BareEtMenneske Skrevet 26. mars 2022 #1 Del Skrevet 26. mars 2022 Som tittelen antydet så ønsker jeg å vite årsaken til at du ikke stemmer på partiet Rødt. Gjerne mer utfyllende enn "de er kommunister". Hva er galt med politikken deres? På hvilke måte vil din hverdag bli vanskeligere hvis Rødt får gjennomslag for sin politikk? Og kanskje ennå bedre; hvorfor vil en innføring av Rødt's politikk gjøre hverdagen til oss fleste nordmenn mer utfordrende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 26. mars 2022 #2 Del Skrevet 26. mars 2022 Stemt Rødt helt siden de var RV.😊 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 26. mars 2022 #3 Del Skrevet 26. mars 2022 Fordi de vil melde Norge ut av Nato og kutte ut olje. Det vil jo være en katastrofe for landet vårt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janarildhansen Skrevet 26. mars 2022 #4 Del Skrevet 26. mars 2022 (endret) Mange årsaker, en av grunnverdiene mine er at jeg ønsker større frihet for enkeltindivider og mindre makt til staten. De ønsker ikke å være medlem av NATO, noe som Ukraina er et godt eksempel på hvorfor er lurt. Jeg er også uenig i næringspolitikken deres, de må innse at privat næringsliv er ekstremt viktig for verdiskapning og arbeidsplasser, og at private også er en ressurs når det kommer til helse og skolesektoren. Deres forhold til arv og skatt av arv, her mener jeg at man ikke skal skatte av penger som allerede er skattet av utallige ganger. Det er også mange saker jeg er enig med dem i, slik som ruspolitikken, usosiale avgifter slik som bompenger, eldreomsorgen osv. Jeg synes også at de er en fin motvekt til de andre partiene, og jeg synes ikke det er dumt med mangfold av partier på Stortinget. Men i bunn og grunn så er det fortsatt et kommunistisk parti med kommunistiske grunnverdier, pakket inn i en litt penere innpakning enn tidligere. Kommunisme har enda til gode å fungere som styringssett i noen land, og jeg tror ikke Norge kommer til å være unntaket. Endret 26. mars 2022 av Janarildhansen 23 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østkantgutt1913 Skrevet 26. mars 2022 #5 Del Skrevet 26. mars 2022 Jeg HATER kommunister og da seff kommunisme 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
einsteinium Skrevet 26. mars 2022 #6 Del Skrevet 26. mars 2022 De gjør at det lønner seg for meg mer å sitte på rævva enn å sette den i gir og studere og jobbe. Derfor. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikitaspin Skrevet 26. mars 2022 #7 Del Skrevet 26. mars 2022 Det lønner seg kun om man er fattig. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laycee Skrevet 26. mars 2022 #8 Del Skrevet 26. mars 2022 Jeg har ikke stemt på Rødt fordi jeg ikke trodde de hadde noen sjanse for å få gjennomført politikk, men med alle de nye velgerne tror jeg det kommer til å endre seg. Neste valg får Rødt helt klart min stemme! 5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dakia Skrevet 26. mars 2022 #9 Del Skrevet 26. mars 2022 Laycee skrev (15 minutter siden): Jeg har ikke stemt på Rødt fordi jeg ikke trodde de hadde noen sjanse for å få gjennomført politikk, men med alle de nye velgerne tror jeg det kommer til å endre seg. Neste valg får Rødt helt klart min stemme! «stem faktisk, ikke taktisk» 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 26. mars 2022 #10 Del Skrevet 26. mars 2022 Rødt er et kommunistisk parti ifølge deres eget partiprogram. Kommunismen har ødelagt alle land hvor den har blitt satt ut i livet, sist Venezuela. Rødt er store fans av regimet i Venezuela. Rødt baserer sin Venezuela-politikk på falske nyheter og konspirasjonsteorier | Leiv Marsteintredet (aftenposten.no) Rødt setter ideologi foran demokrati – Dagsavisen - Moxnes nekter å innse at sosialismen har ført Venezuela mot avgrunnen (dagbladet.no) 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 26. mars 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 26. mars 2022 lurven skrev (1 time siden): Fordi de vil melde Norge ut av Nato og kutte ut olje. Det vil jo være en katastrofe for landet vårt De ønsker jo ikke å kutte ut oljen, som at alle oljearbeidere blir arbeidsledige i morgen. De vil avslutte leting etter mer olje, samtidig som de vil at oljebrønner som i dag pumpes tomme, og at påbegynte og vedtatte prosjekter fullføres. Dette er også i tråd med både FNs klimapanel og IEAs (Internasjonale energibyrået) uttalelser. Vi har allerede funnet mer enn det vi kan forbrenne av olje og gass. Rødt ønsker også en kontrollert nedtrapping av olje- og gassnæringen for å forhindre tap av arbeidsplasser. Dette oppnås ved å flytte arbeidsplassene fra denne næringen, over til næring som skal utvikle og levere fornybar energi. I dette ligger også at Rødt ønsker å bruke midler på nettopp slik utvikling, fordi det er nødvendig. Arbeidsplassene i olje- og gassnæringen vil forsvinne. Hva slags situasjon tror du arbeiderne vil befinne seg i når dette skjer, hvis Høyre, Frp eller andre oljevennlige partier sitter ved makten? Når det gjelder Nato har du rett i at Rødt vil ut, og de ønsker en defensive forsvarslinje i landet. Men dette må sees i sammenheng med at Rødt fremme er solidarisk holdning, ikke bare nasjonalt, men globalt. Hvor krig, undertrykkelse og rasisme ikke burde være et tema i samfunnet. De ønsker med dette altså frihet for folk, i Norge og verden. At vi skal leve i et globalt samfunn, hvor alle har det godt. Å bruke hendelsen i Ukraina som et eksempel på hvorfor det ikke er lurt å melde seg ut av Nato blir for snevert, da en må være villig til å se saker i en større sammenheng. I følge Rødts politikk ville det ikke vært krig, verken i Ukraina eller i verden. Å si at "det skjer ikke" kan kanskje være riktig, men det som er helt sikkert er; hvis ingen prøver så blir det vertfall ikke forandringer. 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janarildhansen Skrevet 26. mars 2022 #12 Del Skrevet 26. mars 2022 BareEtMenneske skrev (1 minutt siden): Når det gjelder Nato har du rett i at Rødt vil ut, og de ønsker en defensive forsvarslinje i landet. Men dette må sees i sammenheng med at Rødt fremme er solidarisk holdning, ikke bare nasjonalt, men globalt. Hvor krig, undertrykkelse og rasisme ikke burde være et tema i samfunnet. De ønsker med dette altså frihet for folk, i Norge og verden. At vi skal leve i et globalt samfunn, hvor alle har det godt. Å bruke hendelsen i Ukraina som et eksempel på hvorfor det ikke er lurt å melde seg ut av Nato blir for snevert, da en må være villig til å se saker i en større sammenheng. I følge Rødts politikk ville det ikke vært krig, verken i Ukraina eller i verden. Å si at "det skjer ikke" kan kanskje være riktig, men det som er helt sikkert er; hvis ingen prøver så blir det vertfall ikke forandringer. Men det er et tema, og det er aktuelt i alle deler av verden og har vært det igjennom hele den menneskelige eksistensen. Det er så naivt og snevert å tro at et lite parti i Norge skal kunne endre dette at jeg har vansker med å finne ord. Vi er nødt til å rette oss etter verdenen, Ukraina er et vesentlig eksempel på hva som kan skje når man ikke har noen militær sikkerhet i form av forsvarsavtaler, da er man et veldig lett bytte for krig og elendighet. Jeg vil også bare legge til at frihet fra undertrykkelse og krig klanger særdeles dårlig sammen med kommunisme, er vel ingen politiske ideologier som har skapt mer elendighet og tatt flere liv enn kommunisme. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 26. mars 2022 #13 Del Skrevet 26. mars 2022 De kveler private initiativer. Det er begrenset hvor lenge samfunnet vil fungere hvis ingen finner det lønnsomt å jobbe litt mer, litt hardere eller å bruke ressurser på å utvikle ideer og løsninger. Det er mange flere grunner, deriblant synet på NATO, men det er den viktigste. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 26. mars 2022 #14 Del Skrevet 26. mars 2022 BareEtMenneske skrev (25 minutter siden): dette må sees i sammenheng med at Rødt fremme er solidarisk holdning, ikke bare nasjonalt, men globalt. Hvor krig, undertrykkelse og rasisme ikke burde være et tema i samfunnet. De ønsker med dette altså frihet for folk, i Norge og verden. At vi skal leve i et globalt samfunn, hvor alle har det godt. Hvis dette var noe som kunne vedtas politisk, så hadde man jo ikke hatt bruk for politikk og partier i det hele tatt. Da hadde man bare hatt bruk for medmenneskelighet og litt administrasjon for å koordinere. Kommunisme er også en god idé, dersom alle respekterer systemer og yter sitt beste. Meeen, sånn er ikke menneskets natur, og da trenger vi andre måter å løse oppgavene på. Det trengs bare én korrupt jævel for å rakne et system som baserer seg på at alle er like mye verdt og fortjener samme livskvalitet. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 26. mars 2022 Forfatter #15 Del Skrevet 26. mars 2022 Tjueto skrev (21 minutter siden): Rødt er et kommunistisk parti ifølge deres eget partiprogram. Kommunismen har ødelagt alle land hvor den har blitt satt ut i livet, sist Venezuela. Rødt er store fans av regimet i Venezuela. Rødt baserer sin Venezuela-politikk på falske nyheter og konspirasjonsteorier | Leiv Marsteintredet (aftenposten.no) Rødt setter ideologi foran demokrati – Dagsavisen - Moxnes nekter å innse at sosialismen har ført Venezuela mot avgrunnen (dagbladet.no) Da må du gjerne vise til den delen av programmet som gjør Rødt til kommunister. Inntil videre er dette bare en påstand fra deg. Når det gjelder linkene du viser til, så er en av disse kronikker, som egner seg svært dårlig til å underbygge en påstand, hvis du da ikke er glad i synsing. Videre kommer det tydelig fram i de andre to linkene at det i Venezuela er snakk om en diktator, dårlig økonomipolitikk og korrupsjon. Selv Høyre - Norges, om ikke største, vertfall blant de største partiene, fikk ikke regjere alene. Så dette er ikke en situasjon som i Norge vil bli aktuell. Vi har for mange partier og for lav sperregrense til at dette skal kunne skjer. At Tybring-Gjedde sier, vet jeg ikke om har særlig stor verdi heller. Krisen i Venezuela handler vell i stor grad om gal forvaltning av ressurser, og korrupsjon. Under slike kår vil det gå "rett i dass" med landet, eller vertfall befolkningen - uavhengig av om det er et demokrati eller et diktatur. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 26. mars 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 26. mars 2022 Ananas. skrev (16 minutter siden): De kveler private initiativer. Det er begrenset hvor lenge samfunnet vil fungere hvis ingen finner det lønnsomt å jobbe litt mer, litt hardere eller å bruke ressurser på å utvikle ideer og løsninger. På hvilke måter da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåklokkedag Skrevet 26. mars 2022 #17 Del Skrevet 26. mars 2022 Jeg stemmer på de og skjønner ikke hvorfor noen er imot de. Rødt står for likestilling og likeverd og vil sikre at pensjonister, studenter, syke, arbeidsløse osv ikke må leve under fattigdomsgrensen mens de med over hundre milliarder på bok får skatteletter... Å minske det store klasseskillet er den viktigste politiske saken for meg, sammen med likeverd, antirasisme og arbeidsrettigheter. Ingen andre partier enn rødt og SV prioriterer dette samlet så det ville vært utenkelig å stemme på f eks venstre, høyre eller enda verre Frp! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåklokkedag Skrevet 26. mars 2022 #18 Del Skrevet 26. mars 2022 Dere som henger dere opp i betegnelsen kommunisme må sette dere inn i hva kommunistisk ideologi faktisk er og ikke hva diktatorer kalte det horrible de drev med for kommunisme. Kommunistisk ideologi handler om å yte etter evne og å få etter behov. Et samfunn der alle bidrar med det de kan for at alle skal fordelt ha det bra, og ikke at noen skal ha ørten yatcher og 20 utleieboliger mens andre lever under fattigdomsgrensen. Hvis man er i mot det som ideologi så er man egoist som ikke vil andre mennesker enn seg selv vel 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 26. mars 2022 Forfatter #19 Del Skrevet 26. mars 2022 Ananas. skrev (8 minutter siden): Hvis dette var noe som kunne vedtas politisk, så hadde man jo ikke hatt bruk for politikk og partier i det hele tatt. Da hadde man bare hatt bruk for medmenneskelighet og litt administrasjon for å koordinere. Kommunisme er også en god idé, dersom alle respekterer systemer og yter sitt beste. Meeen, sånn er ikke menneskets natur, og da trenger vi andre måter å løse oppgavene på. Det trengs bare én korrupt jævel for å rakne et system som baserer seg på at alle er like mye verdt og fortjener samme livskvalitet. Nå handler vell akkurat dette i utgangspunktet om holdninger. Men, hvis de som styrer et land skal rope "krig", hvordan skal da barn, unge og voksne i landet etablere andre holdninger? Poenget her var at en må se politikken om Nato opp mot nettopp dette. At en "korrupt jævel" skal få et system til å falle i Norge er en ganske spinnvill antakelse. Å påstå at Norge vil bli en kommuniststat hvis Rødt får mer plass på stortinget, og kanskje til og med skulle komme i regjeringen på et tidspunkt er jo også en helt spinnvill påstand. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikitaspin Skrevet 26. mars 2022 #20 Del Skrevet 26. mars 2022 Blåklokkedag skrev (8 minutter siden): Dere som henger dere opp i betegnelsen kommunisme må sette dere inn i hva kommunistisk ideologi faktisk er og ikke hva diktatorer kalte det horrible de drev med for kommunisme. Kommunistisk ideologi handler om å yte etter evne og å få etter behov. Et samfunn der alle bidrar med det de kan for at alle skal fordelt ha det bra, og ikke at noen skal ha ørten yatcher og 20 utleieboliger mens andre lever under fattigdomsgrensen. Hvis man er i mot det som ideologi så er man egoist som ikke vil andre mennesker enn seg selv vel Men hvorfor skal jeg yte etter evne når jeg uansett kun får det jeg har behov for? Da kan man jo like gjerne sluntre unna for lønnen er den samme. Noe som man ser veldug tydelig i land som Kuba, hvor alle henger rundt selv om de er på jobb og ikke gidder gjøre noem 12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå