einsteinium Skrevet 26. mars 2022 #21 Del Skrevet 26. mars 2022 Blåklokkedag skrev (10 minutter siden): Dere som henger dere opp i betegnelsen kommunisme må sette dere inn i hva kommunistisk ideologi faktisk er og ikke hva diktatorer kalte det horrible de drev med for kommunisme. Kommunistisk ideologi handler om å yte etter evne og å få etter behov. Et samfunn der alle bidrar med det de kan for at alle skal fordelt ha det bra, og ikke at noen skal ha ørten yatcher og 20 utleieboliger mens andre lever under fattigdomsgrensen. Hvis man er i mot det som ideologi så er man egoist som ikke vil andre mennesker enn seg selv vel "Yte etter evne" sier du. Hvem gidder å yte etter evne når man ikke tjener noe på det? Da kan man "late som" om man er en del av de som har behov. Da vil ingen bidra til samfunnet; nettopp fordi at det ikke lønner seg. Bra vi har et velferdssamfunn som sikrer alle nordmenn et verdig liv, men det må da få lønne seg litt ekstra for de som yter mer. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 26. mars 2022 Forfatter #22 Del Skrevet 26. mars 2022 Janarildhansen skrev (2 timer siden): Mange årsaker, en av grunnverdiene mine er at jeg ønsker større frihet for enkeltindivider og mindre makt til staten. De ønsker ikke å være medlem av NATO, noe som Ukraina er et godt eksempel på hvorfor er lurt. Jeg er også uenig i næringspolitikken deres, de må innse at privat næringsliv er ekstremt viktig for verdiskapning og arbeidsplasser, og at private også er en ressurs når det kommer til helse og skolesektoren. Deres forhold til arv og skatt av arv, her mener jeg at man ikke skal skatte av penger som allerede er skattet av utallige ganger. Det er også mange saker jeg er enig med dem i, slik som ruspolitikken, usosiale avgifter slik som bompenger, eldreomsorgen osv. Jeg synes også at de er en fin motvekt til de andre partiene, og jeg synes ikke det er dumt med mangfold av partier på Stortinget. Men i bunn og grunn så er det fortsatt et kommunistisk parti med kommunistiske grunnverdier, pakket inn i en litt penere innpakning enn tidligere. Kommunisme har enda til gode å fungere som styringssett i noen land, og jeg tror ikke Norge kommer til å være unntaket. På hvordan måte vil en stemme til rødt begrense din frihet? Eller, på hvordan måte vil en stemme til Høyre eller Frp, eller Ap utvide din frihet? Men Rødt er da ikke mot privat næringsliv? Når det gjelder helse, skole og barnehage, energi osv., så er jo dette nødvendig infrastruktur for at landet skal kunne fungere, og det er da ikke riktig at noen skal tjene seg rik, av fellesskapets midler, på disse tilbudene? Skal jeg bli berike meg på fellesskapets midler fordi du må sette barnet ditt i barnehage, hos meg? For at du må drar ut å jobbe for minstelønn, samtidig som du også betaler deler av din lønn til meg for at jeg skal passe barnet ditt? Eller skal jeg bli rik for at du blir syk og må på sykehus, på noe som også i all hovedsak vil være på statens regning, selv om det er et privatdrevet legekontor? Jeg mottar masse penger fra felleskassen fordi du må ha et sted å plassere barnet ditt mens du jobber, og fordi du må ha et sted å dra når du blir syk? Hvorfor er dette rimelig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 26. mars 2022 Forfatter #23 Del Skrevet 26. mars 2022 einsteinium skrev (5 minutter siden): "Yte etter evne" sier du. Hvem gidder å yte etter evne når man ikke tjener noe på det? Da kan man "late som" om man er en del av de som har behov. Da vil ingen bidra til samfunnet; nettopp fordi at det ikke lønner seg. Bra vi har et velferdssamfunn som sikrer alle nordmenn et verdig liv, men det må da få lønne seg litt ekstra for de som yter mer. Mener du at Rødt har tenkt å ta fra folk lønnen? At jeg må dyrke potet, og du gro løk, så bytter vi liksom? Og hvis ikke jeg gidder å dyrke potet, så kommer uansett noen andre med poteten til meg - samtidig som du må gi meg løken din? I så fall må du begrunne påstanden din. Hvorfor tror folk at hverdagen vil forandre seg så drastisk ved å stemme Rødt? Tror du at hvis du stemmer Rødt, og hvis Rødt sitter i regjering, så kan du, eller hvem som ønsker, slippe å gå på jobb, og samtidig motta noe annet en sosialhjelp? Hvis du vil slutte å jobbe og motta sosialhjelp så kan du gjøre det i dag, så kan du kjøpe deg både løk og potet - som noen andre har dyrket fram - uten at du har gjort noen som helst annet enn å snylte på fellesskapet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåklokkedag Skrevet 26. mars 2022 #24 Del Skrevet 26. mars 2022 einsteinium skrev (10 minutter siden): "Yte etter evne" sier du. Hvem gidder å yte etter evne når man ikke tjener noe på det? Da kan man "late som" om man er en del av de som har behov. Da vil ingen bidra til samfunnet; nettopp fordi at det ikke lønner seg. Bra vi har et velferdssamfunn som sikrer alle nordmenn et verdig liv, men det må da få lønne seg litt ekstra for de som yter mer. Hvis det er arbeidsmoralen din så er det deg og ikke ideologien det er noe galt med. Når man snakker om yte etter evne og få etter behov så mener man at arbeidsføre jobber og lønnes for det, og at de som er for syke til å kunne jobbe eller som er pensjonerte også skal få nok å leve for. At noen som deg foretrekker å snylte og late som at de ikke kan jobbe er et helt annet problem, et moralsk holdningsproblem du og de det gjelder bør endre når det er sånn du tenker , og ikke et politisk spørsmål. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 26. mars 2022 #25 Del Skrevet 26. mars 2022 Har aldri stemt på Rødt, men vurderer det ved neste stortingsvalg, mest pga strømmen. Det mest negative, av det jeg vet om, er at de ikke ønsker NATO-medlemskap og er for positive til innvandring. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 26. mars 2022 #26 Del Skrevet 26. mars 2022 Rødt vil melde Norge ut av NATO, og lefler med Russland. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 26. mars 2022 #27 Del Skrevet 26. mars 2022 lsklars skrev (2 timer siden): Jeg HATER kommunister og da seff kommunisme Da svarte du feil 😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 26. mars 2022 #28 Del Skrevet 26. mars 2022 Uansett hvor mye skatt Rødt/SV krever inn, vil det spises opp av innvandring. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thaila Skrevet 26. mars 2022 #29 Del Skrevet 26. mars 2022 De vil sette et lokk på folk sin suksess, og jeg synes at det er demotiverende. Folk må få lov til å ha drømmer og få lov til å lykkes, og bli belønna for det. Det er det som er drivkraften til mange. Skal alle ha meningsløse 6 timers jobber bare for å få hjula til å gå rundt, så blir livet kjedelig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåklokkedag Skrevet 26. mars 2022 #30 Del Skrevet 26. mars 2022 Nikitaspin skrev (16 minutter siden): Men hvorfor skal jeg yte etter evne når jeg uansett kun får det jeg har behov for? Da kan man jo like gjerne sluntre unna for lønnen er den samme. Noe som man ser veldug tydelig i land som Kuba, hvor alle henger rundt selv om de er på jobb og ikke gidder gjøre noem Se svaret mitt over til han andre som har snyltermoral. Da er det sånne som dere som er problemet. De finnes i alle samfunn, også et kapitalistisk samfunn som vi er nå. Det er grunn til å tro at det er flere snyltere nå enn det hadde blitt etter kommunistisk ideologi fordi med 8-16 modellen man er tvunget til å følge nå er det mange som mister motivasjon til å jobbe, og mange som har jobber de hater. I et kommunistisk samfunn fikk man jobbe med det man liker og kan, og folks arbeidsmoral skal være basert på et samfunn man må samarbeide om og ikke kan melde seg ut av. Hvis du ikke evner å forstå hvordan landsbyer og samfunn går rundt så er det ikke liv laga å diskutere med deg. Jeg er heller ikke her for å oppdra snyltere Har du vært på Cuba? Har du snakket med de som bor der og jobber der? Har du lest noe fagstoff om Cuba? Jeg har vært på Cuba tre ganger og jobbet ilag med andre der to av gangene 5 mnd hver gang, og folket på Cuba får fint samfunnet til å gå rundt, de jobber og bytter tjenester og ingen syke og pensjonister blir latt i stikken. Alle blir tatt vare på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåklokkedag Skrevet 26. mars 2022 #31 Del Skrevet 26. mars 2022 Thaila skrev (Akkurat nå): De vil sette et lokk på folk sin suksess, og jeg synes at det er demotiverende. Folk må få lov til å ha drømmer og få lov til å lykkes, og bli belønna for det. Det er det som er drivkraften til mange. Skal alle ha meningsløse 6 timers jobber bare for å få hjula til å gå rundt, så blir livet kjedelig. Nei det vil de ikke. Du har tydeligvis ikke peiling 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 26. mars 2022 #32 Del Skrevet 26. mars 2022 De er visstnok imot NATO. Hvis de virkelig er så dumme, så kan de bare glemme stemmen min. Jeg er enig i en god del av politikken deres, men det er noen punkter hvor de bare tar så latterlig feil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thaila Skrevet 26. mars 2022 #33 Del Skrevet 26. mars 2022 Blåklokkedag skrev (Akkurat nå): Nei det vil de ikke. Du har tydeligvis ikke peiling Jo, de vil jo bare skatte de rikeste noe helt sinnsykt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 26. mars 2022 #34 Del Skrevet 26. mars 2022 Fordi jeg er individualist, og tror på enkeltmennesket. Det finnes en mellomting mellom Frp og Rødt, selv om begge har gode enkeltsaker innimellom. Jeg blir mer og mer sentrumsorientert jo eldre jeg blir 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikitaspin Skrevet 26. mars 2022 #35 Del Skrevet 26. mars 2022 Blåklokkedag skrev (1 minutt siden): Se svaret mitt over til han andre som har snyltermoral. Da er det sånne som dere som er problemet. De finnes i alle samfunn, også et kapitalistisk samfunn som vi er nå. Det er grunn til å tro at det er flere snyltere nå enn det hadde blitt etter kommunistisk ideologi fordi med 8-16 modellen man er tvunget til å følge nå er det mange som mister motivasjon til å jobbe, og mange som har jobber de hater. I et kommunistisk samfunn fikk man jobbe med det man liker og kan, og folks arbeidsmoral skal være basert på et samfunn man må samarbeide om og ikke kan melde seg ut av. Hvis du ikke evner å forstå hvordan landsbyer og samfunn går rundt så er det ikke liv laga å diskutere med deg. Jeg er heller ikke her for å oppdra snyltere Har du vært på Cuba? Har du snakket med de som bor der og jobber der? Har du lest noe fagstoff om Cuba? Jeg har vært på Cuba tre ganger og jobbet ilag med andre der to av gangene 5 mnd hver gang, og folket på Cuba får fint samfunnet til å gå rundt, de jobber og bytter tjenester og ingen syke og pensjonister blir latt i stikken. Alle blir tatt vare på. Jeg liker jobben min, men forventer også lønnsforhøyelse og bonus når jeg gjør en ekstra innsats. Forsvinner alle godene ser jeg ikke noen grunn til å gjøre mer enn det som står i arbeidsinnstruksen min. Man kan ikke sammenligne stammesamfunn hvor alle kjenner hverandre med store samfunn. Ja jeg har vært på cuba, på restauranter var det gjerne 10 kelnere og ingen gadd å bevege seg selv om restauranten var tom. Jada det gikk rundt, men servicen var delvis ikke-eksisterende. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
einsteinium Skrevet 26. mars 2022 #36 Del Skrevet 26. mars 2022 BareEtMenneske skrev (14 minutter siden): Mener du at Rødt har tenkt å ta fra folk lønnen? At jeg må dyrke potet, og du gro løk, så bytter vi liksom? Og hvis ikke jeg gidder å dyrke potet, så kommer uansett noen andre med poteten til meg - samtidig som du må gi meg løken din? I så fall må du begrunne påstanden din. Nesten, men du er nærme. De tar fra folk lønnen ved å øke skatten. Så da sitter jeg igjen med mye mindre penger enn om et annet parti regjerte, og velferden de fører vil sannsynligvis ikke lønne seg for meg opp mot skatten jeg kommer til å betale ... Hvis jeg dyrker løk, og du dyrker potet, så er prisforskjellen på disse to ikke så store, selv om den ene krever mer innsats enn den andre. Hvis du ikke gidder å dyrke potet, så får du litt potet og løk av meg og andre. Du får ganske mye også, nok til å ha det bra med deg selv. Du kommer til å kjenne at det ikke var så verst å ha det slik, at du aldri vil dyrke noe selv igjen siden du kan få det gratis. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 26. mars 2022 #37 Del Skrevet 26. mars 2022 BareEtMenneske skrev (3 timer siden): Som tittelen antydet så ønsker jeg å vite årsaken til at du ikke stemmer på partiet Rødt. Gjerne mer utfyllende enn "de er kommunister". Hva er galt med politikken deres? På hvilke måte vil din hverdag bli vanskeligere hvis Rødt får gjennomslag for sin politikk? Og kanskje ennå bedre; hvorfor vil en innføring av Rødt's politikk gjøre hverdagen til oss fleste nordmenn mer utfordrende? Fordi med Rødts politikk får jeg og alle andre: Mindre frihet, dårligere økonomi, dårligere helsetjenester, dårligere utdanning, mindre sikkerhet (anti-NATO), mindre trygghet, høyere arbeidsledighet, osv. Det er en svært uansvarlig politikk på flere plan. Dessuten er de kommunister, så de får aldri min stemme av den grunn. Og til slutt er de ekstremister, som også veier veldig tungt mot å gi dem min stemme. Kanskje det verste i Rødts politikk er hvor dårlig forståelse av økonomi partiet har. Det brukes penger i stor skala på alt mulig, delvis med gode intensjoner, delvis med mindre gode intensjoner, men kilden til pengene vil de ta livet av. Så om kort tid blir Norge et fattig u-land. P.S. Her beskrev jeg også et annet ekstremistisk parti Rødt har mye til felles med - MDG. Bortsett fra NATO-delen siden MDG vil opprettholde medlemskapet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåklokkedag Skrevet 26. mars 2022 #38 Del Skrevet 26. mars 2022 (endret) Nikitaspin skrev (4 minutter siden): Jeg liker jobben min, men forventer også lønnsforhøyelse og bonus når jeg gjør en ekstra innsats. Forsvinner alle godene ser jeg ikke noen grunn til å gjøre mer enn det som står i arbeidsinnstruksen min. Man kan ikke sammenligne stammesamfunn hvor alle kjenner hverandre med store samfunn. Ja jeg har vært på cuba, på restauranter var det gjerne 10 kelnere og ingen gadd å bevege seg selv om restauranten var tom. Jada det gikk rundt, men servicen var delvis ikke-eksisterende. Hvor har du det fra at man ikke skal få lønnsøkninger og bonuser? Du konstruerer opp ting som ikke er sant bare for at det skal passe ditt narrativ. Og du vet ikke noe om hvordan Cuba fungerer politisk bare fordi du har vært turist på cubansk restaurant herregud.. Cubanesere liker ikke turister som knipser med fingrene og forventer slaver, og turister ødelegger beboernes økonomi og skaper mer klasseskille , akuratt som i Spania osv også og det hadde du visst om du kunne noe som helst Endret 26. mars 2022 av Blåklokkedag 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rebelroot Skrevet 26. mars 2022 #39 Del Skrevet 26. mars 2022 Nato. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 26. mars 2022 #40 Del Skrevet 26. mars 2022 Nikitaspin skrev (2 minutter siden): Jeg liker jobben min, men forventer også lønnsforhøyelse og bonus når jeg gjør en ekstra innsats. Forsvinner alle godene ser jeg ikke noen grunn til å gjøre mer enn det som står i arbeidsinnstruksen min. Man kan ikke sammenligne stammesamfunn hvor alle kjenner hverandre med store samfunn. Ja jeg har vært på cuba, på restauranter var det gjerne 10 kelnere og ingen gadd å bevege seg selv om restauranten var tom. Jada det gikk rundt, men servicen var delvis ikke-eksisterende. "Jeg liker jobben min, men forventer også lønnsforhøyelse og bonus når jeg gjør en ekstra innsats. Forsvinner alle godene ser jeg ikke noen grunn til å gjøre mer enn det som står i arbeidsinnstruksen min." Men Rødt har jo ikke tenkt til å utjevne enhver lønnsforskjell eller bonus. Det vil fortsatt lønne seg å gjøre en ekstra innsats, selv om Rødt fikk flertall. Dette er jo en kjempestråmann. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå