Nicathv Skrevet 30. mars 2022 #21 Del Skrevet 30. mars 2022 (endret) kat-e skrev (På 3/27/2022 den 17.16): Det er først og fremst religion (Islam) som holder disse landene nede. Av topp 6 land flyktninger kommer fra, er 2 av dem majoritet muslimske. Av topp 10 land flyktninger drar til og oppholder seg i, er 6 av dem majoritet muslimske. Men ja alt er islams feil 85% av verdens flyktninger blir tatt imot av utviklingsland. https://www.amnesty.org/en/what-we-do/refugees-asylum-seekers-and-migrants/global-refugee-crisis-statistics-and-facts/ Endret 30. mars 2022 av Nicathv 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 30. mars 2022 #22 Del Skrevet 30. mars 2022 Hedda-78 skrev (På 26.3.2022 den 18.12): Det er nok bla. fordi Ukrainerne flest er fast bestemt på å reise tilbake så snart det er trygt. De flykter for å berge livet, ikke for å etablere seg og få et bedre liv i et rikere land. Folk som reiser gjennom 14 fredelige land for å komme seg til Norge, mister troverdigheten sin som reelle flyktninger. Hvis de bare var ute etter trygghet, hadde de ikke trengt å reise så langt men kunne ha stoppet i et av de nærmeste landene. Ved å reise så langt, fremstår de som lykkegjegere mer enn flyktninger. Ukrainere som flykter til Moldova f.eks, er genuine flyktninger. Ingen lykkegjegere hadde vel valgt seg Moldova... Samme tanke som meg. Tenker også at andre land kan hjelpe nabolandene til Ukraina så alle får nødvendig helsehjelp. Hører jo at mange polakker blir skjøvet bakover i viktige helsekøer. Tenker det trengs mer hjelp der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 31. mars 2022 #23 Del Skrevet 31. mars 2022 zemer skrev (2 timer siden): Samme tanke som meg. Tenker også at andre land kan hjelpe nabolandene til Ukraina så alle får nødvendig helsehjelp. Hører jo at mange polakker blir skjøvet bakover i viktige helsekøer. Tenker det trengs mer hjelp der. Det må vi nok også regne med her hos oss. Hørte på radioen en dag. Vi har hatt lange ventelister i mange år og helsevesenet vårt trenger virkelig mye mer av både hender, plass og utstyr. Dette burde kunne prioriteres, men på bekostning av hva. Alle krever til forskjellige formål. Eller har vi råd til alt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catliner Skrevet 31. mars 2022 #24 Del Skrevet 31. mars 2022 Absolutt en dobbeltmoral. For en ting å si «de ligner på oss» hva betyr det egentlig? Denne artikkelen belyser problematikken nøyaktig https://www.utrop.no/plenum/ytringer/298306/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 31. mars 2022 #25 Del Skrevet 31. mars 2022 Jeg synes hele debatten er komisk. Det er ganske naturlig at Norge stiller opp mår det er krig i Europa. Det er ikke like naturlig at vi skal bidra på samme måte når det er krig på andre siden av verden. Slik jeg ser det er mange grunner til at ukrainere får en liten annen velkomst: - Geografisk og kulturell nærhet. - Det er kvinner, barn og eldre som kommer. - De fleste kommer til å reise hjem igjen. Det er ikke tilfellet i andre konflikter. Å være flyktning er også en sjanse for et bedre liv. Dette gjelder ikke helt i samme grad nå. - En tydelig og utvendig agressor. De fleste konflikter vi har hatt de siste årene i verden skjer internt i et land, og de som drar reiser fra dette. Interne konflikter er til en viss grad selvforskyldt. Akkurat som vi i Norge har et ansvar for å skape og bevare et Norge som vi ønsker å ha selv. - Sikkerhetsrisikoen er mindre. Mindre mulighet for å få med ekstremisme som kan skade Norge. - Prislappen blir mindre per hode. Hvis vi tar med faktorer som utdanningsnivå, språkbarriermog ikke minst viljen til å reise hjem, som gjør situasjonen mer midlertidig, vil kostnadene på sikt bli mindre, selv om det selvfølgelig ikke er gratis. - En felles dugnad. Hele Europa bidrar her. Selv om venstreradikale mener at Norge har et ansvar i de fleste konflikter i verden, så bryr ingen seg særlig mye om hvorvidt Norge tar inn mange afghanere eller syrere. Om Norge derimot skulle lukket døren for ukrainere når hele Europa slipper dem inn, ville det skadet vårt omdømme og samarbeid med våre viktigste naboer. Særlig i en situasjon som nå, hvor lille Norge må stå tett med Europa. 9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 31. mars 2022 #26 Del Skrevet 31. mars 2022 Ryddet for brukerangrep. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 31. mars 2022 #27 Del Skrevet 31. mars 2022 Catliner skrev (21 timer siden): Absolutt en dobbeltmoral. For en ting å si «de ligner på oss» hva betyr det egentlig? Denne artikkelen belyser problematikken nøyaktig https://www.utrop.no/plenum/ytringer/298306/ Veldig god artikkel, den beskriver akkurat det jeg reagerer på i forbindelse med denne krigen (hvor mye hat og rasisme det er i dette landet). Takk for at du delte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brødskalle Skrevet 1. april 2022 #28 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) 13 hours ago, Example said: Jeg synes hele debatten er komisk. Det er ganske naturlig at Norge stiller opp mår det er krig i Europa. Det er ikke like naturlig at vi skal bidra på samme måte når det er krig på andre siden av verden. Slik jeg ser det er mange grunner til at ukrainere får en liten annen velkomst: - En tydelig og utvendig agressor. De fleste konflikter vi har hatt de siste årene i verden skjer internt i et land, og de som drar reiser fra dette. Interne konflikter er til en viss grad selvforskyldt. Akkurat som vi i Norge har et ansvar for å skape og bevare et Norge som vi ønsker å ha selv. Selv ikke når Norge var med på å bombe Libya, som var et av de beste landene i Afrika å bo i? Som på enkelte områder hadde velferd bedre enn vår? Vi bare bombet et bra land å leve i, for å la menneskene være igjen å lide. Ikke skal vi ta dem imot som flyktninger heller? Det er interessant at du sier det, for NATO og USA har involvert seg i flere kriger over årene. NATO brøt folkeretten i Jugoslavia i 1990, og i Libya i 2011. Ingen er straffet Norge gjorde noe som var 100% galt da vi bombet Libya. Men vi har aldri trengt å ta ansvar eller svare for oss. Vi har også eksempler på at vesten involverer seg i, og skaper konflikter i andre land. Som da USA trente ekstremister de visste var ekstremister, for å kjempe mot Sovjet, og de samme trente soldatene ble senere al qaida taliban. USA har også støttet naziene Azov i ukraine de siste årene. Konflikter skjer veldig sjeldent i en liten boble i et lite land, som regel er det internasjonale politiske faktorer involvert, og ofte er ulike grupper støttet av utenlandske krefter som for eks USA som har hjulpet Saudi Arabia med krigen i Jemen. Samme med krig i for eks Syria der USA støtter ekstremister. (Ja, USA har et mønster der de bruker ekstreme grupper, de er enkle kontrollere og man kan stole på at de ødelegger på den måten USA vil ødelegge) Så har du diverse grusomheter der for eks norske soldater er tvunget til å samarbeide med afghanere som begår seksuelle overgrep mot barn. Norske soldater samarbeider med mennesker som bryter afghansk lov https://forsvaretsforum.no/nar-norske-soldater-samarbeider-med-overgripere/112788 Endret 1. april 2022 av brødskalle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gereon Rath Skrevet 1. april 2022 #29 Del Skrevet 1. april 2022 Jeg vil si det er tre hovedgrunner til at Norge og andre Europeiske land er mer villige til å hjelpe Ukrainere. 1. Det er hovedsakelig kvinner, barn og eldre som kommer 2. De er Europeere, og er geografisk og kulturelt nærere oss 3. De fleste av dem kommer til å dra hjem når krigen er over. Det er min teori, jeg kan selvsagt ta feil. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 1. april 2022 #30 Del Skrevet 1. april 2022 Det er fordi innvandrere/flyktninger fra Europeiske land kan oppføre seg, i motsetning til andre innvandrere/"flyktninger". 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 1. april 2022 #31 Del Skrevet 1. april 2022 brødskalle skrev (15 timer siden): Selv ikke når Norge var med på å bombe Libya, som var et av de beste landene i Afrika å bo i? Som på enkelte områder hadde velferd bedre enn vår? Vi bare bombet et bra land å leve i, for å la menneskene være igjen å lide. Ikke skal vi ta dem imot som flyktninger heller? Det er interessant at du sier det, for NATO og USA har involvert seg i flere kriger over årene. NATO brøt folkeretten i Jugoslavia i 1990, og i Libya i 2011. Ingen er straffet Norge gjorde noe som var 100% galt da vi bombet Libya. Men vi har aldri trengt å ta ansvar eller svare for oss. Vi har også eksempler på at vesten involverer seg i, og skaper konflikter i andre land. Som da USA trente ekstremister de visste var ekstremister, for å kjempe mot Sovjet, og de samme trente soldatene ble senere al qaida taliban. USA har også støttet naziene Azov i ukraine de siste årene. Konflikter skjer veldig sjeldent i en liten boble i et lite land, som regel er det internasjonale politiske faktorer involvert, og ofte er ulike grupper støttet av utenlandske krefter som for eks USA som har hjulpet Saudi Arabia med krigen i Jemen. Samme med krig i for eks Syria der USA støtter ekstremister. (Ja, USA har et mønster der de bruker ekstreme grupper, de er enkle kontrollere og man kan stole på at de ødelegger på den måten USA vil ødelegge) Så har du diverse grusomheter der for eks norske soldater er tvunget til å samarbeide med afghanere som begår seksuelle overgrep mot barn. Norske soldater samarbeider med mennesker som bryter afghansk lov https://forsvaretsforum.no/nar-norske-soldater-samarbeider-med-overgripere/112788 Norge bombet Libya, men det er svært få libyske flyktninger som kom til Norge. Og det er helt rett at Libya var et land med relativt høy levestandard, men det ville dog neppe fortsatt uansett. Bombingen av Libya skjedde etter at det allerede hadde brutt ut borgerkrig. Ikke at jeg nødvendigvis forsvarer det, men Norges bombing bør ikke relateres direkte til dette fallet i levestandard. Det er en billig forenkling. Alt det andre du nevner er for meg svært lite relevant. USA og Norge er ikke det samme landet, selv om vi er medlem av NATO. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 2. april 2022 #32 Del Skrevet 2. april 2022 Hvorfor er folk skeptiske til å ta inn innvandrere? Kan vel igrunn bare svare for meg selv og for min del handler det om de relativt ofte har et negativt kvinnesyn, ikke integrerer seg godt nok i befolkningen og at de skiller seg negativt ut på kriminalitet og jobb statistikk. Disse bekymringene har jeg ikke når det gjelder flyktningene fra Ukraina, så hvorfor skal jeg være skeptisk til å ta inn de? Det må isåfall være fordi jeg skulle vært redd for å bli beskyldt å ha dobbeltmoral. Det har ingenting med hudfarge eller at de ser annerledes ut å gjøre, jeg ville heller ikke vært skeptisk til å ta imot flyktninger fra f.eks. Japan. 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 3. april 2022 #33 Del Skrevet 3. april 2022 Har dere ikke sett TV bilder av alle menneskene som er på flukt over i latin-amerika? Det er mange mennesker som er på flukt. Noen flykter fra håpløshet, andre flykter fra forfølgelse, og atter andre flykter fra bomberegn. Akkurat nå hagler det bomber i Ukraina. I dag er det ikke slik i Syria. Derfor er det Ukraina det snakkes om i dag. I 2015 sa vi «Wir shaffen das!», og nå er vi alle redde, og bare måper. Det er kommet like mange flyktninger til EU fra Ukraina, i løpet av noen uker, som det kom flyktninger fra Syria over flere år. Neste gang vi skal foreta sammenligning må vi også ta med Haiti og andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 4. april 2022 #34 Del Skrevet 4. april 2022 Jeg synes a-magasinet hadde en interessant artikkel denne helgen der de fortalte historiene til noen flyktninger og satte det i kontekst av gruppene de tilhørte. Når enkelte nå prøver å fremstille det som om vi bare ønsker å hjelpe hvite og kristne er det verdt å merke seg hvordan nesten alle de store flyktninggruppene som har innvandret til Norge kommer fra utenfor Europa, og den eneste flyktninggruppen (blant de største) fra Europa er bosniere, der Islam er største religion. Når i nå omsider også hjelper noen tusen "hvite, kristne", må vi ikke la oss lure av de som prøver å fremstille dette som umoralsk eller rasistisk, men huske de mer en 100.000 vi har hjulpet fra resten av verden. 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 4. april 2022 #35 Del Skrevet 4. april 2022 Nicathv skrev (På 30.3.2022 den 18.21): Av topp 6 land flyktninger kommer fra, er 2 av dem majoritet muslimske. Av topp 10 land flyktninger drar til og oppholder seg i, er 6 av dem majoritet muslimske. Men ja alt er islams feil 85% av verdens flyktninger blir tatt imot av utviklingsland. https://www.amnesty.org/en/what-we-do/refugees-asylum-seekers-and-migrants/global-refugee-crisis-statistics-and-facts/ For noe tull. Hvorfor reiser muslimer til Europa som i hovedsak ikke er muslimsk og står for det motsatte av det islam står for? Hvorfor flykter de ikke bare til andre muslimske land i nærheten siden islam er best? 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 4. april 2022 #36 Del Skrevet 4. april 2022 Syns det er frekt å gnåle over dette. De som vil finne rasisme, finner det alltid uansett. Norge har et regelverk å følge, som gjelder alle som kommer hit. Det er ikke snakk om forskjellsbehandling, men samme behandlingen kan selvfølgelig føles forskjellig individuelt. Det betyr ikke at noen behandles bedre/dårligere enn andre. Men noen har en negativ instilling, og nekter å se noe annet enn det de har bestemt seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 4. april 2022 #37 Del Skrevet 4. april 2022 Drizzt skrev (3 timer siden): For noe tull. Hvorfor reiser muslimer til Europa som i hovedsak ikke er muslimsk og står for det motsatte av det islam står for? Hvorfor flykter de ikke bare til andre muslimske land i nærheten siden islam er best? Fakta fra meneskererettighetsorgsnisasjoner og fra FN er tull? Hvilke kilder har du som er mer troverdige? Som jeg dokumenterte i innlegget mitt: de aller fleste flyktninger, 85%, drar til utviklingsland. Muslimske flyktninger drar hovedsakelig til Tyrkia 3,7 mill, Pakistan 1,4 mill, Tyskland 1,2 mill, samt Libanon og Jordan. Det store flertallet, 73%, av alle flyktninger oppholder seg i naboland. https://www.unhcr.org/refugee-statistics/ Det passer kanskje ikke inn i ditt verdensbilde, men fakta er at et mindretall av flyktninger drar til Europa. Her er en liste over de landene med høyest antall mottatte flyktninger i forhold til befolkning (før Ukrainakrigen): 1. Libanon, over 20% 2. Jordan, over 10% 3. Nauru, 6% 4. Tyrkia, 5% 5. Liberia, 4,1% 6. Uganda, 3,7% 7. Malta, 2,7% 8. Sudan, 2,6% 9. Sverige, 2,6% 10. Sør-Sudan, 2,5% 11. Kamerun, 1,5% 12. Tyskland, 1,5% 13. Etiopia, 0,8% 14. Kenya, 0,7% https://www.nrc.no/perspectives/2020/the-10-countries-that-receive-the-most-refugees/ Ikke akkurat en overveldende andel av europeisk land der, gitt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avstand Skrevet 4. april 2022 #38 Del Skrevet 4. april 2022 kat-e skrev (På 26.3.2022 den 15.53): I de nordiske land raser mange migranter/asylsøkere/ flyktninger over det de mener er den varme og entusiastiske mottagelsen av flyktninger fra Ukraina. Det gjelder også organisasjoner, Islamske trossamfunn og journalister som ligger langt til venstre politisk. De mener rasisme ligger i bunnen, dvs vi ønsker å hjelpe de som ligner mest på oss selv. Samtidig så frykter de at de som kommer fra land veldig langt unna på sikt blir utestengt. Jeg mener at det er unaturlig at personer som kommer fra andre siden av kloden, reiser gjennom mange trygge land og til slutt velger seg ut Norge, Sverige etc som et land man har lyst til å bosette seg. Eller er det riktig det de sier. Det er rasisme å ha en annen innstilling til noen som flykter fra et Europeisk land en noen som kommer hele veien fra Asia eller Afrika? De spiller på rasismen. Jeg er ikke interessert i å måtte lære deres språk eller lære dem norsk, ta hensyn til deres religion og livssyn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isary Skrevet 4. april 2022 #39 Del Skrevet 4. april 2022 kat-e skrev (På 27.3.2022 den 17.16): Det er først og fremst religion (Islam) som holder disse landene nede. Det er korrupte ledere som holder disse landene nede, som ble satt der de er av hvite, kristne folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 4. april 2022 #40 Del Skrevet 4. april 2022 Man må trå varsomt når det gjelder å mene noe om muslimer. Men jeg kan anbefale bøker av Michel Houellebecq. Bl.a Underkastelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå