Gå til innhold

Gravid over 40 og sjansen for friske barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men altså, svangerskapsavbrudd kan jo være av alle mulige årsaker, ikke kun avvik. Så vet ikke helt hva jeg skal lese ut av denne statistikken mer enn antall aborter per aldersgruppe...

Jeg la inn statistikken fordi du lurte på om mange kvinner i 40-årene måtte avbryte pga. avvik. Hadde det virkelig vært mange, ville det vært synlig i statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
baldrian skrev (2 minutter siden):

Jeg la inn statistikken fordi du lurte på om mange kvinner i 40-årene måtte avbryte pga. avvik. Hadde det virkelig vært mange, ville det vært synlig i statistikken.

Ja, du har kanskje rett i det. Men det er vel uansett ikke veldig mange i 40-årene som blir gravide? Sjansen er 5%  har jeg lest. Er ikke sikkert jeg blir det engang.

Anonymkode: c1cdf...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, du har kanskje rett i det. Men det er vel uansett ikke veldig mange i 40-årene som blir gravide? Sjansen er 5%  har jeg lest. Er ikke sikkert jeg blir det engang.

Jeg tror du må slutte å henge deg opp i det tallet der, nå har du nettopp fått beskjed om at det er høyere av helsepersonell, og dessuten at din individuelle fruktbarhet nå er god, og bedre enn gjennomsnittet😊

Anonymkode: ca259...924

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
baldrian skrev (Akkurat nå):

Det fødes i hvert fall hundrevis av barn av mødre fra 40 år og oppover, så noen må det være 😉

https://www.ssb.no/statbank/table/06990/tableViewLayout1/

Ja, misunner dem :)  Er sjansen for meg å kunne bli gravid igjen høyere enn 5% siden jeg allerede har klart å bli gravid som 40-åring? Ble gravid tidlig i januar, og det er bare litt over 3 måneder siden. Bruke 4 sykluser på å bli gravid. Håper ikke fruktbarheten har gått drastisk ned siden januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du må slutte å henge deg opp i det tallet der, nå har du nettopp fått beskjed om at det er høyere av helsepersonell, og dessuten at din individuelle fruktbarhet nå er god, og bedre enn gjennomsnittet😊

Anonymkode: ca259...924

Takk, jeg prøver, men er vanskelig å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er sjansen for meg å kunne bli gravid igjen høyere enn 5% siden jeg allerede har klart å bli gravid som 40-åring?

Du fikk beskjed av fagpersoner om at sjansene deres er gode, så da synes jeg du skal slå deg til ro med det. Det er mange tilfeldigheter som spiller inn, så det trenger ikke ha skjedd noe drastisk selv om det tar litt lenger tid enn forrige gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
baldrian skrev (4 minutter siden):

Du fikk beskjed av fagpersoner om at sjansene deres er gode, så da synes jeg du skal slå deg til ro med det. Det er mange tilfeldigheter som spiller inn, så det trenger ikke ha skjedd noe drastisk selv om det tar litt lenger tid enn forrige gang. 

Prøver på det. Skal uansett til etterkontroll på sykehuset i morgen. Er det frekt å spørre om de kan se tegn til kommende eggløsning, evt. hvor mange egg de ser i eggstokkene? Regner med de skal ta innvendig ultralyd for å se om det er rester igjen etter aborten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Prøver på det. Skal uansett til etterkontroll på sykehuset i morgen. Er det frekt å spørre om de kan se tegn til kommende eggløsning, evt. hvor mange egg de ser i eggstokkene? Regner med de skal ta innvendig ultralyd for å se om det er rester igjen etter aborten.

Det er ikke frekt å spørre høflig om noe som helst, så lenge man godtar svaret - selv om det ikke nødvendigvis er noe de kan svare "ordentlig" på. 

Og om du får et svar du ikke er kjempefornøyd med, prøver du å la være å la det spille en stor rolle. Vanligvis vet man ikke sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laura80 skrev (På 31.3.2022 den 18.59):

Sperm kan aldri reparere egg da. Men yngre sperm er friskere enn eldre menns sperm. Selv om menn kan lage barn til de er 100 synker testosteron og kvaliteten på sperm. Ingenting var galt med egget hennes.

Det er noen lovende studier på disse produktene, både når det kommer til motilitet og morfologi. 

https://menfertility.org/male-fertility-supplements-review/?gclid=EAIaIQobChMIvIW6n8b69gIVk49oCR2R9AeIEAAYASAAEgLRU_D_BwE

Anonymkode: 7e80d...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
baldrian skrev (21 timer siden):

Det er ikke frekt å spørre høflig om noe som helst, så lenge man godtar svaret - selv om det ikke nødvendigvis er noe de kan svare "ordentlig" på. 

Og om du får et svar du ikke er kjempefornøyd med, prøver du å la være å la det spille en stor rolle. Vanligvis vet man ikke sånt. 

Har vært på kontrollen, og fikk svar på noen spørsmål. Gynekologen så at det var litt rester, men ikke noe uvanlig. Bare at slimhinnen fremdeles er tykkere enn vanlig, og at han kunne se på den at det har vært en graviditet der. Spurte om sjansen for å bli gravid før evt. mens kommer tilbake. Det sa han er veldig uvanlig, vanskelig for egget å feste seg til slimhinnen før man har hatt en syklus.

Spurte om han kunne se om jeg har hatt eller snart skal ha eggløsning, det sa han bare "er vanskelig å se det." Litt skuffet, har jo vært hos privat gynekolog i fjør høst, som så det tydelig. Men spurte ikke mer om det.

Han kunne heller ikke se når ca. mensen kommer. Sa at det vanligvis er sånn at syklusen går tilbake til normalen igjen. Så om man har en syklus på 24-26 dager, som jeg har, vil sannsynligvis mensen komme tilbake ca. da. Er på dag  19 etter aborten, så må bare vente å se.

Kjenner likevel stikking i eggstokkområdet, og "alle" har vel eggløsning før mensen kommer tilbake? Så den er kanskje nå, eller nylig vært? Litt nedslående å høre at det er så uvanlig å bli gravid med en gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har vært på kontrollen, og fikk svar på noen spørsmål. Gynekologen så at det var litt rester, men ikke noe uvanlig. Bare at slimhinnen fremdeles er tykkere enn vanlig, og at han kunne se på den at det har vært en graviditet der. Spurte om sjansen for å bli gravid før evt. mens kommer tilbake. Det sa han er veldig uvanlig, vanskelig for egget å feste seg til slimhinnen før man har hatt en syklus.

Spurte om han kunne se om jeg har hatt eller snart skal ha eggløsning, det sa han bare "er vanskelig å se det." Litt skuffet, har jo vært hos privat gynekolog i fjør høst, som så det tydelig. Men spurte ikke mer om det.

Han kunne heller ikke se når ca. mensen kommer. Sa at det vanligvis er sånn at syklusen går tilbake til normalen igjen. Så om man har en syklus på 24-26 dager, som jeg har, vil sannsynligvis mensen komme tilbake ca. da. Er på dag  19 etter aborten, så må bare vente å se.

Kjenner likevel stikking i eggstokkområdet, og "alle" har vel eggløsning før mensen kommer tilbake? Så den er kanskje nå, eller nylig vært? Litt nedslående å høre at det er så uvanlig å bli gravid med en gang igjen.

Ikke alltid har man eggløsning før mensen, men som regel. Hvis gynekologen ikke så tegn til eggløsning så har du neppe hatt det nå. Det er ganske tydelig på ul når eggposen er såpass  store at de snart gir eggløsning. Stikking i eggstokk Kan derimot bety at et egg holder på å vokse. Går an å elteste dersom du mistenker el snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laura80 skrev (3 minutter siden):

Ikke alltid har man eggløsning før mensen, men som regel. Hvis gynekologen ikke så tegn til eggløsning så har du neppe hatt det nå. Det er ganske tydelig på ul når eggposen er såpass  store at de snart gir eggløsning. Stikking i eggstokk Kan derimot bety at et egg holder på å vokse. Går an å elteste dersom du mistenker el snart.

Tror jeg uttrykte meg uklart: han sa at feter vanskelig å se om eggløsning er på vei eller har vært, før han gjorde ultralyden. Så han så ikke etter det i det hele tatt altså. 
Jeg testet for eggløsning i går, og fikk fast smilefjes (cb lilla digital test), men mistenker at hcg gjorde at den slo ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror jeg uttrykte meg uklart: han sa at feter vanskelig å se om eggløsning er på vei eller har vært, før han gjorde ultralyden. Så han så ikke etter det i det hele tatt altså. 
Jeg testet for eggløsning i går, og fikk fast smilefjes (cb lilla digital test), men mistenker at hcg gjorde at den slo ut.

Han sa det er vanskelig….. kom inn en rar skrivefeil der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han sa det er vanskelig….. kom inn en rar skrivefeil der

Skjønner. Men det er jo oftest fordi eggene han så var små. Det er da det er vanskelig å si noe vdr el. Hvis el tydelig var på vei vippe det nok syntes godt. Jeg har selv vært på innvendig ul før og tydelig sett et egg som var veldig stort. (Altså ikke egget men folikkelen da), og skjønte selv el var like om hjørnet. Utenom eltid kan det være veldig vanskelig å se. Derfor tenkte jeg at Jeg ville tolket det slik. Tror kanskje ikke el kommer med endel hcg i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laura80 skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Men det er jo oftest fordi eggene han så var små. Det er da det er vanskelig å si noe vdr el. Hvis el tydelig var på vei vippe det nok syntes godt. Jeg har selv vært på innvendig ul før og tydelig sett et egg som var veldig stort. (Altså ikke egget men folikkelen da), og skjønte selv el var like om hjørnet. Utenom eltid kan det være veldig vanskelig å se. Derfor tenkte jeg at Jeg ville tolket det slik. Tror kanskje ikke el kommer med endel hcg i blodet.

Nei, han sjekket ikke engang egg. Så kun på livmor og slimhinnen. Han sa før undersøkelsen at det er vanskelig å se egg i utvikling. Det er tydeligvis ikke noe de ser etter, bruker ikke tid på det. Som sagt så den private gynekologen det tydelig. Men gynekologen på sykehuset i dag sjekket altså ikke dette i det hele tatt, dessverre. 
Kjenner stikninger, men får vel bare vente å se. Prøver å ha sex annenhver dag, sånn i tilfelle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...