Gå til innhold

Gravid over 40 og sjansen for friske barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk for det. Likevel, siden svangerskapet måtte avbrytes pga. alvorlig hjernefeil (går under nevralrørsdefekt) så har jeg lest at gjentakelsesfare/risiko er 2-3%, enkelte amerikanske kilder skriver 5-10% økt sjanse for samme avvik. Så jeg er livredd.

Anonymkode: c1cdf...395

hvordan finner de ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Maleficenta skrev (12 minutter siden):

hvordan finner de ut av det?

Aner ikke, vet nesten ingenting om dette. Men har lest at bare ca. 20 foster får diagnosen vårt fikk hver år i Norge. Det er veldig sjeldent, mye sjeldnere enn Downs syndrom. Som å "vinne" i et grusomt lotteri. Håper virkelig jeg ikke er like uheldig om det blir en neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var noe som gynekologen/spesialisten på Rikshospitalet sa, som jeg syntes virket uvanlig, og som jeg lurer på om flere har hørt?

Hun sa at det var ingenting i veien for å prøve på nytt, som jeg vil, men jeg sa at jeg er bekymret pga. alder og at jeg har lest det er kun ca. 5% sjanse i hver syklus for å bli gravid når man er 40.

Hun sa at neida, sjansen er mye høyere enn det. 40 er ikke alltid 40, sa hun. At det store individuelle forskjeller. Da jeg fortalte at det tok fire prøveperioder/sykluser å bli gravid, sa hun at det var ikke vanlig, det er mer normalt å prøve lenger enn det. Jeg har blitt gravid på første forsøk med de barna jeg allerede har, og da og sa hun at nei, det er ikke vanlig. Så hun mente at mine sjanser per syklus er en del høyere enn 5%.

Noen som har hørt eller lest lignende? Prøvde hun bare å oppmuntre meg, eller har hun rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var noe som gynekologen/spesialisten på Rikshospitalet sa, som jeg syntes virket uvanlig, og som jeg lurer på om flere har hørt?

Hun sa at det var ingenting i veien for å prøve på nytt, som jeg vil, men jeg sa at jeg er bekymret pga. alder og at jeg har lest det er kun ca. 5% sjanse i hver syklus for å bli gravid når man er 40.

Hun sa at neida, sjansen er mye høyere enn det. 40 er ikke alltid 40, sa hun. At det store individuelle forskjeller. Da jeg fortalte at det tok fire prøveperioder/sykluser å bli gravid, sa hun at det var ikke vanlig, det er mer normalt å prøve lenger enn det. Jeg har blitt gravid på første forsøk med de barna jeg allerede har, og da og sa hun at nei, det er ikke vanlig. Så hun mente at mine sjanser per syklus er en del høyere enn 5%.

Noen som har hørt eller lest lignende? Prøvde hun bare å oppmuntre meg, eller har hun rett?

Ikke godt å si, statistikk er jo bare et gjennomsnitt og ingen vet vel helt ca. Man får nesten bare prøve og se, men at man har dårligere sjans jo eldre man blir, er jo riktig. Men store forskjeller på alle personer da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 15.12):

Ja, det stemmer, det. Det prosentallet er bare et gjennomsnitt, det er store individuelle forskjeller og har mer med hvor lenge det er igjen til du kommer i overgangsalder å gjøre enn selve alderen din. 

"På mange måter kan det nok sies at frykten for nedsatt fruktbarhet med økende alder er overdreven. Det har med hvordan man leser statistikk. Det som er viktig i forhold til fruktbarhet er når man går i overgangsalder"

https://www.kk.no/helse/er-du-i-30-arene-og-bekymret-for-fruktbarheten-din/69651756

Anonymkode: ca259...924

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det stemmer, det. Det prosentallet er bare et gjennomsnitt, det er store individuelle forskjeller og har mer med hvor lenge det er igjen til du kommer i overgangsalder å gjøre enn selve alderen din. 

"På mange måter kan det nok sies at frykten for nedsatt fruktbarhet med økende alder er overdreven. Det har med hvordan man leser statistikk. Det som er viktig i forhold til fruktbarhet er når man går i overgangsalder"

https://www.kk.no/helse/er-du-i-30-arene-og-bekymret-for-fruktbarheten-din/69651756

Aner ikke når moren min kom i overgangsalderen, og det er vel noe som har noe å si for når det skjer med meg? Hun er død, så umulig å finne ut av. Men har en kusine, datter av mammas søster, som fikk sitt siste barn da hun var 43. Og en kusine av pappa fikk sin siste da hun var 45, men siden det er fra farssiden har det kanskje lite å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og om artikkelen; har lest det før, at man er ufruktbar de siste ti år før overgangsalderen. Er dette noe som gjelder de aller fleste? Eller er det noe som ofte er tilfelle, men ikke nødvendigvis de fleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fant en nedslående artikkel fra 2010, som hevder at når man er 42, har 95% av eggene kromosomfeil! 
https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593

Når da risikoen for avvik inkludert kromosomfeil av flere oppgis til å være 1-3% feks, hvordan kan det stemme når artikkelen sier 95% av eggene har kromosomfeil når man er 42? Jeg er 40, snart 42, så kanskje da 90% av mine egg har kromosomfeil. Da virker det jo egentlig håpløst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Fant en nedslående artikkel fra 2010, som hevder at når man er 42, har 95% av eggene kromosomfeil! 

Når da risikoen for avvik inkludert kromosomfeil av flere oppgis til å være 1-3% feks, hvordan kan det stemme når artikkelen sier 95% av eggene har kromosomfeil når man er 42? Jeg er 40, snart 42, så kanskje da 90% av mine egg har kromosomfeil. Da virker det jo egentlig håpløst? 

Regnestykket går opp fordi de aller fleste av disse eggene med kromosomfeil ikke vil utvikle seg til et levedyktig foster/barn. Derfor det både er så liten sjanse for å bli gravid hver syklus, og så høy sjanse for spontanabort, i den alderen. Om man først blir gravid og svangerskapet utvikler seg så var det ett av de beste eggene i utgangspunktet.

Men altså, ingen på et forum kan garantere deg at du vil ende med et friskt barn tilslutt om dere fortsetter å prøve. Fruktbarhet er ekstremt individuelt i din alder, så gjennomsnittstall som 5% sier ikke så mye. Det er positivt at du ble gravid raskt en gang allerede, og kan tyde på at dere ligger bedre an enn gjennomsnittet. Men det å prøve på barn er et sjansespill uansett alder, og det er bare du som kan svare på om du syns prosessen er verdt det selv om utfallet er usikkert. 

Anonymkode: 334bc...f8a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 12.22):

Jeg fikk sistemann nå for noen måneder siden. Er 41. Hadde fosterdiagnostikk, og fikk dårlig score pga blodprøvene. Mistenkte trisomi 18.Tok nipt, og ventetiden var ikke noe grei. Var så redd for at noe skulle være feil, og tok sorgene på forskudd. Snakket med to leger på avdelingen. Spurte hva de tenkte i forhold til hvis det gikk galt den gangen her. Jeg tenkte å mye i forhold til alder. Begge de sa at det var et tema som jeg skulle legge til siden så godt jeg klarte. Som de sa så ser de statistikken på en helt annen måte enn oss "vanlige", og sjansen for at alt vil gå bra, er så mye bedre enn hva det ser ut for oss "vanlige" når vi leser og googler. De forklarte veldig fint, skal ikke gå inn på alt, men det er så mye annet som ligger bak statestikkene. Er det kun alder som er en risiko, så vil det i de fleste tilfeller gå helt fint. Det var som de sa til slutt: vi liker ikke å kalle oss eksperter, men akkurat her er vi det😊

Anonymkode: cf7a1...92e

Dette her. 
Grunnen til at risikoen kan oppleves som veldig høy, er at man får høre/lese at man har «100 ganger økt risiko for å få er barn med Downs» eller lignende. Nå fant jeg på tallet, jeg vet ikke hva det nøyaktige tallet er. Men en slik «hindre ganger økt risiko» har ingen betydning for den enkelte kvinne. For det er sammenlignet med en kvinne på for eksempel 20 år, som har meget lav risiko. Det som er interessant, er den *absolutte* risikoen. Ikke den relative (sammenlignet med noen andre), men hvilken risiko har JEG. Og den er ikke mer enn kanskje 1-3% (du finner nøyaktige tabeller på nettet, det er bare å google). Så la oss si at din absolutte risiko for å få et barn med kromosomavvik er 3% som 41-åring (mulig det er lavere også) - det vil si at sannsynligheten for at barnet IKKE har det, er 97%. 
Og så er det mange andre ting som barnet kan få, men sånn er det alltid. Livet kommer ikke med garantier. 
Det er mer sannsynlig at du ikke blir gravid i det hele tatt, eller at du har SA, enn at du får et barn med kromosomavvik (mange av graviditetene med foster med kromosomavvik ender i SA før det blir aktuelt med NIPT). 

Anonymkode: 9c62b...bd3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De fleste av disse eggene vil ikke resultere i graviditet, eventuelt i (ofte) tidlig spontanabort. Det er derfor sannsynligheten for å bli gravid i hver syklus er mye mindre når man er 42 enn når man er 22, og det er derfor mange flere av svangerskapene vil ende i spontanabort. Så sannsynligheten din for å få et barn med kromosomavvik er IKKE 95%. Men sannsynligheten din for å lykkes med å bli gravid og ikke spontanabortere er mye lavere enn hvis du hadde vært yngre. Noen kvinner kan fremdeles få barn når de er 42, men mange kan det ikke. Man vet ikke hvilken kategori man tilhører før man har prøvd…

Anonymkode: 9c62b...bd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen til å bli gravid etter 40 er betraktelig lavere enn i 20-årene, sjansen for å få et barn med Downs syndrom er høyere, sjansen for abort, for tidlig fødsel og komplikasjoner rundt fødsel er større, sjansen for svangerskapsdiabetes og høyt blodtrykk øker også. Så det er jo ikke den optimale alderen å bli gravid på. Men flertallet av de som klarer å bli gravide og fullføre et svangerskap etter fylte 40, får likevel friske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Totalt sett, TS: uansett alder så er det alltid en risiko når man blir gravid. Ingen kan garanteres friske barn. Nå har du allerede opplevd et svært sjeldent avvik, som ikke var knyttet til kromosomfeil eller alderen din en gang. Det kunne like gjerne skjedd om du var 20. Du må bare tenke at ja, å få barn er alltid et risikoprosjelt. Nå sa de til deg på sykehuset at du lå godt an mtp fruktbarhet, om dere ønsker å prøve på nytt er der da relativt høy sjanse for at du blir gravid igjen. Og hvis du først får en etablert graviditet så står dere overfor samme risk som alle andre, og den 1-2 prosenten for kromosomfeil pga alder. Det er svært usannsynlig du vil  få samme ekstremt sjeldne avvik som sist. Så nå tror jeg dere må bestemme dere for om dere skal ta den vanlige risken, alle som prøver på barn må ta. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Totalt sett, TS: uansett alder så er det alltid en risiko når man blir gravid. Ingen kan garanteres friske barn. Nå har du allerede opplevd et svært sjeldent avvik, som ikke var knyttet til kromosomfeil eller alderen din en gang. Det kunne like gjerne skjedd om du var 20. Du må bare tenke at ja, å få barn er alltid et risikoprosjelt. Nå sa de til deg på sykehuset at du lå godt an mtp fruktbarhet, om dere ønsker å prøve på nytt er der da relativt høy sjanse for at du blir gravid igjen. Og hvis du først får en etablert graviditet så står dere overfor samme risk som alle andre, og den 1-2 prosenten for kromosomfeil pga alder. Det er svært usannsynlig du vil  få samme ekstremt sjeldne avvik som sist. Så nå tror jeg dere må bestemme dere for om dere skal ta den vanlige risken, alle som prøver på barn må ta. 

Ja, det er kanskje en trøst at det skal mye til å oppleve det samme avviket igjen. Men føler meg veldig pessimistisk, tenker at kanskje denne gangen (om jeg blir gravid) blir det vel downs eller et annet avvik. Besøkte nylig bestevenninna mi som har fått sitt første barn som 40-åring, nydelig frisk liten baby og jeg gråt inni meg fordi jeg tenkte at barnet mitt, som skulle blitt født i september, kunne blitt lekekameraten dens.

Hun hadde et problemfritt svangerskap heldigvis, slik som mitt var frem til jeg fikk den dårlige nyheten. Det skremmer meg litt, at det var et så stort avvik, ikke engang forenlig med liv, men at kroppen min ikke ordnet opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et produkt av en mamma som var 36 år og ingen prbl. oppstod under hennes graviditet. Barnet ble normalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi680 skrev (5 minutter siden):

Jeg er et produkt av en mamma som var 36 år og ingen prbl. oppstod under hennes graviditet. Barnet ble normalt. 

Det er godt å høre. Nå er jeg dessverre noen år eldre enn moren din var, men håper jeg kan få et normalt barn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, det er kanskje en trøst at det skal mye til å oppleve det samme avviket igjen. Men føler meg veldig pessimistisk, tenker at kanskje denne gangen (om jeg blir gravid) blir det vel downs eller et annet avvik. Besøkte nylig bestevenninna mi som har fått sitt første barn som 40-åring, nydelig frisk liten baby og jeg gråt inni meg fordi jeg tenkte at barnet mitt, som skulle blitt født i september, kunne blitt lekekameraten dens.

Hun hadde et problemfritt svangerskap heldigvis, slik som mitt var frem til jeg fikk den dårlige nyheten. Det skremmer meg litt, at det var et så stort avvik, ikke engang forenlig med liv, men at kroppen min ikke ordnet opp selv.

Det forstår jeg, du har jo vært gjennom en veldig vond opplevelse. Men den pessimismen er mer følelsesmessig enn reell nå, når man ser på tallene, og et resultat av det vonde du har opplevd. Husk at det er veldig vanlig at kroppen ikke ordner opp, mange kvinner opplever til og med at fosteret dør, og kroppen ikke merker noe - missed abortion, MA. Så det er heller ikke uvanlig det du opplevde der, sånn sett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det forstår jeg, du har jo vært gjennom en veldig vond opplevelse. Men den pessimismen er mer følelsesmessig enn reell nå, når man ser på tallene, og et resultat av det vonde du har opplevd. Husk at det er veldig vanlig at kroppen ikke ordner opp, mange kvinner opplever til og med at fosteret dør, og kroppen ikke merker noe - missed abortion, MA. Så det er heller ikke uvanlig det du opplevde der, sånn sett.

Takk for det. Ja, jeg kjenner at jeg ser veldig mørkt på alt nå egentlig. Det er en sorg å miste et barn jeg sterkt ønsket meg, men siden det var så tidlig hadde vi enda ikke fortalt om graviditeten til noen. Så derfor er det en skjult sorg, og jeg drar bare på jobb som vanlig og later som ingenting. Hadde gruet meg lenge til å møte babyen til venninna mi, og det gjorde veldig vondt, men klarte å skjule det.

Håper bare intenst at jeg kan bli gravid igjen, og så fort som mulig. Googler masse om tips til hvordan bli raskt gravid, men ser på tallene/sjansene for 40-åringer og de ser ikke gode ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 19.24):

Om en kvinne på 40 får et friskt barn, hvor mange på 40 mister eller må avbryte svangerskapet pga. avvik?

Det er ikke flere svangerskapsavbrudd for kvinner over 40 enn for tenåringer:
https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/abortregisteret/abort---fakta-med-statistikk/

AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 19.24):

Er det større sjanse for at fosteret får kromosomfeil og/eller misdannelser, enn at det blir født et friskt barn?

Nei, det er det absolutt ikke. Husk at f.eks. en femdobling (tilfeldig eksempel) av et bitte lite tall, fortsatt er et veldig lite tall. Femdobles en risiko fra 1% til 5%, går det fortsatt fint med 95 av 100. 

Risikoen er høyere for at man ikke blir gravid i det hele tatt, eller for at svangerskapet ender med spontanabort, noen ganger så tidlig at det ikke merkes. 

Risikoen for å oppleve et alvorlig, sjeldent avvik to ganger på rad er svært liten. Hvis du var til genetisk veiledning, skal du høre mer på det de sa der, enn på alle synse-sider du finner på nettet. Statistikk kan lett misforstås og feiltolkes. 

Fruktbarheten synker drastisk for de aller fleste kvinner på et eller annet tidspunkt mellom slutten av 30-årene og et stykke uti 40-årene. Akkurat når det skjer, er individuelt. 

Jeg fikk barn nr. to noen dager ør jeg selv fylte 40. Uproblematisk hele veien, bortsett fra noen småblødninger, som heldigvis gikk over. Fødsel, barsel, baby- og småbarnstid var også helt uten komplikasjoner. Man er ikke geriatrisk pasient i 40-årene, slik mange som er halvparten så gamle later til å tro. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
baldrian skrev (49 minutter siden):

Det er ikke flere svangerskapsavbrudd for kvinner over 40 enn for tenåringer:
https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/abortregisteret/abort---fakta-med-statistikk/

Men altså, svangerskapsavbrudd kan jo være av alle mulige årsaker, ikke kun avvik. Så vet ikke helt hva jeg skal lese ut av denne statistikken mer enn antall aborter per aldersgruppe...

Nei, det er det absolutt ikke. Husk at f.eks. en femdobling (tilfeldig eksempel) av et bitte lite tall, fortsatt er et veldig lite tall. Femdobles en risiko fra 1% til 5%, går det fortsatt fint med 95 av 100. 

Ja, prøver å trøste meg litt med dette.

Risikoen er høyere for at man ikke blir gravid i det hele tatt, eller for at svangerskapet ender med spontanabort, noen ganger så tidlig at det ikke merkes. 

Jeg har aldri opplevd spontanabort, så håper at det kan minske risikoen for det noe, selv om jeg er 40. Men har sett tallene, og det er vel nesten halvparten av svangerskap som ender i spontanabort om man er 40 eller eldre.

Risikoen for å oppleve et alvorlig, sjeldent avvik to ganger på rad er svært liten. Hvis du var til genetisk veiledning, skal du høre mer på det de sa der, enn på alle synse-sider du finner på nettet. Statistikk kan lett misforstås og feiltolkes. 

Fikk beskjed om at sjansen for at det skjer igjen er veldig liten, men at det avviket skjer veldig sjeldent og at det ikke er pga. noe spesifikt genetisk med noen av oss. Det kom av at noe gikk feil i celledelingen. Klarer ikke engang skrive diagnosen fosteret fikk, fordi bildene som kommer opp når man søker på det er helt forferdelige. Jeg håper inderlig at vi ikke opplever det to ganger.

Fruktbarheten synker drastisk for de aller fleste kvinner på et eller annet tidspunkt mellom slutten av 30-årene og et stykke uti 40-årene. Akkurat når det skjer, er individuelt. 

Jeg fikk barn nr. to noen dager ør jeg selv fylte 40. Uproblematisk hele veien, bortsett fra noen småblødninger, som heldigvis gikk over. Fødsel, barsel, baby- og småbarnstid var også helt uten komplikasjoner. Man er ikke geriatrisk pasient i 40-årene, slik mange som er halvparten så gamle later til å tro. 

Jeg fikk målet AMH-nivådet for ca 6 måneder siden, og da var det på 5 (som er lavt egentlig, når jeg ser andre oppgi tall som er mye høyere, men gynekologen sa det var godt innenfor normalområdet i forhold til alder. Alle andre verdier var også normale fikk jeg beskjed om.

Så heldig du var som fikk et friskt barn! Håper at jeg på denne tiden neste år har et friskt barn selv, at denne tiden bare blir et vondt minne som sakte blir svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...