Gå til innhold

Fortell meg hvorfor du ikke stemmer partiet Rødt.

BareEtMenneske

Anbefalte innlegg

jabx skrev (11 minutter siden):

Fortell.

Så Venezuela er utsatt for sanksjoner, noe som vi alle vet rævkjører et lands økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

einsteinium skrev (18 minutter siden):

Du har litt problemer med å forstå budskapene mine gjennom hele tråden ser jeg, og prøver å angripe meg for meningene mine, ved å vri dem om.

Jeg oppfordrer folk gjerne til å bli sykepleiere. Hvorfor skal jeg fraråde dem? Sykepleiere er svært viktige for samfunnet. Det jeg sier er at man må tenke konsekvenser og tenke langsiktig på økonomi. 

Nei, jeg forstår hva du mener; boligmarkedet burde være markedsstyrt. Uten at du redegjør for hvorfor du mener det. Og jeg angriper ikke din mening. Jeg har faktisk oppfordret deg til å begrunne den.

Det jeg derimot gjør er å forklare deg hva konsekvensene av det du mener vil være:

Årsak: markedsstyrt boligmarked.

Virkning: dyre boliger.

Og vi har alle et behov for et sted å bo. Det er vi ikke uenige i? Om det er eie eller leie er uvesentlig, fordi begge delene blir dyrere. Å bo nøkternt er så dyrt, at folk flest må velge bort ting i livende sine pga høye bokostnader. Sykepleiere er en yrkesgrupoe som tjener lite, og sliter med å komme seg inn i boligmarkedet. Og du sier mennesker burde tenke konsekvens før handling.

Virkning: ingen sykepleiere.

Årsak: ingen utdanner seg til sykepleiere lengre fordi det begrenser deres muligheter i livet.

Jeg spør deg igjen, hvorfor mener du at det beste er et markedsregulert boligmarked?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (1 time siden):

Men alt dette rundt Nato handlet om noens argument for hvorfor de ikke vil stemme Rødt, og deres svar var som følge; "Fordi Rødt vil ha Norge ut av Nato.". Men virkeligheten er jo den at Rødt ikke vil kunne få Norge ut av Nato, fordi Rødt vil ikke ende opp med å regjere alene. Så da må vi jo forholde oss til virkeligheten, og den blir da at det er et argument uten tyngde, og i denne sammenheng; "Hvorfor stemmer du ikke på Rødt", helt meningsløst.

Så vi skal stemme Rødt selv om vi er uenig i partiprogrammet deres, fordi de uansett ikke vil få gjennomslag for ideene sine om de havner i regjering? 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissyB skrev (3 minutter siden):

Så vi skal stemme Rødt selv om vi er uenig i partiprogrammet deres, fordi de uansett ikke vil få gjennomslag for ideene sine om de havner i regjering? 🙄

Det kan være en fordel å lese alt, eller vertfall mer en ett innlegg, før du uttaler deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAGEROST skrev (29 minutter siden):

Det er ingen som flår fattige mennesker mer enn staten.

Skjønner egentlig ikke hva du mener med innlegget. Men med utgangspunkt i den biten jeg siterer; nå har heller ikke Rødt sittet i regjering. Det er jo noe du kan ta med i betrakningen av ditt eget utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (2 minutter siden):

Det kan være en fordel å lese alt, eller vertfall mer en ett innlegg, før du uttaler deg.

Har lest alt, og du bygger all din argumentasjon på stråmenn. Du har fått masse gode motargumenter, men hevder likevel at «de skjønner ingenting». Du refererer til Cuba (!!) som et eksempel på et land som er velfungerende. Jeg blir matt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BareEtMenneske skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg forstår hva du mener; boligmarkedet burde være markedsstyrt. Uten at du redegjør for hvorfor du mener det. Og jeg angriper ikke din mening. Jeg har faktisk oppfordret deg til å begrunne den.

Det jeg derimot gjør er å forklare deg hva konsekvensene av det du mener vil være:

Årsak: markedsstyrt boligmarked.

Virkning: dyre boliger.

Og vi har alle et behov for et sted å bo. Det er vi ikke uenige i? Om det er eie eller leie er uvesentlig, fordi begge delene blir dyrere. Å bo nøkternt er så dyrt, at folk flest må velge bort ting i livende sine pga høye bokostnader. Sykepleiere er en yrkesgrupoe som tjener lite, og sliter med å komme seg inn i boligmarkedet. Og du sier mennesker burde tenke konsekvens før handling.

Virkning: ingen sykepleiere.

Årsak: ingen utdanner seg til sykepleiere lengre fordi det begrenser deres muligheter i livet.

Jeg spør deg igjen, hvorfor mener du at det beste er et markedsregulert boligmarked?

Har ikke satt meg nok inn i det til å ha en formening om markedsstyrt er bedre enn statlig styrt.

Hvis det faktisk blir ingen sykepleiere, så skjønner markedet fort hva som skal til for å få dem tilbake igjen. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan like noen av prinsippene deres, men i det store og hele vil det gi meg mindre og rutte med ettersom de ønsker å bringe alle nærmere hverandre - som innebærer at jeg må "ned" mens mange andre skal "opp" - og jeg kan ikke sitte å være en tilhenger av at min hverdag skal bli vanskeligere. Også er det jo andre tema som NATO, innvandring, osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jif skrev (10 minutter siden):

Mener grensa de foreslår for abort er grotesk og nei, jeg er ikke religiøs.

Ok, det er en grei mening, og jeg kan forstå den. Selv om jeg, uten å ha satt meg særlig inn i forskjellen på fosteret fra uke 18 til 22, støtter kvinnens rett til å bestemme over seg selv og livet i sin egen mage. 

Men dette handler jo i størst grad om kvinnens rettigheter, framfor fosterets. Eller; individets rettigheter - som muligens, overraskende for mange her inne - plasserer Rødt helt på andre siden av hva det vil bety og være kommunistisk, og å bo i et diktatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (2 minutter siden):

Ok, det er en grei mening, og jeg kan forstå den. Selv om jeg, uten å ha satt meg særlig inn i forskjellen på fosteret fra uke 18 til 22, støtter kvinnens rett til å bestemme over seg selv og livet i sin egen mage. 

Men dette handler jo i størst grad om kvinnens rettigheter, framfor fosterets. Eller; individets rettigheter - som muligens, overraskende for mange her inne - plasserer Rødt helt på andre siden av hva det vil bety og være kommunistisk, og å bo i et diktatur.

Vent litt, så nå argumenterer du for at deres veldig liberale abortsyn er et eksempel på at de ikke er kommunister, og derfor burde folk stemme på de?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de har en fryktelig naiv og løssluppen innvandringspolitikk som jeg synes er skummel for Norges fremtid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissyB skrev (18 minutter siden):

Har lest alt, og du bygger all din argumentasjon på stråmenn. Du har fått masse gode motargumenter, men hevder likevel at «de skjønner ingenting». Du refererer til Cuba (!!) som et eksempel på et land som er velfungerende. Jeg blir matt. 

Er uenig med deg, noe som kanskje ikke er overraskende. Først så får jeg svært lite gode motargumenter. Det er ofte personlige og ubegrunnede meninger. Det jeg gjør da er å besvare med hva konsekvensen av en slik mening vil kunne være. Altså; jeg argumenterer for mitt syn ved å forklare hvorfor det andre synspunktet ikke er bra. Det eneste jeg kan gjøre når noen ytrer en ubegrunnet mening.

Jeg refererte ikke til Cuba slik du antyder. Det var vell et spørsmålstegn på slutten? Men spørsmålet ønsket uansett bare en oppramsing av diktaturer. Rødt er demokrater og sosialister, altså er det urelevant å dra inn diktatur og kommunisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissyB skrev (6 minutter siden):

Vent litt, så nå argumenterer du for at deres veldig liberale abortsyn er et eksempel på at de ikke er kommunister, og derfor burde folk stemme på de?

Jeg argumenterte ikke for noe? Jeg sa jeg forsto synspunktet, og redegjorde samtidig for mitt. Avslutningsvis viste jeg til at å verdsette individets rettigheter ikke er kommunistisk eller diktatorisk, slik svært mange i tråden har påstått at Rødt er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 timer siden):

Det er stor motstand i deler av Rødt mot å la Hans Olav Brendberg få slippe til. Han ble i sin tid ekskludert fordi han snakket negativt om jødisk finansmiljø i New York eller noe sånt. Kritikk av jødiske maktsentra er litt betent, pga historien og andre verdenskrig. Jeg er helt sikker på at Brendberg ikke er rasist eller jødehater. Mulig han også kritiserer maktstrukturer som er religiøst organisert.

Det har også vært tilfeller når Rødtmedlemmer har forsøkt å hindre en politisk raring med litt tvilsomme ideer  som heter Lysglimt i å komme til orde. Jeg tenker på Arendalsveka.

Antinazisme kan fort skli ut og ramme bredere enn det. Tek på Putin sin "antinazisme". Et problem med forbud mot politisk ukorrekt tale er at grensene for hva som er uakseptabelt er veldig flytenede, uklare  og fleksible. Og skal man forby ekstremistiske talere så må Rødt huske på at de sitter i glasshus. Kommunistpartier er forbudt i mange land, f.eks. i Ukraina. Hva som er ytterliggående eller ekstremt vil variere  med tid og sted, og typisk blir mye forbudt hvis det er krigsfare.

Så bevisene dine på at Rødt er autoritært, er:

1. En enkelthendelse der noen medlemmer har demonstrert mot at en svært marginalisert nynazist skulle bli gitt taletid på norges største politiske event. Rødt var heller ikke alene om dette, både høytstående  Arbeiderpartirepresentanter, samt organisasjonen Refugees Welcome og flere ønsket det samme. Er disse autoritære? Her er begrunnelsen Arendalsuka gav for å ikke la dem tale:

"- Rådet for Arendalsuka har etter å ha mottatt sterke reaksjoner fra enkeltmennesker, organisasjoner og politiske partier foretatt en ny vurdering. Arendalsuka er en arena for alle uavhengig av religion, hudfarge og politisk ståsted. Men organisasjoner som sprer hatefulle ytringer og har en aggressiv oppførsel kan ha en ekskluderende og lammende effekt på andres deltakelse og engasjement"

2. At noen medlemmer av RV-ledelsen for 20 år siden (altså ikke Rødt, de som har vært med i RV er en svært liten del av Rødts medlemskap) ekskludere en kar fordi de mente han spredde antisemittisme.

3. At Rødt vil adoptere Tyske lover som forbyr nynazistiske organisasjoner (lover som ikke har skapt noen store problemer i Tyskland, så vidt jeg vet). Ikke fordi Rødt er uenige med dem eller fordi de synes at nazistene har ytterliggående meninger, men fordi de står for en ideologi basert på hat og forakt mot andre menneskers medfødte egenskaper. Jeg er ikke nødvendigvis helt enig i at det er nødvendig, men så har vi det historiske med at det alltid er kommunistene som blir drept først når nazister eller fascister kommer til makta, så du kan kanskje skjønne deres synspunkt.

Særdeles weak sauce dette her, må jeg si.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (54 minutter siden):

Rødt er nok mer sosialdemokratiske enn de er kommunister og sosialdemokratiet har sine fordeler.  Norges fineste tid var ganske sosialdemokratisk under regjeringen Bratteli. I disse dager så truer strømprisen med å knekke massevis av bedrifter. Jeg tror et kraftig sosialdemokratisk grep, altså prisregulering, med maks pris på 50 øre ( tror rødt anbefaler maks35 øre) kan redde mange arbeidsplasser og unngå store skadevirkninger for samfunnet.

Rødt kommer med populistiske forslag som hver for seg kan være bra, men sosialdemokrater er de ikke.

Hvorfor ikke heller stemme SV hvis det er sosialdemokrati du vil ha? De vil trekke Norge mot venstre uten å forkaste en modell som tross alt fungerer bedre enn de fleste land i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Loublover
BareEtMenneske skrev (42 minutter siden):

Så nå mener du at Rødt er kapitalistisk da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loublover skrev (1 minutt siden):

Så nå mener du at Rødt er kapitalistisk da eller?

Nei, jeg mener at bildet er mye mer nyansert enn hva det blir forsøkt framstilt av mange i tråden. Rødt er sosialistiske demokrater.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (23 timer siden):

Som tittelen antydet så ønsker jeg å vite årsaken til at du ikke stemmer på partiet Rødt.

Gjerne mer utfyllende enn "de er kommunister".

Hva er galt med politikken deres? På hvilke måte vil din hverdag bli vanskeligere hvis Rødt får gjennomslag for sin politikk? Og kanskje ennå bedre; hvorfor vil en innføring av Rødt's politikk gjøre hverdagen til oss fleste nordmenn mer utfordrende?

Det var et kult spm! Siden jeg har vurdert å stemme Rødt flere ganger har du mitt svar her: Jeg syns de mangler gode alternativer til industriene og bransjene de ønsker å utfase. Som en økonom ser jeg ikke helt logikken i planene de ønsker å gjennomføre selv om det virker "teoretisk bra". Oljebransjen f.eks. vi må ha noen motpoler før vi bare stopper helt opp med noe vi er så avhengig av for å opprettholde et godt helsevesen, verlferdsystem +++. Jeg syns også det er litt naivt og gå til angrep på hele kapitalismen siden vi har bygd så store verdier basert på en delvis kapitalistisk markedsøkonomi. Men jeg er helt enig i veldig mye av det Rødt sier og mener. Jeg syns bare partiet pr i dag er litt for populistisk og trenger mer realistiske planer. Samme med MDG. Når det er sagt syns jeg syns Moxnes gjør en knalljobb og jeg håper Rødt vokser over tid og får inn flere flinke folk som kan implementere planene dems på en god og ryddig måte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrig_bris skrev (4 minutter siden):

Det var et kult spm! Siden jeg har vurdert å stemme Rødt flere ganger har du mitt svar her: Jeg syns de mangler gode alternativer til industriene og bransjene de ønsker å utfase. Som en økonom ser jeg ikke helt logikken i planene de ønsker å gjennomføre selv om det virker "teoretisk bra". Oljebransjen f.eks. vi må ha noen motpoler før vi bare stopper helt opp med noe vi er så avhengig av for å opprettholde et godt helsevesen, verlferdsystem +++. Jeg syns også det er litt naivt og gå til angrep på hele kapitalismen siden vi har bygd så store verdier basert på en delvis kapitalistisk markedsøkonomi. Men jeg er helt enig i veldig mye av det Rødt sier og mener. Jeg syns bare partiet pr i dag er litt for populistisk og trenger mer realistiske planer. Samme med MDG. Når det er sagt syns jeg syns Moxnes gjør en knalljobb og jeg håper Rødt vokser over tid og får inn flere flinke folk som kan implementere planene dems på en god og ryddig måte. 

Takk! Slike svar var det jeg ønsket skulle komme når jeg startet tråden. 💆🏻‍♂️👨🏻‍🎓👏🏻

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...