Gå til innhold

Strikkere, hjelp! Strikkefasthet...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I starten av min strikkekarriere fikk jeg beskjed fra alle de erfarne strikker e at jeg strikket VELDIG stramt... 

Men plutselig får jeg ingenting til å stemme ☹️

For eksempel skal jeg strikke med sandnes duo. Strikkefastheten på plagget skal være 22/10 på 3,5 mm. 

Jeg gikk ned til pinne 2,5 mm og fikk uansett bare 19-20/10 cm.. 

Har prøvd andre prøvelapper med annet garn og fasthet, og det blir også for løst.  Jeg er gravid og vil strikke babyplagg! Jeg klarer ikke strikke strammere, strammer til som bare det ☹️

Gjør jeg plutselig helt feil med større og mindre pinner?? 

Anonymkode: 72de5...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I starten av min strikkekarriere fikk jeg beskjed fra alle de erfarne strikker e at jeg strikket VELDIG stramt... 

Men plutselig får jeg ingenting til å stemme ☹️

For eksempel skal jeg strikke med sandnes duo. Strikkefastheten på plagget skal være 22/10 på 3,5 mm. 

Jeg gikk ned til pinne 2,5 mm og fikk uansett bare 19-20/10 cm.. 

Har prøvd andre prøvelapper med annet garn og fasthet, og det blir også for løst.  Jeg er gravid og vil strikke babyplagg! Jeg klarer ikke strikke strammere, strammer til som bare det ☹️

Gjør jeg plutselig helt feil med større og mindre pinner?? 

Anonymkode: 72de5...204

Du må gå opp i pinnestørrelse hvis du strikker stramt 😊

Endret av Vampyrina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vampyrina skrev (6 timer siden):

Du må gå opp i pinnestørrelse hvis du strikker stramt 😊

Hvis hun går opp i pinnestørrelse får hun jo bare enda færre masker.

Beklager, men jeg er litt noob jeg også.

Anonymkode: 9c1c3...246

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk annet garn. Uten bomull i. Mange inkludert meg selv sliter med å få rett strikkefasthet av garn som har bomull i seg. 

Anonymkode: 43913...c61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

strikkefastet er en litt kinkig greie. Man må gjøre motsatt av det man tenker gir mening. Duo skal strikkes på pinne 3,0 og 3,5. Da skal du få 22/10. Du sier du får 19 m på pinne 2,5. Da må du gå opp i pinnestrl. Prøv pinne 3,5, kan høres ut som det stemmer. Når du har ferre masker på 10 cm, blir plagget større, har du fler; blir det mindre. Høres ulogisk ut, men er sånn det fungerer. Når du har 19 m på 10 cm, har du altså 3 m til overs for hver 10 cm, og da blir plagget for stort. 

Håper dette ga mening for deg. Masse lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig at det er litt rart at du fortsatt er flere masker unna riktig strikkefasthet med så tynne pinner. Jeg strikker ikke med tynnere enn 2,5, så om jeg var deg ville jeg enten fokusert på å strikke strammere. Eller byttet til et annet garn.

Men, du må strikke prøvelappen så det tilsvarer det du skal strikke. Med det mener jeg at jeg strikker vrange masker litt løsere enn rette masker (gjelder ikke alle, men en del har dette problemet). Så når jeg skal strikke en prøvelapp, eller generelt strikke glattstrikk fram og tilbake, strikker jeg med en halv pinne tynnere på vrangsiden. Da blir strikkefastheten tilsvarende som den blir om jeg skal strikke plagget rundt. Om jeg hadde strikket prøvelapp med samme pinne på begge sider, ville jeg fått løserere strikkefasthet enn jeg ville fått når jeg satte i gang med å strikke et plagg rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sassinach skrev (5 timer siden):

Hei.

strikkefastet er en litt kinkig greie. Man må gjøre motsatt av det man tenker gir mening. Duo skal strikkes på pinne 3,0 og 3,5. Da skal du få 22/10. Du sier du får 19 m på pinne 2,5. Da må du gå opp i pinnestrl. Prøv pinne 3,5, kan høres ut som det stemmer. Når du har ferre masker på 10 cm, blir plagget større, har du fler; blir det mindre. Høres ulogisk ut, men er sånn det fungerer. Når du har 19 m på 10 cm, har du altså 3 m til overs for hver 10 cm, og da blir plagget for stort. 

Håper dette ga mening for deg. Masse lykke til. 

Nei det blir jo ikke riktig. Går hun opp i pinnestørrelse vil det bli færre masker på 10 cm. Har man flere masker på 10 cm blir plagget mindre, har man færre masker på 10 cm blir plagget større. 

Anonymkode: 50fe0...52c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må ned på p 2 for å få 22/10

Ville testet et annet garn, sunday er feks fint å bruke til babystrikk

Anonymkode: 2133b...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags pinner strikker du med? Metall, bambus, tre, karbon?

For min del har kombinasjonen pinnetype og garntype mye å si for strikkefastheten min.

Bomull eller bomullsblandinger strikker jeg for løst på bambus og trepinner, uansett hva jeg gjør. Bytter til metallpinner (Sandnes/addi med glatt belegg) og har null problem.

Motsatt med alpakka og alpakkablandinger, da må jeg over på tre eller bambuspinner for å treffe strikkefasthet, på de glatte metallpinnene blir det bare tull.

Ikke sikkert det er likt for deg, men prøv ut litt ulike typer pinner er mitt tips :) 

Anonymkode: b8827...d20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei det blir jo ikke riktig. Går hun opp i pinnestørrelse vil det bli færre masker på 10 cm. Har man flere masker på 10 cm blir plagget mindre, har man færre masker på 10 cm blir plagget større. 

Anonymkode: 50fe0...52c

Oi ja du har helt rett. Får skylde på nattevaktståka😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, forresten, med det flere skriver om at strikkefasthet kan endre seg med type garn og pinner. Jeg strikker en del løsere når jeg strikker med bomull og lin (men mindre løst når dette er blandet med ull vs ren bomull/lin). Det samme med metallpinner. Jeg har en tendens til å strikke en smule løst, og det funker derfor mye bedre med trepinner enn metall for meg. Jeg bruker bjørkepinner fra Knitpro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...