AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Del Skrevet 29. mars 2022 Dere som har vært eller er gravide og er rundt 40, eller har god kjennskap til fakta og statistikk; er det egentlig et uansvarlig risikoprosjekt å bli gravid som 40, 41 eller 42-åring? Er det større sjanse for at fosteret får kromosomfeil og/eller misdannelser, enn at det blir født et friskt barn? Alle kjenner jo sikkert eller har hørt om noen i den alderen som fikk friske, fine barn - men de er jo sukesshistoriene. Om en kvinne på 40 får et friskt barn, hvor mange på 40 mister eller må avbryte svangerskapet pga. avvik? Er det dum av meg å prøve å bli gravid som nesten 41-åring? Hva er sjansene for at det kan gå bra? Risikoen for spontanabort er selvsagt høy, men om dette ikke skjer og svangerskapet fortsetter -hva er sjansene for at det kan gå bra vs. at det blir et sykt foster/barn? Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 29. mars 2022 #2 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dere som har vært eller er gravide og er rundt 40, eller har god kjennskap til fakta og statistikk; er det egentlig et uansvarlig risikoprosjekt å bli gravid som 40, 41 eller 42-åring? Er det større sjanse for at fosteret får kromosomfeil og/eller misdannelser, enn at det blir født et friskt barn? Alle kjenner jo sikkert eller har hørt om noen i den alderen som fikk friske, fine barn - men de er jo sukesshistoriene. Om en kvinne på 40 får et friskt barn, hvor mange på 40 mister eller må avbryte svangerskapet pga. avvik? Er det dum av meg å prøve å bli gravid som nesten 41-åring? Hva er sjansene for at det kan gå bra? Risikoen for spontanabort er selvsagt høy, men om dette ikke skjer og svangerskapet fortsetter -hva er sjansene for at det kan gå bra vs. at det blir et sykt foster/barn? Anonymkode: c1cdf...395 selv om det er en liten forhøyet sjanse føder de aller aller fleste friske barn, også over 40. Sjansene er ikke så store som man skulle tro. Man får også sjekket tidlig for eventuelle «feil» i den alderen. Så akkurat det tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye om. Alle de jeg kjenner som har fått barn over 40 har fått friske barn. Jeg kjenner EI som har et barn med downs og hun er i 20-årene. MEN det jeg tror er mye vanskeligere er nettopp det å bli gravid. Jeg har to barn fra før men har til sommeren prøvd i nesten to år med nr tre. Samme mann. Har el hver syklus. Så tydelig at eggene er av dårligere kvalitet tenker jeg. Er jo en kjent sak at det er mye vanskeligere å bli gravid etter 40. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Del Skrevet 30. mars 2022 Laura80 skrev (12 timer siden): selv om det er en liten forhøyet sjanse føder de aller aller fleste friske barn, også over 40. Sjansene er ikke så store som man skulle tro. Man får også sjekket tidlig for eventuelle «feil» i den alderen. Så akkurat det tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye om. Alle de jeg kjenner som har fått barn over 40 har fått friske barn. Jeg kjenner EI som har et barn med downs og hun er i 20-årene. MEN det jeg tror er mye vanskeligere er nettopp det å bli gravid. Jeg har to barn fra før men har til sommeren prøvd i nesten to år med nr tre. Samme mann. Har el hver syklus. Så tydelig at eggene er av dårligere kvalitet tenker jeg. Er jo en kjent sak at det er mye vanskeligere å bli gravid etter 40. Så du tror du ikke har blitt gravid ennå pga. dårlig eggkvalitet? Men om man først blir gravid, og man ikke opplever spontanabort, er det størst sjanse for å få et friskt barn? Hvor stor er den sjansen egentlig? Har prøvd å google, og får resultater som at når man er 40 f.eks. er sjansen for downs 1:100, og sikkert enda større ved 41, 42....Og at 2-3% av alle barn fødes med avvik/misdannelser, men har ikke funnet tall på hvor stor prosentandel barn som fødes med avvik av mødre over 40. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 30. mars 2022 #4 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dere som har vært eller er gravide og er rundt 40, eller har god kjennskap til fakta og statistikk; er det egentlig et uansvarlig risikoprosjekt å bli gravid som 40, 41 eller 42-åring? Er det større sjanse for at fosteret får kromosomfeil og/eller misdannelser, enn at det blir født et friskt barn? Alle kjenner jo sikkert eller har hørt om noen i den alderen som fikk friske, fine barn - men de er jo sukesshistoriene. Om en kvinne på 40 får et friskt barn, hvor mange på 40 mister eller må avbryte svangerskapet pga. avvik? Er det dum av meg å prøve å bli gravid som nesten 41-åring? Hva er sjansene for at det kan gå bra? Risikoen for spontanabort er selvsagt høy, men om dette ikke skjer og svangerskapet fortsetter -hva er sjansene for at det kan gå bra vs. at det blir et sykt foster/barn? Anonymkode: c1cdf...395 Eggkvaliteten forverres med årene. Etter 38, tror jeg det var, synker den mer enn før det. Det betyr ikke at du ikke kan få et friskt barn når du er 40 eller 42, men det betyr at faren for avvik er større (økende). Husk at også unge gravide får barn med misdannelser eller kromosomfeil, så det å bli gravid i seg selv er renne lottoen. Alt mulig kan gå galt også under selve befruktningen selv om både egg og spermie er i utgangspunktet av god kvalitet. Ikke minst finnes det ikke test som utelukker alt av kromosomfeil, selv om NIPT og de andre utelukker noe, er det virkelig mange andre tilstander barnet kan ha. Ikke for å skremme deg, men sånn er det, uansett når man blir gravid. Det du må gjøre er å spørre deg selv - hva gjør jeg om det blir et barn med sykdom, misdannelse, kromosomfeil, etc? Hvis det er noe som fanges av en test, tar jeg abort eller beholder jeg? Hvis det er noe som ikke fanges av en test og det oppdages etter fødselen, klarer jeg dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Del Skrevet 30. mars 2022 Drizzt skrev (1 time siden): Eggkvaliteten forverres med årene. Etter 38, tror jeg det var, synker den mer enn før det. Det betyr ikke at du ikke kan få et friskt barn når du er 40 eller 42, men det betyr at faren for avvik er større (økende). Husk at også unge gravide får barn med misdannelser eller kromosomfeil, så det å bli gravid i seg selv er renne lottoen. Alt mulig kan gå galt også under selve befruktningen selv om både egg og spermie er i utgangspunktet av god kvalitet. Ikke minst finnes det ikke test som utelukker alt av kromosomfeil, selv om NIPT og de andre utelukker noe, er det virkelig mange andre tilstander barnet kan ha. Ikke for å skremme deg, men sånn er det, uansett når man blir gravid. Ja, smertelig klar over at kvaliteten går nedover, jeg prøver å finne ut av hvor risikabelt det er -hvor stor sjansen er for at et evt barn blir friskt/normalt. Og ja, også smertelig klar over at NIPT kun kan avdekke noen få kromosomfeil. Drizzt skrev (1 time siden): Det du må gjøre er å spørre deg selv - hva gjør jeg om det blir et barn med sykdom, misdannelse, kromosomfeil, etc? Hvis det er noe som fanges av en test, tar jeg abort eller beholder jeg? Hvis det er noe som ikke fanges av en test og det oppdages etter fødselen, klarer jeg dette? Har allerede opplevd stort avvik, uforenlig med liv, så vet hvor vondt det føles og er derfor redd og bekymret for å prøve igjen, men det er så viktig for meg at jeg ikke klarer å ikke prøve igjen. Sjansen er vel størst for at det går bra? Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Del Skrevet 30. mars 2022 Jeg fikk sistemann nå for noen måneder siden. Er 41. Hadde fosterdiagnostikk, og fikk dårlig score pga blodprøvene. Mistenkte trisomi 18.Tok nipt, og ventetiden var ikke noe grei. Var så redd for at noe skulle være feil, og tok sorgene på forskudd. Snakket med to leger på avdelingen. Spurte hva de tenkte i forhold til hvis det gikk galt den gangen her. Jeg tenkte å mye i forhold til alder. Begge de sa at det var et tema som jeg skulle legge til siden så godt jeg klarte. Som de sa så ser de statistikken på en helt annen måte enn oss "vanlige", og sjansen for at alt vil gå bra, er så mye bedre enn hva det ser ut for oss "vanlige" når vi leser og googler. De forklarte veldig fint, skal ikke gå inn på alt, men det er så mye annet som ligger bak statestikkene. Er det kun alder som er en risiko, så vil det i de fleste tilfeller gå helt fint. Det var som de sa til slutt: vi liker ikke å kalle oss eksperter, men akkurat her er vi det😊 Anonymkode: cf7a1...92e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 30. mars 2022 #7 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så du tror du ikke har blitt gravid ennå pga. dårlig eggkvalitet? Men om man først blir gravid, og man ikke opplever spontanabort, er det størst sjanse for å få et friskt barn? Hvor stor er den sjansen egentlig? Har prøvd å google, og får resultater som at når man er 40 f.eks. er sjansen for downs 1:100, og sikkert enda større ved 41, 42....Og at 2-3% av alle barn fødes med avvik/misdannelser, men har ikke funnet tall på hvor stor prosentandel barn som fødes med avvik av mødre over 40. Anonymkode: c1cdf...395 Ja jeg tror jo eggkvalitet kan være en av grunnene til at jeg ikke er blitt gravid. Jeg vet ikke, men folk over 38 har jo stort sett langt dårligere sjans å kunne bli gravide enn yngre. Er nok bl.a pga eggkvalitet tror jeg. om du blir gravid og ikke opplever sa tidlig så ja, sjansen for å få et frisk barn er jo høyest. Blir jo litt gjetning uansett , er sikkert ikke tatt store undersøkelser på akkurat direkte det du spør om, men ser man i snitt at sjansen for å få et barn med downs er 1/100 over 40 så er jo likevel sjansene 99% sannsynlig for å faktisk føde et barn uten downs. Det meste avdekkes med nipt, og er vel helst downs som er litt forhøyet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Del Skrevet 30. mars 2022 Kjenner en som fikk baby som 41-åring. Babyen var frisk heldigvis, men hun har slitt mye med fysiske plager etter en tøff fødsel. Faren for komplikasjoner hos mor øker også med alder. Men jeg hadde personlig tatt sjansen dersom jeg ikke hadde barn fra før. Som regel går det jo bra både med mor og baby Anonymkode: 584d9...ccf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Del Skrevet 30. mars 2022 Herregud. Du er alt for gammel Anonymkode: a7a16...b23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Del Skrevet 30. mars 2022 Sjansen for at det går bra er myyyyye høyere enn risikoen for at det ikke gjør det. Jeg ville som andre også sier være mer bekymret for om jeg klarte å bli gravid i det hele tatt. Anonymkode: 88095...8b1 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjerna80 Skrevet 30. mars 2022 #11 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Herregud. Du er alt for gammel Anonymkode: a7a16...b23 Kanskje du kan finne deg en annen tråd? Akkurat her inne så er det ganske så oppegående folk, så du tilføyer liksom ikke noe. Du verken er morsom, provoserende eller, ja, hva er du, bare trøttsom Kanskje? Setninger som det er på en måte så fryktelig oppbrukt. Kanskje noen andre vil ha et lykketroll i tråden sin. Så kan vi gamlinger skrive her 👵 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altius Skrevet 30. mars 2022 #12 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dere som har vært eller er gravide og er rundt 40, eller har god kjennskap til fakta og statistikk; er det egentlig et uansvarlig risikoprosjekt å bli gravid som 40, 41 eller 42-åring? Er det større sjanse for at fosteret får kromosomfeil og/eller misdannelser, enn at det blir født et friskt barn? Alle kjenner jo sikkert eller har hørt om noen i den alderen som fikk friske, fine barn - men de er jo sukesshistoriene. Om en kvinne på 40 får et friskt barn, hvor mange på 40 mister eller må avbryte svangerskapet pga. avvik? Er det dum av meg å prøve å bli gravid som nesten 41-åring? Hva er sjansene for at det kan gå bra? Risikoen for spontanabort er selvsagt høy, men om dette ikke skjer og svangerskapet fortsetter -hva er sjansene for at det kan gå bra vs. at det blir et sykt foster/barn? Anonymkode: c1cdf...395 Dumt? Hvorfor det. Og dessuten, skulle du få et sykt barn vil du være like glad i det. Dette sorteringssamfunnet altså.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Del Skrevet 30. mars 2022 altius skrev (1 time siden): Dumt? Hvorfor det. Og dessuten, skulle du få et sykt barn vil du være like glad i det. Dette sorteringssamfunnet altså.. Det er dessverre mange fordommer mot mødre over 40, ser jo eksempel på det i tråden også. Jeg har imidlertid et veldig sterkt ønske om å få et siste barn. Jeg er likevel livredd for å få påvist avvik enda en gang, og måtte gå gjennom enda en abort. Men prøver å trøste meg ved å tenke på alle de mødrene jeg vet om som har friske barn og er over 40. Hva er sjansen for at jeg opplever avvik uforenlig med liv to ganger på rad? Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #14 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sjansen for at det går bra er myyyyye høyere enn risikoen for at det ikke gjør det. Jeg ville som andre også sier være mer bekymret for om jeg klarte å bli gravid i det hele tatt. Anonymkode: 88095...8b1 Ja, du er et poeng her. Er ikke sikkert jeg klarer å bli gravid igjen, er jo ikke så lenge til jeg blir 41. Ble imidlertid ganske lett gravid sist, men pga. avvik måtte svangerskapet avbrytes. Er bare så redd for at jeg opplever det igjen. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #15 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk sistemann nå for noen måneder siden. Er 41. Hadde fosterdiagnostikk, og fikk dårlig score pga blodprøvene. Mistenkte trisomi 18.Tok nipt, og ventetiden var ikke noe grei. Var så redd for at noe skulle være feil, og tok sorgene på forskudd. Snakket med to leger på avdelingen. Spurte hva de tenkte i forhold til hvis det gikk galt den gangen her. Jeg tenkte å mye i forhold til alder. Begge de sa at det var et tema som jeg skulle legge til siden så godt jeg klarte. Som de sa så ser de statistikken på en helt annen måte enn oss "vanlige", og sjansen for at alt vil gå bra, er så mye bedre enn hva det ser ut for oss "vanlige" når vi leser og googler. De forklarte veldig fint, skal ikke gå inn på alt, men det er så mye annet som ligger bak statestikkene. Er det kun alder som er en risiko, så vil det i de fleste tilfeller gå helt fint. Det var som de sa til slutt: vi liker ikke å kalle oss eksperter, men akkurat her er vi det😊 Anonymkode: cf7a1...92e Glad på dine vegne, gratulerer. Kan du, om du har mulighet, si litt mer om det du fikk vite om sjansene for at det går bra vs sjansen for at det ikke går bra? Prøver liksom å suge til meg alt mulig positivt jeg kan komme over, men samtidig være realistisk. Anonymkode: c1cdf...395 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. mars 2022 #16 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dere som har vært eller er gravide og er rundt 40, eller har god kjennskap til fakta og statistikk; er det egentlig et uansvarlig risikoprosjekt å bli gravid som 40, 41 eller 42-åring? Er det større sjanse for at fosteret får kromosomfeil og/eller misdannelser, enn at det blir født et friskt barn? Alle kjenner jo sikkert eller har hørt om noen i den alderen som fikk friske, fine barn - men de er jo sukesshistoriene. Om en kvinne på 40 får et friskt barn, hvor mange på 40 mister eller må avbryte svangerskapet pga. avvik? Er det dum av meg å prøve å bli gravid som nesten 41-åring? Hva er sjansene for at det kan gå bra? Risikoen for spontanabort er selvsagt høy, men om dette ikke skjer og svangerskapet fortsetter -hva er sjansene for at det kan gå bra vs. at det blir et sykt foster/barn? Anonymkode: c1cdf...395 hallo. når man er over 38 har man rett på fosterdiagnostikk, da kan du jo utelukke trisomier blant annet. Og risken for spontanabort er vel høyere men ikke ultrahøy. Sjansen for at det går bra er større enn for at det ikke går bra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 30. mars 2022 #17 Del Skrevet 30. mars 2022 (endret) Jeg fant denne artikkelen, som omhandler enda eldre foreldre, nemlig de over 45 år. Ser man på alle fødende (i alle aldre) under ett, er det misdannelser hos ca 2% av barna. Misdannelser kan være hjertefeil, kromosomfeil, ufullstendig utviklet urinrør mm. Hos de over 45 er det ca 70% ØKT risiko for medfødte misdannelser. Dvs at det er mellom 3 og 4% av barna født av mødre over 45 år som har en eller annen medfødt misdannelse, men kromosomfeil er bare en av flere mulige misdannelser. Husk at når risikoen for noe er ganske lav i utgangspunktet, så er en fordobling av risikoen fremdeles ganske lav. Det er altså ikke slik at de fleste barn født av eldre mødre har en misdannelse: de aller aller fleste barna er helt friske. Endret 30. mars 2022 av Ullvott 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Del Skrevet 30. mars 2022 Maleficenta skrev (1 minutt siden): hallo. når man er over 38 har man rett på fosterdiagnostikk, da kan du jo utelukke trisomier blant annet. Og risken for spontanabort er vel høyere men ikke ultrahøy. Sjansen for at det går bra er større enn for at det ikke går bra Takk. Og ja, vet om det med fosterdiagnostikk. Men siden jeg nylig måtte gjennom en abort pga. avvik uforenlig med liv (oppdaget i uke 12), er jeg livredd for at det samme, er lignende, skal skje igjen. Det var et veldig ønsket barn, og nå vet jeg ikke engang om jeg kan bli gravid igjen. Så jeg får bare prøve, men marereittet er jo å måtte gå gjennom dette igjen. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 30. mars 2022 #19 Del Skrevet 30. mars 2022 Ei venninne av meg ble gravid og fødte en frisk datter i alder av 48 år (i 2019), hun hadde en 23 år yngre mann, så det kan være årsaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Del Skrevet 30. mars 2022 O.G. skrev (Akkurat nå): Ei venninne av meg ble gravid og fødte en frisk datter i alder av 48 år (i 2019), hun hadde en 23 år yngre mann, så det kan være årsaken. Ble hun gravid med egne egg, eller eggdonasjon? Uansett, fint at det gikk så bra. Anonymkode: c1cdf...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå