Gå til innhold

Kriselager mat og vann?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke et eget kriselager av mat, men vi har et rullerende matlager. Vi kjøper større mengder tørrvarer og hermetikk når det er på tilbud, og passer på at vi spiser det før det blir for gammelt. Det er veldig praktisk, for da har man alltid noe mat i huset.

Om et strømbrudd skulle bli langvarig kan vi risikere å måtte leve av havregryn med peanøttsmør og syltetøy, samt kalde bønner, men det er mat det og. 

Vi har litt lite vann, så egentlig burde vi kjøpt en dunk til. Vin gjør ikke helt samme nytten. 

Anonymkode: a9200...ccd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har ikke et eget kriselager av mat, men vi har et rullerende matlager. Vi kjøper større mengder tørrvarer og hermetikk når det er på tilbud, og passer på at vi spiser det før det blir for gammelt. Det er veldig praktisk, for da har man alltid noe mat i huset.

Om et strømbrudd skulle bli langvarig kan vi risikere å måtte leve av havregryn med peanøttsmør og syltetøy, samt kalde bønner, men det er mat det og. 

Vi har litt lite vann, så egentlig burde vi kjøpt en dunk til. Vin gjør ikke helt samme nytten. 

Anonymkode: a9200...ccd

Det er en god trygghet å vite at en alltid har mat i huset. Holder på å rydde litt opp her i skuffer og skap. Fylle på med mer riktige matvarer og bedre system på rullering. Vin funker dårlig, ja! 😂😂😂 

Anonymkode: d4027...baf

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, Anonymus Notarius said:

Har en god del tørrmat og hermetikk, så hadde nok klart oss ei god stund på det.

Med vann vet jeg ikke - blir ikke vann ganske fort dårlig? Altså hvis man bare tar vann fra springen og fyller opp en dunk, så kan jo ikke den stå i ubegrensa tid, man må stadig tømme, vaske og fylle opp igjen hvis det skal ha noen hensikt. Så har ikke noe vann på lager.

Har ellers både vedovner og primus til å lage mat på ved langvarige strømbrudd.

Jeg unngår vann fra springen, og har heller kjøpt billig vann på flaske. Det er en holdbarhetsdato på dem, men det et bare vann så det kommer ikke akkurat til å mugne. Lagrer det kjølig, mørkt og langt unna kjemikalier. Tenker ikke å bytte det ut før det har gått minimum fem år. Da smaker det sikkert litt plast, men er neppe farligere å drikke enn det er å gå uten vann i dagevis.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (11 timer siden):

Har en god del tørrmat og hermetikk, så hadde nok klart oss ei god stund på det.

Med vann vet jeg ikke - blir ikke vann ganske fort dårlig? Altså hvis man bare tar vann fra springen og fyller opp en dunk, så kan jo ikke den stå i ubegrensa tid, man må stadig tømme, vaske og fylle opp igjen hvis det skal ha noen hensikt. Så har ikke noe vann på lager.

Har ellers både vedovner og primus til å lage mat på ved langvarige strømbrudd.

Hvis vannet kokes og kjøles ned før en har det over på sterilisert lukket beholder, så vil det sikkert holde seg bra lenger. Tror jeg… 😊

Anonymkode: d4027...baf

AnonymBruker
Skrevet

Nei vi har ikke noe lager. Jeg handler for en uke, er uhellet ute er det skikkelig ute for å si det mildt 😂

Anonymkode: 25e18...c3f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har berre det som er annbefalt av staten. Vel vi har ved og stor bålpanna i hagen. Ellers er det sikkert ikkje dumt å lagra litt ekstra, det ser ut som maten kjem til å bli dyrare og evt mangler på enkelte ting. Trur likevel vi her i norden kjem til å greie oss ok greitt.

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Anonymkode: ed128...f10

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe lager, men har nok i hus til enhver tid nesten at jeg skulle overlevd en uke og kanskje to med mat og vann om strøm forsvant. Men bor i brl leilighet, så ingen mulighet for oppvarming da, ingen vedovn her liksom! Har også en liten dab radio som går på batteri, stearinlys og fyrstikker. Litt lager da kanskje, men... satser på at om noe skjer, så er ting oppe å går igjen etter 3-4 dager, strømnettet etc

Anonymkode: 2c6c1...f60

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det som er anbefalt ja i mengder, satt av til nettopp kriselager. Men har mye mer mat, vi går sjelden på butikken så blir en del i matboden.

Anonymkode: ba8ca...2db

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe nøye planlagt kriselager, men nok matvarer til at det holder i et par måneder om det skulle være nødvendig. Bør sikkert ordne et par krisekasser dedikert til det formålet.

Anonymkode: 84c48...9ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...