Maleficenta Skrevet 30. mars 2022 #21 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. Og ja, vet om det med fosterdiagnostikk. Men siden jeg nylig måtte gjennom en abort pga. avvik uforenlig med liv (oppdaget i uke 12), er jeg livredd for at det samme, er lignende, skal skje igjen. Det var et veldig ønsket barn, og nå vet jeg ikke engang om jeg kan bli gravid igjen. Så jeg får bare prøve, men marereittet er jo å måtte gå gjennom dette igjen. Anonymkode: c1cdf...395 jeg forstår den da at man blir redd da. Er ikke så mye å få gjort om det skjer igjen... Men slikt skjer jo med unge gravide og da. Tenker det ikke er aldersrelatert. Og så tenker jeg... hva er faren for st lynet slår ned to ganger? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #22 Del Skrevet 30. mars 2022 Jeg er 4å og gravid med andremann nå. Jeg var litt ekstra bekymret for å miste, og for resultatet på NIPT testen. Vi har litt forhøyet risiko, detcer jo viktig å vite når en går inn i graviditeten. Og gjerne tenke godt gjennom hva en vil gjøre om en får vite at barnet i magen er veldig sykt. Som regel går det veldig fint. Og du, de som har fordommer mot dem som er 40+ når de blir gravide, er garantert folk du ikke bryr deg om uansett. Her er vi alle glade for at vi skal få en til inn i familien, vi må nesten bare være glad vi fremdeles er fruktbare 💕 Anonymkode: fb5ea...f47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #23 Del Skrevet 30. mars 2022 *40 år, og gravid Anonymkode: fb5ea...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 30. mars 2022 #24 Del Skrevet 30. mars 2022 Ullvott skrev (25 minutter siden): Jeg fant denne artikkelen, som omhandler enda eldre foreldre, nemlig de over 45 år. Ser man på alle fødende (i alle aldre) under ett, er det misdannelser hos ca 2% av barna. Misdannelser kan være hjertefeil, kromosomfeil, ufullstendig utviklet urinrør mm. Hos de over 45 er det ca 70% ØKT risiko for medfødte misdannelser. Dvs at det er mellom 3 og 4% av barna født av mødre over 45 år som har en eller annen medfødt misdannelse, men kromosomfeil er bare en av flere mulige misdannelser. Husk at når risikoen for noe er ganske lav i utgangspunktet, så er en fordobling av risikoen fremdeles ganske lav. Det er altså ikke slik at de fleste barn født av eldre mødre har en misdannelse: de aller aller fleste barna er helt friske. Fin artikkel du linker til. Men den treffer likevel ikke ts sin problemstilling helt 100%. Artikkelen omhandler jo bare barn som faktisk blir født. Barn som ikke blir født (f.eks aborterte fostre pga avvik) er ikke med i statistikken. Dermed viser den ikke det fulle og hele bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #25 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 4å og gravid med andremann nå. Jeg var litt ekstra bekymret for å miste, og for resultatet på NIPT testen. Vi har litt forhøyet risiko, detcer jo viktig å vite når en går inn i graviditeten. Og gjerne tenke godt gjennom hva en vil gjøre om en får vite at barnet i magen er veldig sykt. Som regel går det veldig fint. Og du, de som har fordommer mot dem som er 40+ når de blir gravide, er garantert folk du ikke bryr deg om uansett. Her er vi alle glade for at vi skal få en til inn i familien, vi må nesten bare være glad vi fremdeles er fruktbare 💕 Anonymkode: fb5ea...f47 Gratulerer. Håper svangerskapet går bra. Brukte du lang tid på å bli gravid? Er redd jeg kanskje ikke klarer å bli gravid igjen. Brukte 4 prøveperioder sist, men endte altså ikke godt. Håper å ikke bruke lengre tid denne gangen, men vet statistikken er mot meg pga alder. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #26 Del Skrevet 30. mars 2022 Hedda-78 skrev (1 time siden): Fin artikkel du linker til. Men den treffer likevel ikke ts sin problemstilling helt 100%. Artikkelen omhandler jo bare barn som faktisk blir født. Barn som ikke blir født (f.eks aborterte fostre pga avvik) er ikke med i statistikken. Dermed viser den ikke det fulle og hele bildet. Ja, godt poeng. Dessverre. Spontanaborter som skjer, kan vel også være pga avvik på fosteret, som aldri blir registrert kanskje. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 30. mars 2022 #27 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er dessverre mange fordommer mot mødre over 40, ser jo eksempel på det i tråden også. Jeg har imidlertid et veldig sterkt ønske om å få et siste barn. Jeg er likevel livredd for å få påvist avvik enda en gang, og måtte gå gjennom enda en abort. Men prøver å trøste meg ved å tenke på alle de mødrene jeg vet om som har friske barn og er over 40. Hva er sjansen for at jeg opplever avvik uforenlig med liv to ganger på rad? Anonymkode: c1cdf...395 Jeg tror ikke det går an å regne sjanser. Livet kan være kjempeutettferdig og man har ikke garanti for noe Uansett. Livet kan også være fantastisk. Man må velge å ta sjansen og ikke ta problemene på forskudd, for det hjelper ikke og gjør ingenting fra eller til. Du Har ikke garanti for noe i livet. Jeg kjenner et ektepar som har mistet 2 sønner, de døde, som barn, begge to. Flere år mellom. Hva er oddsen ? Det var to ulike ulykker. Man må nesten bare velge om man vil ta sjansen eller ikke. Å regne odds er vanskelig og selv om man har tall kan man likevel være uheldig. Eller ikke. Livet gir ikke garanti. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #28 Del Skrevet 30. mars 2022 Det med at jeg ikke kan være sikker på å bli gravid igjen, pga. alder, er klar over det. Lurer på om noen vet hvor mye fruktbarheten synker på noen måneder i min alder? Jeg ble gravid i starten av januar,den medisinske aborten gjennomført 18.mars. Tok 4 måneder å bli gravid. Hvor mye mindre fruktbart kan jeg ha blitt på disse ca. 3 månedene? Er det noen som vet? Har vært hos gynekolog for et halvt år siden, fikk tilbakemelding om at alle mine verdier var normale, AMH på 5. Gynekolog sa det var fra med tanke på alderen, men har jo sett mange her inne som har mye høyere AMH som er rundt mindt alder. Føler meg helt fortvilet, og håper noen vet noe om dette. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #29 Del Skrevet 30. mars 2022 Laura80 skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke det går an å regne sjanser. Livet kan være kjempeutettferdig og man har ikke garanti for noe Uansett. Livet kan også være fantastisk. Man må velge å ta sjansen og ikke ta problemene på forskudd, for det hjelper ikke og gjør ingenting fra eller til. Du Har ikke garanti for noe i livet. Jeg kjenner et ektepar som har mistet 2 sønner, de døde, som barn, begge to. Flere år mellom. Hva er oddsen ? Det var to ulike ulykker. Man må nesten bare velge om man vil ta sjansen eller ikke. Å regne odds er vanskelig og selv om man har tall kan man likevel være uheldig. Eller ikke. Livet gir ikke garanti. Enig i det, man kan ikke vite noe på forhånd. Jeg vet bare at om jeg ikke prøver igjen, vil jeg angre om noen år når jeg er i overgangsalderen og enhver sjansen er borte for alltid. Vil alltid være et tomrom i hjertet på en måte. Savner allerede den lille som jeg gledet meg så til å møte, men så ble det helt annerledes. Føler at om jeg klarer å bli gravid igjen, og får et friskt barn, så vil jeg ikke ha dette store tomrommet lenger, sorgen vil bli mindre. Det barnet som ble abortert, kunne uansett ikke ha overlevd utenfor livmoren, trøster meg med at det i det minste ble oppdaget tidlig, så det slapp å lide. Anonymkode: c1cdf...395 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #30 Del Skrevet 30. mars 2022 To ting jeg har lest i faglitteratur: Fra 35-årsalder vil omtrent halvparten av en kvinnes gjenværende egg ha kromosomfeil. De aller fleste tilfeller av ubeskyttet samleie rundt eggløsning vil føre til befruktning. Befruktning er dog ikke ensbetydende med graviditet. En stor prosentandel av befruktede egg går til grunne på et veldig tidlig stadium, forårsaket av feil som skjer under celledelingen. Derfor kan selv unge kvinner tidlig i 20-årene med "friske egg" prøve i flere måneder før det klaffer. Når kvinnen og eggene er rundt 40 år sier det seg selv at det oftere går galt. 40-åringens egg befruktes altså like lett som 20-åringens, men risikoen er mye større for at noe skjærer seg i de første timene og dagene etterpå når egget ofte ikke er "friskt". Derfor tar det gjennomsnittlig lenger tid å bli gravid for eldre damer. Og hvis et "sykt" befruktet egg ikke går til grunne, men fortsetter å utvikle seg, da får man naturlig nok også et sykt barn som resultat. Hvis egget som ble befruktet derimot var friskt i utgangspunktet (altså cirka 50% sjanse for dét), ja da får man sannsynligvis et friskt barn:) Anonymkode: ed7ad...2d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #31 Del Skrevet 30. mars 2022 Risikoen er der for alle. Jeg var 34, kjempesunn og frisk. Ble gravid på første forsøk. Likevel hadde barnet en misdannelse. Gikk bra, lot seg operere. Men jeg skjønte da at risikoen er der uansett. Venner av meg har født barn med hjertefeil, det gikk også bra. Ei fikk jente med down syndrom da hun var 26. Risikoen er der for alle. 20 eller 40. Selv når de finner små feil kan det likevel gå bra. Og ulike trisomier kan de jo oppdage, selv om jeg personlig mener de også har livets rett. Men slik jeg ser det er du nesten i en bedre situasjon enn de i ung alder. Du vil jo få masse oppfølgning pga nettopp alderen og få mer info om hvordan veien ser ut videre mens du går den. Ønsker deg masse lykke til og håper du tør tenke positivt og starte denne reisen. Det er skremmende å gå gravid for alle. Masse bekymring. Og det fortsetter med bekymringer når det lille mirakelet kommer til verden også he he. Anonymkode: 516c6...750 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #32 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): To ting jeg har lest i faglitteratur: Fra 35-årsalder vil omtrent halvparten av en kvinnes gjenværende egg ha kromosomfeil. De aller fleste tilfeller av ubeskyttet samleie rundt eggløsning vil føre til befruktning. Befruktning er dog ikke ensbetydende med graviditet. En stor prosentandel av befruktede egg går til grunne på et veldig tidlig stadium, forårsaket av feil som skjer under celledelingen. Derfor kan selv unge kvinner tidlig i 20-årene med "friske egg" prøve i flere måneder før det klaffer. Når kvinnen og eggene er rundt 40 år sier det seg selv at det oftere går galt. 40-åringens egg befruktes altså like lett som 20-åringens, men risikoen er mye større for at noe skjærer seg i de første timene og dagene etterpå når egget ofte ikke er "friskt". Derfor tar det gjennomsnittlig lenger tid å bli gravid for eldre damer. Og hvis et "sykt" befruktet egg ikke går til grunne, men fortsetter å utvikle seg, da får man naturlig nok også et sykt barn som resultat. Hvis egget som ble befruktet derimot var friskt i utgangspunktet (altså cirka 50% sjanse for dét), ja da får man sannsynligvis et friskt barn:) Anonymkode: ed7ad...2d7 Takk for ryddig forklaring. Jeg opplevde jo nylig det du nevner i siste avsnitt der; at noe gikk feil, og det "syke" befruktete egget fortsatte å utvikle seg helt til uke 12, selv med så store skader at det var uforenlig med liv. Det skremmer meg veldig. Det du skriver om at mange befruktete egg går til grunne tidlig har jeg lest om, at det da kan oppleves nærmest som en litt forsinket mens -at man kanskje ikke vet at man var gravid om man ikke tester tidlig. Jeg er ikke sikker, men tror at jeg måneden før jeg ble gravid opplevde det; mensen kom to dager senere enn forventet. Kjente noen sekunder med intens magesmerte, og gikk på do og da kom mensen. Hadde ikke testet, så vet ikke om det var en tidlig spontanabort eller ikke. Men, håper at om jeg får et "sykt" befruktet egg igjen at det støtes bort så tidlig av seg selv. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #33 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Risikoen er der for alle. Jeg var 34, kjempesunn og frisk. Ble gravid på første forsøk. Likevel hadde barnet en misdannelse. Gikk bra, lot seg operere. Men jeg skjønte da at risikoen er der uansett. Venner av meg har født barn med hjertefeil, det gikk også bra. Ei fikk jente med down syndrom da hun var 26. Risikoen er der for alle. 20 eller 40. Selv når de finner små feil kan det likevel gå bra. Og ulike trisomier kan de jo oppdage, selv om jeg personlig mener de også har livets rett. Men slik jeg ser det er du nesten i en bedre situasjon enn de i ung alder. Du vil jo få masse oppfølgning pga nettopp alderen og få mer info om hvordan veien ser ut videre mens du går den. Ønsker deg masse lykke til og håper du tør tenke positivt og starte denne reisen. Det er skremmende å gå gravid for alle. Masse bekymring. Og det fortsetter med bekymringer når det lille mirakelet kommer til verden også he he. Anonymkode: 516c6...750 Takk. Ja, du har rett, det kan i teorien skje hvem som helst, uansett alder. Ja, jeg får tidlig ultralyd, men jeg oppever jo nå at det er en stor påkjenning selv om det for noen kanskje virker "tidlig" å måtte ha abort i uke 12. Jeg hadde rukket å bli glad i livet som utviklet seg, og nå tar det jo uker før syklus kommer tilbake, og hvem vet om jeg blir gravid igjen. Og som du sier, man slutter aldri å bekymre selv om barnet fødes friskt. Mye som kan utvikles senere også. Jeg vil beholde om jeg blir gravid på nytt, selv om barnet har en liten misdannelse. Som du sier, det kan la seg operere. Håper jeg kan lykkes med et friskt barn da, det ønsker vel alle. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #34 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Herregud. Du er alt for gammel Anonymkode: a7a16...b23 Nå må du gi deg. Jeg fikk første da jeg var 35, tvillinger da jeg var 39. De er 12 år nå friske som fisker alle sammen. Ts kjør på❤ Anonymkode: 5c7d9...ce2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #35 Del Skrevet 30. mars 2022 Noe av det som har størst risiko med høy alder er vel downs syndrom, og der er risikoen for kvinner som er 40 år eller eldre 1,29%. https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/fakta-om-down-syndrom/ De aller fleste svangerskap hos eldre mødre har altså friske barn. Ikke la de kildeløse skremselsfolka her innbille deg noe annet. Anonymkode: ca259...924 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #36 Del Skrevet 30. mars 2022 Kjenner ei på 40 som nettopp fikk et velskapt barn, men hun spontanabotert fire ganger før hun fikk dette barnet. Så man må kanskje regne med at det ikke alltid «sitter» på første forsøk når man har nådd en viss alder. Anonymkode: da552...3b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #37 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kjenner ei på 40 som nettopp fikk et velskapt barn, men hun spontanabotert fire ganger før hun fikk dette barnet. Så man må kanskje regne med at det ikke alltid «sitter» på første forsøk når man har nådd en viss alder. Anonymkode: da552...3b3 Ja, dessverre har du nok rett. Bare håper jeg slipper en runde til med å måtte avbryte svangerskapet. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 31. mars 2022 #38 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ble hun gravid med egne egg, eller eggdonasjon? Uansett, fint at det gikk så bra. Anonymkode: c1cdf...395 Egne egg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #39 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så du tror du ikke har blitt gravid ennå pga. dårlig eggkvalitet? Men om man først blir gravid, og man ikke opplever spontanabort, er det størst sjanse for å få et friskt barn? Hvor stor er den sjansen egentlig? Har prøvd å google, og får resultater som at når man er 40 f.eks. er sjansen for downs 1:100, og sikkert enda større ved 41, 42....Og at 2-3% av alle barn fødes med avvik/misdannelser, men har ikke funnet tall på hvor stor prosentandel barn som fødes med avvik av mødre over 40. Anonymkode: c1cdf...395 En blir svært tett oppfulgt etter man er 38 år og blir gravid. Med bla jevnlige ul undersøkelser og fosterdiagnostikk.. Første i uke 12-13. Da er det i de fleste tilfeller ganske lett å se dersom fosteret har Downs syndrom. Jeg følte meg ganske trygg i svangerskapet da jeg ble gravid som 41 åring. Ingen pratet til meg som om det skulle innebære noen større risiko for oss i dette svangerskapet ift tidligere svangerskap. Anonymkode: 5a08f...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #40 Del Skrevet 31. mars 2022 O.G. skrev (4 timer siden): Egne egg. Oi, hun er nok langt fra gjennomsnittet vil jeg tro. Dessverre for meg, men har fremdeles et lite håp. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå