å bytte til en som er hel (vil tro den da tåler mer også) og sitter ordentlig 😊

Er alltid noen luftbobler med meg etter at jeg har skiftet plate, irriterende. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (1 time siden):

Er alltid noen luftbobler med meg etter at jeg har skiftet plate, irriterende. 

Den jeg har nå ble satt på av Eplehuset da jeg kjøpte telefonen, og hadde ikke luftbobler, men tror det er en svakhet i beskytterne til belkin at det kommer bobler etterhvert.
 

Dette er den tredje jeg har, og bobler samme sted. Men pleier ikke bli det når jeg setter på ellers. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (1 time siden):

Den jeg har nå ble satt på av Eplehuset da jeg kjøpte telefonen, og hadde ikke luftbobler, men tror det er en svakhet i beskytterne til belkin at det kommer bobler etterhvert.
 

Dette er den tredje jeg har, og bobler samme sted. Men pleier ikke bli det når jeg setter på ellers. 

Jeg kjøper pakker med sånne på eBay til en billig penge. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (5 minutter siden):

Jeg kjøper pakker med sånne på eBay til en billig penge. 

Jeg ødelegger de så sjelden, så kjøper på Clas Ohlson når de må byttes 😝

Byttet en gang på den forrige telefonen etter at jeg klemte mobilen i kjøleskapsdøra, og nå skal denne byttes etter at telefonen fikk et ganske høyt fall og endte opp midt under bilen til pappa 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noen ting er fascinerende. Fanny Elsta, som var en kjent operasangerinne, 

Spoiler

Fanny Elsta var en av våre fremste sangere i mellomkrigstiden og de første årene etter krigen. Hun var like ettertraktet blant dirigentene i konsert-sammenhenger som ved oppførelser av oratorier.

Fanny, Sigrid, Rut og deres mor Martha Elstad (1864-1940) kom til Ås i like etter århundreskiftet. Martha forsørget seg og sin familie fra 1907, først som gårdbruker på Kinn gård og siden ved å drive pensjonat fra 1918 på Nygård i Ås sentrum. Søstrenes far var mineralog og oppholdt seg mesteparten av deres oppveksttid i USA. Han hadde store planer om å tjene penger på edelstener og metaller, men planene førte ikke til noe. 

Hans Hoelstad  på Holstad gård, «gründeren av musikklivet i Ås», hadde ett eneste barn : Baltzer Hoelstad (f. 1894). Han giftet seg  med Sigrid  Marie Elstad. På Holstad var det mye sang og musikk, og Sigrids fire år yngre søster Fanny trivdes godt på gården. Der ble hennes talent for sang oppdaget.

Fanny Elsta ble påkostet sang- og musikkutdannelse av Hans og hans kone Ragnhild Holstad. Hun tok sangtimer hos Mally Lammers i Kristiania. Fanny debuterte i 1924, og fikk deretter et Lammers-stipend. Med dette videreutviklet hun sin stemme med Ellen Gulbranson. Gulbranson var en svensk-norsk operasangerinne som var spesielt kjent for sine Wagnerroller i Tyskland. På sine eldre dager ble hun en høyt aktet pedagog. Fanny studerte videre i Stockholm, Milano, Wien og Paris. Et nytt Lammers-stipend brakte henne i 1932 til Berlin, Wien og Salzburg. Hun opptrådte også på italiensk og fransk radio. Det var på denne reisen hun la fra seg d’en i familienavnet og ble Elsta.

Fanny Elsta debuterte som operasangerinne i 1932 i Oslo med rollen som Magdalena i der Evangeliemann av Wilhelm Kienzl. Hennes store operatriumf på hjemmebane var som Orfeus i Glucks Orfeus og Eurydike. Kritikerne priste både stemmen og scenegestalten, og hun gjentok rollen både i 1946 og 1947.

Neste steg på hennes karrierestige var at den legendariske dirigenten Bruno Walter fattet interesse for henne, og i årene 1935-1937 var Elsta knyttet til Wiener Statsoper. Hun var også gjest i 1936-38 på Salzburger Festspiele, som hun igjen ble invitert til i 1948-50. I 1938-39 hadde hun dessuten opptredener i Bayreuther Festspiele. I denne perioden hadde hun store roller i flere Wagner-operaer og opptrådte dessuten i Verdis Aida.

Under krigen holdt hun konserter «i det stille». Hun ble gift i 1942 med fabrikkeier Herman Lepsøe (1894-1958), sønn av bergenskomponisten Herman Lepsøe.  

Etter krigen i desember 1945 sang hun Vølven i Grieg og Bjørnsons operafragment Olav Trygvason på National-theateret, og senere i 1947 gjennomførte hun en større konsertturne i USA.

Hun sang inn grammofonplater for Columbia-selskapet, og da NRK etablerte ønskekonserten i 1950 var hennessalmeinnspillinger blant de aller første gjengangerne, og samme år utga hun en bok om den store sangerinne og pedagog Ellen Gulbrandsen.

Inspirert av Griegs Musikkfest i Bergen fra 1898 og hva hun opplevde ved Salzburger festspillene, fikk hun ideen til festspillene i Bergen. På et møte i Hotel Bristol i Bergen 10. oktober 1950 lot mange fremtredende bergensere seg overtale. Initiativet ble kronet med hell og skipsreder Hilmar Reksten ble vervet som organisator. Takket være henne ble festspillene i Bergen fra og med 1953 et faktum. 

Fanny Elsta fikk kongens fortjenestemedalje i gull i 1957 og døde i 1978.

hadde flere halvsøsken. Noen vites det om, andre ikke. Hennes far sies det nesten bare positive ting om, men han hadde  i hvert fall en kone på si som han fikk barn med (kan sikkert ha vært flere som det ikke vites om). Han bodde også med denne konen på Tasmania. 
Det andre fascinerende er at to av barna hans, fra to forhold, het akkurat det samme. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest No1*No1
19 minutter siden, Titania said:

Jeg tror Gilde lager kjøttpølser idag

Lager de ikke sånt hver dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spylte jeg vinduene for å vaske dem. Tenkte ikke over ventilene over vinduet og spylte inn møkken som er i dem rett inn i leiligheten. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No1*No1 skrev (34 minutter siden):

Lager de ikke sånt hver dag? 

Det er nok mye mulig, det vet jeg ikke😅 Men noen dager lukter det ekstra tydelig av forskjellige produkter fra fabrikken - merker oftest wienerpølse-lukt. Og september til november lukter det mye sylte 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SVK skrev (2 timer siden):

I dag spylte jeg vinduene for å vaske dem. Tenkte ikke over ventilene over vinduet og spylte inn møkken som er i dem rett inn i leiligheten. 

🤭unnskyld, men det var litt morsomt

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i min andre ferie-uke, og i dag kom jeg hjem fra planlagt ferie.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (21 minutter siden):

Jeg er i min andre ferie-uke, og i dag kom jeg hjem fra planlagt ferie.

Hvor var det?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...