AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #1 Skrevet 27. mars 2022 Jeg er en mann i tidlig 30-årene. Generelt god form, ingen smerter, klager, skader etc. Har jeg mulighet for å gå til fastlegen og be om en "generell sjekk", eller bør man ha noe å komme med når man går til legen? Cirka 2 år siden forrige legebesøk, da ifb. mild allergi. Som mann får man jo stadig høre at "menn aldri går til legen"... Anonymkode: e68bd...418
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #2 Skrevet 27. mars 2022 Du kan bestille hvilke timer du vil hos legen, men jeg ser ikke poenget. Anonymkode: b634c...169 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #3 Skrevet 27. mars 2022 Ønsker å legge til at det man sier om menn som ikke går til legen, er menn med forskjellige vondter og symptomer på at noe er galt. Ikke friske menn. Anonymkode: b634c...169 7
enkefru Skrevet 27. mars 2022 #4 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er en mann i tidlig 30-årene. Generelt god form, ingen smerter, klager, skader etc. Har jeg mulighet for å gå til fastlegen og be om en "generell sjekk", eller bør man ha noe å komme med når man går til legen? Cirka 2 år siden forrige legebesøk, da ifb. mild allergi. Som mann får man jo stadig høre at "menn aldri går til legen"... Anonymkode: e68bd...418 Kan være lurt fra ca midten av 50-årene tenker jeg, ellers ikke særlig poeng i nei…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #5 Skrevet 27. mars 2022 Grunnen til at jeg spør er egentlig konkret en venn på facebook som nylig har gjennomgått en operasjon for kreftsvulst (ikke prostata). Han proklamerer nå at alle menn bør "sjekke seg" for hjernesvulst. Men kan/bør egentlig en helt frisk mann uten familiehistorikk med kreft gå til fastlegen og kreve full scanning for kreft? Anonymkode: e68bd...418
enkefru Skrevet 27. mars 2022 #6 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnen til at jeg spør er egentlig konkret en venn på facebook som nylig har gjennomgått en operasjon for kreftsvulst (ikke prostata). Han proklamerer nå at alle menn bør "sjekke seg" for hjernesvulst. Men kan/bør egentlig en helt frisk mann uten familiehistorikk med kreft gå til fastlegen og kreve full scanning for kreft? Anonymkode: e68bd...418 Nei. En får ikke full utredning av noesomhelst uten at det er indikasjon for det 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #7 Skrevet 27. mars 2022 Just now, Fjugur said: Nei. En får ikke full utredning av noesomhelst uten at det er indikasjon for det Det forstår jeg veldig godt. Jeg synes heller ikke jeg skal "kaste bort" tiden til fastlegen min på meg. Det blir nærmest skremselspropaganda dette "sjekk deg for kreft"-kjøret da. Anonymkode: e68bd...418 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #8 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Grunnen til at jeg spør er egentlig konkret en venn på facebook som nylig har gjennomgått en operasjon for kreftsvulst (ikke prostata). Han proklamerer nå at alle menn bør "sjekke seg" for hjernesvulst. Men kan/bør egentlig en helt frisk mann uten familiehistorikk med kreft gå til fastlegen og kreve full scanning for kreft? Anonymkode: e68bd...418 Jeg kan ha forståelse for at vennen din tenker slik, det må være skremmende. Men tenk deg presset om alle skulle sjekket seg i "hue og ræva" uten grunn? Anonymkode: b634c...169
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #9 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grunnen til at jeg spør er egentlig konkret en venn på facebook som nylig har gjennomgått en operasjon for kreftsvulst (ikke prostata). Han proklamerer nå at alle menn bør "sjekke seg" for hjernesvulst. Men kan/bør egentlig en helt frisk mann uten familiehistorikk med kreft gå til fastlegen og kreve full scanning for kreft? Anonymkode: e68bd...418 Selvsagt ikke! CT undersøkelser er svært kostbare og tenker du at hvermansen skulle ta opp plass i kø når det allerede er mange mennesker som faktisk trenger det? Anonymkode: d4898...243
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #10 Skrevet 27. mars 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt ikke! CT undersøkelser er svært kostbare og tenker du at hvermansen skulle ta opp plass i kø når det allerede er mange mennesker som faktisk trenger det? Anonymkode: d4898...243 Poenget mitt er hvordan man skal skille hvermansen fra folk som trenger det når man kan risikere å ha svulst/kreft og annen sykdom uten å vite det? Anonymkode: e68bd...418
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #11 Skrevet 27. mars 2022 Ikke dumt å sjekke vitaminnivåer, blodsukker og blodtrykk. Og når du er det kan du lufte tankene om kreft. Anonymkode: f90ea...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #12 Skrevet 27. mars 2022 Du kan gå på Volvat og få full sjekk. Anonymkode: a3bee...5e6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #13 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt ikke! CT undersøkelser er svært kostbare og tenker du at hvermansen skulle ta opp plass i kø når det allerede er mange mennesker som faktisk trenger det? Anonymkode: d4898...243 Det er jo ikke opp til deg å bestemme. TS, snakk gjerne med Aleris/Volvat. Anonymkode: 23b25...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #14 Skrevet 27. mars 2022 Er ikke anbefalt. Fordi det tar opp ressurser, og fordi legen, hvis man leter lenge nok, alltids kan komme til å finne et eller annet som ikke er perfekt, men som ikke er farlig Er vel anbefalt å sjekke kolesterol og blodtrykk som middelaldrende, ellers ikke. Skjønner hvordan du tenker, da jeg er litt hypokonder og tenker "enn om". Men de sjekker jo ikke for eventuelle skumle aneurismer i hjernen (jeg er redd for dette), begynnende kreft og annet man leser om som kan ramme yngre også, med mindre man har symptomer så klart. Det skjer jo veldig veldig sjelden at man plutselig for en dødelig sykdom uten forvarsel. Anonymkode: adee9...2bd 1
Fjelltopp Skrevet 27. mars 2022 #15 Skrevet 27. mars 2022 Du kan gå til fastlegen å få tatt en del blodprøver . Det kan være greit å vite noe om nivåene på lever,nyrer,hormoner og vitaminer og mineraler. Legen kan også lytte på hjerte og lunger . Kroppen kompenserer for mange tilstander i flere år før man merker dem selv , det å jevnlig ta blodprøver kan hjelpe deg til å være tidlig ute hvis du er iferd med å utvikle sykdom eller andre ting. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #16 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grunnen til at jeg spør er egentlig konkret en venn på facebook som nylig har gjennomgått en operasjon for kreftsvulst (ikke prostata). Han proklamerer nå at alle menn bør "sjekke seg" for hjernesvulst. Men kan/bør egentlig en helt frisk mann uten familiehistorikk med kreft gå til fastlegen og kreve full scanning for kreft? Anonymkode: e68bd...418 Hjernesvulst er en svært sjelden kreftform, så sant det ikke er noe symptomer som skulle gi bekymring i retning hjernesvulst, er det ikke slik man sjekker sånn uten videre. En generell sjekk hos lege kan være utvidende blodprøver som kan gi en pekepinn på om noe er galt en plass i kroppen, gjerne sjekke over føflekker og kjenne etter hovne lymfeknuter. Jeg har hatt kreft , og skulle selvfølgelig ønske at jeg kunne bli sjekket for alt en gang i året, men den eneste sjekken jeg får er mammografi årlig. Utover det må jeg bare være obs selv på forandringer i kroppen. Anonymkode: 88c30...3d7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #17 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke dumt å sjekke vitaminnivåer, blodsukker og blodtrykk. Og når du er det kan du lufte tankene om kreft. Anonymkode: f90ea...fdb Folk med normalt kosthold får ikke vitaminmangel. Ta tran, ellers går det bra . Blodsukker og blodtrykk - en mann tidlig i trettiårene uten symptomer? Sikkert ikke dumt å snakke med noen om frykt for kreft, men tror egentlig ikke at uroen blir noe mindre av å kjøre på med undersøkelser. Har heldigvis ikke hatt tilfeller av alvorlig sykdom i familien, men vet det kan skje fort. Katten min var tilsynelatende frisk etter grundige undersøkelser, men utviklet raskt en stor svulst og måtte avlives noen få måneder senere. Poenget mitt er at selv om man sjekkes grundig, kan det alltids oppstå et eller annet akutt, så man må i tilfelle sjekkes igjen og igjen, og det tror jeg kan være uheldig for psyken, Jeg ville i hvert fall ikke gått privat for sjekk, selv om jeg er redd for kreft og mye annet Anonymkode: adee9...2bd
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #18 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grunnen til at jeg spør er egentlig konkret en venn på facebook som nylig har gjennomgått en operasjon for kreftsvulst (ikke prostata). Han proklamerer nå at alle menn bør "sjekke seg" for hjernesvulst. Men kan/bør egentlig en helt frisk mann uten familiehistorikk med kreft gå til fastlegen og kreve full scanning for kreft? Anonymkode: e68bd...418 Min mann har hatt svulst på hjernen tre ganger og selv han blir ikke sent til sjekk før det er helt klare indikasjoner for at svulsten har begynt å vokse igjen. Anonymkode: fa60c...ff6 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #19 Skrevet 27. mars 2022 I din alder, og du føler deg frisk. Hvorfor skal du til legesjekk? Bruke samfunnsressurser? Anonymkode: a903a...cca 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #20 Skrevet 27. mars 2022 Hvis du føler deg i god form og ikke har noen symptomer på sykdom, er det ingen grunn til å dra til legen. Anbefaler å se Folkeopplysningens episode "Kroppen på service" på nrk nett tv. Anonymkode: 87b1b...824 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå