Gå til innhold

Fortell noe skikkelig uinteressant!


^littletoomuch

Anbefalte innlegg

Odhrán Ó Máille skrev (4 minutter siden):

Mine fem favoritt spill som barn

  Skjul innhold

 

 

Stødig liste 🫡

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KnekkeBørre skrev (16 minutter siden):

Jeg foretrekker storesøstra :opplyser:

Rimmbar?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (Akkurat nå):

Rimmbar?

Er'e det a heter?? 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (Akkurat nå):

Er'e det a heter?? 

 

Hehe, Lilo ville vel vært på min alder nå da. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett Die Hard filmene, jeg har heller ingen interesse i å se Die Hard filmene. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist og drukket og pakket👍

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odhrán Ó Máille skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri sett Die Hard filmene, jeg har heller ingen interesse i å se Die Hard filmene. 

Hvorfor ikke?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (6 minutter siden):

Spist og drukket og pakket👍

Skal du reise fra oss? 🥺

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odhrán Ó Máille skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri sett Die Hard filmene, jeg har heller ingen interesse i å se Die Hard filmene. 

Men har du sett Martrix-trilogien? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (Akkurat nå):

Skal du reise fra oss? 🥺

Neida, må bare innom foreldre. Massse fjasetid til KG når i vest. 😁😁

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (27 minutter siden):

Jeg bor som sagt på Hadeland, så et tog er et tog i mine øyne.. Er ikke ofte jeg ser et 🥴

Jeg plukker den opp så fort jeg husker adressen jeg satte den fra meg på. 🙂

 

Så bra 😁 

Den står ikke i veien 😁

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (2 minutter siden):

Neida, må bare innom foreldre. Massse fjasetid til KG når i vest. 😁😁

Da så 😊

Ta en skål med Papsen og klem din Mor i mitt navn :strix:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat spist en brødskive med brunost og en brødskive med kalkunfilet. Det ligger en "faretruende" sjokolade i et skap. Det sies at styrken er å dele en sjokoladeplate i fire like store deler med begge hendene, og så spise bare en av delene. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odhrán Ó Máille skrev (1 time siden):

Myte: I middelalderen brant man millioner av hekser. Enhver selvstendig tenkende kvinne sto i fare for å havne på bålet.

  Skjul innhold

Virkelighet: Så langt vi vet, brant man faktisk ikke en eneste heks i Norge i middelalderen. Heksebrenning er et fenomen som først setter inn for alvor med renessansen. Ja, nettopp da opplysning og rasjonell tenkning får sitt gjennombrudd.

Dette med at millioner av mennesker ble brent som hekser i middelalderen er en seiglivet myte. Faktisk har det i løpet av hele Europas historie blitt henrettet maksimalt 45,000 hekser. Og det var først etter at middelalderen var over at forfølgelsene tok til for alvor.

Ikke slik å forstå at vi ikke har norske heksesaker fra middelalderen. Rune Hagen ved Universitetet i Tromsø er Norges ledende hekseekspert. Han forteller at en godt kjent heksesak her til lands, rettssaken mot Ragnhild Tregagås, fant sted i årsskiftet 1324/25. Tregagås ble funnet skyldig i heksekunst og grove forbrytelser som “kjærlighetsmagi” (med påfølgende impotens?)

Men hun ble ikke brent. Derimot måtte hun gå til undervisning hos presten. Hun måtte også dra på pilegrimsferd til hellige steder. Og før du tenker at hun ble dømt til å dra på ferie, må du tenke på at hun måtte bekoste turen selv.

Likevel kunne det gått langt verre. For på 1600-tallet ville nok den stakkars damen ha havnet på bålet.

Myte: Middelalderen var en tid preget av trangsyn og intellektuell og teknisk stillstand.

  Skjul innhold

Virkelighet: Middelalderen var, som alle andre tider, full av driftige, oppfinnsomme folk. Du fant selvfølgelig småbygder der åndslivet kanskje ikke var av det spenstigste slaget, men middelalderen var slett ingen åndelig mørketid.

Massevis av oppfinnelser og nyskapninger ble gjort innen teknologi, krigskunst, bankvesen og så videre. Disse oppfinnelsene blir gjerne tillagt renessansen, fordi det var da de slo gjennom (trendene var litt tregere på denne tiden), men oppfinnelsene ble gjort i middelalderen.

For å si det slik: Hvis vi holder oss til den norske tidsregningen, levde renessansegeniet Leonardo Da Vinci faktisk i middelalderen?

Myte: En undertrykkende kirke og kristendom dominerte folks liv.

  Vis skjult innhold

Virkelighet: Folks forhold til kirken var nok på mange måter som folks forhold til vitenskapen i dag. Kristendommen var neppe noe man gikk og tenkte på hele tiden, med mindre man var prest.

Folk flest gikk i kirken en gang i uken, men i en tid før kino og kaféliv hadde nok kirkebesøket like mye med å treffe folk å gjøre som å be.

Apropos det med å “treffe folk”: Britiske lover fra 1300-tallet pålegger menn å skyte med bue på søndager etter kirketiden. Loven er visstnok ikke fjernet?

Myte: Middelalderens mennesker var skitne, kledd i fillete klær, ufjonge på håret og med hårete vorter i ansiktet.

  Skjul innhold

Virkelighet: Dette bildet av middelalderen, som man møter i filmer som Monty Python og ridderne av det runde bord og Braveheart, har ikke så mye med virkeligheten å gjøre. Selv om man ikke hadde deodorant i middelalderen, betød ikke det at folk ikke vasket eller stelte seg.

Idealet blant middelalderens adel var å være ren og velstelt. Neglene ble renset og klippet, skjemmende hårvekst ble plukket. Menn var enten glattbarberte eller hadde velstelt skjegg. Kinnskjegg så mandig ut. Håret skulle være klippet og tøyet rent.

Adelens vaner smittet over på andres samfunnslag. Så selv om det selvfølgelig var vanskeligere for en bonde enn en konge å være ren og velstelt, så var det tydelig hvilket ideal man strakk seg etter.

Rensligheten ble blant annet sikret gjennom at badstuer var populære. Bergens badehus var berømte, selv om de offentlige badehusene ble begrenset utover 1400-1500-tallet på grunn av litt for mye tvilsomheter.

Da Pietro Quirini drev i land på Røst i 1432, var han helt over seg over hvor renslige folk var.

Klærne var et annet kapittel. La gå at vanlige folk var fattige, sett med våre øyne, men man blir ikke dårlig til å sy av å være fattig. Man kunne få de fleste farger ved plantefarging, selv om fargene nok ikke var like holdbare som våre dagers stoff.

Salg av brukte klær i middelalderen var blomstrende, og det var vanlig at klær som var litt for slitte til at adelen ville bruke dem, ble kjøpt av mindre bemidlede mennesker. På samme måte som man kan finne en Prada-kjole på Elevator i dag.

 

https://www.forskning.no/historie/myter-om-middelalderen/1018800

Det er en gammel artikkel, men det betyr ikke at det som står er feil.

Digger Middelalderen. Spesielt Dark Ages

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford3000 skrev (26 minutter siden):

Gleder meg til i morgen! 😊 

Hva skjer i morgen? 😁

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det begynte nettopp å regne.

 

Jeg burde ha lagt meg, men «bare eeeeen pinne til» med strikking blir til mange 🙈 Tar et par til 😂

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt meldinger etter midnatt og lagt lista for en dårlig morgendag.. :klaske:

Det blir midt sagt en kjedelig og angstfylt torsdag :overrasket:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (40 minutter siden):

Jeg har sendt meldinger etter midnatt og lagt lista for en dårlig morgendag.. :klaske:

Det blir midt sagt en kjedelig og angstfylt torsdag :overrasket:

:klem3::klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassidy Tvillingene ønsker dere alle sammen en Godtorsdagsmorgen.👨‍🦰👩‍🦰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...