ajarRun Skrevet 25. mars 2022 #1 Del Skrevet 25. mars 2022 Jeg vet de ikke har masse. Men har de volum? Kan to fotoner være på samme sted? Hva med 1000? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #2 Del Skrevet 25. mars 2022 Kanskje du blir litt klokere av dette? https://physics.stackexchange.com/questions/297420/volume-of-a-photon Anonymkode: 42295...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #3 Del Skrevet 25. mars 2022 De kan vel ikke ha volum når de ikke har masse? jeg har en master i fysikk, men det er så vidt man kommer innpå sånne ting i løpet av de fem årene 😊 Anonymkode: 3e2c4...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #4 Del Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De kan vel ikke ha volum når de ikke har masse? jeg har en master i fysikk, men det er så vidt man kommer innpå sånne ting i løpet av de fem årene 😊 Anonymkode: 3e2c4...02e Dette. Men jeg har heller ikke fordypet meg i kvantemekanikk, så det er ikke mitt spesialfelt. Anonymkode: 2dee8...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. mars 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kanskje du blir litt klokere av dette? https://physics.stackexchange.com/questions/297420/volume-of-a-photon Anonymkode: 42295...c47 Det besvarte et av mine spørsmål, man kan ha ubegrenset fotoner på samme plass. Hvis jeg forstår det riktig. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): De kan vel ikke ha volum når de ikke har masse? jeg har en master i fysikk, men det er så vidt man kommer innpå sånne ting i løpet av de fem årene 😊 Anonymkode: 3e2c4...02e Et vakuum har vel volum? Og delene av universet uten masse må jo også ha et volum? Mulig jeg ikke forstår hva volum er eller at fysikk har en egen definisjon av volum. Hva jobber man med når man har master i fysikk? AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette. Men jeg har heller ikke fordypet meg i kvantemekanikk, så det er ikke mitt spesialfelt. Anonymkode: 2dee8...488 Hva med å skrive en doktorgrad om fotoners volum, og gravitasjonsfelt? Jeg er så nysgjerrig om man kunne puttet sånn, trilliarder av fotoner på samme sted i samme retning og flyttet planeter med gravitasjonen deres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #6 Del Skrevet 27. mars 2022 On 3/25/2022 at 10:24 PM, ajarRun said: Jeg er så nysgjerrig om man kunne puttet sånn, trilliarder av fotoner på samme sted i samme retning og flyttet planeter med gravitasjonen deres. Du skrev i i åpningsinnlegget at du vet at fotoner ikke har masse. Hvorfor tror du da de har gravitasjon? Gravitasjon krever at man har masse. Anonymkode: c0ab0...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 29. mars 2022 #7 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 0.49): Du skrev i i åpningsinnlegget at du vet at fotoner ikke har masse. Hvorfor tror du da de har gravitasjon? Gravitasjon krever at man har masse. Anonymkode: c0ab0...233 Gravitational lensing ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 29. mars 2022 #8 Del Skrevet 29. mars 2022 1 minutt siden, Midgard said: Gravitational lensing ! Det er rett og slett fordi lyset følger kurven av rom og tid. Tunge objektet skaper en fordypning i tid og rom, det er ikke det at lyset blir påvirket av objektets gravitasjon, men fordi tid og rom blir påvirket, så blir det en fordypning. Lyset følger nå bare tid og rom veven. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 3/28/2022 den 0.49): Du skrev i i åpningsinnlegget at du vet at fotoner ikke har masse. Hvorfor tror du da de har gravitasjon? Gravitasjon krever at man har masse. Anonymkode: c0ab0...233 Fotoner har ikke masse, men energi, og alt som har energi skaper tyngdekraft. Anonymkode: 44afa...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #10 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 0.49): Du skrev i i åpningsinnlegget at du vet at fotoner ikke har masse. Hvorfor tror du da de har gravitasjon? Gravitasjon krever at man har masse. Anonymkode: c0ab0...233 Det har jeg også alltid trodd, men det virker som om det er nok med energi for å skape endringer i tidrommet, og det oppleves da som gravitasjon. Men jeg opplever ingen problemer med at en million fotoner er på samme sted. Anonymkode: ce0eb...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 1. april 2022 #11 Del Skrevet 1. april 2022 (endret) 6 hours ago, AnonymBruker said: Fotoner har ikke masse, men energi, og alt som har energi skaper tyngdekraft. Anonymkode: 44afa...5aa https://www.fnal.gov/pub/science/inquiring/questions/higgs_boson.html Fotoner er ikke påvirket Endret 1. april 2022 av Duraton 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #12 Del Skrevet 1. april 2022 Duraton skrev (6 timer siden): https://www.fnal.gov/pub/science/inquiring/questions/higgs_boson.html Fotoner er ikke påvirket Hva mener du med det? At fotoner ikke har tyngdekraft? Anonymkode: e6d41...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 1. april 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 0.49): Du skrev i i åpningsinnlegget at du vet at fotoner ikke har masse. Hvorfor tror du da de har gravitasjon? Gravitasjon krever at man har masse. Anonymkode: c0ab0...233 Tror? Jeg vet de har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 2. april 2022 #14 Del Skrevet 2. april 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva mener du med det? At fotoner ikke har tyngdekraft? Anonymkode: e6d41...708 https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1367-2630/18/2/023009 Artikkelen forklarer det bedre enn meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 27. juni 2023 #15 Del Skrevet 27. juni 2023 ajarRun skrev (På 25.3.2022 den 21.33): Jeg vet de ikke har masse. Men har de volum? Kan to fotoner være på samme sted? Hva med 1000? Spørs nok litt hva man mener med volum. Fotoner er hverken klassiske partikler eller bølger; de er fotoner og oppfører seg som fotoner, noen ganger partikkel-aktig, noen ganger bølge-aktig. Fotoner er typisk ikke-lokaliserte, altså de har ikke én bestemt posisjon, men befinner seg på en blanding av flere steder (litt som en bølge), og tilstanden beskrives av en bølgelengde i stedet for en posisjon. Men om du setter opp en detektor, vil fotonet treffe den i ett spesifikt tidspunkt (litt som en partikkel), ikke over lengre tid. Men for å svare på spørsmålet kan man i prinsippet ha ubegrenset mange fotoner i samme tilstand fordi de er såkalte bosoner (disse har en spesiell symmetriegenskap som tillater dette). I motsetning er elektroner fermioner, og du kan ikke plassere to elektroner i samme samme tilstand (dvs. du kan ha maksimalt to elektroner på samme sted, dersom de har forskjellig spinn (en slags magnetisering) og dermed forskjellig tilstand. Det er derfor det er to elektroner i det innerste "atomskallet".) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå