Gå til innhold

Gravid over 40 og sjansen for friske barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En blir svært tett oppfulgt etter man er 38 år og blir gravid. Med bla jevnlige ul undersøkelser og fosterdiagnostikk.. Første i uke 12-13. Da er det i de fleste tilfeller ganske lett å se dersom fosteret har Downs syndrom. Jeg følte meg ganske trygg i svangerskapet da jeg ble gravid som 41 åring. Ingen pratet til meg som om det skulle innebære noen større risiko for oss i dette svangerskapet ift tidligere svangerskap.

Anonymkode: 5a08f...c3c

Ja, heldigvis får man tidlig ultralyd. Er også mulig å ta NIPT privat i uke 9, som jeg gjorde- og resultene var veldig gode, så jeg trodde alt var bra. Tenkte ikke på at det finnes langt alvorligere avvik enn Downs.

Så heldig du var som fikk et friskt barn. Hvor vanskelig/lang tid tok det deg å bli gravid?

Anonymkode: c1cdf...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, heldigvis får man tidlig ultralyd. Er også mulig å ta NIPT privat i uke 9, som jeg gjorde- og resultene var veldig gode, så jeg trodde alt var bra. Tenkte ikke på at det finnes langt alvorligere avvik enn Downs.

Så heldig du var som fikk et friskt barn. Hvor vanskelig/lang tid tok det deg å bli gravid?

Man får både tidlig ultralyd og nipt fra det offentlig nå, over 35. 

Anonymkode: ca259...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Man får både tidlig ultralyd og nipt fra det offentlig nå, over 35. 

Ja, men ikke tidlig som i uke 9. Er tidligst NIPT i uke 12 i det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men ikke tidlig som i uke 9. Er tidligst NIPT i uke 12 i det offentlige.

Nei, ikke før uke 12, men uansett skal man jo ta ultralyd først for å oppdage andre feil, og det er gjerne ikke mulig å se før uke 12 uansett. Så det er ikke så mye hjelp i å ta nipt i uke 9 før tidlig ultralyd i uke 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, ikke før uke 12, men uansett skal man jo ta ultralyd først for å oppdage andre feil, og det er gjerne ikke mulig å se før uke 12 uansett. Så det er ikke så mye hjelp i å ta nipt i uke 9 før tidlig ultralyd i uke 12. 

Det er bare at om man tar tidlig NIPT i uke 9, og får svar i løpet av en uke, så er man "kun" i uke 10 ved evt. abort, og ikke helt ut i uke 12. Så man kan spare litt tid, som jeg uansett ikke har mye av siden jeg snart er 41.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oi, hun er nok langt fra gjennomsnittet vil jeg tro. Dessverre for meg, men har fremdeles et lite håp.

Jeg tror hun fikk det til pga spermen fra yngre mann kunne reparere det som eventuelt var galt med hennes egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
O.G. skrev (7 minutter siden):

Jeg tror hun fikk det til pga spermen fra yngre mann kunne reparere det som eventuelt var galt med hennes egg.

Reparere? Høres ikke ut helt logisk ut. Har aldri lest noe lignende. Men interessant, har du kilder på det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare at om man tar tidlig NIPT i uke 9, og får svar i løpet av en uke, så er man "kun" i uke 10 ved evt. abort, og ikke helt ut i uke 12. Så man kan spare litt tid, som jeg uansett ikke har mye av siden jeg snart er 41.

er mest vanlig å få nipt i uke 10. Syns det er rart med de som må vente til uke 12 med nipt

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (14 minutter siden):

er mest vanlig å få nipt i uke 10. Syns det er rart med de som må vente til uke 12 med nipt

Er det mulig å få det i uke 10 offentlig? Kan jeg be om å få det ekstra tidlig pga. avviket jeg opplevde nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullabu
AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 19.24):

Dere som har vært eller er gravide og er rundt 40, eller har god kjennskap til fakta og statistikk; er det egentlig et uansvarlig risikoprosjekt å bli gravid som 40, 41 eller 42-åring? Er det større sjanse for at fosteret får kromosomfeil og/eller misdannelser, enn at det blir født et friskt barn?

Alle kjenner jo sikkert eller har hørt om noen i den alderen som fikk friske, fine barn - men de er jo sukesshistoriene. Om en kvinne på 40 får et friskt barn, hvor mange på 40 mister eller må avbryte svangerskapet pga. avvik?

Er det dum av meg å prøve å bli gravid som nesten 41-åring? Hva er sjansene for at det kan gå bra? Risikoen for spontanabort er selvsagt høy, men om dette ikke skjer og svangerskapet fortsetter -hva er sjansene for at det kan gå bra vs. at det blir et sykt foster/barn?

Jeg fødte et velskapt barn som 43åring, viktig å ha sunn livsstil, ikke alkohol, røyk, snus, jeg trente annenhver dag og jeg, faren var endel yngre...finn en mann i 30 åra 

Endret av Bullabu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
O.G. skrev (28 minutter siden):

Søkte, og det er faktisk motsatt av hva du skriver:

Det er kvinnens egg som kan reparere eventuelle feil på sædcellen. Men at jo eldre kvinnen blir, jo vanskeligere blir jo det. Så da er det en fordel om mannen er ung, ikke fordi sædcellen hans kan reparere eventuelle feil på egget, men at da trengs det ikke å reparere noe på sædcellen. Men er jo klar over det; jo eldre kvinnen er, jo vanskeligere er det å bli gravid og få et friskt barn.

https://www.nettavisen.no/cougar/gravid/sperm/jo-yngre-mann-jo-bedre/s/12-95-8501768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullabu
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det med at jeg ikke kan være sikker på å bli gravid igjen, pga. alder, er klar over det. Lurer på om noen vet hvor mye fruktbarheten synker på noen måneder i min alder? Jeg ble gravid i starten av januar,den medisinske aborten gjennomført 18.mars. Tok 4 måneder å bli gravid. Hvor mye mindre fruktbart kan jeg ha blitt på disse ca. 3 månedene? Er det noen som vet?

Har vært hos gynekolog for et halvt år siden, fikk tilbakemelding om at alle mine verdier var normale, AMH på 5. Gynekolog sa det var fra med tanke på alderen, men har jo sett mange her inne som har mye høyere AMH som er rundt mindt alder.

Føler meg helt fortvilet, og håper noen vet noe om dette.

Finn en ung mann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Reparere? Høres ikke ut helt logisk ut. Har aldri lest noe lignende. Men interessant, har du kilder på det?

Nja, nei egentlig ikke, men det vi vet om eldre fedre er jo at også de har større tendens til å få unger som det er noe feil på, så visst to eldre folk (over førti) prøver å få barn sammen, så vil det være større sjanse for at det er noe galt/ikke skjer graviditet overhodet. 

Jeg mener vi, vet om folk som ikke kan få barn sammen, men har unger fra før eller får unger med andre etter brudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søkte, og det er faktisk motsatt av hva du skriver:

Det er kvinnens egg som kan reparere eventuelle feil på sædcellen. Men at jo eldre kvinnen blir, jo vanskeligere blir jo det. Så da er det en fordel om mannen er ung, ikke fordi sædcellen hans kan reparere eventuelle feil på egget, men at da trengs det ikke å reparere noe på sædcellen. Men er jo klar over det; jo eldre kvinnen er, jo vanskeligere er det å bli gravid og få et friskt barn.

https://www.nettavisen.no/cougar/gravid/sperm/jo-yngre-mann-jo-bedre/s/12-95-8501768

Nettavisen er ikke akkurat en kilde å stole på i slike sammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
O.G. skrev (1 minutt siden):

Nja, nei egentlig ikke, men det vi vet om eldre fedre er jo at også de har større tendens til å få unger som det er noe feil på, så visst to eldre folk (over førti) prøver å få barn sammen, så vil det være større sjanse for at det er noe galt/ikke skjer graviditet overhodet. 

Jeg mener vi, vet om folk som ikke kan få barn sammen, men har unger fra før eller får unger med andre etter brudd. 

Har en god venninne som fikk sitt første barn som 40-åring, mannen/faren er 43. Jeg og min partner er også ganske jevnaldrende, men det er nok mest kritisk med eggene i min alder.

For øvrig forsøkte venninnen min gjentatte ganger å bli gravid i slutten av 20-årene og begynnelsen av 30-årene, resulterte i 4 spontanaborter og hun gav opp. Mannen hennes var ca. på samme alder. Den hun har fått barn med nå, er en ny mann. Så ja, er nok noen som ikke kan få barn sammen.

Heldgivis har jeg klart å bli gravid med kjæresten, så håper fremdeles at det kan gå igjen -uten avvik. Men er livredd selvsagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
O.G. skrev (Akkurat nå):

Nettavisen er ikke akkurat en kilde å stole på i slike sammenhenger?

Du er velkommen til å komme med andre kilder. Fant artikkelen etter et kjapt søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
O.G. skrev (2 timer siden):

Hehe, du må nok oppdatere deg litt innen biologi.

Anonymkode: 2491d...ef2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er svært gode sjanser for friskt barn opp til midten av 40-årene. At risikoen for noe øker betyr ikke at det plutselig er veldig sannsynlig.

"Sannsynligheten for å føde barn med misdannelser knyttet til kromosomfeil øker rundt 20 ganger fra begynnelsen av 30-årene til midten av 40-årene.

– Likevel vil hele 97 prosent av barn født av kvinner i midten av 40-årene være friske."

https://www.kk.no/helse/er-du-i-30-arene-og-bekymret-for-fruktbarheten-din/69651756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (4 timer siden):

Sperm kan aldri reparere egg da. Men yngre sperm er friskere enn eldre menns sperm. Selv om menn kan lage barn til de er 100 synker testosteron og kvaliteten på sperm. Ingenting var galt med egget hennes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er svært gode sjanser for friskt barn opp til midten av 40-årene. At risikoen for noe øker betyr ikke at det plutselig er veldig sannsynlig.

"Sannsynligheten for å føde barn med misdannelser knyttet til kromosomfeil øker rundt 20 ganger fra begynnelsen av 30-årene til midten av 40-årene.

– Likevel vil hele 97 prosent av barn født av kvinner i midten av 40-årene være friske."

https://www.kk.no/helse/er-du-i-30-arene-og-bekymret-for-fruktbarheten-din/69651756

Takk for det. Likevel, siden svangerskapet måtte avbrytes pga. alvorlig hjernefeil (går under nevralrørsdefekt) så har jeg lest at gjentakelsesfare/risiko er 2-3%, enkelte amerikanske kilder skriver 5-10% økt sjanse for samme avvik. Så jeg er livredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...