Gå til innhold

Fødselspenger

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en mann på 32 år. Min samboer (kvinne !) jobber i en mannsdominert bedrift. Denne bedriften har en ording der mannen får dekket sin lønn i 14 dager etter fødselen for å være sammen med mor/barn, og videre dekker bedriften differansen mellom det folketrygden betaler og vanlig lønn i 1 mnd (normal permisjon for fedre). Det er jo et bra tiltak. Bedriften er en IT-bedrift med relativt høyt lønnsnivå. Mn samboer har fått beskjed om at dersom hun skal ha fødselspermisjon får hun også dekket differasen mellom full lønn og 6G fra folketrygden, ikke noe mer. Er ikke det veldig diskriminerende? Mor må jo vanligvis være hjemme i mer enn 1 mnd etter fødsel. Denne bedriften dekker altså fullt ut lønn for det som er vanlig permisjon for far, men nesten ikke noe for mor. Jeg synes dette er utrolig kvinne-fiendtlig. Hva er vanlig i andre bedrifter? Hører jeg kommentarer fra dere.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gurimalla

Dette synes jeg høres veldig merkelig ut, de dekker kun mellomlegget mellom 6G og full lønn i en mnd og dette gjelder for kvinner og menn. Det kan vel neppe sies å være diskriminerende, da det er likt både for kvinner og menn, men jeg har aldri hørt om noen som har lignende regler. Jeg forutsetter da at menn heller ikke får mellomlegget for mer enn en mnd, hvis det skulle være aktuelt.

Jeg har hørt om bedrifter som dekker mellomlegget, om bedrifter som ikke dekker og om bedrifter som kun dekker mellomlegget for kvinner (de får kjeft fordi det er diskriminerende for menn). Alle vil uansett få dekket inntil 6G fra folketrygden enten 100 prosent i 42 uker eller 80 prosent i 52 uker.

Hvorfor vil ikke bedriften dekke mellomlegget i mer enn en mnd. Er dette noe man har avtalt med fagforeningen, hva står i arbeidsavtalen? Det må vel være noen retningslinjer i bedriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja.

Mannen min fikk ikke dekket noen ting.

Det var 14 dager ubetalt permisjon i forbindelse med fødselen, og så 1 mnd med 80% fra trygdekontoret.

Hvor lenge får mor dekket mellomlegget?? Hele permisjonen, eller kun en måned???

Det som avt. er urettferdig er om hun kun får en mnd og far får 14 dager ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Det er ikke noen lov som sier at fedrene har krav på å få dekket de 14 dagene etter fødselen, men de aller fleste arbeidsgivere dekker dette, dette er vel også nedfelt i noen tariffavtaler.

Det er det samme når det gjelder mellomlegget mellom 6G og fast lønn, en del arbeidsgivere betaler dette mellomlegget fordi det inngår i arbeidsavtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...