Gå til innhold

Kunne du ha tatt til deg et foreldreløst og kanskje sykt barn fra Ukraina?

Gjest Igga

Anbefalte innlegg

clyde skrev (3 minutter siden):

Ja, men det er vel Ukraina som ikke vil at de skal bli her? Norge sier jo at disse barna kanskje må bli her hvis de først er sendt hit. Det er jo bare tragisk hele greia hvis disse barna likevel ikke har noe familie i Ukraina, de kan få et bedre liv her. Håper uansett det ordner seg for dem uansett hva som måtte skje. 

Ja, håper barna blir godt ivaretatt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

clyde skrev (5 minutter siden):

Ja, men det er vel Ukraina som ikke vil at de skal bli her? Norge sier jo at disse barna kanskje må bli her hvis de først er sendt hit. Det er jo bare tragisk hele greia hvis disse barna likevel ikke har noe familie i Ukraina, de kan få et bedre liv her. Håper uansett det ordner seg for dem uansett hva som måtte skje. 

Ja det var dårlig formulering av meg. Ukraina vil ha barna tilbake til barnehjemmet etterpå, noe Norske  myndigheter ikke kan garantere. Derfor ønsker Ukrainske myndigheter å sende de til land som aksepterer vilkårene (og trosser barnekonvensjonen)

Jeg forstår virkelig ikke Ukrainske myndigheter sitt syn på barns beste.

Endret av kvinneguide
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (5 minutter siden):

Fordi denne tråden ligger i emnet "krigen i Ukraina" og handler om det som skjer der. 
For å diskutere generell adopsjon, finnes det nok andre underforum en bør se/debattere i 

Men da kan man spørre, hvorfor er det behov for å lage et eget underforum om krigen i Ukraina? Det er så mange andre konflikter, kriger og katastrofer som medfører menneskelig nød. Men den nøden er tydeligvis hverken nær nok eller tilstrekkelig mediaomtalt til at man åpner hus, hjem og hjerterom.

Så utifra et etisk ståsted, synes jeg det er rimelig å stille spørsmålet: hva gjør at et barn fra Ukraina er mer nærliggende å ta imot, enn et barn et annet sted i fra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinneguide skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår virkelig ikke Ukrainske myndigheter sitt syn på barns beste.

Jeg forstår ikke denne tankegangen jeg heller. Synes det er tragisk.

MorTil2 skrev (Akkurat nå):

Så utifra et etisk ståsted, synes jeg det er rimelig å stille spørsmålet: hva gjør at et barn fra Ukraina er mer nærliggende å ta imot, enn et barn et annet sted i fra?

Enig med deg i at spedbarn fra flere konfliktområdet burde kunne komme hit, det er alt for mange som ikke har det bra. Er nok mange utfordringer knyttet til dette, f.eks geografiske avstander, eller har man plass og ressurser til å ta imot alle barn som trenger det? Jeg vet ikke svarene. Men du stiller et godt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (7 minutter siden):

Men da kan man spørre, hvorfor er det behov for å lage et eget underforum om krigen i Ukraina? Det er så mange andre konflikter, kriger og katastrofer som medfører menneskelig nød. 

Det er veldig aktuelt om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (13 minutter siden):

Er det ikke noe snevert å ta for gitt at barna får det bedre i Norge enn i Ukraina? Som det står i artikkelen, så handler dette om et ønske fra Ukrainske myndigheter om at barn skal få returnere til det landet de er født i, mens norske myndigheter snakker om små barn som skal bli værende her i årevis, og derfor kan ikke garantert returneres.

Virker på meg som om norske og ukrainske myndigheter har et litt ulikt utgangspunkt: Norge legger til grunn at barna må være her i årevis, ergo konflikten og gjenoppbyggingen vil ta årevis. Mens Ukrainske myndigheter har et håp om en snarlig løsning og gjenoppbygging, slik at barna på ny kan få en fremtid i sitt fødeland.

Hadde norske myndigheter vært litt mer smidige, hadde de tatt imot barna på Ukrainske premisser, og så heller tatt diskusjonen om retur hvsi det viser seg at det går flere år før barna evnt kan returnere.

Jeg er ganske sikker på at Ukrainerne også er opptatt av barnas beste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjugur skrev (Akkurat nå):

Det er veldig aktuelt om dagen

Ja, det er mye som er "veldig aktuelt om dagen". Men får ikke et eget underforum av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (Akkurat nå):

Er det ikke noe snevert å ta for gitt at barna får det bedre i Norge enn i Ukraina? Som det står i artikkelen, så handler dette om et ønske fra Ukrainske myndigheter om at barn skal få returnere til det landet de er født i, mens norske myndigheter snakker om små barn som skal bli værende her i årevis, og derfor kan ikke garantert returneres.

Virker på meg som om norske og ukrainske myndigheter har et litt ulikt utgangspunkt: Norge legger til grunn at barna må være her i årevis, ergo konflikten og gjenoppbyggingen vil ta årevis. Mens Ukrainske myndigheter har et håp om en snarlig løsning og gjenoppbygging, slik at barna på ny kan få en fremtid i sitt fødeland.

Hadde norske myndigheter vært litt mer smidige, hadde de tatt imot barna på Ukrainske premisser, og så heller tatt diskusjonen om retur hvsi det viser seg at det går flere år før barna evnt kan returnere.

Jeg er ganske sikker på at Ukrainerne også er opptatt av barnas beste. 

Snevert? Har du noen gang besøkt Øst-Europeiske barnehjem? Det har jeg. Og jeg står på mitt når jeg sier at foreldreløse barn helt uten slekt i Ukraina vil ha det bedre i Norge.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (3 minutter siden):

Snevert? Har du noen gang besøkt Øst-Europeiske barnehjem? Det har jeg. Og jeg står på mitt når jeg sier at foreldreløse barn helt uten slekt i Ukraina vil ha det bedre i Norge.

Utgangspunktet mitt er at norske myndigheter, i ønske om barnas beste, må respektere Ukrainske myndigheters ønske om at barna i utgangspunktet skal returneres. Og så heller ta diskusjonen om hva som er best for barna når det blir aktuelt med retur.

Hvis det da har gått 5 år, og Ukraina sliter med enda flere foreldreløse barn enn i dag, så ville nok problemet ha løst seg selv.

I denne saken synes jeg norske myndigheter er for lite smidige og for mye korttenkt.

Og nei, jeg har aldri besøkt et østeuropeisk barnehjem. Og at det er ille sett med norske øyne, tror jeg på. Men betyr det at de som jobber der ikke ønsker barnas beste? At de ikke gjør så godt de kan utifra de ressursene de har tilgjengelig?

Og det er jo ikke slik at Ukrainske myndigheter motsetter seg å sende barna til tryggere og bedre steder. Men dette er Ukrainas fremtid de sender ut av landet. Da er det forståelig at de ikke uten videre bare kan sende de fra seg uten en viss tanke om hva som skal skje videre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (1 time siden):

Folk burde vært sendt tilbake, man ser jo at mesteparten blir værende i Norge. Kan jo selv tenke seg om folk fra alle land skulle kommet hit. Norge som burde ha maks 7 mill innbyggere, men ender kanskje opp med 70 mill innbyggere!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann12345 skrev (På 24.3.2022 den 23.42):

Hvorfor er det bare prat on Ukrainia? Hva med et barn fra Somalia, Afghanistan, Tanzania?

Jeg vet jeg høres kritisk ovenfor Ukrainia, men det er så sinnsykt mye fokus på landet. Det r jo krig andre stedet i verden, andre flyktninger og andre barn som også trenger hjelp. 

Ole Brumme skrev (På 24.3.2022 den 23.48):

Er så enig i dette, den lokale avisen her har artikler daglig om hvordan barn her i kommunen samler inn penger til disse hvite, blonde og blåøyde menneskene. Jeg har lest denne avisen i 20 år, og det har aldri før vært noe lignende fokus på andre menneskegrupper. Daglig så er det arrangementer og enorm giverglede til disse, mens nordmenn blir kastet ut av leiligheter for at Ukrainske flyktninger skal flytte inn.

Hvor mye tror dere nabolandene til Somalia og Afghanistan engasjerer seg for å hjelpe da? Jeg tipper langt mindre enn folk i Norge.

Nå har det i mange av disse landene «alltid» vært uroligheter og krig, så det er vel helt naturlig at nyhetsverdien ikke er like stor som når det bryter ut krig i Europa. Helt naturlig og ikke i det minste rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (1 time siden):

Utgangspunktet mitt er at norske myndigheter, i ønske om barnas beste, må respektere Ukrainske myndigheters ønske om at barna i utgangspunktet skal returneres. Og så heller ta diskusjonen om hva som er best for barna når det blir aktuelt med retur.

Hvis det da har gått 5 år, og Ukraina sliter med enda flere foreldreløse barn enn i dag, så ville nok problemet ha løst seg selv.

I denne saken synes jeg norske myndigheter er for lite smidige og for mye korttenkt.

Og nei, jeg har aldri besøkt et østeuropeisk barnehjem. Og at det er ille sett med norske øyne, tror jeg på. Men betyr det at de som jobber der ikke ønsker barnas beste? At de ikke gjør så godt de kan utifra de ressursene de har tilgjengelig?

Og det er jo ikke slik at Ukrainske myndigheter motsetter seg å sende barna til tryggere og bedre steder. Men dette er Ukrainas fremtid de sender ut av landet. Da er det forståelig at de ikke uten videre bare kan sende de fra seg uten en viss tanke om hva som skal skje videre?

Det er nok ikke så enkelt juridisk å bare knipse med fingrene på slike spørsmål. Norge forholder seg til barnekonvensjonen som sier at hvert enkelt tilfelle må vurderes enkeltvis. Da kan man ikke stille med sånne garantier. Om de blir kort eller lenge kan ingen vite, men det juridiske rundt å flytte barna må være avklart og det er i dette tilfelle ganske komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært friskere så helt klart.

Men jeg hadde nok like gjerne vurdert en av de mange som allerede er på venteliste her. 

Nå vil uansett ikke Ukraina sende til Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
MorTil2 skrev (10 timer siden):

Men da kan man spørre, hvorfor er det behov for å lage et eget underforum om krigen i Ukraina? Det er så mange andre konflikter, kriger og katastrofer som medfører menneskelig nød. Men den nøden er tydeligvis hverken nær nok eller tilstrekkelig mediaomtalt til at man åpner hus, hjem og hjerterom.

Har du vært helt blind? Hvor mange åpnet ikke hjemmene sine for blant annet syriske flyktninger? Hvor mye har ikke Norge hjulpet andre land og mennesker i konflikter, krig og andre katastrofer? Både frivillig og staten? 

Det blir for dumt å si at vi ikke bryr oss om andre land. 

MEN, jeg åpner ikke mitt hjem for menn som flykter fra familien sin, som flertall av flyktningene er fra midtøsten . Jeg kan åpne opp for barnefamilier, unge eller eldre. 

Og det er helt fuckings naturlig at det er mer fokus, redsel, innlevelse etc når krigen er nære oss og et av nabolandene våres er den som kriger. 

Skjer det et drap i gata du bor i vil dette være noe helt annet for deg enn hvis det skjer et drap på andre siden av Norge.

Likevel har Norge og nordmenn hjulpet ufattelig mange mennesker som ikke kommer fra Ukraina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Igga skrev (På 23.3.2022 den 22.22):

Hvorfor eller hvorfor ikke? 

Alle kjærlige voksne kunne ta i mot i hjertet sitt et hvilket som helst barn
fra en hvilken som helst del av verden
og samme hvor barnet kom fra.

Det er urelevant for et lite barn er et lite barn
og alle barn fortjener et trygt hjem og masse trygg og rett type kjærlighet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bare prat on Ukrainia? Hva med et barn fra Somalia, Afghanistan, Tanzania?

Jeg vet jeg høres kritisk ovenfor Ukrainia, men det er så sinnsykt mye fokus på landet. Det r jo krig andre stedet i verden, andre flyktninger og andre barn som også trenger hjelp. 

Helt sant, alle barn i hele verden fra hvilket som helst land har samme behov for kjærlighet og trygghet og en voksen som kan åpne sitt hjerte for et barn kan åpne sitt hjerte for hvilket som helst barn. Alle barn skulle være friske og alle barn skulle hatt det trygt og godt samme fra hvor de ble født enten det er kulturelt eller religiøst og samme hvilken fungering de har. Alle barn skal ha det gått og de som kan bidra bør bidra. Enten det er via støtte til redd barna o.l eller det er ved å åpne hjemmene og hjertene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Lunaris

Fordi Ukraina ble angrepet mye hardere med mange flere bomber og angrep på mye kortere tid enn alle de andre landene nevnt, over årevis. Derfor. Ukraina er det verste landet å være i nå, og du klager på at andre land ikke får samme oppmerksomhet? Virkelig?

9FEE4D71-351A-4305-98A2-AFCBF1B3B2E8.webp

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (3 minutter siden):

Fordi Ukraina ble angrepet mye hardere med mange flere bomber og angrep op mye kortere tid enn alle de andre landene nevnt, over årevis. Derfor. Ukraina er det verste landet å være i nå, og du klager på at andre land ikke får samme oppmerksomhet? Virkelig?

Virkelig?

Du har fått oppheng i media-hysteri. Du tror at Ukraina er det verste landet i verden å bo i? Kjære deg, jeg sier ikke at det ikke er forferdelig det de går igjennom, men det er mye annet vondt i verden og som folk gir blanke faen i. Grunnen til at så mange folk vil hjelpe nå, er fordi man får følelsen av at det samme kunne skjedd i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
Heisann12345 skrev (2 minutter siden):

Virkelig?

Du har fått oppheng i media-hysteri. Du tror at Ukraina er det verste landet i verden å bo i? Kjære deg, jeg sier ikke at det ikke er forferdelig det de går igjennom, men det er mye annet vondt i verden og som folk gir blanke faen i. Grunnen til at så mange folk vil hjelpe nå, er fordi man får følelsen av at det samme kunne skjedd i Norge. 

Akkurat i dag, er Ukraina det farligste landet å oppholde seg i mtp krigen og angrepene. Hold deg til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg. Men da for adoptering. Hadde aldri klart å sende det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...