jaeols Skrevet 24. mars 2022 #1 Del Skrevet 24. mars 2022 Jeg har gått opp 3,5 kg. Tror dette er økt muskelmasse, da midjemålet ikke er økt. Og klærne strammer ikke. Er det mulig at vektoppgang er økt muskelmasse? Jeg trener styrke tre dager i uka. Er livredd for å gå opp i vekt sånn generelt. Jeg trener så og si hver dag, men slurver litt med kosthold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 24. mars 2022 #2 Del Skrevet 24. mars 2022 Ja. Jeg gikk opp 10 kg når jeg først klarte å få en treningsrutine, men ble bare slankere og slankere. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 24. mars 2022 Betryggende at det ikke er fettmasse som øker, men det ville jeg ha merket. Så nå¨blir det mye styrketrening. Muskler veier mer en fett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 24. mars 2022 Det var ikke mye engasjement her. Noen som har peiling på dette? Hvorfor går vekten opp når du trener mye? Er det bare muskler, eller er det generell vektoppgang? Det er ikke lett å vite om jeg gjør alt rett. Det er komplisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iterion Skrevet 24. mars 2022 #5 Del Skrevet 24. mars 2022 Ja, det er naturligvis mulig at du går opp i vekt pga muskelvekst når du trener styrke 3 ganger i uka. Men spørs også på kostholdet ditt, om du er i kalorioverskudd/underskudd, set/reps/øvelser, hvor mange kalorier du får i deg daglig og ikke minst hvor mange kalorier du forbrenner om dagen Lurt å ta noen bilder i bar overkropp innimellom så kan du sammenligne. Men ja, man går fort opp i vekt av styrketrening da du trigger muskelveksten. Men er mye som spiller inn her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 24. mars 2022 #6 Del Skrevet 24. mars 2022 Hvorfor trener du? Hvorfor er du "livredd" for å gå opp i vekt? Driver du med vektklassebasert "toppidrett" eller noe? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 24. mars 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 24. mars 2022 Beeblebrox skrev (5 minutter siden): Hvorfor trener du? Hvorfor er du "livredd" for å gå opp i vekt? Driver du med vektklassebasert "toppidrett" eller noe? Hva tror du selv? Du skjønner det sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 24. mars 2022 #8 Del Skrevet 24. mars 2022 jaeols skrev (5 minutter siden): Hva tror du selv? Du skjønner det sikkert. Jeg vet virkelig ikke, det var derfor jeg spurte? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epplekiwi Skrevet 24. mars 2022 #9 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) om du er ny til trening er det noe som kalles "newbie gains" . ja muskler. bare fortsett å mål midje og brystkasse. du kan også ta noen bilder. vekt har egentlig ikke noe å si, det er jo hvordan kroppen ser ut som teller. Før log på trening og se om du blir sterkere eller ikke. økt rep,set eller antall kg. Endret 25. mars 2022 av Epplekiwi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 24. mars 2022 #10 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) jaeols skrev (8 timer siden): Det var ikke mye engasjement her. Noen som har peiling på dette? Hvorfor går vekten opp når du trener mye? Er det bare muskler, eller er det generell vektoppgang? Det er ikke lett å vite om jeg gjør alt rett. Det er komplisert. Du sa det jo selv. Muskler veier mer enn fett. 1 del muskel veier 1,1 og en del fett veier 0.9, gram, kilo eller tonn - alt etter hvordan du definerer "1 del". Ellers gir du ikke mye opplysninger utenom at du trener styrke tre ganger i uken, så vanskelig å svare deg. Men om du er redd for å gå opp i vekt, eller som jeg leser det; legge på deg fett, så burde du gå en del, rask gange. Klarer du 1 time om dagen, i et tempo rundt 6km/t, så forsvinner fettet raskt. Ikke etter første uka, men når gåturen er en vane for deg, og når kroppen har lært å bruke fettreserver som energikilde. Kombiner det med styrketrening, gjerne lange sett; litt mindre vekt (øk gradvis), 15 repetisjoner, tre eller fire runder (så det svir i musklene mot slutten, gjerne i hver omgang), så blir du definert, og får utholdenhet - noe som i livet ofte er langt viktigere enn rå styrke (styrken øker selvsagt også om du trener slik). Da vil jeg påstå du lever fint og sunt. Styrke tre ganger i uken, en gåtur hver dag. Fint det. Bare pass på og tren alle muskelgrupper, spis bra, normalt - eller fanatisk om du vil (telle proteiner). Du oppnår mye, både når det gjelder kroppsidealer du sikkert søker etter, trivsel i eget sinn og med egen kropp, og du har tid til å leve, siden du slipper å bo på et treningssenter. Vi bruker å avslutte vår gå- eller rolige joggetur med dips og pullups i et stativ på brygga, og en del utfall på veien hjem. "En del" betyr til du blir sliten i bena, eller bare lei av å gå rart - noe er bedre enn ingenting. Endret 24. mars 2022 av BareEtMenneske 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GulSol Skrevet 24. mars 2022 #11 Del Skrevet 24. mars 2022 Det skal litt til å legge på seg 3,5 kilo i muskler sånn plutselig vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 24. mars 2022 #12 Del Skrevet 24. mars 2022 (endret) Enn så lenge er det jo bare TS som vet noe om hvilket tidsperspektiv det er snakk om. Endret 24. mars 2022 av BareEtMenneske 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 25. mars 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 25. mars 2022 Beeblebrox skrev (9 timer siden): Jeg vet virkelig ikke, det var derfor jeg spurte? Jeg trener for å gå ned i vekt, er 15 kg for tung. Tenker på helsen, må komme i bedre form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 25. mars 2022 #14 Del Skrevet 25. mars 2022 jaeols skrev (5 timer siden): Jeg trener for å gå ned i vekt, er 15 kg for tung. Tenker på helsen, må komme i bedre form. Styrketrening er vell ikke akkurat en effektiv slankekur, men for all del, fettet forsvinner til slutt - så lenge du ikke spiser mer enn du forbrenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 25. mars 2022 Forfatter #15 Del Skrevet 25. mars 2022 Jeg er 16 kg for tung. Og har en BMI på 29.8. Så det sier det meste. Går på antidepressiva så da er det vanskelig å gå ned i vekt pga økt matlyst. Og mye lavere forbrenning på grunn av alder. Jeg går 5 km tre ganger i uka i 5,8 km/t. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 25. mars 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 25. mars 2022 BareEtMenneske skrev (2 timer siden): Styrketrening er vell ikke akkurat en effektiv slankekur, men for all del, fettet forsvinner til slutt - så lenge du ikke spiser mer enn du forbrenner. Mange sier at styrketrening er det beste for å gå ned I vekt så mange er uenig med deg der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 25. mars 2022 #17 Del Skrevet 25. mars 2022 jaeols skrev (20 minutter siden): Mange sier at styrketrening er det beste for å gå ned I vekt så mange er uenig med deg der. Ok. Og du trener styrke og har nettopp lagt på deg. Så kanskje se og lær av og med deg selv framfor å lytte til alle andre? Å gå ned i vekt er såre enkelt; innta færre kalorier enn du forbrenner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareEtMenneske Skrevet 25. mars 2022 #18 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) jaeols skrev (36 minutter siden): Jeg er 16 kg for tung. Og har en BMI på 29.8. Så det sier det meste. Går på antidepressiva så da er det vanskelig å gå ned i vekt pga økt matlyst. Og mye lavere forbrenning på grunn av alder. Jeg går 5 km tre ganger i uka i 5,8 km/t. Så øk til syv ganger i uken og 6km/t. Kanskje får du da også utløp for tanker som igjen vil bidra til at du kan slutte på antidepressiva. Jeg vil anbefale å gjennomføre gåturen i skog og mark hvis du har anledning; dette er god medisin mot mentale utfordringer. Endret 25. mars 2022 av BareEtMenneske 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 25. mars 2022 #19 Del Skrevet 25. mars 2022 jaeols skrev (8 timer siden): Jeg trener for å gå ned i vekt, er 15 kg for tung. Tenker på helsen, må komme i bedre form. Hvis du er 15 kg for tung burde du fokusere på kosthold og kondisjonstrening først og fremst. Muskler veier mer enn fett ja, men du legger ikke på deg 3 kg muskler på så kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 25. mars 2022 #20 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) jaeols skrev (10 timer siden): Jeg trener for å gå ned i vekt, er 15 kg for tung. Tenker på helsen, må komme i bedre form. OK - Du kommer jo ganske sikkert i bedre form, og får også sannsynlig "bedre helse" når du trener ofte - så den delen har du jo fixa, på ei måda.. 3.5 KG kan jo utmerket godt være "muskelvekt" - selv om det er umulig for noen å gjette på det her, mtp. at du ikke har skrevet noe om hvor lenge du har trent e.l... Kan godt være "vannvekt" for alt jeg vet også, lizm Om jeg hadde vært "livredd" for vektoppgang - så hadde iaf. jeg kuttet litt ned på treningen, og heller bruk den sparte tid på å fokusert på kosthold og livsstil (som du sier du slurver med). Det har de aller fleste mye mer igjen for, tror jeg.. Endret 25. mars 2022 av Beeblebrox Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå