Gå til innhold

Skuffet over mine søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er skikkelig dårlig gjort av dine søsken å ikke prioritere bryllupet ditt. En av de største begivenhetene i livet til søster. Syns ikke noen av dem hadde brukbare grunner.

Kjipe folk altså. 

Anonymkode: b794d...eac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Daria said:

Det ville jeg faktisk ikke forventet et øyeblikk å bli tatt med på råd om, så lenge de informerte i god tid, med mindre det var noe helt spesielt av typen jeg vet at du skal ha baby/barnedåp/eksamen/besøke svigers i Australia i samme periode å ta høyde for. Man kan ikke alltid forvente å bli tatt hensyn til, av og til er man den som forventes å ta det hensynet.

Dette finner jeg veldig interessant (og overraskende), helt genuint. Hvis du har søsken, hvor i søskenflokken befinner du deg? 

Jeg er det "mye yngre søsken" så jeg ville ha vært TS i denne situasjon, ikke de eldre søsken. Siden mange år er jeg vant med at eldre søsken har ektefeller, barn, osv. å ta hensyn til. Det er for meg helt utenkelig å planlegge en stor begivenhet (som et bryllup) uten overhodet å lufte det med dem, 'Eh, bryllup, prima juli 2022... funker det for dere!?'. Og i tillegg, et av søsken/ektefelle parrene er begge i såkalt samfundskritiske yrker med skiftende arbeidstider osv. Deres førsteprioritet i sommeren er å få bare to uker, samtidig, hvor de kan ta ferie med barna. Blir det to uker sammenhengende, så er de ekstra heldige. Og jeg ville ganske enkelt aldri forvente at de "spilte" ferietiden på meg. 

Anonymkode: 38b12...107

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du  er trist og t du hadde forventete annen respons enn dette. Leit at søsken ikke ser at dette kan påvirke relasjonen framover. Tror jeg hadde hatt vanskelig med å ikke uttrykke skuffelse ovenfor søsken her. 

Håper dere uansett får en fantastisk bryllupsdag!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har fire søsken. Hva sier det fjerde? 

Anonymkode: d3ab1...0d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2022 at 3:26 AM, AnonymBruker said:

Jeg og min utkårede gifter oss nå til sommeren. Dato ble satt i fjor sommer og alle våre nærmeste fikk da beskjed om at neste sommer blir det bryllup den-og-den datoen. Nå har vi akkurat sendt ut de formelle invitasjonene. 

Jeg har fire søsken. Den ene forteller meg nå at de ikke kan komme fordi de har ferie når bryllupet står og er nødt å prioritere en tur til varmere strøk ettersom det kun er på sommeren de kan ta med barna uten å ta de ut av skolen. Et annet søsken har satt seg på bakbena fordi vi ikke inviterer en annen fjern slektning av oss (som vi har ingen kontakt med), så det søskenet og familien der kommer ikke - i protest. Det tredje søskenet svarte bare at de dessverre ikke har anledning til å komme men ønsker oss en fin dag blablabla. 

Er dette normalt??? Jeg har mest lyst å avlyse hele greia. Er helt på gråten. 

Anonymkode: beeb8...39a

Har du valgt juli? Det er en uting og jeg skjønner søsknene dine godt. Selv om jeg også skjønner det er sårt.

Anonymkode: ca37c...9cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du valgt juli? Det er en uting og jeg skjønner søsknene dine godt. Selv om jeg også skjønner det er sårt.

Ser nå at du ikke har valgt fellesferien, da syns jeg det er litt rart ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, dersom bryllupet er midt inni de ukene de har fått innvilget ferie samtidig på så forstår jeg at det er INNMARI kjipt å måtte droppe ferien (etter 2 år med corona og ingen reisemuligheter) fordi søsteren har bestemt seg for å gifte seg en lørdag MIDT i ferien. Er bryllup er en stor begivenhet for brudeparet, men for alle andre er det faktisk ikke en så stor greie. Der var det kanskje før i tiden, når bruden uskyldsren flyttet inn med sin nye ektemann for første gang rett etter bryllupet, men i dag, hvor tilnærmet alle er samboere før de gifter seg? Sorry, ingen stor greie for gjesten. Det er bare en fest. Ikke ta fet så tungt. 

Anonymkode: b75e3...26b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør bryllupet å ha festen uten dem. Bedre å feire med de om VIL være der sammen med dere :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3/25/2022 den 16.00):

Så du ville ha hoppet over dine egne søskens bryllup fordi du mener barna skal prioriteres?  Bryllupet er EN DAG.  Barna har du i mange år og samtidig har de jo ca 7 uker ferie på sommeren.  Ta deg en bolle.   

Svarene du får her i tråden ts er Norge i ett nøtteskall!!!  Selvopptatte kalde egoister. 

Anonymkode: 28377...27d

Heldigvis ikke Norge i ett nøtteskall, men KG.

Anonymkode: 3bb2c...f97

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vel, dersom bryllupet er midt inni de ukene de har fått innvilget ferie samtidig på så forstår jeg at det er INNMARI kjipt å måtte droppe ferien (etter 2 år med corona og ingen reisemuligheter) fordi søsteren har bestemt seg for å gifte seg en lørdag MIDT i ferien. Er bryllup er en stor begivenhet for brudeparet, men for alle andre er det faktisk ikke en så stor greie. Der var det kanskje før i tiden, når bruden uskyldsren flyttet inn med sin nye ektemann for første gang rett etter bryllupet, men i dag, hvor tilnærmet alle er samboere før de gifter seg? Sorry, ingen stor greie for gjesten. Det er bare en fest. Ikke ta fet så tungt. 

Helt uenig. Hadde selvsagt prioritert bryllupet til mitt eget søsken! Noe annet er bare ufint. 
Dette sier mye om hvor egosentriske folk er blitt i dag. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

igjen. De fikk vite om bryllupet et år i forveien. Da kunne de planlagt å legge ferien litt annerledes. De fleste arb givere er fleksible her så lenge man sier fra god tid i forveien. De har 8 uker å ta av mens barna har skoleferie

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 18.07):

Nå spiller du dum. Jeg sa spørre de tre søsken, hvis det er så viktig å ha dem med. 

Anonymkode: 38b12...107

søsken bestemmer vel ikke sånt. Aldri hørt om at det gjøres slik

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare meninger og mange antagelser tatt ut av løse luften. For det første, det spiller egentlig ingen rolle synes jeg, om det er i fellesferien eller ikke. Det er det ikke, men søskene mine fikk altså beskjed et helt år i forveien. Da tenker jeg at de har rikelig med tid å planlegge ferie og sånt rundt bryllupet. Det har jeg tatt for gitt at de som søsken vil gjøre. 

Og ja vi har foreldre som lever. De er veldig skuffet og satt ut og kan ikke forstå hva som gjør at de er slik. De har ikke betalt for bryllupet eller bidratt økonomisk overhodet, siden noen spurte om det. Det er ingen grunn til misunnelse eller noe slikt som jeg kan forstå. Moren vår reagerte med sjokk og vantro ovenfor de når de fortalte henne at de ikke skal komme. 

Jeg er heller ingen bridezilla som har snakket kun om bryllupet i ett år som noen her foreslo. Har ikke nevnt noe som helst om det uten om datoen bryllupet skal stå. 

Mange her skriver at bryllup er en kjedelig greie for gjestene og kun fint for paret som gifter seg. Mener dere det?? Jeg synes bryllup er utrolig koselig. Og et søsken burde etter min mening synes at det er en viktig og stor dag som de vil ta del i på alle mulige måter. 
Ts

• Liker 9
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest200
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her var det mange rare meninger og mange antagelser tatt ut av løse luften. For det første, det spiller egentlig ingen rolle synes jeg, om det er i fellesferien eller ikke. Det er det ikke, men søskene mine fikk altså beskjed et helt år i forveien. Da tenker jeg at de har rikelig med tid å planlegge ferie og sånt rundt bryllupet. Det har jeg tatt for gitt at de som søsken vil gjøre. 

Og ja vi har foreldre som lever. De er veldig skuffet og satt ut og kan ikke forstå hva som gjør at de er slik. De har ikke betalt for bryllupet eller bidratt økonomisk overhodet, siden noen spurte om det. Det er ingen grunn til misunnelse eller noe slikt som jeg kan forstå. Moren vår reagerte med sjokk og vantro ovenfor de når de fortalte henne at de ikke skal komme. 

Jeg er heller ingen bridezilla som har snakket kun om bryllupet i ett år som noen her foreslo. Har ikke nevnt noe som helst om det uten om datoen bryllupet skal stå. 

Mange her skriver at bryllup er en kjedelig greie for gjestene og kun fint for paret som gifter seg. Mener dere det?? Jeg synes bryllup er utrolig koselig. Og et søsken burde etter min mening synes at det er en viktig og stor dag som de vil ta del i på alle mulige måter. 
Ts

Jeg trodde først at dine søsken hadde bestilt ferie før du inviterte de og det hadde sikkert blitt økonomiske problemer med avbestillinger osv Jeg har ikke det beste forholdet til mine søsken men jeg hadde nok gjort alt jeg kunne for å vært i mine søsken bryllup …hvis ikke det hadde vært noe skikkelig vondt mellom oss. Jeg håper virkelig du kan legge dette søskengreie vekk og nyte dagen din ,mannen din og alle de som vil være med dere på den store, fine dagen🥳 Ønsker dere masse lykke på dagen og videre i livet med alle de som vil dere godt❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Ja jeg er en av de som mener det. Har vært i over 30 bryllup, og kan telle på en hånd de gangene jeg har kost meg gjennom hele dagen. Å være gjest i bryllup betyr ofte myyyye venting på alt mulig gjennom dagen, ofte tvangsmingling med folk man ikke har noe til felles med og aldri skal se igjen, eviglange bordsettinger med folk man ikke kjenner, ofte for lite mat og drikke fra start til slutt (skal være så fancy at det ikke er måte på og så går egentlig folk sulten), tvinge seg gjennom flaue hjemmelagde sanger, og polynese som burde vært begravet i 84 blir dradd frem hver gang.

Men jeg skal gi deg en enkel oppskrift på hvordan gjestene trives i bryllup; husk på at selv om du er brud så er du også vertinne, det er deres ansvar at gjestene har en bra dag.

- Dvs husk på at folk gjerne går hjemmefra på formiddagen og at innen de kommer til lokalet så er det gått mange timer siden sist måltid og sannsynligvis er det en stund til middag, så sett frem rikelig med drikke (brus, boblevann) og litt å bite i (oppkuttet frukt, lefser, winerbrød, nøtter ect). Et lite glass bobler til velkomstdrikk som skal hold ei halvannen time er ikke nok.

- Plasser folk som kjenner hverandre sammen ved bordsettingen, da er det mye større sjanse for at folk får et hyggelig måltid. Dine venninner trenger ikke å bli kjent med brudgommens onkel f.eks, og det er slitsomt å snakke med folk man ikke kjenner i 4-5-6 timer under middagen.

- Server nok mat, dette burde være unødvendig å skrive, men ofte er det gourmetporsjoner ingen blir mett av eller en servering av steik med svært lite mat. Server nok å drikke, ikke bare alkohol men brus, juice, farris ect.

- Ikke flom over med taler og hjemmelagde sanger, be folk som ønsker å si noe begrense seg på forhånd. At tante Eva vil snakke om deg i 20 min er sikkert hyggelig for deg, henne og dine foreldre, ikke for alle andre. 

- Ikke tving folk til å danse, det er ubehagelig på så mange måter

- Ha nok kake til at alle får et stykke. På vestlandet og sørlandet der det er tradisjoner for kaker i mengder i bryllup har dette aldri vært et problem, men forbausende mange østlandsfolk beregner så lite kake at ikke alle gjestene får. 

- Nok drikke utover kvelden. Det er kjipt å drikke vann til kakene fordi det er tomt for brus og betalbaren bare har alkohol. Igjen, ha nok drikke. Det er så elementært, og likevel noe veldig mange svikter på. Prikken over i-en er hvis det finnes alkoholfri øl.

Anonymkode: 54e9a...7d9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts

Er det ikke veldig tydelig her at søsknene dine ikke ser på relasjonen deres på samme måte som deg? At de faktisk så enkelt som dette sier at det ikke passer av ulike grunner hele 3 stk så er det vel ikke noe de bryr seg så mye om da? Siden du har invitert og sikkert planlagt endel allerede så ville jeg prøvd å gjennomfør dagen med de som faktisk ønsket å være der sammen med deg og hatt en fin dag. Uansett om du utsetter dato eller ikke forandrer det ikke at søsknene dine ikke har lyst til å komme.. utenom bryllupet ville jeg prøvd å ta en prat med de, her må det jo være noe du ikke får med deg siden du tror dere er nære og de heller gjør alt annet en å komme i bryllupet ditt.. 

Anonymkode: 30d6b...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryllupet er booket og betalt, så avlyse eller forskyve er ikke på bordet. Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ts

Jeg syns du har all grunn til å være skuffet over dine søsken. Utrolig dårlig gjort av dem å ikke prioritere sin søsters bryllup.

Ingen av grunnene de har er gode nok til å droppe bryllupet ditt. De skulle skamme seg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 27.3.2022 den 17.09):

igjen. De fikk vite om bryllupet et år i forveien. Da kunne de planlagt å legge ferien litt annerledes. De fleste arb givere er fleksible her så lenge man sier fra god tid i forveien. De har 8 uker å ta av mens barna har skoleferie

Nå må du skjerpe deg, er åpenbart at i denne tråden er det om å gjøre å hakke på TS mest mulig. Get with the program, sis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at bryllupet blir sikkerlig bra/gøy som folk vil huske. Så kan søskene sitte der i ettertid å høre om hvor bra det var :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...