Gå til innhold

Fortell meg hvorfor du ikke stemmer partiet Rødt.

BareEtMenneske

Anbefalte innlegg

Thaila skrev (12 minutter siden):

Jo, de vil jo bare skatte de rikeste noe helt sinnsykt. 

Ok, så du mener at når man tjener 600.000 i året så er 6000 kr mer i skatt per år "helt sinnsykt" og når man tjener 10 millioner kroner i året så er 100.000 mer i skatt "helt sinnsykt"? 

Hvem tror du oppriktig trenger de 6000 eller 100.000 ekstra for å kunne overleve? De rikeste som har hundre millioner fra før av eller de fattigste som lever under fattigdomsgrensen? 

Dette her blir for dumt. Dere får være så egosentriske dere bare orker men da ser jeg ikke poenget med å fortsette i denne tråden når det er sånne holdninger dere har. Dette blir like dumt som å snakke om antirasisme med noen som har bestemt seg for å være rasist. Ha en fin kveld videre og vi får for guds skyld ikke håpe det er dere eller deres barn som blir syke noen gang og for guds skyld håpe dere har vært rike og privilegerte nok til å spare opp millioner i pensjon så dere slipper å leve under fattigdomsgrensen som pensjonister som 60% av de andre tidligere hardtarbeidende enslige pensjonistene i landet her 

Endret av Blåklokkedag
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BareEtMenneske skrev (1 time siden):

Da må du gjerne vise til den delen av programmet som gjør Rødt til kommunister. Inntil videre er dette bare en påstand fra deg.

At Rødt er et kommunistisk parti går uttrykkelig fram av kapittel 7 side 20 siste avsnitt: "Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme."

Prinsipprogram (roedt.no) 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåklokkedag skrev (28 minutter siden):

Hvis det er arbeidsmoralen din så er det deg og ikke ideologien det er noe galt med. Når man snakker om yte etter evne og få etter behov så mener man at arbeidsføre jobber og lønnes for det, og at de som er for syke til å kunne jobbe eller som er pensjonerte også skal få nok å leve for. 

At noen som deg foretrekker å snylte og late som at de ikke kan jobbe er et helt annet problem, et moralsk holdningsproblem du og de det gjelder bør endre når det er sånn du tenker , og ikke et politisk spørsmål. 

Er ikke noe galt i min arbeidsmoral, jeg foretrekker å jobbe, og liker det. Det er rimelig naivt å tro at andre i samfunnet vårt ikke tenker slik som du sier. Jeg personlig ville aldri ønsket at det skulle blitt slikt, men hvis ikke det lønner seg for meg å jobbe, så blir jeg rimelig demotivert av å jobbe, hvis store deler av det jeg tjener går til noen som ikke jobber, enten de vil eller ikke. Innsats skal telle. Jeg vet at ikke alle kan noe for at de er uføre, men ganske mange kunne noe for det tør jeg å påstå. Uansett - man skal være takknemlig for det man har, tross alt, og de som får ting gratis av staten får være takknemlig for det de får. 

De som er syke og pensjonerte har allerede nok å leve for. Det har fungert i alle år med andre partier i regjering, så skjønner ikke hva problemet er?

Endret av einsteinium
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (25 minutter siden):

Fordi med Rødts politikk  får jeg og alle andre:

Mindre frihet, dårligere økonomi, dårligere helsetjenester, dårligere utdanning, mindre sikkerhet (anti-NATO), mindre trygghet, høyere arbeidsledighet, osv.

men kilden til pengene vil de ta livet av. Så om kort tid blir Norge et fattig u-land.

På hvilket grunnlag, med utgangspunkt i politikken til Rødt, kan du begrunne dette?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (Akkurat nå):

På hvilket grunnlag, med utgangspunkt i politikken til Rødt, kan du begrunne dette?

Høyere skatter! Er det så vanskelig å forstå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einsteinium skrev (2 minutter siden):

Høyere skatter! Er det så vanskelig å forstå?

Jeg synes argumentet "høyere skatter = dårlig" blir litt for enkelt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjueto skrev (16 minutter siden):

At Rødt er et kommunistisk parti går uttrykkelig fram av kapittel 7 side 20 siste avsnitt: "Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme."

Prinsipprogram (roedt.no) 

Men hva i partiprogrammet, konkrete politiske grep, er det som vil omforme Norge, med Rødt i regjeringen, til et diktatur?

Du er mot en ideologi du ikke er villig til å forstå. Du hører to ord som dessverre ofte settes i sammenheng, kommunisme og diktatur, og på bakgrunn av det, og historien som følger gale diktatorer, så oppstår det en frykt i deg?

Hva legger du i "yt etter evne, få etter behov"? Siden dette uttrykket er så skummelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bare høyere skatter som den andre brukeren skrev. Les innlegget mitt til deg i den andre tråden, så forstår du bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (3 timer siden):

Som tittelen antydet så ønsker jeg å vite årsaken til at du ikke stemmer på partiet Rødt.

Gjerne mer utfyllende enn "de er kommunister".

Hva er galt med politikken deres? På hvilke måte vil din hverdag bli vanskeligere hvis Rødt får gjennomslag for sin politikk? Og kanskje ennå bedre; hvorfor vil en innføring av Rødt's politikk gjøre hverdagen til oss fleste nordmenn mer utfordrende?

Hva tenker du om at private bedrifter skal nasjonaliseres og drives av allmøter?

Finnes det er land I verdens historien hvor dette har fungert?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke at samfunnet skal kollapse. Jeg ønsker ikke at Russland skal invadere Norge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakman skrev (2 minutter siden):

Jeg synes argumentet "høyere skatter = dårlig" blir litt for enkelt. 

Drizzt forklarte det ganske bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einsteinium skrev (35 minutter siden):

Nesten, men du er nærme. De tar fra folk lønnen ved å øke skatten. Så da sitter jeg igjen med mye mindre penger enn om et annet parti regjerte, og velferden de fører vil sannsynligvis ikke lønne seg for meg opp mot skatten jeg kommer til å betale ...

Hvis jeg dyrker løk, og du dyrker potet, så er prisforskjellen på disse to ikke så store, selv om den ene krever mer innsats enn den andre. Hvis du ikke gidder å dyrke potet, så får du litt potet og løk av meg og andre. Du får ganske mye også, nok til å ha det bra med deg selv. Du kommer til å kjenne at det ikke var så verst å ha det slik, at du aldri vil dyrke noe selv igjen siden du kan få det gratis.

De ønsker høyere skatter for de rike, som også er de få av oss.

Jeg kan gå på sosialkontoret i dag, og få penger til både løk og potet. Hvorfor skal dette forandre seg ved å stemme Rødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (42 minutter siden):

På hvordan måte vil en stemme til rødt begrense din frihet? Eller, på hvordan måte vil en stemme til Høyre eller Frp, eller Ap utvide din frihet?

Men Rødt er da ikke mot privat næringsliv? Når det gjelder helse, skole og barnehage, energi osv., så er jo dette nødvendig infrastruktur for at landet skal kunne fungere, og det er da ikke riktig at noen skal tjene seg rik, av fellesskapets midler, på disse tilbudene? Skal jeg bli berike meg på fellesskapets midler fordi du må sette barnet ditt i barnehage, hos meg? For at du må drar ut å jobbe for minstelønn, samtidig som du også betaler deler av din lønn til meg for at jeg skal passe barnet ditt? Eller skal jeg bli rik for at du blir syk og må på sykehus, på noe som også i all hovedsak vil være på statens regning, selv om det er et privatdrevet legekontor? Jeg mottar masse penger fra felleskassen fordi du må ha et sted å plassere barnet ditt mens du jobber, og fordi du må ha et sted å dra når du blir syk? Hvorfor er dette rimelig? 

Fordi et kommunistisk styresett er ikke kjent for å fremme enkeltindividers frihet og valgmuligheter. 

De er det, i stor grad, noe du er flink til å ramse opp selv.

Hvis en privat aktør kan tilby bedre tjenester enn det offentlige, så mener jeg at det er helt legitimt at mennesker som skaper et bedre produkt er i sin fulle rett til å tjene penger på det. Uavhengig om det er skole, barnehage eller private sykehus, da beriker man seg ikke på felleskapets midler, men på mine midler fordi jeg velger en tjeneste jeg synes er bedre. At de har statlig tilskudd handler om at de samarbeider med staten, de hjelper staten. Noe som er veldig godt synlig i helsesektoren der private sykehus og klinikker tar ned køene i det offentlige og bidrar til et bedre totalt helsevesen. Det er også ekstremt mye nyskapning blant private aktører, selv i helse og oppvekstsektoren, tilbud som man aldri hadde hatt hvis det ikke var for et sterkt privat næringsliv. 

Det er ikke sånn at jeg mener at vi ikke skal ha et sterkt offentlig helsevesen eller skolesystem, det handler om at private aktører kan være supplerende til disse og totalt bidra til et bedre samfunn. Ja enkelte mennesker vil kunne tjene penger på det, men det synes jeg er helt fair. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Illuminatum skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du om at private bedrifter skal nasjonaliseres og drives av allmøter?

Finnes det er land I verdens historien hvor dette har fungert?

Hvorfor tror du at alle bedrifter skal nasjonaliseres og drives av allmøter? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (1 minutt siden):

De ønsker høyere skatter for de rike, som også er de få av oss.

Jeg er ikke noe spesielt rik nei, men har ambisjoner om å tjene litt godt.

Rødt vil sinke meg. De ønsker høyere skatter for alle. Også middelklassen. Det er løgn om de sier i partiprogrammet at det bare gjelder sånn ca. top 100 rikeste i Norge. Kabalen går ikke opp.

BareEtMenneske skrev (1 minutt siden):

Jeg kan gå på sosialkontoret i dag, og få penger til både løk og potet. Hvorfor skal dette forandre seg ved å stemme Rødt?

Du vil få råd til MYE mer enn bare løk og potet. Det er der problemet ligger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareEtMenneske skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tror du at alle bedrifter skal nasjonaliseres og drives av allmøter? 

Ene alene at det står i programmet. Dog ikke alle bedrifter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vaffelhunden skrev (1 time siden):

Uansett hvor mye skatt Rødt/SV krever inn, vil det spises opp av innvandring.

Har du noe mot å hjelpe mennesker i nød?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (1 time siden):

De vil sette et lokk på folk sin suksess, og jeg synes at det er demotiverende. Folk må få lov til å ha drømmer og få lov til å lykkes, og bli belønna for det. Det er det som er drivkraften til mange. Skal alle ha meningsløse 6 timers jobber bare for å få hjula til å gå rundt, så blir livet kjedelig. 

Hvordan mener du at Rødt kommer til å sette lokk på folks suksess? Hvorfor skal du ikke ha lov til å lykkes? Og bli belønnet for det i form av det jeg antar du tenker på å være lønn og bedre økonomi? Tror du det bare kommer til å eksistere kjedelige sekstimersjobber dersom Rødt havner i regjering?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullehurk skrev (1 time siden):

Fordi  jeg er individualist, og tror på enkeltmennesket.  Det finnes en mellomting mellom Frp og Rødt, selv om begge har gode enkeltsaker innimellom.  Jeg blir mer og mer sentrumsorientert jo eldre jeg blir

På hvordan måte kommer enkeltmennesket til å forsvinne eller bli begrenset dersom Rødt havner i regjering?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåklokkedag skrev (2 timer siden):

Kommunistisk ideologi handler om å yte etter evne og å få etter behov. Et samfunn der alle bidrar med det de kan for at alle skal fordelt ha det bra

Blåklokkedag skrev (1 time siden):

sammen med likeverd, antirasisme og arbeidsrettigheter.

Fordi du sier at folk er rasister/sexister/onde/egoistiske som leder til rasisme og undertrykkelse av kvinner og undertrykkelse av arbeidere etc. Som jeg er enig i.

Men da faller jo planen din i dass. Hvordan kan rasister og sexister og onde egoistiske folk sørge for "rettferdig fordeling" og "yte etter evne få etter behov". Menneskene vil utnytte systemet ditt på en mye sterkere måte enn de kan nå hvor det er mer opp til markedet og ytelse som belønnes etter prestasjoner og verdi generert for samfunnet

Du er nødt til å dele det opp i to steg. Fix menneskene først. innfør kommunismen din etterpå.

Problemet er at du vil aldri lykkes med steg 1, og det vet du og det vet jeg. Så da blir jeg stående som et stort spørsmålstegn

Min teori er at de aller fleste som pusher "kommunisme" er onde og egoistiske folk, som utnytter sårbare grupper som ofte er dumme pga dårlige sosioøkonomiske greier, for å sørge for mer makt og penger for seg selv. Push minoriteter foran seg som skjold mens en stapper egne lommer. Sikkert noen få av lederne som bare er naive selv og lar seg rive med.

Tragisk hele greia, og jeg tror dere vil vinne kampen forøvrig. Kommunisme er det folket tror de vil ha. Så får vi se hvordan det ender, selv om vi alle bør vite svaret. 🥶

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...