Molly85 Skrevet 29. mars 2022 #21 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De fleste barn i dag har elendig kosthold, og de siste to årene har de vært passivisert, semi-isolert, og spritet og vasket til den store gullmedalje mens omgivelsene deres har vært badet i helseskadelige kjemikalier. Jeg har to barn på 6 og 8, som har levd normalt hele veien, spist skikkelig bra mat, blitt ammet lenge, ikke brukt en dråpe antibac, vi vasker med eddik og vann, og vasker kun hender etter dobesøk eller når de er synlig skitne. De er masse ute, har vært sosiale hele tiden, og jeg oppmuntrer dem til å spise (ren) jord i skogen og ta på alt mulig. De har begge i snitt vært borte fra skole/bhg 1-2 dager i året, og jeg holder de hjemme hvis de er småsjuke fordi jeg har mulighet, og det er fint for dem å få en rolig kosedag hjemme når formen ikke er på topp. Feber har de vel hatt et par ganger i livet, omgangssyke også. Hele familien hadde korona i vinter, ungene var symptomfrie, mannen og jeg var smådårlig (som en forkjølelse) i et par dager (uvaksinerte). Sykdom oppstår ikke uten grunn, og med et solid og velfødd immunforsvar trenger man ikke bli syk selv om man blir utsatt for patogener. Anonymkode: fd9d3...9bc De er 6 og 8. Jeg har barn på 2 og 6. 2-åringen er kostant syk, 6-åringen ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #22 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De fleste barn i dag har elendig kosthold, og de siste to årene har de vært passivisert, semi-isolert, og spritet og vasket til den store gullmedalje mens omgivelsene deres har vært badet i helseskadelige kjemikalier. Jeg har to barn på 6 og 8, som har levd normalt hele veien, spist skikkelig bra mat, blitt ammet lenge, ikke brukt en dråpe antibac, vi vasker med eddik og vann, og vasker kun hender etter dobesøk eller når de er synlig skitne. De er masse ute, har vært sosiale hele tiden, og jeg oppmuntrer dem til å spise (ren) jord i skogen og ta på alt mulig. De har begge i snitt vært borte fra skole/bhg 1-2 dager i året, og jeg holder de hjemme hvis de er småsjuke fordi jeg har mulighet, og det er fint for dem å få en rolig kosedag hjemme når formen ikke er på topp. Feber har de vel hatt et par ganger i livet, omgangssyke også. Hele familien hadde korona i vinter, ungene var symptomfrie, mannen og jeg var smådårlig (som en forkjølelse) i et par dager (uvaksinerte). Sykdom oppstår ikke uten grunn, og med et solid og velfødd immunforsvar trenger man ikke bli syk selv om man blir utsatt for patogener. Anonymkode: fd9d3...9bc Hvilke barnehager/skoler har dere barna i som har boikottet nasjonalt pålegg om bruk av antibac? Anonymkode: b5f66...d8e 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #23 Skrevet 29. mars 2022 Molly85 skrev (15 timer siden): De er 6 og 8. Jeg har barn på 2 og 6. 2-åringen er kostant syk, 6-åringen ikke. Mine har aldri vært mer syke enn de er nå. Hverken da de var 2 eller 4. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvilke barnehager/skoler har dere barna i som har boikottet nasjonalt pålegg om bruk av antibac? Anonymkode: b5f66...d8e Vi gav klat beskjed da dette startet at barna ikke skulle bruke antibac. Så sendte vi med (økologisk) såpe til begge plasser, og instruerte barna selv om å si nei hvis noen ville sprite dem. Det har fungert helt fint. Noe pålegg har det vel aldri vært, annet enn at antibac skulle brukes hvis man ikke kunne vaske hender, og både skole og bhg har gjort det istedet. Er veldig sannsynlig at vi ble sett på som de gale foreldrene men heller det enn å elliminere barnas tarm og hudflora fullstendig slik de fleste har gjort. Paulinetta skrev (21 timer siden): Her var det mye som vekket min nysgjerrighet! Kan du fortelle mer om dette med å spise ren jord? Hvor finner du den, og hva er det som er bra med det? Hva spiser ellers familien din? Og hva avstår dere fra? Vi har inntil siste året vært særdeles friske, både store og små. Men nå er vi helt latterlig mye syke. Vi spiser sunt tror jeg, men antakeligvis ikke sammenliknet med deg. Del gjerne! Vi spiser økologisk, råvarebasert tradisjonskost. Surdeigsbrød og helfete (gjerne syrna) upasteuriserte melkeprodukter, kjøtt fra ville eller gressfora dyr, villfisk, egg fra egne høner, innmat og kraft, masse frukt, bær og grønnsaker. Fermentert mat og drikke, unngår ultraprossesert mat, junk og sukker. Vil si at 90% av kostholdet vårt er sånn, og resten er det vi får på besøk f.eks. Pleier å sende med ungene egne kaker i bursdager osv, de liker ikke det som serveres vanligvis uansett. De spiser jord når vi er i skogen eller på fjellet, med ren jord mener jeg jord som ikke er forurenset (f.eks rett ved en bilvei), og vi vasker hverken egg eller grønnsaker så lenge det er øko. De ble også ammet i henholdsvis 3,5 og 4 år. De er veldig friske og aktive barn, og vi er ikke redde for smitte av noe slag for de blir omtrent aldri syke. Og jeg glemte å svare på det, men grunnen til at de (og vi) spiser jord er fordi jordbakterier er en essensiell bidragsyter for en variert og god tarmflora. Tarmfloraen er en av de viktigste forsvarsverk forsvarsverkene vi har mot infeksjoner, så det burde vært mye mer fokus på å holde den i toppform. Anonymkode: fd9d3...9bc 1 1
Arkana Skrevet 29. mars 2022 #24 Skrevet 29. mars 2022 Det høres veldig mye ut. Det er ikke uvanlig at barnehageårene er preget av en del sykdom, men åtte ulike sykdomsrunder på 11 uker er i overkant. Våre barn har sjelden vært syke, selv da de gikk i barnehage, og de var borte maks en dag eller to i året. Noen barn er bare mer og mindre syke og jeg synes man skal være forsiktig med å hevde at det finnes én sikker løsning (jfr jordspising, fermentering og annet som er nevnt lenger opp, som om alle barn ville unngått omgangssyke og forkjølelse om de bare fulgte den oppskriften). Det blir litt som alle de med sovebarn som tror de er så flinke med leggerutiner og alle som har barn som ikke sovner lett må ha gjort noe galt. Det er på ingen måte slik at alle med barn som har vært mye syke ikke spiser eller lever bra nok. Kropp og helse er mer sammensatt enn som så. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #25 Skrevet 29. mars 2022 Arkana skrev (26 minutter siden): Det høres veldig mye ut. Det er ikke uvanlig at barnehageårene er preget av en del sykdom, men åtte ulike sykdomsrunder på 11 uker er i overkant. Våre barn har sjelden vært syke, selv da de gikk i barnehage, og de var borte maks en dag eller to i året. Noen barn er bare mer og mindre syke og jeg synes man skal være forsiktig med å hevde at det finnes én sikker løsning (jfr jordspising, fermentering og annet som er nevnt lenger opp, som om alle barn ville unngått omgangssyke og forkjølelse om de bare fulgte den oppskriften). Det blir litt som alle de med sovebarn som tror de er så flinke med leggerutiner og alle som har barn som ikke sovner lett må ha gjort noe galt. Det er på ingen måte slik at alle med barn som har vært mye syke ikke spiser eller lever bra nok. Kropp og helse er mer sammensatt enn som så. Jeg sier ikke at det vi gjør er en fasit, men vi tar aktivt grep for å styrke immunforsvaret, og jeg forteller hva de grepene er. Og selv om det finnes unntak er det vel ganske godt dokumentert at det å styrke immunforsvaret med bra mat og sunn livsstil gjør folk generelt mindre syke? Jeg har mange venner som har gått fra hyppig sykdom hos seg selv og barna til skjelden sykdom ved å endre kosthold og livsstil. Anonymkode: fd9d3...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #26 Skrevet 29. mars 2022 Sykdom rundt fire-fem ganger i året. Fra barnehagestart og til fylte seks. De siste to årene har han vært syk en gang før jul og en etter😂 Anonymkode: ad880...ef7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #27 Skrevet 29. mars 2022 Mine går på barneskolen nå, men er veldig sjelden syke. I barnehagen var de knapt borte. De hadde omgangssyken en gang, men det var i jula et år, og ingen sykedager dermed. Ingen av dem har hatt feber. Og vi lever IKKE spesielt sunt, er sjelden ute på tur, tar ikke vitaminer regelmessig, prøver å ha et variert kosthold, men det blir mange lettvintløsninger. Tror mye må være genetisk. Jeg er også sjelden syk, har knapt vært borte fra jobb på 10 år, men har aldri satt min fot i et treningsstudio, er glad i en øl eller fem med venner i helgene, og spiser ALT for mye snop. Så er det kanskje noen som vil si at barna er syke hvis de hoster, eller er bittelitt snørrete. Har kolleger som blir hjemme en uke med barn hvis de er litt snørrete, eller hoster en gang. Det skjer ikke hos oss, så lenge almenntilstanden er god. Tror at terskelen for sykt barn-dager er veldig lav for mange foreldre (i allefall noen av kollegene mine, som jeg knapt ser på jobb). Anonymkode: 40067...f74 1 1
Molly85 Skrevet 29. mars 2022 #28 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine har aldri vært mer syke enn de er nå. Hverken da de var 2 eller 4. Anonymkode: fd9d3...9bc Poenget er at en toåring ble født under et nedstengt Norge, under svært spesielle forhold mtp å bli utsatt for vanlige bakterier, virus etc. Det preger da immunforsvaret videre, og gjør bhg-start mye tøffere for immunforsvaret. Det er en viktig detalj. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #29 Skrevet 29. mars 2022 TS her. Barnet er 5 år, og har flere søsken (eldre og yngre), som også er syke uten å være i nærheten. Barnet har ikke hatt en eneste full barnehageuke på disse 11 ukene. AnonymBruker skrev (11 timer siden): TS her. Barnet er 5 år, og har flere søsken (eldre og yngre), som også er syke uten å være i nærheten. Barnet har ikke hatt en eneste full barnehageuke på disse 11 ukene. Anonymkode: ac371...adb Uten å være i nærheten av det omfanget 5-årigen er. Anonymkode: ac371...adb
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #30 Skrevet 29. mars 2022 Barn som er mye syke vitner om dårlig kosthold og lite fysisk aktivitet. Våre barn var i snitt syke 2 ganger i året da de gikk i barnehagen, og da var de syke 3-4 dager ved hver sykdom. Lenger den gangen de fikk vannkopper. Anonymkode: 8e4a8...318 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #31 Skrevet 29. mars 2022 Molly85 skrev (29 minutter siden): Poenget er at en toåring ble født under et nedstengt Norge, under svært spesielle forhold mtp å bli utsatt for vanlige bakterier, virus etc. Det preger da immunforsvaret videre, og gjør bhg-start mye tøffere for immunforsvaret. Det er en viktig detalj. Med mindre man gjør som vi gjorde, nemlig møte folk som normalt, klemme folk som normalt og holde seg langt unna antibac og skadelige vaskemidler. Det har vært fullt mulig. Vi har vært like sosiale som alltid, har heldigvis oppegående venner som var like uredde som oss for dette tullet. Anonymkode: fd9d3...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #32 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har en 2 åring. Siden barnehagestart i august har vi hatt: Rs virus Korona Vannkopper Munn, hånd og fotsykdom Den fjerde barnesykdom Omgangssyke x 2 Forkjølelse med feber x 2 Har ikke lenger oversikt over hvor mange dager det er, men rs viruset tok nesten 14 dager, korona 7 dager, fjerde barnesykdom 5 dager, ene omgangssyken 5 dager, så kommer de andre i tillegg. Anonymkode: f4a8d...a4e Omtrent samma opplegget her. Bare med 2 stykk. Så absolutt mye sykdom har det vært. Priser hver hele barmehageuke. Det har ikke vært mange siden august! Lever sunt. Barna er 3 og 4 år. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Barn som er mye syke vitner om dårlig kosthold og lite fysisk aktivitet. Våre barn var i snitt syke 2 ganger i året da de gikk i barnehagen, og da var de syke 3-4 dager ved hver sykdom. Lenger den gangen de fikk vannkopper. Anonymkode: 8e4a8...318 Merkelig, da "alle" sier det er helt vanlig med nærmest konstant sykdom det første året. Men man glemmer jo fort. Vi som har 3 og 4 åringer nå, har virkelig fått merket både det vanlig ved oppstart, pluss effektene av nedstengning. Vi har prøvd å leve normalt, men de fleste har jo skjermet seg, de andre har brukt munnbind osv. Har virkelig vært heftig det siste året for begge barna. Ikke noe alvorlig, men alltid noe små forkjølelser, rs, corona, osv. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi spiser økologisk, råvarebasert tradisjonskost. Surdeigsbrød og helfete (gjerne syrna) upasteuriserte melkeprodukter, kjøtt fra ville eller gressfora dyr, villfisk, egg fra egne høner, innmat og kraft, masse frukt, bær og grønnsaker. Fermentert mat og drikke, unngår ultraprossesert mat, junk og sukker. Vil si at 90% av kostholdet vårt er sånn, og resten er det vi får på besøk f.eks. Pleier å sende med ungene egne kaker i bursdager osv, de liker ikke det som serveres vanligvis uansett. De spiser jord når vi er i skogen eller på fjellet, med ren jord mener jeg jord som ikke er forurenset (f.eks rett ved en bilvei), og vi vasker hverken egg eller grønnsaker så lenge det er øko. De ble også ammet i henholdsvis 3,5 og 4 år. De er veldig friske og aktive barn, og vi er ikke redde for smitte av noe slag for de blir omtrent aldri syke. Anonymkode: fd9d3...9bc Vi er ikke like flinke som deg, men ikke langt unna altså. Men det er noe med alder i fht det som har vært der siste året. Mine er 3 og 4 nå og har merket det siste året, selv om vi gjør de fleste ting sånn som dere. Anonymkode: 0fcc3...7b7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #33 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): De fleste barn i dag har elendig kosthold, og de siste to årene har de vært passivisert, semi-isolert, og spritet og vasket til den store gullmedalje mens omgivelsene deres har vært badet i helseskadelige kjemikalier. Jeg har to barn på 6 og 8, som har levd normalt hele veien, spist skikkelig bra mat, blitt ammet lenge, ikke brukt en dråpe antibac, vi vasker med eddik og vann, og vasker kun hender etter dobesøk eller når de er synlig skitne. De er masse ute, har vært sosiale hele tiden, og jeg oppmuntrer dem til å spise (ren) jord i skogen og ta på alt mulig. De har begge i snitt vært borte fra skole/bhg 1-2 dager i året, og jeg holder de hjemme hvis de er småsjuke fordi jeg har mulighet, og det er fint for dem å få en rolig kosedag hjemme når formen ikke er på topp. Feber har de vel hatt et par ganger i livet, omgangssyke også. Hele familien hadde korona i vinter, ungene var symptomfrie, mannen og jeg var smådårlig (som en forkjølelse) i et par dager (uvaksinerte). Sykdom oppstår ikke uten grunn, og med et solid og velfødd immunforsvar trenger man ikke bli syk selv om man blir utsatt for patogener. Anonymkode: fd9d3...9bc Dette tror jeg faktisk det er mye i! Jeg vokste opp på gård, med massevis av bakterier. Min far hadde dårlig hygiene (i forhold til dagens standard) og dro med seg inn alt mulig fra fjøset. Min mor lagte skikkelig mat fra bunnen av, med egenprodusert melk som hverken var pasteurisert eller homogenisert. Vi barn lekte rundt i skogen og skitt og lort var null stress. I dag er vi alle voksne og vi har og har alltid hatt et ekstremt godt immunforsvar. Vi er veldig robuste, selv korona var ingenting. Jeg pusset opp huset i isolasjonsdagene og broren min malte sitt. Influensa, omgangssyke ++ kan herje rundt oss men biter ikke på oss. Jeg har vært syk en gang de siste 20 årene. Anonymkode: 34582...060 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #34 Skrevet 29. mars 2022 Vi har aldri brukt opp sykt barn-dagene våre. Eldste er 8 og minste er 5. I år hadde vi én uke med korona, og ellers har åtteåringen vært forkjølet én dag. De er ekstremt lite syke. Anonymkode: c1627...249
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #35 Skrevet 29. mars 2022 Det var litt bra å lese at mitt barn ikke er eneste som er mye syk. 🤭 5 ganger siden januar 2022, men samme - feber, tørr host, vondt i magen, varierende grad med oppkast og varer i ca 1 uke. Anonymkode: 54d9b...5e3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #36 Skrevet 29. mars 2022 Samme her og for mange rundt oss med barn. Ungen min har omtrent ikke vært syk på 1.5 år så nå kommer alt som kan smitte, etter restriksjonene er opphevet. Anonymkode: 05372...637
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #37 Skrevet 29. mars 2022 Barn er forskjellige. Mine to barn reagerer helt ulikt på smitte. Den eldste pådrar seg gjerne høy feber rundt 40 grader, astmahoste og noen ganger vonde bihuler av nesten alle luftveisinfeksjoner han blir utsatt for, men yngste har på 13 år hatt feber kun en håndfull ganger, aldri over 39 grader og aldri mer enn en dag selv om to av gangene med feber var ved influensa (broren hadde feber nesten en uke) og covid (hun hadde feber en formiddag) og får aldri hoste av luftveisinfeksjoner. Eldste har i tillegg pollenallergi som yngste ikke har og er snørrete hele våren og har dermed hatt mye mer fravær. Hans immunforsvar er bare ikke like sterkt. Det som skiller mellom mine barn er når de ble født på året, hvor frisk jeg var under graviditeten og hvor mye/lenge jeg ammet. Eldste er født på våren etter en vinter hvor jeg var lite forkjølet og vi bodde et sted hvor jeg slet mye med allergi på våren. Jeg ammet han til han var 1 år, men han fikk tidlig mme i tillegg og fikk prøve mat fra 4 mnd. Med yngste hadde vi flyttet, minimalt med allergener ute, født på høsten og med en lillebror i barnehagen dro jeg på meg sykdom og var sengeliggende lenge flere ganger og burde fått i meg antibiotika, men jeg orket ikke komme meg ut av sengen, for jeg hadde nok lungebetennelse jeg også som sønnen som ble behandlet for det… Yngste ble helammet til 6 måneder og først da sakte introdusert for annen mat, mange måneder senere i livet enn broren. Under covid-restriksjonene ble min ungdomsskoleelev mer syk enn han pleier og vi måtte holde han mer hjemme og teste han, barneskoleeleven ingen fraværsdager utenom pålagt karantene pga andres sykdom. Anonymkode: 352f6...a46 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #38 Skrevet 29. mars 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Hei alle småbarnsforeldre! Hvor ofte er det normalt med syke barn? I løpet av de siste 11 ukene har det ene barnet nå hatt 8 ulike sykdommer. De andre har også vært syke, kanskje hatt en 5-6 runder i løpet av disse 11 ukene. Jeg skjønner det ikke er mye vi får gjort noe med, men når er mye for mye? Anonymkode: ac371...adb Dette er alt for mye. Håper ikke du har jobb? Er det kolleger som må ta over når du ikke kan prestere som normalt? Dette burde være sparkegrunn. Anonymkode: a9714...447
Xfreya Skrevet 29. mars 2022 #39 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette er alt for mye. Håper ikke du har jobb? Er det kolleger som må ta over når du ikke kan prestere som normalt? Dette burde være sparkegrunn. Anonymkode: a9714...447 Oioioi, du har ikke barn selv skjønner jeg☺ Det er nå en gang sånn ta barn blir syke, og foreldre har rett til å bruke tilsammen 20 omsorgsdager hvert år. Det er en av spillereglene i norsk arbeidsliv. 3
Molly85 Skrevet 29. mars 2022 #40 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Med mindre man gjør som vi gjorde, nemlig møte folk som normalt, klemme folk som normalt og holde seg langt unna antibac og skadelige vaskemidler. Det har vært fullt mulig. Vi har vært like sosiale som alltid, har heldigvis oppegående venner som var like uredde som oss for dette tullet. Anonymkode: fd9d3...9bc Wow. Bare wow. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå